Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf vandmelon » 15. jan 2020, 23:30

Hej, jeg fik pludselig denne her ide.
Jeg har lige betalt over 700 kr. til en elektrikker, bare for at få lavet en stikkontakt, når min nabo er elektrikker.
Hvor mange af os har ikke en elektrikker som nabo, måske en færdiguddannet men arbejdsløs elektrikker?
Hvad hvis man kunne blive enige om at hjælpe hinanden med praktiske opgaver i en facebook gruppe, hvor folk selv kunne skrive deres opgaver mens andre gik derind for at tage dem? Folk bestemte selv lønnen til hinanden og huskede at betale skat!

Jeg har lige skabt sådan en gruppe som forsøg: https://www.facebook.com/groups/1089369014740237/

Men inden jeg giver den noget PR ville jeg lige høre, om sådan noget er lovligt, kan lade sig gøre i praksis, eller om det grænser til sort arbejde?

På forhånd tak :)
1
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. jan 2020, 07:09

der findes en gruppe ala det, som hedder jegtilbyder.dk på facebook

Her kan man ligge en specifik opgave ud, bede om tilbud på en opgave, søge anbefaling af en håndværker etc.
og folk byder ind, det være sig firma såvel som privatperson.
Så lige ifht skattedelen tænker jeg at man som kunde har et ansvar for at sikre sig at det enten er en håndværker der fakturerer, eller hvis det gøres privat, at vedkommende indberetter som b-skat. Man kan jo også bede sin nabo om en faktura på dennes tid og opgaven, så man har bevis for at man selv har tænkt på det.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf Nicolait » 16. jan 2020, 12:50

Hvad sker der når der opstår problemer, har man så indgået en aftale med en privat eller erhvervsdrivende?

Hæfter jobbørsen på nogen måde for fejl eller mangler, hvordan formidles kontakten?

Der er mange spørgsmål.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf JoyNips » 16. jan 2020, 13:43

Hvad er dine juridiske overvejelser ifht formidleransvar?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf Pax Romana » 16. jan 2020, 14:02

Du kan risikere at komme ud i noget ulovligt. El-arbejde på de fleste el installationer kræver generelt autorisation som el-installatør.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf fisken80 » 16. jan 2020, 14:53

En arbejdsløs håndværker risikerer at komme i problemer i forhold til dagpenge, hvis han begynder at lave småjobs. For så driver han pludselig selvstændig virksomhed. Så medmindre det bliver lavet sort tror jeg ikke du får nogen arbejdsløse på dagpenge til at lave den slags.
Og det kan da godt være, at du synes 700 kroner er dyrt for at få fikset en stikkontakt, men husk lige, at der i den løn skal indregnes kørsel, materialer, feriepenge, pension, forsikring (både af medarbejder og firma) og revisorbetaling. Der er en grund til, at det koster det det gør. Og jeg ville personligt ikke selv vælge en random dude til at lave et stykke håndværk hos mig, det ville være alt for usikkert.
Desuden, når man én gang har oplevet at få lavet et stykke værdiløst arbejde, så vælger man også i fremtiden håndværkere, der er medlemmer af Dansk Byggegaranti. For da vi vandt sagen over ham var han nødt til at annullere vores regning, for at kunne fortsætte med at være med i garantiordningen.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Re: Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf vandmelon » 16. jan 2020, 20:29

JoyNips skrev:Hvad er dine juridiske overvejelser ifht formidleransvar?


Kunne jeg ikke få min advokat til at få lavet noget i stil med det her, hvis det er potentiale i projektet?

Eksempel: (bare taget ud af den blå luft, skrevet på 1 min, bare så i har ideen om hvad jeg mener)

Ansvarsfraskrivelse
Facebook gruppen Danmarks Jobbørs fraskriver sig ethvert ansvar for tab, skader eller ulempe, både direkte og indirekte af enhver art foregået hos køber eller sælger af den pågældende serviceydelse som de to parter er blevet enige om. Danmarks Jobbørs kan endvivere heller ikke ikke gøres ansvarlig for tab af data, systemnedbrud, skader som følge af computer-virus eller driftsforstyrrelser hos kunden mens den tekniske reperation står på. På samme måde kan Danmarks Jobbørs heller ikke gøres ansvarlig for andre områder som den konkrete opgave vedrører, som både køber og sælger er blevet enige om skal gennemføres ved hjælp af Danmarks Jobbørs som formidlingsplatform.

