INSP. Hvordan er din hverdag?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf Mani » 21. apr 2019, 19:25

Inspireret af tråden om at rejse, hvor der er en sidediskussion om (at holde af) hverdagen - hvordan er din hverdag - og holder du af den?
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf Sophies-mor » 21. apr 2019, 19:29

Ekstremt ensformig.
Alt for mange huslige pligter, der SKAL gøres. Op på et bestemt tidspunkt, hjem på et bestemt tidspunkt, barn i seng på et bestemt tidspunkt og stort set de samme ting, hver evig eneste uge.
Ingen frihed til at sige (det være sig tidsmæssigt eller økonomisk) op i høet, vi spiser ude i aften.
Alt for få lysglimt, til at krydre hverdagen med.

Jeg har ikke tid nok i døgnet til ting der skal nåes. Ting, jeg vil, ting der er vigtige for mig, fordi haven skal passes (og det er jeg en spasser til - og gider heller ikke pga. mandens konstante holdning) og jeg så også samtidig lige skal have maden klar, og rydde op osv.

Men ok, det er p.t også pga. at jeg er ledig, så bliver alt endnu mere sort og trivielt, pga økonomisk smalhals og jobcenterkrav.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf Mani » 21. apr 2019, 19:36

Pt. har vi kun 1 ud af 3 teenagere hjemme i hverdagen - de 2 andre er på efterskole.

Vækkeuret ringer kl. 6.05, vi voksne står op og manden går på badeværelset. Jeg laver 7 minutter (træning) og skulder øvelser. Bagefter bad og vækker teenageren. Mens han vågner tømmer jeg opvaskemaskine/indstiller vaskemaskinens til en vask/lægger tøj sammen. Vi spiser morgenmad sammen og jeg kører på arbejde 7.15/20.

Jeg er hjemme igen ved 16.30/17-tiden. Teenageren har tømt opvaskemaskine der. Jeg ordner evt vasketøj/vander planter/går i haven lidt. 2 gange om ugen er jeg med løbeklubben kl. 18 - de dage laver mand eller søn mad. Ellers laver jeg mad. Indkøb og madplan klares i weekenden. Vi dækker bord/tager af sammen og knægten smøre madpakke.

Efter aftensmaden går vi en tur/spiller spil/ser en serie sammen - nogle gange hele aftenen andre gange blot en 1/2 times tid. Jeg strikker ofte imens. Vi slutter med at læse højt (vi skiftes) - pt er vi ved sidste bind af Skyggens Lærling.

Jeg holder af min hverdag. De perioder, hvor jeg ikke har gjort det er når jeg ikke prioriterer mig selv og det der betyder noget for mig: Tid til at holde mig i form, tid i køkkenet, tid til at spise sammen.
9
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf Mani » 21. apr 2019, 19:42

Sophies-mor skrev:Ekstremt ensformig.
Alt for mange huslige pligter, der SKAL gøres. Op på et bestemt tidspunkt, hjem på et bestemt tidspunkt, barn i seng på et bestemt tidspunkt og stort set de samme ting, hver evig eneste uge.
Ingen frihed til at sige (det være sig tidsmæssigt eller økonomisk) op i høet, vi spiser ude i aften.
Alt for få lysglimt, til at krydre hverdagen med.

Jeg har ikke tid nok i døgnet til ting der skal nåes. Ting, jeg vil, ting der er vigtige for mig, fordi haven skal passes (og det er jeg en spasser til - og gider heller ikke pga. mandens konstante holdning) og jeg så også samtidig lige skal have maden klar, og rydde op osv.

Men ok, det er p.t også pga. at jeg er ledig, så bliver alt endnu mere sort og trivielt, pga økonomisk smalhals og jobcenterkrav.

Hvordan er det nu? Du er også alene om alt det huslige i perioder ikke? Så tror jeg også det ville hænge mig langt ud af halsen. Og ledighed gør ikke noget godt for humøret.

