Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf Slettet bruger » 7. maj 2019, 09:32

Jammerdalen skrev:I virkeligheden er det lidt det samme vi skriver, selvom definitionerne er lidt forskellige :-D Jeg har ikke læst psykologi, men en masse fagbøger om diagnoser heriblandt autisme, og her skriver de rask væk om den manglende eller mindskede evne til empati. I starten gjorde det mig noget vred indtil jeg fandt ud af, at de skelner mellem sympati og empati.
Men den kognitive empati må jo så være den form for "sætten sig i andres sted", som psykopater evner. De ved hvilke knapper, de skal trykke på og vælger bevidst at gøre det. Jeg har set udsendelser med psykopater, som var enormt gode til at "foregive" empati, så på den måde har de jo en form for social forståelse, men måske bare ikke på et følelsesmæssigt plan :)


Vi var på et kursus på hospitalet i forbindelse med min søns autismediagnose, og der nævnte psykologen Theory of Mind og gav som et hverdagseksempel at hun stod og talte med en kollega 5 minutter før hun skulle til et møde. Hun kigger så på uret, kollegaen ser hun kigger på uret, hun ser at kollegaen ser hun kigger på uret og siger "nej nej, vi kan godt snakke, jeg har stadig 5 minutter". Så det er ikke nødvendigvis noget med følelser, det er bare forståelse af hvad modparten ser og forstår.

Som jeg forstår det, jeg har ikke fået andet end 10 minutters intro.
3
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6297
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14873

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf Ata » 7. maj 2019, 09:54

abcd skrev:
Jammerdalen skrev:I virkeligheden er det lidt det samme vi skriver, selvom definitionerne er lidt forskellige :-D Jeg har ikke læst psykologi, men en masse fagbøger om diagnoser heriblandt autisme, og her skriver de rask væk om den manglende eller mindskede evne til empati. I starten gjorde det mig noget vred indtil jeg fandt ud af, at de skelner mellem sympati og empati.
Men den kognitive empati må jo så være den form for "sætten sig i andres sted", som psykopater evner. De ved hvilke knapper, de skal trykke på og vælger bevidst at gøre det. Jeg har set udsendelser med psykopater, som var enormt gode til at "foregive" empati, så på den måde har de jo en form for social forståelse, men måske bare ikke på et følelsesmæssigt plan :)


Vi var på et kursus på hospitalet i forbindelse med min søns autismediagnose, og der nævnte psykologen Theory of Mind og gav som et hverdagseksempel at hun stod og talte med en kollega 5 minutter før hun skulle til et møde. Hun kigger så på uret, kollegaen ser hun kigger på uret, hun ser at kollegaen ser hun kigger på uret og siger "nej nej, vi kan godt snakke, jeg har stadig 5 minutter". Så det er ikke nødvendigvis noget med følelser, det er bare forståelse af hvad modparten ser og forstår.

Som jeg forstår det, jeg har ikke fået andet end 10 minutters intro.

Det er rigtigt forstået. Theory of mind handler netop om, at man indirekte har adgang til at forstå den andens tanker, intentioner og også følelser ved at se på den andens adfærd, ansigtsudtryk, fortolke ordbrugen osv. Det er det, der er svært for autister, men nemt for psykopater. Psykopater kan også sætte sig ind i andres følelser på et rationelt plan - forskellen er, at de ikke føler andres følelser, sådan som man gør, når man oplever empati. Dvs. at det kan godt være, at de ved, at den her piges forældre bliver ked af det, hvis hun bliver myrdet - men de bliver ikke følelsesmæssigt berørt selv ved tanken om forældrenes sorg, som man jo ville gøre, hvis man havde empati.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6297
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14873

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf Ata » 7. maj 2019, 10:02

kartoffelpizza skrev:
Det er vel Sådan set også det der kan gøre dem ekstra farlige. Psykopater altså. At de til en vis grad kan regne ud hvad andre tænker/vil gøre (altså ligesom vi andre også kan til en vis grad) og kan udnytte det

Jep. Psykopater er jo også ofte meget manipulerende og det kan de netop være, fordi de præcis ved, hvad de skal gøre for at få folk til at danse efter deres pibe - og fordi de ikke har nogen betænkeligheder ved at bruge den viden til at tilgodese deres egne interesser.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20470
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf paint » 7. maj 2019, 10:05

Mht Empati, giver wiki egentlig en ret god (omend noget videnskabsteoretisk) forklaring på det.

https://da.wikipedia.org/wiki/Empati
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf MOGA » 7. maj 2019, 17:52

paint skrev:
LadyFox skrev:Men man kan vel godt have empati, og vælge at skade folk bevist alligevel?


