Hvordan havde du det med folkeskolen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Hvordan havde du det med folkeskolen?

Indlægaf Fræksak » 2. maj 2019, 07:52

SurSødSovs skrev:https://www.kl.dk/nyhed/2016/december/mange-udsatte-unge-vaelger-10-klasse/

Jeg prøvede at finde noget om udviklingen i 10. Klasse. Det var for svært.

Jeg fandt i stedet ovenstående som fint spejler den opfattelse, vi havde af 10. klasse, da jeg forlod grundskolen i 1994.

Jeg fastholdet, opfattelsen af hvor normalt det er, nok er mere områdebestemt end årstalsbestemt.


Jeg er helt enig. Jeg gik i øvrigt ud i '92, og det var uden tvivl kun den lille håndfuld, der havde brug for lidt ekstra af den ene eller anden art, der tog 10. klasse. Det var sådan lidt ... øhm, taberagtigt, dengang, hvis man må sige det. I vores område, altså!
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Hvordan havde du det med folkeskolen?

Indlægaf Fræksak » 2. maj 2019, 07:58

Jeg har gået på en mindre folkeskole på Frederiksberg i Kbh. Det var vel okay. Jeg husker det som om jeg havde det fint, i hvert fald. Når jeg ser tilbage, var der helt sikkert mange ting, der haltede, både undervisningen og i det sociale, men jeg trivedes og havde i øvrigt mest min gang på fodboldbanen eller i træerne på fritten. Pigeting sagde mig ikke så meget.

Jeg husker, at der kom en ny pige i 6. eller 7. klasse, som Klassens Dronning var rigtig strid ved. Og jeg husker, at jeg ikke turde gå imod Dronningen. Jeg var ret bevidst om det dengang og prøvede at være sød over for den nye i det skjulte, men i dag skammer jeg mig lidt, når jeg tænker tilbage.

Jeg var "efterfølgeren" dengang, og det har nok hængt ved i nogle år, selv om jeg har været så bevidst om det, at jeg med tiden har mandet (kvindet :-D) mig op og er blevet bedre til at stå ved mig selv og mine holdninger.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvordan havde du det med folkeskolen?

Indlægaf TomKah » 2. maj 2019, 15:18

Fræksak skrev:
SurSødSovs skrev:https://www.kl.dk/nyhed/2016/december/mange-udsatte-unge-vaelger-10-klasse/

Jeg prøvede at finde noget om udviklingen i 10. Klasse. Det var for svært.

Jeg fandt i stedet ovenstående som fint spejler den opfattelse, vi havde af 10. klasse, da jeg forlod grundskolen i 1994.

Jeg fastholdet, opfattelsen af hvor normalt det er, nok er mere områdebestemt end årstalsbestemt.


Jeg er helt enig. Jeg gik i øvrigt ud i '92, og det var uden tvivl kun den lille håndfuld, der havde brug for lidt ekstra af den ene eller anden art, der tog 10. klasse. Det var sådan lidt ... øhm, taberagtigt, dengang, hvis man må sige det. I vores område, altså!


Helt ekstremt afhængigt at hvilket tilbud der er også.
Jeg blev også færdig i '92. Jeg gik på en privat gymnasieskole hvor det kun var dem der havde absolut brug for det der gik i 10.
Mine venner gik i folkeskole i nabobyen hvor de samlede alle.10. Klasser på en specialskole og lavede et tilpasset forløb hvor man kunne vælge flere forskellige linjer og gik sammen på kryds og tværs. Der var mange der som tog 10. bare fordi.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Hvordan havde du det med folkeskolen?

Indlægaf LadyFox » 2. maj 2019, 15:24

Tja, tjoo.. Jeg var umotiveret, forstyrrede, pjækkede, havde dårlige lærere og lærte ikke en skid.
Derudover passede jeg ikke ind i fællesskabet, altså, jeg blev behandlet fint af mine klassekammerater, men vi havde intet til fælles og udover et par stykker gad jeg dem ikke. Jeg var gået 3. Klasse om, og hang stadig lidt ud med nogle fra min gamle klasse jeg passede bedre sammen med.
Jeg var ikke for fin til at mobbe lidt en gang i mellem, men der var ikke meget mobning i min klasse.
0
...
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hvordan havde du det med folkeskolen?

Indlægaf fisken80 » 2. maj 2019, 16:36

Mavis skrev:
Daine skrev:Jeg husker min folkeskoletid som generelt god. Fra bh-klasse til 8. Klasse var vi 3 små klasser i årgangen, 15-16 elever i hver klasse. Vi havde udmærkede lærere i min klasse og jeg havde gode veninder.
I 8. Klasse blev årgangen splittet op i to klasser. Der var en del der skulle på efterskole, så for at klasserne ikke blev for små, så blev vi delt. Alle mine veninder kom i den modsatte klasse, så jeg endte med at blive 5. hjul i en venindeflok igennem 8. Klasse. Det var ikke skide sjovt, for jeg kunne godt mærke jeg var i overskud, selvom de opførte sig pænt.
I 9. Klasse var jeg den første der mødte ind efter sommerferien og besluttede mig for at jeg ikke gad være 5. hjul mere. Så satte mig ved et tomandsbord og ventede på hvad der så ville ske. En fyr jeg tidligere havde gået i parallelklasse med blev min sidemand, og vi fik et fint skole-venskab ud af det :)
Jeg tog 10. Klasse med, dengang var det meget normalt at eleverne gjorde det. Vi blev slået sammen i én stor klasse og havde en fed tid, jeg ikke ville have været foruden. Vi var en rimelig homogen klasse uden de store konflikter - ihf ikke nogen jeg blev involveret i. Jeg har aldrig været en del af den populære pigegruppe, men jeg kunne fint snakke med dem og med undtagelse af 8. Klasse så har jeg aldrig følt mig “forkert” i en klasse.
Jeg har også været heldig, at de klasser jeg har gået i, for det meste, har haft dygtige og engagerede lærere tilknyttet. Specielt i 8. og 9. Klasse, hvor min klasse virkelig trak det længste strå mht til lærerne.


