Uægte profiler/tråde

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4918

Uægte profiler/tråde

Indlægaf Kaffe » 19. maj 2019, 21:33

Har det en betydning for dig, om profiler og indlæg er ægte eller fiktive?

For mig er der stor værdi i oprigtighed mellem mennesker, og jeg skelner ikke mellem, om det er på Internet eller i den fysiske verden. At digte omkring sit liv kræver en vis indstilling til sig selv og andre.

Der har ind imellem været eksempler på folk/profiler, der opdigter særlige livsforløb med f.eks kræft og andre udfordringer. Andre giver deres støtte til personen, og når sandheden kommer frem, føler folk sig ført bag lyset. Det kan jeg godt forstå.

Er der nogen, der har et bud på, hvorfor nogle digter om sig selv på nettet? Hvad er pointen mon? Og er det de samme mennesker, som også gør det i virkeligheden?
1
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Uægte profiler/tråde

Indlægaf Honningprut » 19. maj 2019, 21:56

Jeg tænker ikke umiddelbart at det er de samme mennesker der også lyver i virkeligheden, af den simple grund at det i mit perspektiv må være lettere at lyve om sig selv på et forum som debatten, specielt hvis man har flere profiler, hvilket er det jeg forstår du er inde på i en anden tråd - end jeg vurdere at det er i det virkelige liv, hvor man ligesom i mit hoved står til ansvar for sine løgne på en helt anden måde end fx her.

Jeg har svært ved det der med at se om en person har flere forskellige profiler, jeg forholder mig egentlig bare til det der står i indlæggene. Jeg synes der er meget stor forskel på at oprette tråde, hvor en person udgiver sig for at have en alvorlig sygdom, end at skrive indlæg hvor der måske kun er tale om halve sandheder i stedet for hele/ eller tråde der måske er mere fiktive end sande.

Jeg ved ikke om det kræver en vis indstilling, men jeg vil mene at hvis man digter om at være kræftsyg fx, så er man syg - måske bare ikke i den fysiske forstand, men nok mere psykisk. Jeg tænker ofte at der er en grund til at folk har brug for den slags historier, og at det lige netop er der man skal kigge hen i stedet for selve løgnen i sig selv.
5
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2408
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4570

Re: Uægte profiler/tråde

Indlægaf Elvispop » 19. maj 2019, 21:57

Opmærksomhed, vel.. :gruble:
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17033
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1078
Likede indlæg: 21255

Re: Uægte profiler/tråde

Indlægaf Misantropen » 20. maj 2019, 02:06

Det er ikke noget jeg spekulerer over herinde. Det er vilkårene på sociale medier når alle anonymt kan være hvem og hvad de vil.

Det er vel sjovt eller spændende at det er så nemt, og ofte uden efterfølgende konsekvenser at lege/eksperimentere med, modsat i den virkelige verden. Det ærgrer mig mere når en bruger laver tråde med samme problematik igen og igen, men aldrig tager svarene til sig.

Der er brugere herinde jeg tænker mit om fordi meget virker påfaldende, mistænkeligt, sært og lidt for godt til at være sandt, men det er ikke noget jeg spekulerer videre over når jeg er logget af. Får de noget ud af at lyve om uskyldige/ligegyldige ting(dvs. ikke noget der påvirker andre brugere) eller pynte på sandheden er det fint med mig.

Når man kun kender folks online persona kan man ikke gøre andet end at lade tvivlen komme dem til gode og tage chancen eller gå videre til næste indlæg. Uanset om en trådstarter eller et problem er ægte eller ej er der jo alligevel altid en risiko for at ens råd ikke bliver brugt og indlæg ikke læst eller taget godt imod.

Om årsagen er en useriøs, uenig eller distræt bruger er resultatet jo det samme så hvorfor bekymre sig om ægte/falske brugere frem for indholdet?
4
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Uægte profiler/tråde

Indlægaf Fru Sunshine » 20. maj 2019, 03:56

Så længe man ikke er ude i noget Maggie Dayton, går jeg ikke så meget op i det.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Uægte profiler/tråde

Indlægaf hotlips » 20. maj 2019, 05:27

Jeg er ligeglad. Hvis jeg synes de vrøvler så finder jeg bare en anden tråd.
0
JoyNips
Indlæg: 12122
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34090

Re: Uægte profiler/tråde

Indlægaf JoyNips » 20. maj 2019, 07:24

Jeg er i bund og grund ligeglad. Som skrevet i den anden tråd, så kan en debat jo sagtens være god og interessant, selvom trådens første indlæg er løgn og latin. Måske kan en anden bruge svaret til noget eller måske bliver jeg selv klogere af at læse andres svar.

Åbenlys trolling gider jeg ikke at bruge krudt på.
7
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15498
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25927

Re: Uægte profiler/tråde

Indlægaf Delfin » 20. maj 2019, 08:02

Det har jeg ikke noget problem med. Hvis emnet interesserer mig og jeg har noget at bidrage med, så deltager jeg. Bliver det for tosset, så holder jeg bare op med at svare i tråden.