Jeg er heller ikke glad for have arbejde, så vi har prioriteret at gøre den så vedligeholdelsesfri som muligt - men det skal man jo være enige om. Jeg bruger hellere tiden på mine bær buske, grøntsager og krydderurter :genert:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf Santa » 21. apr 2019, 19:46

Den er udmærket.
Ofte travl, men det er i kortere perioder.
Vi arbejder forskudt, så jeg står op ved 6-tiden og har en rolig start. Nogen dage skal jeg lige lufte hunden, men ellers blot gøre mig klar og så bruger jeg en halv time på at spise morgenmad og læse nyheder.
Efter arbejde skal jeg som regel ud på en længere hundetur, så skal der laves noget mad, men det bliver ofte rugbrød eller takeaway (vi er velsignet med et hav af muligheder, så det behøver ikke at være usundt).
Og så hygge med tv og hobbyer indtil sengetid.
Langt de fleste weekender er i i sommerhus, og det er fantastisk afslappende, med sine små rutiner og friheden i naturen.

Jeg er ikke utilfreds med mit liv og min hverdag, og jeg er blevet så gammel, at jeg ville gøre noget ved det, hvis jeg var.
Man har kun et liv.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf fisken80 » 21. apr 2019, 19:47

Sophies-mor skrev:Ekstremt ensformig.
Alt for mange huslige pligter, der SKAL gøres. Op på et bestemt tidspunkt, hjem på et bestemt tidspunkt, barn i seng på et bestemt tidspunkt og stort set de samme ting, hver evig eneste uge.
Ingen frihed til at sige (det være sig tidsmæssigt eller økonomisk) op i høet, vi spiser ude i aften.
Alt for få lysglimt, til at krydre hverdagen med.

Jeg har ikke tid nok i døgnet til ting der skal nåes. Ting, jeg vil, ting der er vigtige for mig, fordi haven skal passes (og det er jeg en spasser til - og gider heller ikke pga. mandens konstante holdning) og jeg så også samtidig lige skal have maden klar, og rydde op osv.

Men ok, det er p.t også pga. at jeg er ledig, så bliver alt endnu mere sort og trivielt, pga økonomisk smalhals og jobcenterkrav.


Hvad er det for huslige pligter, der SKAL gøres? Altså tøjvask kan jeg godt forstå, men i perioder bliver der virkelig ikke gjort ret meget rent herhjemme. Og vores have består af græs, intet andet. Hvis jeg ikke lige får gjort rent, fordi jeg hellere ville læse en bog, gå en tur eller køre med min kæreste til stranden, så er det sådan det er. Ingen er døde af en ekstra nullermand. Eller af at spise rugbrødsmadder til aften.
19
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf Rapfisk » 21. apr 2019, 19:49

Hunden vækker mig mellem halv seks og halv syv. Jeg forsøger at få den til at sove igen, det virker som regel i omkring en halv time. Så trækker jeg i noget hurtigt tøj (det er en hvalp, der ikke kan vente) og går tur, 20 til 30 minutter. Hjemme går jeg i bad og gør klar, og så kører kæresten og jeg på arbejde. I øjeblikket kører jeg med ham, ellers cykler jeg. Jeg prøver at være der ikke senere end halv ni.

Efter arbejde kører vi hjem, henter hunden og går en lang tur sammen et sted, hvor den kan løbe løs. Når vi kommer hjem, laver vi mad, rydder op og gør rent. Efter maden ser vi gerne noget fjernsyn, eller kæresten spiller computer, og jeg går omkuld på sofaen.

Inden sengetid går kæresten eller vi begge en sidste tur med hunden, og så falder vi i søvn med hver vores iPad :genert:

Edit: Jeg synes godt, hverdagen kan blive for ensformig, og det gør mig træt i sjælen. (Det bliver nok forstærket, når vi får barn og hus :gisp:) Når det sker, prøver jeg at komme ud med nogle veninder eller gøre noget andet bare en enkelt dag. Derudover går jeg til kor en gang om ugen.
Senest rettet af Rapfisk 21. apr 2019, 19:54, rettet i alt 2 gange.
2
Livslinjen: 70 201 201
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf Slettet bruger » 21. apr 2019, 19:52

Det svinger lidt med mine arbejdsopgaver, men de seneste 3,5 år har jeg primært arbejdet fra mit hjemme-kontor, og i øjeblikket ser en typisk dag ud som følger:

04:50: Uret ringer
05:00: Jeg er stået op, har brygget en kop kaffe, og har sat mig foran computeren på mit kontor og er begyndt at arbejde.
06:00: Hvis børnene ikke allerede er stået op og har sat sig i gæstesengen på mit kontor med deres iPads, vækker jeg dem og begynder på morgenmad, madpakker og hvad der nu ellers skal til for at få dem af sted.
08:00: Børnene er afleveret, og jeg sætter mig tilbage til arbejdet.
11:00: Frokostpause. Jeg tager som regel et bad og spiser et par rugbrødsmadder. Nogle gange forlænger jeg pausen med en løbetur.
11:30: Tilbage på arbejde.
15:00: Kommer ud fra mit kontor, og kone og børn er i mellemtiden kommet hjem.
15:00-20:00: Børnenes fritidsaktiviteter, forberedelse af aftensmad, putning.
20:00-21:30: Stener - arbejder engang imellem lidt, men jeg er ikke produktiv om aftenen, så jeg undgår det helst.
21:30: I seng.
21:32: Sover.

At jeg har haft mulighed for at arbejde så meget hjemme imens børnene har været små, har været et stort privilegium, det har gjort hverdagen markant lettere end den ellers ville have været, og jeg kan godt lide min hverdag, den er ikke specielt stresset. Den eneste rigtige stressfaktor er i perioder arbejde som kan have nogle hårde deadlines indimellem. Jeg forsøger i den forbindelse at holde tiden 16-20 på hverdage hellig, og hvis jeg har brug for at arbejde ekstra, står jeg f.eks. hellere op kl. 5 lørdag og søndag morgen og arbejder til kl. 8, så det påvirker familietiden så lidt som muligt.
Senest rettet af Slettet bruger 21. apr 2019, 19:54, rettet i alt 1 gang.
12
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf Artem » 21. apr 2019, 19:52

Hverdagen er job med gode kollegaer, hvor jeg har et meget afvekslende job jeg generelt er glad for.
Når jeg får fri bliver der måske handlet lidt ind til aften, og så en lur, og så 1-3 gange forskellig motion om aften, hvor jeg både nyder motionen og det sociale.
Hjem aftensmad og lidt tv, og så sent i seng.

Kan virkelig godt lidt hverdagene og rutinen der. Dog bliver der ikke tid til så meget andet, så hvis der er nogle projekter med hus, bil, cykler osv er det i weekenden, men ellers står weekenden på motion med lange løbeture osv ude i naturen. Hvor jeg stadig ofte kommer nye steder og oplever nye ting her i mit lokalområde. Men tager jo også til løb længere væk.
Kan dog godt nogle gange komme til at føle mig lidt ensom en søndag aften uden nogle planer.
Kunne på den måde godt bruge en søndags kæreste, men det er så også det eneste tidspunkt jeg rigtig har tid til en.
Senest rettet af Artem 21. apr 2019, 20:16, rettet i alt 1 gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf kidkomb » 21. apr 2019, 19:53

I forhold til andre mennesker så har jeg det voldsomt luksus i hverdagene. Jeg arbejder deltid og har ingen børn. Jeg står sent op, jeg hygger mig.
Jeg lever lidt rodet og derfor er det lidt hektisk når vi skal have gæster, for jeg gider ikke at vise rodet frem.
Vi har ingen faste regler andet end at manden skal støvsuge mindst en gang om ugen og helst to, det er ham der lægger sengetøj på og at det er mig der sørger for at der bliver vasket sengetøj og håndklæder/karklude/viskestykker og gjort badeværelse rent.
Resten er på gefühl. Han arbejder hjemmefra, men kører og rejser noget. Så ingen dage er helt ens.
Vi er røvdovne og derfor også lidt fattige og vi elsker det.