Cirka hvornår var den periode hvor det var normalt at tage 10 klasse? Flere i tråden snakker om det, jeg har aldrig hørt om det før :)


Det er faktisk stadig ret normalt. Og i år er der flere, der har valgt at fortsætte i 10. klasse efter sommerferien. Faktisk har 66% valgt at gå i 10. Næste år,
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Yetie
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:18
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5018

Re: Hvordan havde du det med folkeskolen?

Indlægaf Yetie » 2. maj 2019, 19:05

Det gik galt lige fra starten for mig. Jeg har ikke gået i børnehave, så jeg kunne slet ikke forholde mig til pludselig at være omgivet af så mange andre børn, og vidste ikke hvordan jeg skulle agere. Og læreren var ikke til hjælp - faktisk var hun med til at starte mobning.

Jeg blev mobbet on/off hele min skoletid (samme skole), så den bedste dag var den sidste. Jeg er meget stærk faglig, men min sociale intelligens haltede stærkt bagefter. Nok også en af grundene til at det blev ved snakken med hensyn til at lade mig springe en klasse over. Jeg var i forvejen yngst, så det var nok heller ikke en god idé på det personlige plan. Men fagligt kedede jeg mig helt enormt.

Så jeg stak med andre ord ret meget ud, og var ikke i stand til at holde min kæft, når jeg var uenig eller utilfreds. Mobningen gjorde ondt, men fik mig ikke til at holde mund. Til gengæld pillede det enormt meget ved mit selvværd, fordi jeg altid fik at vide at det, jeg mente, var forkert.

Men på den positive side, så har det været super at være til reunion. Folk er blevet voksne, og klikerne er helt væk. Desuden har jeg fået talt ud med mobberne i den forbindelse, og endda en undskyldning fra flere af dem.

Så altså skoletiden var ikke nogen god oplevelse, men den har gjort mig stærkere på mange måder.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvordan havde du det med folkeskolen?

Indlægaf Sangius » 2. maj 2019, 19:14

Min folkeskoletid var i store træk ok.
Jeg er altid blevet anset som mærkelig og kikset, men er mest bare blevet ignoreret.
Jeg havde få venner, men dem jeg havde var gode venner.
Jeg blev småmobbet lidt da min far døde, tror børn har svært ved at rumme den slags sorg, og de forventede at jeg ville græde i skolen, og så blev jeg mobbet fordi de mente jeg var ligeglad med, at min far var død.

Men mest af alt har jeg bare læst bøger og holdt mig for mig selv.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hvordan havde du det med folkeskolen?

Indlægaf Sof » 2. maj 2019, 22:16

Fint, havde generelt en ret god oplevelse. Vi boede i udlandet op til at jeg skulle starte i skole og jeg var derfor en smule bagud på sproget, da jeg kun havde det danske fra at snakke med min familie og de venner vi så om sommeren (primært) i Danmark.

Indhentede det dog i løbet af børnehaveklassen, som dengang var mere udvidet børnehave end skole og derfra og frem havde jeg ingen problemer og den boglige del var relativ nem for mig. Gik også ud med topkarakter.

Skolen var overordnet set en god skole, vi havde ikke rigtig problemer med mobning (af hvad jeg har opdaget i hvert fald), i min klasse legede og hang man ud på kryds og tværs, vi havde et mega godt sammenhold, også uden for skoletid (specielt sammenlignet med parallelklassen). Forældrene var nærmest alle vildt engagerede og stablere en masse fede ting på benene.

Næsten hvert år startede og stoppede børn som kom med forældre der var på udstationering og jeg syntes, og synes stadig, at vi var super seje til at inkludere dem i vores hverdag.

Der var forskellige lærere som vi ikke var super heldige med, men i forhold til mange andre, tror jeg ikke vi har haft det så slemt. Udover en meget sketchy musiklærer, så var det værste næsten vores dansklærer fra 5.-9., som var syg med stress flere gange, det var ikke alle der lige havde brug for alle de vikar-lappeløsninger i de sidste år.

Da jeg gik ud i 2005 fortsatte langt de fleste fra min klasse i 10. eller tog på efterskole. Jeg sås jævnligt med mine klassekammerater en 5 års tid efter, indtil at et par kæresteforhold der havde været i gruppen gik i opløsning og folk valgte side. Snakker med et par stykker i dag.
0

Tilbage til "Livets forhold"