Dog
Hjælpsomheden er kæmpestor herinde, og det er fantastisk at se, så jeg ville have store problemer med det, hvis nogen oprettede en falsk profil alene med det formål at forsøge at opnå en eller anden form for økonomisk eller anden materiel støtte herindefra.
6
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Uægte profiler/tråde

Indlægaf kidkomb » 20. maj 2019, 08:32

Jeg bliver småirriteret og deltager som regel ikke.
Men det er ikke fordi jeg synes det skal være forbudt eller noget.
Og debattererne der kommer ud af det kan sagtens indeholde guldkorn.
Jeg synes bare at jeg lidt spilder min tid på at forsøge at hjælpe, hvis det er fake.
5
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Uægte profiler/tråde

Indlægaf DenBruneMunk » 20. maj 2019, 08:45

Jeg er før blevet rettet på fordi jeg påpegede lignende tilfælde, eller personer som iscenesatte en fiktiv historie.

Argumentet er jo ofte, det er et godt debat emne, og problematikken er god at stille spørgsmål ved..

Om den som skriver, er en 2./3. eller fjerde profil, og emnet slet ikke er profilens egen oplevelse, er vel lige meget, hvis problematikken er til stede, evt. når man spørger på andres vegne.

Så kan man spekulere i fiktive og falske indlæg, spørgsmålet er om indlæggets indhold måske er spændende nok, selvom det ikke er ægte og relaterer til en person i virkeligheden? Vi debatterer spil,bøger og andet, hvorfor ikke opdigtede men mulige scenarier som kan ske?

Er det ikke at rejse spørgsmål om ens religion, overtro eller kærlighed for Märklin toge eller voksne i babytøj :) De er virkelige for dem som kan lide det. For andre ren fantasi og ikke noget de vil tro på, og så kan historien forekomme fantasifuld.
0
fisken80
Indlæg: 22528
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1138
Likede indlæg: 52935

Re: Uægte profiler/tråde

Indlægaf fisken80 » 20. maj 2019, 08:50

Jeg opdager det ikke medmindre der er tale om åbenlys trolling. Hvis problemet virker ægte og vedkommende og som noget de fleste kan relatere til, så er jeg også ret ligeglad med om det er sandt for TS. For så kan andre jo fint blive inspirerede af debatten og så betyder det mindre om det oprindeligt var en ægte profil med et ægte problem.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Grissebassen
Indlæg: 1991
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3438

Re: Uægte profiler/tråde

Indlægaf Grissebassen » 20. maj 2019, 09:03

Jeg synes det er fair at modificere et par sandheder for at beskytte sin anonymitet. Og jeg synes der er meget stor forskel på at lyve om alvorlig sygdom og almindelige mere hverdagsagtige dilemmaer vedrørende fx forelskelse og job.
Forskellen mellem virkelighed og internettet her på debatten ligger for mig der, hvor at man på internettet nemmere kan fremstille den side af problemet, som man gerne vil have folk forholder sig til. Spørger jeg en ven irl kender personen mig godt og kan identificere mønstre, usikkerheder mm.- nogle sikkert fra før internettets tid. En ven kan give mig et los bagi og holde mig i hånden, når jeg er ked af det. Når jeg spørger på debatten er det oftest fordi jeg søger et distanceret mere objektivt perspektiv. Jeg synes selv det kan være irriterende, hvis jeg spørger i øst og får svar i vest, og det er tit med til at afspore tråde og fjerne fokus fra det, TS reelt efterspørger. Egentlig tror jeg oftest det er det, folk gerne vil undgå, når de oprettet dobbeltprofiler med relativt uskyldige spørgsmål. Så nej, jeg tror ikke der er en sammenhæng mellem løgne i virkeligheden og på nettet.
3
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17384
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3595
Likede indlæg: 42408

Re: Uægte profiler/tråde

Indlægaf LaMariposa » 20. maj 2019, 09:13

kidkomb skrev:Jeg bliver småirriteret og deltager som regel ikke.
Men det er ikke fordi jeg synes det skal være forbudt eller noget.
Og debattererne der kommer ud af det kan sagtens indeholde guldkorn.
Jeg synes bare at jeg lidt spilder min tid på at forsøge at hjælpe, hvis det er fake.


Meget enig her :)

Tænker ikke så meget over det med tidsforbruget, men jeg vil meget hellere have, at det bliver fremlagt som et hypotetisk dilemma end at man udgiver det for at være ens eget dilemma. Det synes jeg virker lidt... fjollet i mangel af bedre ord.
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16410
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1416
Likede indlæg: 30535

Re: Uægte profiler/tråde

Indlægaf TinaW » 20. maj 2019, 09:30

LaMariposa skrev:
kidkomb skrev:Jeg bliver småirriteret og deltager som regel ikke.
Men det er ikke fordi jeg synes det skal være forbudt eller noget.
Og debattererne der kommer ud af det kan sagtens indeholde guldkorn.
Jeg synes bare at jeg lidt spilder min tid på at forsøge at hjælpe, hvis det er fake.


Meget enig her :)

Tænker ikke så meget over det med tidsforbruget, men jeg vil meget hellere have, at det bliver fremlagt som et hypotetisk dilemma end at man udgiver det for at være ens eget dilemma. Det synes jeg virker lidt... fjollet i mangel af bedre ord.


Jeg har også studset over et par profiler, der skriver meget på samme måde og hvor den samme problematik går igen - en noget urealistisk/romantiseret ide om hvad et parforhold/dating er og jeg har lidt svært ved at tage det seriøst, når tidsangivelserne tydeligvis ikke giver mening.
1
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6537
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14595

Re: Uægte profiler/tråde

Indlægaf Mangoness » 20. maj 2019, 11:11

Jeg er nok lidt ligeglad. Jeg opdager det som regel ikke.

Men jeg bruger så heller ikke så meget tid og energi på at svare på tråde - så det har måske også noget at sige :genert: :gruble:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede

Tilbage til "Livets forhold"