Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Hanseman
Indlæg: 152
Tilmeldt: 30. mar 2017, 19:09
Kort karma: 24
Likede indlæg: 501

Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Hanseman » 16. feb 2019, 23:14

Inspireret af tråden om hvornår du kan gå på pension: viewtopic.php?f=39&t=13992

Som nævnt i ovenstående tråd har jeg ikke intentioner om at arbejde til jeg når folkepensionalderen, uanset hvad de når frem til den skal være for mig. Jeg kunne se der var flere debattører der havde samme indstilling, og jeg er nysgerrig på hvordan I når i mål?

Er du tjenestemand? Er det huset der er betalt ud, så der ”spises mursten”? Privat pensionsopsparing? Aktier og investeringer? Eller?

Hvornår vil du gerne gå af arbejdsmarkedet, og har du lagt en strategi for det? Den ekstreme vej er som nævnt i overskriften FIRE, men jeg tænker også mindre kan gøre det :)
0
Hanseman
Indlæg: 152
Tilmeldt: 30. mar 2017, 19:09
Kort karma: 24
Likede indlæg: 501

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Hanseman » 16. feb 2019, 23:14

Jeg er lige fyldt 30, bor i eget hus, single, har været i job med pensionsindbetaling siden jeg var 23 år. Inden da havde jeg nogle perioder under uddannelse hvor jeg har indbetalt mindre, ikke nævneværdige, indskud på overenskomstpension.
Dvs. alt min pension er hovedsagelig startet som 23 årig, opsparer 10/4 % (Fima betalt/egen betalt), forvaltet at pensionsselskab bestemt af min overenskomst, min prognose ser fornuftig ud hvad det angår. Jeg har ingen privat pensionsopsparing.
Derudover har jeg eget hus som jeg har færdigbetalt i inden jeg fylder 40, som gerne skal give en lav månedlig ydelse fremadrettet.
Jeg har ikke de store tiltag ellers ift. Opsparing, men skal have taget stilling til det når huset er betalt ud, men vil se hvad der giver bedst mening på det tidspunkt. Opsparingen frem til huset er betalt, vil være ca. 4 måneders løn, så der ikke skal lånes til andet end huset, hvilket er et af mine principper.
Jeg har læst om FIRE, og praktiserer det ikke som strategi. Men det kan ikke undgås at nogen af principperne følger med i min levevis, når formålet er at spare op, og kun låne til fast ejendom. Formålet for mig er dog ikke at gå på pension som 45 årig, men kunne selv være herre over hvornår det skal være slut for mig. Jeg lever desuden ud fra formodningen om at der ikke er noget der hedder folkepension for mit vedkommende, og at jeg derfor skal finansiere det hele selv. Skulle der være noget at hente, er det bare en glædelig gevinst :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Artem » 17. feb 2019, 00:07

Ved ikke om jeg er blevet blind? men hvad står FIRE for?
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf dgd2007 » 17. feb 2019, 01:22

Al snakken om det og alle ændringerne i de senere år har gjort folk meget mere opmærksomme på spørgsmålet, tror jeg.
Da jeg var 20 eller 30, skænkede jeg ikke sådan noget en tanke. :genert:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Slettet bruger » 17. feb 2019, 06:31

Og så vidt jeg kan Google, har de en definition på finansiel uafhængighed: Man skal have 25 gange sine årlige udgifter. Så hvis man bruger 250.000 om året, skal man have 6,250 millioner for at være finansielt uafhængig.

Det har overhovedet ikke været min strategi, jeg har brugt mine penge hen ad vejen. Hvis jeg skulle opnå finansiel uafhængighed, skulle det være ved at få en god idé og tjene en masse penge, sparsommelighed passer ikke lige til mit temperament.
Senest rettet af Slettet bruger 17. feb 2019, 06:40, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Wizzze » 17. feb 2019, 06:39

Artem skrev:Ved ikke om jeg er blevet blind? men hvad står FIRE for?