Danmarks Jobbørs fraskriver desuden sig ethvert ansvar for fejl, udeladelser og mangelfulde opdateringer, der måtte være fra sælges side af i forbindelse med udførelsen af det pågældende projekt som køber har bestilt. Danmarks Jobbørs er udelukkende et formidlingssted for køber og sælger og tager derfor intet ansvar for de projekter som køber og sælger er blevet enige om på platformen. Danmarks Jobbørs giver ingen garanti for at hver en opgave som køber og sælger er blevet enige om skal gennemføres, rent faktisk vil blive gennemført, samt kvaliteten af det udførte arbejde. Det er udelukkende købers opgave at vurdere de riscici der kan være forbundet med at få lavet gør det selv arbejde i køberens eget hjem.
0
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf Nicolait » 17. jan 2020, 06:06

vandmelon skrev:
JoyNips skrev:Hvad er dine juridiske overvejelser ifht formidleransvar?


Kunne jeg ikke få min advokat til at få lavet noget i stil med det her, hvis det er potentiale i projektet?

Eksempel: (bare taget ud af den blå luft, skrevet på 1 min, bare så i har ideen om hvad jeg mener)

Ansvarsfraskrivelse
Facebook gruppen Danmarks Jobbørs fraskriver sig ethvert ansvar for tab, skader eller ulempe, både direkte og indirekte af enhver art foregået hos køber eller sælger af den pågældende serviceydelse som de to parter er blevet enige om. Danmarks Jobbørs kan endvivere heller ikke ikke gøres ansvarlig for tab af data, systemnedbrud, skader som følge af computer-virus eller driftsforstyrrelser hos kunden mens den tekniske reperation står på. På samme måde kan Danmarks Jobbørs heller ikke gøres ansvarlig for andre områder som den konkrete opgave vedrører, som både køber og sælger er blevet enige om skal gennemføres ved hjælp af Danmarks Jobbørs som formidlingsplatform.

Danmarks Jobbørs fraskriver desuden sig ethvert ansvar for fejl, udeladelser og mangelfulde opdateringer, der måtte være fra sælges side af i forbindelse med udførelsen af det pågældende projekt som køber har bestilt. Danmarks Jobbørs er udelukkende et formidlingssted for køber og sælger og tager derfor intet ansvar for de projekter som køber og sælger er blevet enige om på platformen. Danmarks Jobbørs giver ingen garanti for at hver en opgave som køber og sælger er blevet enige om skal gennemføres, rent faktisk vil blive gennemført, samt kvaliteten af det udførte arbejde. Det er udelukkende købers opgave at vurdere de riscici der kan være forbundet med at få lavet gør det selv arbejde i køberens eget hjem.


En sådan klausul har ingen gang på jorden, særligt ikke hvis man vurderer situationen til at være et forbrugerforhold.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf JoyNips » 17. jan 2020, 08:44

vandmelon skrev:
JoyNips skrev:Hvad er dine juridiske overvejelser ifht formidleransvar?


Kunne jeg ikke få min advokat til at få lavet noget i stil med det her, hvis det er potentiale i projektet?

Eksempel: (bare taget ud af den blå luft, skrevet på 1 min, bare så i har ideen om hvad jeg mener)

Ansvarsfraskrivelse (...)


Det lyder vældig fancy, men nej. Er man faktisk formidler kan man lave lige så mange ansvarsfraskrivelse man vil der siger at man ikke er, de vil bare være ugyldige.

Hvis du vil lave pr for gruppen og have en advokat på, så antager jeg også at du planlægger selv at få noget økonomisk gevinst ud af det?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Re: Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf vandmelon » 17. jan 2020, 23:39

"Hvis du vil lave pr for gruppen og have en advokat på, så antager jeg også at du planlægger selv at få noget økonomisk gevinst ud af det?"

