Toastmasterens rolle

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Toastmasterens rolle

Indlægaf BlueBunny » 19. maj 2019, 11:30

Jeg er blevet spurgt om jeg vil være toastmaster til en venindes bryllup.
Det er havebryllup. Jeg tror det er buffet.
Invitationer er sendt ud, så ingen ved det evt er mig.

Jeg ved ikke om jeg skal sige ja.
Jeg kender kun brudeparret og to gæster (der kommer ca 50)
Hvad skal jeg være opmærksom på?
Hvad synes i er en god toastmaster?

Brylluppet er om 1 måned

Hjælp :kryds:
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Toastmasterens rolle

Indlægaf HappyPaww » 19. maj 2019, 11:34

En god toastmaster kan finde ud af at tale til en større flok mennesker uden nævneværdig nervøsitet. Personen har gerne en god portion humor og kan formå at holde overblik, samle trådene og præsentere indslag, program osv godt.

Brudeparret bør sende besked ud til gæsterne at du er toastmaster :)
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Toastmasterens rolle

Indlægaf Wizzze » 19. maj 2019, 11:37

I bund og grund sørger Toastmasteren for at tingene ruller, så en grov tidsplan for maden, musikken, talerne, dans, fest og få sendt brudeparret afsted. Og hvis det går i stå undervejes, så at sætte gang i tingene igen, så et par gode jokes, et par anekdoter og lidt god musik i baghånden er en stor hjælp.
Hvis du ikke kender folk, så er det en god ide tidligt at gøre opmærksom på dig selv, og bede folk som gerne vil tale senere, eller som har medbragt en sang eller lign. tager fat i dig.
3
Do as I say! :whip:
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Toastmasterens rolle

Indlægaf JoyNips » 19. maj 2019, 12:09

Rockpaperdresses har på sin blog en rigtig god brugsanvisning til at være toastmaster: https://rockpaperdresses.dk/2017/05/hvo ... astmaster/
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Toastmasterens rolle

Indlægaf BlueBunny » 19. maj 2019, 12:34

Tak! Rigtig gode input.

Jeg har ingen problemer med at tale foran flere.
Udfordringen er at jeg ikke kan nogen personlige sjove anekdoter om parret eller gæsterne - går det an?

Hvis nogen har oplevet noget hvor i tænkte “Wow, det var smart” så skriv det gerne, så jeg måske kan være copycat.

Jeg tænker en klokke. Og så læser jeg lige på nettet og linket joynips har sat ind - tak!
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Toastmasterens rolle

Indlægaf Mette » 19. maj 2019, 16:04

Indlagte rygepauser. Det er så irriterende at x antal personer går ud (går i den anden ende af haven) for at ryge og kommer retur 30 min efter. Det fungerer virkelig godt at toastmaster bestemmer hvornår og hvor længe.
4
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Toastmasterens rolle

Indlægaf Lys » 19. maj 2019, 17:14

BlueBunny skrev:Tak! Rigtig gode input.

Jeg har ingen problemer med at tale foran flere.
Udfordringen er at jeg ikke kan nogen personlige sjove anekdoter om parret eller gæsterne - går det an?

Hvis nogen har oplevet noget hvor i tænkte “Wow, det var smart” så skriv det gerne, så jeg måske kan være copycat.

Jeg tænker en klokke. Og så læser jeg lige på nettet og linket joynips har sat ind - tak!


Man kan sagtens klare det uden anekdoter, men tænk over hvordan du kan lægge op til de forskellige talere. Anekdoter er jo bare en måde. Lidt talen om traditioner om bryllupstaler/talerækkefølgen eller lignende kan også gøre det:)

Det vigtigste i mine øjne er, at man har lyst til at påtage sig den relativt store opgave det kan være at koordinere mange indslag med middagen, så alle får mulighed for at sige noget, hvis de ønsker det, at ingen taler for længe, at der er rygepauser uden at selskabet er halvtomt konstant og at rygerne kommer tilbage til bordet i tide, at middagen kan blive serveret og at der kan danses brudevals inden midnat, hvis det er parrets ønske. Hvis det er et stort selskab, kan det gode kræve den rette blanding af administrator, myndighed og humor at få til at gå op på en god måde.

Hvis det er et stort selskab med mange talere, kan det være fornuftigt at udstikke at man max har fx 5 eller 10 min (bortset fra brudeparret og måske brudens far), fordi det ellers bliver umuligt at få alle indslag igennem inden midnat.
Og så kræver det også lidt humor at bremse den tante, der alligevel bliver ved med at tale. Men det kan godt lade sig gøre, hvis man kridter banen op fra start og man har et tegn til, at folk skal runde af.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Toastmasterens rolle

Indlægaf Akehurst2 » 19. maj 2019, 17:25

Lys skrev:
BlueBunny skrev:Tak! Rigtig gode input.