EDIT: Jeg har ikke haft et nemt liv og oven i det så sover jeg super skidt altid. I perioder aldrig mere end 4 timer ad gange og det slider og gør at jeg ikke orker de samme ting som andre mennesker. Når jeg en sjælden gang imellem oplever at få 8 timers sammenhængende søvn (kan tælles på en hånd hvor mange gange jeg har oplevet det de sidste 20 år) så forstår jeg pludselig hvordan andre mennesker kan arbejde mere end deltid. Så det er ikke kun ren dovenskab, jeg har indrettet mit liv efter min formåen og på en måde så jeg ikke er nødt til at have hjælp fra det offentlige til noget som helst (så bliver man sgu da først syg i hvert fald).
Senest rettet af kidkomb 21. apr 2019, 19:58, rettet i alt 1 gang.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. apr 2019, 19:53

De seneste fem år har min hverdag i det ydre været meget forudsigelig, og det har været selvvalgt og en klar fordel, da min mors kræftforløb har været en faktor det meste af tiden. Det har givet en stabilitet, at i det mindste rammerne har været på plads, og at jeg har haft noget konstant at fordybe mig i. Og økonomi til at komme væk fra det hele, når det var det, der skulle til.

Jeg har prøvet at leve anderledes og kommer nok til det igen, men jeg må konkludere, at frihed for mit vedkommende kan komme i mange skikkelser. I min nuværende hverdag, hvor jeg er fastansat og som lærer jo bogstavelig talt har en ret skemalagt (omend samtidig uforudsigelig) arbejdsdag, føler jeg en stor frihed i ikke hele tiden at skulle ud og skabe mit eget job og forholde mig til nye mennesker. Når jeg får et større mentalt overskud, vil det måske igen være det andet eller en blanding, der trækker.
Jeg er meget taknemmelig for allerede i slutningen af 30'erne at have prøvet forskellige livsstile af, fordi det, tror jeg, mindsker tendensen til på trælse dage at føle, at der nødvendigvis må være meget mere ukompliceret andre steder.

Noget andet, jeg er glad for, er, at jeg har været ærlig overfor mig selv mht. privatliv. Pligter er svært for mig, og det kan andres selskab på fast basis også være, så jeg har valgt, at jeg som udgangspunkt skal have et (eller ingen) børn og bo for mig selv i en forholdsvist lille bolig med et minimum af vedligehold.

I sidste halvdel af 2018 mistrivedes jeg af flere årsager i min hverdag, og det er godt nok ikke for børn, som man siger. Det har jeg stor respekt for. Jeg er heldig altid at have haft mulighed for at tilrettelægge mit liv sådan, at jeg har en praktisk og økonomisk bagdør, hvis det hele går i hårdknude, og den var jeg flere gange dage fra at benytte mig af.
Senest rettet af DetSorteCirkus 21. apr 2019, 19:55, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf Lisva » 21. apr 2019, 19:53

Røvsyg! :genert:

Børn på 1 og 3 år og fuldtidsarbejde betyder, at man er på fra 6.00-20.00. Det er ofte hektisk, og der er ikke megen kvalitetstid. Når børnene omsider sover, så er der praktiske ting, der skal ordnes. Derefter er jeg bare udkørt og får sjældent lavet de ting, jeg ellers elsker. Træning, at læse, male, sy, lægge puslespil etc. Jeg vælter bare omkuld på sofaen og glor ligegyldigt fjernsyn og telefon. Det samme gør min kæreste.

Jeg lever for weekender og ferier, hvor der er tid og ro. Hverdagen skal bare overstås lige for tiden.
1
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf Pyjamas » 21. apr 2019, 19:56

Vi er mig og min søn på 6,5. Jeg er pt ledig.
Vækkeuret ringer 6.15, og vi cykler mod skolen 7.30. 3 gange om ugen tager jeg i fitness herefter +bad efterfølgende. Herefter rengøring, se en serie, forberede aftensmad eller ses til frokost med en veninde. Nå ja, og skriver et par ansøgninger.
Jeg henter ofte kl 14, og frem til kl 17, hvor der er aftensmad, laver vi forskellige ting. Min søn har 30 minutter om dagen, hvor han må se tv. Ellers spiller vi spil, bager, går tur osv.
Mad kl 17, måske et bad, og sønnen puttes 18.30. Jeg laver lidt praktisk og ser tv.

Dette kan kun lade sig gøre, fordi jeg går ledig. Før hed det:
Op 5.30
Kører hjemmefra 6.15 for at være i skolen 6.30 til åbning.
Arbejde 7.15 - 14.45.
Hente 15.15.
Være hjemme 15.45.
Spise 16.30 - 17.00
Puttes senest kl 18.