Ja på lang sigt med cvr og det hele og ikke bare Facebook. 5% pr handel eller lign. Noget ala Airbnb hvor man udlejer mellem person og person eller uber hvor en person kører en anden osv. Men først skal jeg lige se om der er interesse for sådan noget og om det praktisk kan lade sig gøre. Fundamentet først. PR bagefter.

"Der er vel ingen der går på en landsdækkende gruppe, for at finde en af deres egne naboer, til at hjælpe med et eller andet?"
Lad os sige at du bor i en lille landsby med 1000 indbyggere. Du gider ikke ind til Bilka i storbyen for at købe en kontorstol. Du købte den gerne af din "nabo" længere nede af vejen. Du ved bare ikke om din "nabo" har den og din "nabo" ved ikke at han rent faktisk kan sælge den til dig for 50 kr. Det er win win for begge parter. Det gul og gratis fx gør er at i selv den mindste landsby finder "naboerne" hinanden og køber af hinanden og så kan gul og gratis godt lave en ansvarfraskrivelse hvis fru hansen falder ned af stolen der lige er blevet købt og brækker armen. Hvorfor kan jeg ikke lave det samme, hvor man siger, at hvis hr. andersen laver stolen for fru hansen til 50 kr. længere nede af vejen, så kan jeg også lave en ansvarfraskrivelse selvom jeg er den der har formidlet kontakten mellem de to?! :) Og ja, hr hansen og fru hansen kan også bare finde hinanden i brugte ting birkeby facebook gruppen men de vælger alligevel at søge mest på dba og gul og gratis fordi alt er samlet under et tag der. Det samme kan man gøre med serviceydelser - hvorfor ringe til en elektrikker - få din nabo til det! Hvorfor ringe til en rengøringsmand? Få din nabo til det, når du ikke har tid!
0
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf Misantropen » 18. jan 2020, 00:18

Der findes hjemmesider hvor private faglærte og ufaglærte(studerende og freelancere fx) tilbyder deres hjælp til alt muligt praktisk. Man kan også søge efter hjælp eller et tilbud på en opgave. Det er dog udenom Facebook.

Jeg har søgt efter hjælp til enkelte opgaver, men ikke til mig selv og ikke elarbejde. Jeg vil gerne se om jeg stadig har mails med links. Så kan du evt. sammenligne din idé med deres vilkår osv.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf JoyNips » 18. jan 2020, 07:45

Jeg bliver nødt til at spørge: hvor mange af dine ideer bliver til noget/bliver en succes? Her på debatten har du indtil videre skrevet om likefarm til Facebook, noget privat pengeudlån, cykeludlejning i Kerteminde og nu dette.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf ajnaM » 18. jan 2020, 08:44

Altså, det findes allerede på mit område - flere velfungerende grupper i øvrigt, hvor man kan udbyde forskellige medie-/kommunikationsopgaver og så er der freelancere, der hopper på.

Og så ville jeg i øvrigt tænke på brugeroplevelsen. Hvis sådan en service først bliver velfungerende, er der ret meget aktivitet. Og det bliver hurtigt uoverskueligt at forsøge at følge med. Derudover bliver det irrelevant, hvis alt fra elektrikere til mediegrafikere og dronefotografer skal sidde i samme gruppe. I mine øjne skal sådan nogle grupper være branchespecifikke - og det findes typisk allerede.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf Muspel » 18. jan 2020, 12:35

vandmelon skrev:"Hvis du vil lave pr for gruppen og have en advokat på, så antager jeg også at du planlægger selv at få noget økonomisk gevinst ud af det?"

Ja på lang sigt med cvr og det hele og ikke bare Facebook. 5% pr handel eller lign. Noget ala Airbnb hvor man udlejer mellem person og person eller uber hvor en person kører en anden osv. Men først skal jeg lige se om der er interesse for sådan noget og om det praktisk kan lade sig gøre. Fundamentet først. PR bagefter.