Et eksemple
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-0 ... -goere-det
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Artem » 17. feb 2019, 07:01

Wizzze skrev:
Artem skrev:Ved ikke om jeg er blevet blind? men hvad står FIRE for?


Et eksemple
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-0 ... -goere-det

Det var forkortelsen jeg aldrig før havde hørt om.

Men ellers regner jeg med at være rimelig finansiel uafhængig til den tid, hvor jeg gerne burde have fordoblet den formue jeg har i dag. Som vil sige at jeg vil regne med at have gældfri bolig til omkring 3 mio og aktier for 1 mio. I nutidværdi.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf Wizzze » 17. feb 2019, 07:09

Jeg har sparet op til pension i mange år. Da jeg fik SU, der indbetalte jeg for meget tjent til en pension, i stedet for at skulle betale dem tilbage til staten. Og jeg har i mange år indbetalt til privat pension, for at nedsætte topskatten, indtil det ikke længere var muligt, og så har jeg min arbejdsmarkedspension hvor jeg alle år har haft gode procenter. Så jeg kunne godt gå på "pension" i dag, og leve beskedent, men det tiltaler mig ærlig talt ikke. Jeg vil gerne kunne rejse, nyde livet med god mad og oplevelser, og ikke bare gå og trisse rundt med en hobby eller to til jeg skal i graven. Så FIRE og lign. tiltaler mig ikke, men jeg planlægger at udnytte alle former for seniorordninger jeg kan komme i nærheden af, til at nedsætte arbejdstid, og få mere fritid, ligesom at jeg ikke går efter lønstigninger mere, men nu hellere vil have mere ferie.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf lulu-p » 17. feb 2019, 08:29

Vi har begge gode arbejdsgiverbetalte pensionsordninger og har betalt ind i mange år efterhånden.
Så har vi i en del år - og fortsætter med at gøre det indbetalt max beløb til ratepension. Den er investeret i en god aktiespredning.

Så forventer vi at have nedbetalt vores bolig inden pensionsalderen. Jeg forventer ikke at spise mursten, men det er en ret sor udgift som forsvinder.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf MrMister » 17. feb 2019, 09:07

Jeg har en fornuftig plan, tror jeg :S

Arbejdsmarkedspension fra 26 år. Pt er der 18% arbejdsgiverbetalt.

Bolig: pt ca 1.5 mio friværdi. Betaler ikke afdrag før 30 år før pension.

Aftrædelse: ca 1 mdr pr år + plus 6 mdr opsigelse + det løse.

Derudover regner jeg med at øge opsparing / investering, når børnene flytter hjemmefra. Eks via ejendomskøb.

Jeg vil gerne have 10-12 mio når pensionen nås.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf MOGA » 17. feb 2019, 09:39

Jeg har indbetalt klatvis til pension i 20’erne, da jeg blev. 30 stod der ca 200.000. Jeg blev færdiguddannet da jeg var 30 år, og siden da er der blevet indbetalt ca. 15% af min indtægt til pension, det hele arbejdsgiverbetalt. Derudover indbetaler jeg privat til en ratepension, men ikke med et fast beløb.

Min bolig er betalt af når jeg er midt i 50’erne, så der falder mine faste udgifter drastisk.

Jeg forestiller mig, at jeg vil udnytte alt hvad der findes af seniorordninger m.m., når jeg kan, men jeg vil formentlig ikke trække mig helt tilbage specielt tidligt.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf MrMister » 17. feb 2019, 09:45

Iøvrigt. Hvad er smartest: ekstra indbetaling på arbejdsgiverbetalt pension eller selvstændig ratepension?

