Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf vibbsen » 10. okt 2019, 08:05

IrmaPigen skrev:
vibbsen skrev:
Jadajada skrev:
didaa skrev:
Jadajada skrev:Min datter havde nogle trådløse earbuds (ala Apple, men et andet mærke). De stod på rulleskøjter og havde én hver så de kunne høre fælles musik. Veninden falder og skal på skadestuen og sys. (Min datters mor kører hende iø fordi venindens egen mor ikke kunne).
Under styrtet bliver den earbud som veninden havde væk.
Jeg er faktisk ret skuffet over at venindens mor ikke har tilbudt at betale og samtidig er det et alt for lille beløb til at jeg selv ville åbne "sagen". Og jeg havde formentlig foreslået at slå halv skade hvis hun selv havde henvendt sig.

Min datter på 12 stod tilbage med erfaringen at hun ikke havde earbuds mere og at verden ikke er et retfærdigt sted og formentlig ikke udlåner sine nye for egne midler indkøbte Airpods fremover.

Jeg synes det er godt du har tilbudt at betale, TS.


Det forstår jeg ikke du er skuffet over. Det er ærgerligt ja, men veninden falder jo ved et uheld. Stakkels pige. Jeg kan forstå hvis hun havde trampet på dem for sjov eller lign, men slet ikke i en sådan situation.



Jeg ved da godt det er et uheld. Omvendt er min datter jo uden skyld. Og hvorfor er det alene hende der skal bære tabet?

Altså, skuffet som i jeg havde selv tilbudt at betale.


Omvendt, så kan man vel også sige at den anden pige er uden skyld. Jeg kunne forstå hvis hun havde lagt dem og glemt at tage dem med. Men at de bliver væk under styrtet er jo på ingen måde at betragte som nogen form for uagtsomhed. Det er et hændeligt uheld.

I den her slags sager anbefaler jeg altid at man kører det via forsikringen. For om ikke andet, så får man den vej igennem en afgørelse på om man reelt er erstatningsansvarlig. Eller om andre er erstatnigsansvarlige. Og kan således lægge sagen fra sig efterfølgende uden at behøve at føle sig uretfærdigt behandlet.

Jeg har i mit tidligere job som skadesbehandler af netop skader på indbo ofte mødt den her slags sager. Sager hvor folk enten har ødelagt andres ting, eller hvor andre har ødelagt deres ting. Og jeg har også prøvet det selv som privatperson (Hvor jeg lavede en skade på en bil fordi min cykel væltede ind i den og lavede en bule i døren). Og det er min klare oplevelse, at når folk får fat i deres forsikring og får forklaret hvordan tingene hænger sammen, så er det meget nemmere at få ro i sindet.

Jeg kører ALTID selv den slags sager via forsikringen. Uanset beløbets størrelse. Præcis af den grund. For der findes ikke noget der hedder moralsk erstatningspligt. Og ved at køre sagen via forsikringen, jamen så slipper begge parter for at skulle tage stilling. Det er der andre der gør.

Men som sagt : så er jeg også pænt erhvervsskadet.


Der kan jo være mange andre vilkår i et forsikringsselskabs betingelser, der gør at de afviser med der ikke er tale om en dækningsberettiget skade.

Dette er ikke den samme vurdering, som vurderingen af hvorvidt der er et erstatningsansvar.


Når vi taler ansvarsforsikring, så er reglerne faktisk en del mere "large" når det gælder skade på andres ting, end når der er tale om skade på ens egne ting.....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf Frandsen » 10. okt 2019, 08:09

San.Dee skrev:Nu bliver jeg nysgerrig - Hvad sagde de til dit tilbud?


De har allerede fået fikset telefonens skærm (og sat panserglas på ;)). De afslog pænt mit tilbud, og så blev vi enige om, at begge piger nok har lært af episoden (de var begge to dybt ulykkelige bagefter).
33
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf Misantropen » 10. okt 2019, 11:59

abcd skrev:
Misantropen skrev:Hvorfor er det vigtigt hvad telefonen har kostet?

Det er jo ikke ejermanden der har ødelagt telefonen. Generelt forstår jeg ikke modstanden mod at børn ejer dyre ting og den debat det altid skal skabe :stoned: Hvis de sætter pris på det og passer på det er det vel underordnet om det er et par dyre briller, en dyr cykel eller en dyr telefon?


Pigen i eksemplet lyder netop ikke til at have ikke passet på telefonen, hun har stået og flagret med den under en leg.

Hvor står det?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf Misantropen » 10. okt 2019, 12:08

IrmaPigen skrev:
Misantropen skrev:Hvorfor er det vigtigt hvad telefonen har kostet?

Det er jo ikke ejermanden der har ødelagt telefonen. Generelt forstår jeg ikke modstanden mod at børn ejer dyre ting og den debat det altid skal skabe :stoned: Hvis de sætter pris på det og passer på det er det vel underordnet om det er et par dyre briller, en dyr cykel eller en dyr telefon?

(Bare en generel undren. Ikke henvendt til dig, TS)


Der er accept af egen risiko når man selv giver sine små børn, der ofte er uden evnen til at handle fornuftmæssigt, enormt dyre ting.

Jeg ville ikke gide erstatte en dyr ting, hvis jeg ikke havde et erstatningsansvar (læs, hvis jeg ikke havde handlet uagtsomt).

Jaja, men jeg forstår stadig ikke modstanden mod at børn ejer dyre ting. I det konkrete eksempel er det så en telefon der er blevet ødelagt, men det er sjældent et muligt erstatningsansvar der er argumentet, i den her type debatter, for at børn ikke skal eje dyre ting.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf Slettet bruger » 10. okt 2019, 12:52

Misantropen skrev:
abcd skrev:
Misantropen skrev:Hvorfor er det vigtigt hvad telefonen har kostet?

Det er jo ikke ejermanden der har ødelagt telefonen. Generelt forstår jeg ikke modstanden mod at børn ejer dyre ting og den debat det altid skal skabe :stoned: Hvis de sætter pris på det og passer på det er det vel underordnet om det er et par dyre briller, en dyr cykel eller en dyr telefon?


Pigen i eksemplet lyder netop ikke til at have ikke passet på telefonen, hun har stået og flagret med den under en leg.

Hvor står det?


Første side, første indlæg. Og ja, det er det der står.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Mit barn har ødelagt venindens telefon ... Dilemma

Indlægaf Misantropen » 10. okt 2019, 13:07

abcd skrev:
Misantropen skrev:
abcd skrev:
Misantropen skrev:Hvorfor er det vigtigt hvad telefonen har kostet?

Det er jo ikke ejermanden der har ødelagt telefonen. Generelt forstår jeg ikke modstanden mod at børn ejer dyre ting og den debat det altid skal skabe :stoned: Hvis de sætter pris på det og passer på det er det vel underordnet om det er et par dyre briller, en dyr cykel eller en dyr telefon?


Pigen i eksemplet lyder netop ikke til at have ikke passet på telefonen, hun har stået og flagret med den under en leg.

Hvor står det?


Første side, første indlæg. Og ja, det er det der står.

Du lyder som en mor man ikke skal diskutere med :lol:

Jeg læser det ikke på samme måde som dig, men nu har det løst sig så det er lige meget.
0

Tilbage til "Livets forhold"