"Der er vel ingen der går på en landsdækkende gruppe, for at finde en af deres egne naboer, til at hjælpe med et eller andet?"
Lad os sige at du bor i en lille landsby med 1000 indbyggere. Du gider ikke ind til Bilka i storbyen for at købe en kontorstol. Du købte den gerne af din "nabo" længere nede af vejen. Du ved bare ikke om din "nabo" har den og din "nabo" ved ikke at han rent faktisk kan sælge den til dig for 50 kr. Det er win win for begge parter. Det gul og gratis fx gør er at i selv den mindste landsby finder "naboerne" hinanden og køber af hinanden og så kan gul og gratis godt lave en ansvarfraskrivelse hvis fru hansen falder ned af stolen der lige er blevet købt og brækker armen. Hvorfor kan jeg ikke lave det samme, hvor man siger, at hvis hr. andersen laver stolen for fru hansen til 50 kr. længere nede af vejen, så kan jeg også lave en ansvarfraskrivelse selvom jeg er den der har formidlet kontakten mellem de to?! :) Og ja, hr hansen og fru hansen kan også bare finde hinanden i brugte ting birkeby facebook gruppen men de vælger alligevel at søge mest på dba og gul og gratis fordi alt er samlet under et tag der. Det samme kan man gøre med serviceydelser - hvorfor ringe til en elektrikker - få din nabo til det! Hvorfor ringe til en rengøringsmand? Få din nabo til det, når du ikke har tid!



Der skal betales skat af det - selvom man ‘bytter’ så jeg kan ikke se, hvordan det adskiller sig fra at ringe til en almindelig tømrermester fx
0
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Re: Danmarks Jobbørs - Kan det lade sig gøre?

Indlægaf vandmelon » 30. jan 2020, 01:13

JoyNips skrev:Jeg bliver nødt til at spørge: hvor mange af dine ideer bliver til noget/bliver en succes? Her på debatten har du indtil videre skrevet om likefarm til Facebook, noget privat pengeudlån, cykeludlejning i Kerteminde og nu dette.


Nogen blev til en succes andre gjorde ikke, der var flere der skrev i forhold til pengeudlån, dvs. interessen er der, men jeg fornemmer at det bliver meget svært at drive pengene ind bagefter, da de folk der spørger har en eller anden form for gældsproblem i forvejen, dvs, de får aldrig penge igen, og hvad gør man så der? :/ I forhold til likefarm, der har jeg allieret mig med en anden og det gik sådan, at fb, google play osv "åbenbart" har en metode til at fjerne 70-80% af de likes der kommer ind fordi de kan spotte det mønster likene kommer ind på, og kan se, at det er besilt arbejde. Dvs. hvis man laver en Cost-effectiveness analysis på det, så er indtægten ikke særlig stor i forhold til udgiften, fordi folk laver "spildt arbejde" når de liker, hvilket bliver min udgift. Ang. cykeludlejning, vi ser efter sommeren hvor der er turister, men det ser ok ud SEO mæssigt, da jeg ligger nummer 1 på google når tyskerne til sommer søger på fahrradverleih kerteminde. Hvad har jeg mere kastet mig ud i af vanvittige "doomed to fail" projekter haha, hvis du er interesseret i det, altså jeg har fået udgivet et par bøger om et par nicheområder hvor forlaget bl.a. har smidt penge i projektet selv, så det er fint, og så har jeg opkøbt en masse coronavirus masker lige i starten af udbruddet, det er de originale abena masker som er mest efterspurgt i verden, og p.t. er de totalt udsolgt alle steder, hvilket er et godt tegn, dvs. efterspørgslen øges, og øges efterspørgslen, øges prisen også :) Og ja, jeg ved godt, at det er en smule uetisk, at tjene penge på, at folk rent faktisk har akut brug for de masker, så hvis du/I skyder den problemstilling af sted, så er jeg helt enig, men når det så er sagt, er det så ikke det samme medicinalbranchen gør, når de sætter prisen op på den medicin der er akut mangel på? The business of business is business; Friedman. Skal man bare have en lille chance for profit i den branche, må man også spille dirty ligesom de andre. Men ja, det er jo en kæmpe debat, om man kan tillade sig det. Håber det var svar på dit spørgsmål :)
3
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tilbage til "Livets forhold"