Bag skærmen

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Bag skærmen

Indlægaf Kaffe » 2. sep 2019, 15:30

Hvad kan vi som samfund og enkeltindivider gøre for at få folk til at opføre sig bedre på nettet?

Mange børn og unge har problemer med at navigere på nettet, og der foregår mobning, udskamning og mange andre ting, som kan gå ud over den enkeltes trivsel. Ind imellem går det helt galt. Også blandt voksne ses en hård retorik, hvor der nærmest ingen grænser er for sprogbrug. Det gør åbenbart noget ved mennesker at sidde bag en skærm og ikke kunne se det menneske, man kommunikerer med. Der er ikke det samme filter, som normalt fungerer i mødet med andre. Jeg tror ikke nogen, kan sige sig fri for at kende til det.

Der findes også trolling og falske personaer, men her er der nok mere tale om mennesker, der i forvejen har svære problemer at slås med, og som også i den virkelige verden kommer galt afsted. Jeg tænker mest på ‘helt almindelige mennesker’, hvor tonen bliver en anden, end den man ville bruge overfor nabo, venner, bekendte og sågar folk man møder random.

Så hvad kan vi gøre, ud over at tage fat i os selv og huske på, hvad vi har gang i, når det kører afsted med os? Og sørge for at være et godt eksempel for børn.
Hvilke erfaringer har I selv med at sidde bag skærmen og taste løs og glemme det mellem-menneskelige?
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Re: Bag skærmen

Indlægaf Kaffe » 2. sep 2019, 15:40

Nå ja, jeg glemte, at man jo også godt kan vende det om og fokusere på at man i almindelighed må ruste sig til at klare mosten på nettet. Hvis man antager, at det ikke kan lade sig gøre at stoppe tendensen, så må man operere på den anden side. Der vil så nok være nogle, der er for sårbare til at kunne oparbejde et skjold, og det giver jo så denne metode en slagside.

Jeg er ikke selv fortaler for, at man må lære at klare det, fordi det bare virker forkert på så mange plan at indrette noget efter dem, der ikke kan dy sig for at svine andre.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Bag skærmen

Indlægaf zembra1986 » 2. sep 2019, 15:40

Vi kommer aldrig over det problem. For mig at se, er det definitivt i opdragelsen at de gode manere og den saglige og gode tone overfor sine medmennsker, skal indkodes.....er det ikke blevet det, så tror jeg helt ærligt man kan prøve med adskillige tiltag fra samfundets side, men det vil ikke rykke det store. Så længe der er forældre der ikke kan finde ud af at opdrage deres børn, så vil det problem bestå (og mange andre, som også bunder i dårlig opdragelse)......og lets face it.....Der vil blive ved med at være forældre, der ikke gider/kan overskue, at opdrage deres børn. Det ændre sig aldrig.
0
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Re: Bag skærmen

Indlægaf Kaffe » 2. sep 2019, 16:33

Jeg kan sagtens følge jer, men det er jo også det, som gør det så ærgerligt! At man måske ikke rigtig kan gøre noget, fordi det er så massivt et ‘monster’, der skal flyttes på.

Hvad med (flere) kampagner i skolen og i samfundet? Jeg tror godt, man kan flytte noget ad den vej. Fordi man påvirker bevidstheden om det.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Bag skærmen

Indlægaf Guilded_Lily » 5. sep 2019, 09:32

Der undervises i netikette i folkeskolen på alle klassetrin - ofte op til flere gange om året. Sex&Samfund har opførsel på nettet med i deres Uge 6-kampagne hvert år. Skolen kan snart ikke bruge mere tid på det end nu. Der skal en mere offentlig samfundsdebat i gang, hvor man får fat i alle. Og det er jo utopi. Desværre.
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Bag skærmen

Indlægaf ajnaM » 5. sep 2019, 09:48

I min søns børnehave bruger de iPads på stuen og har i den forbindelse snak om elektronikvaner.

Hjemme opsætter vi regler for tv og spil, og børnene lærer at håndtere spiltid og teknologi-fri tid - ligesom de, i takt med at de bliver ældre, får lov til mere og vi taler mere med dem om det, de laver/oplever på nettet.

I skolen er teknologiforståelse en del af de fleste fag og omhandler alt fra billeddeling og sms-mobning til tidsforbrug i forhold til spil og socialt samvær på nettet. Derudover er der igen fokus på spilvaner, blandt andet i SFO'en.



Lang historie kort: Digital dannelse er en fuldstændig naturlig og inkorporeret del af børns liv i dag. Ideen om, at vi skal se det som noget adskilt, og at vi eksempelvis skal have særlige fag i skolen eller kampagner om det, er i mine øjne forfejlet. Vi skal opdrage, som vi altid har gjort - og vi skal i den forbindelse være særligt opmærksomme på de mekanismer, der er på sociale, digitale kanaler.

Jeg oplever desværre, at alt for få forældre er rigtig inde i, hvad deres børn ser på youtube/snakker med deres venner om, når de spiller osv. Især når børnene bliver lidt ældre. Det, tror jeg, man skal meget mere ind i, hvis man skal have mulighed for at hjælpe dem.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Bag skærmen

Indlægaf Ado » 5. sep 2019, 10:09

Jeg aner det ikke.Gid jeg vidste det, for hver eneste gang jeg læser kommentarspor fra Ekstra Bladets læsere, sidder jeg med åben mund og er forbløffet over, hvordan voksne mennesker skriver til hinanden. Det er fuldstændig grotesk. Faktisk tror jeg, at det er generationen fra midt-90'erne og ældre, der er værst. Langt værre end unge mennesker og børn. For hos dem er tiden en anden - heldigvis. Der er fokus på net-etikke i skolen og i de fleste hjem.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Bag skærmen

Indlægaf dgd2007 » 5. sep 2019, 11:31

Dmitra skrev:Jeg må tilslutte mig her.

Og dette skal ikke være en undskyldning men når vi kigger på mængden af voksne mennesker, mange helt almindelige mennesker med de tre v'er der egentligt klarer sig fint, der også mobber i flint på nettet så er det endnu mere op af bakke. Hvilket bare stadsfæster Zembra's pointe at der altid vil være forældre for hvem det glipper og også altid har været det.

Hvad er de tre v'er? :genert: :gruble:
0
Brugeravatar
Angerboda
Indlæg: 513
Tilmeldt: 4. okt 2015, 22:55
Kort karma: 96
Likede indlæg: 852

Re: Bag skærmen

Indlægaf Angerboda » 5. sep 2019, 11:43

dgd2007 skrev:
Dmitra skrev:Jeg må tilslutte mig her.

Og dette skal ikke være en undskyldning men når vi kigger på mængden af voksne mennesker, mange helt almindelige mennesker med de tre v'er der egentligt klarer sig fint, der også mobber i flint på nettet så er det endnu mere op af bakke. Hvilket bare stadsfæster Zembra's pointe at der altid vil være forældre for hvem det glipper og også altid har været det.

Hvad er de tre v'er? :genert: :gruble:


Villa, Volvo og vovse, går jeg ud fra. :)
1
Livet det kan komme an, og det skal ske som sker
Ingen kan nogensinde elske dig højere end jeg! :blomst:

Tilbage til "Livets forhold"