Hvis man har empati for et andet menneske, vil man sandsynligvis ikke vælge at skade vedkommende. Men man skal ud i en længere filosofisk, fænomenologisk udredning for at forklare det. :)


Münchhausen by Proxy undtaget, vel?

De er empatiske, men vælger fuldt ud bevidst at skade nogen, omend det måske ikke direkte handler om at skade vedkommende, men om den opmærksomhed, der følger med.
0
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1126

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf differentdaydifferentperson » 7. maj 2019, 18:46

Kan man være dyssocial hvis man altid har hadet og afskyet vold, fordi man får så ondt af personerne der bliver udsat for det? Eller clasher det med kriterierne for diagnosen?
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6297
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14873

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf Ata » 7. maj 2019, 18:50

differentdaydifferentperson skrev:Kan man være dyssocial hvis man altid har hadet og afskyet vold, fordi man får så ondt af personerne der bliver udsat for det? Eller clasher det med kriterierne for diagnosen?

Ja, det clasher vist temmelig meget. Normalt vil man ikke have medfølelse med andre menneskers smerte og lidelse.
0
Jammerdalen
Indlæg: 779
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1008

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf Jammerdalen » 7. maj 2019, 19:31

MOGA skrev:
paint skrev:
LadyFox skrev:Men man kan vel godt have empati, og vælge at skade folk bevist alligevel?


Hvis man har empati for et andet menneske, vil man sandsynligvis ikke vælge at skade vedkommende. Men man skal ud i en længere filosofisk, fænomenologisk udredning for at forklare det. :)


Münchhausen by Proxy undtaget, vel?

De er empatiske, men vælger fuldt ud bevidst at skade nogen, omend det måske ikke direkte handler om at skade vedkommende, men om den opmærksomhed, der følger med.


Jeg har set en del dokumentarer om Münchhausen by proxy og jeg synes ofte, der bliver tegnet et billede af en person, der meget vel kunne være psykopat.
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf MOGA » 7. maj 2019, 19:36

Jammerdalen skrev:
MOGA skrev:
paint skrev:
LadyFox skrev:Men man kan vel godt have empati, og vælge at skade folk bevist alligevel?


Hvis man har empati for et andet menneske, vil man sandsynligvis ikke vælge at skade vedkommende. Men man skal ud i en længere filosofisk, fænomenologisk udredning for at forklare det. :)


Münchhausen by Proxy undtaget, vel?

De er empatiske, men vælger fuldt ud bevidst at skade nogen, omend det måske ikke direkte handler om at skade vedkommende, men om den opmærksomhed, der følger med.


Jeg har set en del dokumentarer om Münchhausen by proxy og jeg synes ofte, der bliver tegnet et billede af en person, der meget vel kunne være psykopat.


Men stadig besidder empati i en eller anden - syg - form.
0
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 332
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 768

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf Ekliptika » 7. maj 2019, 19:53

Jeg kender ikke så meget psykologien hos personer med Munchhausen by Proxy, men man må vel have en form for empatiforstyrrelse, hvis man påfører sit eget barn smerte eller ligefrem dræber det, for at tilfredsstille egne behov for opmærksomhed og sympati fra andre?
1
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf MOGA » 7. maj 2019, 20:52

Ekliptika skrev:Jeg kender ikke så meget psykologien hos personer med Munchhausen by Proxy, men man må vel have en form for empatiforstyrrelse, hvis man påfører sit eget barn smerte eller ligefrem dræber det, for at tilfredsstille egne behov for opmærksomhed og sympati fra andre?


Det er klart, at rask er man ikke.

Men lige præcis MbP er blandt andet kendetegnet ved, at mødrene (for det er det typisk) generelt set - udadtil - er omsorgsfulde og tager sig godt af deres børn, samtidig med, at de enten digter en sygdomshistorie eller direkte påfører barnet skade.

Jeg har researchet lidt i forbindelse med mit arbejde, og faldt blandt andet over denne artikel, som jeg synes beskriver tilstanden tydeligt.

https://tidsskrift.dk/psyke/article/dow ... 752/22665/
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16945
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf Misantropen » 2. aug 2019, 14:36

Jeg hiver lige den her tråd op igen.

Jeg er i gang med podcasten "Den danske seriemorder" om Amagermanden og de fem uopklarede kvindedrab. Jeg var ret sikker på den var blevet omtalt i den her tråd, men jeg huskede forkert.

Har I hørt den?

Jeg synes selve podcasten er meget god. Det er interessant at høre om sagen fra en tidligere politibetjent, der kan fortælle nogle andre detaljer end hvad man normalt ellers hører fra politifolk der medvirker i diverse udsendelser, de ikke selv producerer.

Men jeg synes det er ærgerligt lyden på flere af de interviewede er så dårlig fordi de enten mumler eller taler meget utydeligt. Nogle gange lyder det også som om de spiser eller drikker imens :gruble: Der bliver kluntet i opsummeringen årstallene på et tidspunkt i første afsnit, men det er heldigvis en mindre detalje.