Jeg har ingen problemer med at tale foran flere.
Udfordringen er at jeg ikke kan nogen personlige sjove anekdoter om parret eller gæsterne - går det an?

Hvis nogen har oplevet noget hvor i tænkte “Wow, det var smart” så skriv det gerne, så jeg måske kan være copycat.

Jeg tænker en klokke. Og så læser jeg lige på nettet og linket joynips har sat ind - tak!


Man kan sagtens klare det uden anekdoter, men tænk over hvordan du kan lægge op til de forskellige talere. Anekdoter er jo bare en måde. Lidt talen om traditioner om bryllupstaler/talerækkefølgen eller lignende kan også gøre det:)

Det vigtigste i mine øjne er, at man har lyst til at påtage sig den relativt store opgave det kan være at koordinere mange indslag med middagen, så alle får mulighed for at sige noget, hvis de ønsker det, at ingen taler for længe, at der er rygepauser uden at selskabet er halvtomt konstant og at rygerne kommer tilbage til bordet i tide, at middagen kan blive serveret og at der kan danses brudevals inden midnat, hvis det er parrets ønske. Hvis det er et stort selskab, kan det gode kræve den rette blanding af administrator, myndighed og humor at få til at gå op på en god måde.

Hvis det er et stort selskab med mange talere, kan det være fornuftigt at udstikke at man max har fx 5 eller 10 min (bortset fra brudeparret og måske brudens far), fordi det ellers bliver umuligt at få alle indslag igennem inden midnat.
Og så kræver det også lidt humor at bremse den tante, der alligevel bliver ved med at tale. Men det kan godt lade sig gøre, hvis man kridter banen op fra start og man har et tegn til, at folk skal runde af.


Helt enig - bortset fra at jeg ville forsøge at holde taler på max 5 minutter generelt. De der lange indslag tager virkelig dynamikken ud af festen, og 10 minutter er længe til en tale.
1
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Toastmasterens rolle

Indlægaf Lys » 19. maj 2019, 17:54

Akehurst2 skrev:
Lys skrev:
BlueBunny skrev:Tak! Rigtig gode input.

Jeg har ingen problemer med at tale foran flere.
Udfordringen er at jeg ikke kan nogen personlige sjove anekdoter om parret eller gæsterne - går det an?

Hvis nogen har oplevet noget hvor i tænkte “Wow, det var smart” så skriv det gerne, så jeg måske kan være copycat.

Jeg tænker en klokke. Og så læser jeg lige på nettet og linket joynips har sat ind - tak!


Man kan sagtens klare det uden anekdoter, men tænk over hvordan du kan lægge op til de forskellige talere. Anekdoter er jo bare en måde. Lidt talen om traditioner om bryllupstaler/talerækkefølgen eller lignende kan også gøre det:)

Det vigtigste i mine øjne er, at man har lyst til at påtage sig den relativt store opgave det kan være at koordinere mange indslag med middagen, så alle får mulighed for at sige noget, hvis de ønsker det, at ingen taler for længe, at der er rygepauser uden at selskabet er halvtomt konstant og at rygerne kommer tilbage til bordet i tide, at middagen kan blive serveret og at der kan danses brudevals inden midnat, hvis det er parrets ønske. Hvis det er et stort selskab, kan det gode kræve den rette blanding af administrator, myndighed og humor at få til at gå op på en god måde.

Hvis det er et stort selskab med mange talere, kan det være fornuftigt at udstikke at man max har fx 5 eller 10 min (bortset fra brudeparret og måske brudens far), fordi det ellers bliver umuligt at få alle indslag igennem inden midnat.
Og så kræver det også lidt humor at bremse den tante, der alligevel bliver ved med at tale. Men det kan godt lade sig gøre, hvis man kridter banen op fra start og man har et tegn til, at folk skal runde af.


Helt enig - bortset fra at jeg ville forsøge at holde taler på max 5 minutter generelt. De der lange indslag tager virkelig dynamikken ud af festen, og 10 minutter er længe til en tale.


Jeg er sådan set enig. Men klassiske indslag til bryllupper som quiz mellem brud og gom hvem der gør hvad etc kan godt tage lidt længere tid.

Uanset hvad så er det vigtigste bare, at man ikke er for “venlig” som toastmaster, hvis man skal have afviklet 17-19 indslag i løbet af en middag (true story). Så skal talerne holdes i kort snor ;)
2

Tilbage til "Livets forhold"