Ingen er delene er at foretrække. Jeg håber, jeg kan finde et job, hvor jeg kan arbejde i de weekender, min søn er hos sin far + færre ugentlige timer, da jeg absolut ikke trives med at se min søn så få timer i døgnet, og en stor del af den tid bruges på madlavning og badning.
Min tid som ledig har og er rigtig god, den har gjort min søn og mig mere lykkelige, føler jeg. Men jeg keder mig også og mangler voksenkontakt.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf Santa » 21. apr 2019, 19:57

Santa skrev:Den er udmærket.
Ofte travl, men det er i kortere perioder.
Vi arbejder forskudt, så jeg står op ved 6-tiden og har en rolig start. Nogen dage skal jeg lige lufte hunden, men ellers blot gøre mig klar og så bruger jeg en halv time på at spise morgenmad og læse nyheder.
Efter arbejde skal jeg som regel ud på en længere hundetur, så skal der laves noget mad, men det bliver ofte rugbrød eller takeaway (vi er velsignet med et hav af muligheder, så det behøver ikke at være usundt).
Og så hygge med tv og hobbyer indtil sengetid.
Langt de fleste weekender er i i sommerhus, og det er fantastisk afslappende, med sine små rutiner og friheden i naturen.

Jeg er ikke utilfreds med mit liv og min hverdag, og jeg er blevet så gammel, at jeg ville gøre noget ved det, hvis jeg var.
Man har kun et liv.

Ha, det lød virkelig kedeligt! :D
Men mit arbejde er enormt afvekslende, og byder ofte på heldagskonferencer, seminarer, kurser og overnatninger og desuden er det meget socialt, så jeg har ikke behov eller lyst til en masse, når jeg kommer hjem. De to-tre daglige ture med hunden er udeliv, motion og indtryk nok udover arbejde.
Og så lader jeg gerne rod og skidt sejle, indtil jeg har bedre tid og overskud.
Jeg laver jævnligt store portioner af fryservenlig mad, så vi hurtigt kan lave noget i hverdagen.
Så på den måde bliver hver eneste dag ikke kun sur pligt.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: INSP. Hvordan er din hverdag?

Indlægaf Pandesteg » 21. apr 2019, 20:02

Mine hverdage varierer lidt da jeg arbejder hjemme nogle dage og har nogle dage udenfor min faste arbejdsplads. Men en almindelig arbejdsdag er nogenlunde således:

Op kl 5 og hurtig gøre mig morgenklar, kører 5:30 så jeg kan være på arbejde kl 7. Kører fra Sydsjælland til KBH så kører tidligt og hygger med lidt kaffe og morgenradio i bilen.

Arbejdet er mit gamle nye ;) en stilling jeg er ekstremt glad for med gode kolleger og en arbejdsdag går som regel hurtigt.

Kører hjem ml 14-14:30, rammer hjemme omkring 15:30-16. Som regel handler jeg kun en gang om ugen så jeg kan komme hurtigt hjem. Så som regel ingen svinkeærinder. Vel hjemme er tjekker jeg til dyrene, status på mad og vand til hønsene, som er mit ansvar, og henter æg fra reden. Så skifter jeg til træningstøj og løber en tur på en times tid. Eller crossfit med manden. Hvis ikke jeg træner ordner jeg lidt husligt, nulrer lidt i haven, ordner noget DIY-projekt. Eller bare slapper af, ser TV eller tager en lur :) ellers går tiden med at snakke lidt mere med dyr og mand og forberede aftensmad (og madpakke - den ordner jeg altid dagen før). Spise et sted ml 18 og 19 og derefter hygge på sofaen med TV/net/bog og lidt guf og en kop te. Alt imens manden og jeg sludrer on/off.
Et sted ml 22-23 dapper vi i seng.

Jeg elsker min hverdag - en stor del af tiden gør jeg hvad der passer mig hvornår det passer mig. Jeg føler egentlig at jeg har meget fritid og frihed. En af glæderne ved at være frivilligt barnløs tror jeg :)
12
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Livets forhold"