Hvis nogen skulle være interesseret:
https://mofibo.com/dk/da/books/885919-D ... agermanden
0
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 332
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 768

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf Ekliptika » 2. aug 2019, 20:30

Misantropen skrev:Jeg hiver lige den her tråd op igen.

Jeg er i gang med podcasten "Den danske seriemorder" om Amagermanden og de fem uopklarede kvindedrab. Jeg var ret sikker på den var blevet omtalt i den her tråd, men jeg huskede forkert.

Har I hørt den?

Jeg synes selve podcasten er meget god. Det er interessant at høre om sagen fra en tidligere politibetjent, der kan fortælle nogle andre detaljer end hvad man normalt ellers hører fra politifolk der medvirker i diverse udsendelser, de ikke selv producerer.

Men jeg synes det er ærgerligt lyden på flere af de interviewede er så dårlig fordi de enten mumler eller taler meget utydeligt. Nogle gange lyder det også som om de spiser eller drikker imens :gruble: Der bliver kluntet i opsummeringen årstallene på et tidspunkt i første afsnit, men det er heldigvis en mindre detalje.


Hvis nogen skulle være interesseret:
https://mofibo.com/dk/da/books/885919-D ... agermanden


Den er jeg også igang med. Troede ellers at man havde hørt/læst hvad der er offentligt tilgængeligt omkring de mord, men jeg kan godt lide den lidt anderledes vinkel. Frustrerende er det dog, at man ikke kan få en afklaring - snarere rejser det bare flere spørgsmål. Har lige hørt nr 2, den om Marcela.
1
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16945
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf Misantropen » 2. aug 2019, 21:55

Ekliptika skrev:
Misantropen skrev:Jeg hiver lige den her tråd op igen.

Jeg er i gang med podcasten "Den danske seriemorder" om Amagermanden og de fem uopklarede kvindedrab. Jeg var ret sikker på den var blevet omtalt i den her tråd, men jeg huskede forkert.

Har I hørt den?

Jeg synes selve podcasten er meget god. Det er interessant at høre om sagen fra en tidligere politibetjent, der kan fortælle nogle andre detaljer end hvad man normalt ellers hører fra politifolk der medvirker i diverse udsendelser, de ikke selv producerer.

Men jeg synes det er ærgerligt lyden på flere af de interviewede er så dårlig fordi de enten mumler eller taler meget utydeligt. Nogle gange lyder det også som om de spiser eller drikker imens :gruble: Der bliver kluntet i opsummeringen årstallene på et tidspunkt i første afsnit, men det er heldigvis en mindre detalje.


Hvis nogen skulle være interesseret:
https://mofibo.com/dk/da/books/885919-D ... agermanden


Den er jeg også igang med. Troede ellers at man havde hørt/læst hvad der er offentligt tilgængeligt omkring de mord, men jeg kan godt lide den lidt anderledes vinkel. Frustrerende er det dog, at man ikke kan få en afklaring - snarere rejser det bare flere spørgsmål. Har lige hørt nr 2, den om Marcela.

Jeg er i gang med afsnit 4. Jeg synes den bliver bedre og bedre i takt med at han bruger sin egen viden og erfaring fra politiet, men det er også fordi han er god til at komme min nysgerrighed og spørgsmål i forkøbet fordi han har den viden og kontakter at trække på.

Jeg må indrømme at jeg var noget skeptisk før jeg gik i gang, og til dels også indtil midt i afsnit 2. Selve sagen har aldrig rigtig interesseret mig pga. omtalen. Jeg synes det er de samme "overfladiske" informationer og gisninger der er blevet tærsket igennem igen og igen, og jeg havde ærlig talt ikke de store forventninger til serien indtil jeg hørte forfatteren fortælle om den i et interview :genert:

Men jeg er i blevet godt bidt af den! Jeg kan godt lide at udgangspunktet ikke på forhånd er at han er skyldig. Det der gør den spændende er alle teorierne for og imod at det er Amagermanden, samtidig med at der nævnes andre mulige gerningsmænd, og forklares hvad der taler for og imod de står bag.
0
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 332
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 768

Re: Amagermanden og hvad han ellers har gjort..

Indlægaf Ekliptika » 4. aug 2019, 19:30

Jeg er færdig med den nu. Synes det er en god podcast. Især kan jeg godt lide, at han “oversætter” nogle af de politimæssige ord, så man er helt med på, hvad der menes. Spændende afsnit om Stine Geisler, mener dog bare jeg har læst i en anden bog, at både Amagermanden og PK antages ikke at kunne være gerningsmanden, da deres DNA ikke matcher de biologiske spor.
1
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.

Tilbage til "Livets forhold"