Tænker renters rente effekten & skalafordele er for frete?
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 17. feb 2019, 10:11

Sjovt at den her tråd dukker op nu. Det er kun få uger siden jeg blev opmærksom på FIRE og begyndte at interessere mig for det. Jeg havde i forvejen planer om at omlægge min aktieportefølje til langsigtet med henblik på pension. Men da jeg begyndte at interessere mig for FIRE syntes jeg det var ret motiverende at se hvordan man faktisk kan skabe en ret stor formue længe før pensionsalderen. Så mit mål, selvom det ikke er noget der ufravigeligt, er at prøve at skabe en passiv indkomst om 15 år, igennem investering.
Om det så hedder tidlig pension eller måske bare mulighed for at gå på nedsat tid må tiden vise. I værste fald har man bare fået en stor opsparing.

Vi har sat os mål om at få betalt huset af om 7-8 år og derefter skrue op for opsparing og investering. Indtil da investerer jeg hvad jeg har råd til hver måned.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf MrMister » 17. feb 2019, 10:29

NejJegErIkkeAsiat skrev:Sjovt at den her tråd dukker op nu. Det er kun få uger siden jeg blev opmærksom på FIRE og begyndte at interessere mig for det. Jeg havde i forvejen planer om at omlægge min aktieportefølje til langsigtet med henblik på pension. Men da jeg begyndte at interessere mig for FIRE syntes jeg det var ret motiverende at se hvordan man faktisk kan skabe en ret stor formue længe før pensionsalderen. Så mit mål, selvom det ikke er noget der ufravigeligt, er at prøve at skabe en passiv indkomst om 15 år, igennem investering.
Om det så hedder tidlig pension eller måske bare mulighed for at gå på nedsat tid må tiden vise. I værste fald har man bare fået en stor opsparing.

Vi har sat os mål om at få betalt huset af om 7-8 år og derefter skrue op for opsparing og investering. Indtil da investerer jeg hvad jeg har råd til hver måned.


Asiater er også gode med pengene :fløjt: :D

Ej, men afbetaling af hus er vel - renteniveau til trods - den absolut bedste forrentning pt? Aktier er historisk høje og dømt til en korrektion nu QE er ude og renterne på vej op. Obligationer er nærmest med negativt forrentning. Og ejendomme kræver høj kapital.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Insp: selvbetalt bestemmelse over din pensionsalder, ex. FIRE

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 17. feb 2019, 10:40

MrMister skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Sjovt at den her tråd dukker op nu. Det er kun få uger siden jeg blev opmærksom på FIRE og begyndte at interessere mig for det. Jeg havde i forvejen planer om at omlægge min aktieportefølje til langsigtet med henblik på pension. Men da jeg begyndte at interessere mig for FIRE syntes jeg det var ret motiverende at se hvordan man faktisk kan skabe en ret stor formue længe før pensionsalderen. Så mit mål, selvom det ikke er noget der ufravigeligt, er at prøve at skabe en passiv indkomst om 15 år, igennem investering.
Om det så hedder tidlig pension eller måske bare mulighed for at gå på nedsat tid må tiden vise. I værste fald har man bare fået en stor opsparing.

Vi har sat os mål om at få betalt huset af om 7-8 år og derefter skrue op for opsparing og investering. Indtil da investerer jeg hvad jeg har råd til hver måned.


Asiater er også gode med pengene :fløjt: :D

Ej, men afbetaling af hus er vel - renteniveau til trods - den absolut bedste forrentning pt? Aktier er historisk høje og dømt til en korrektion nu QE er ude og renterne på vej op. Obligationer er nærmest med negativt forrentning. Og ejendomme kræver høj kapital.


Jeg vil jo næsten sige at målet altid må være at få gælden væk. Men selvfølgelig vil mange spekulere i at have gæld med lav rente og flere midler til evt. investering.
Men for vores vedkommende er vi afdragsfrie i 10 år, til nærmest ingen rente, hvor vi så kommer til at betale ret meget efter de 10 år. Så vi satser på at vi kan lægge hele udbetalingen om de her 7-8 år er derefter fokusere endnu mere på opsparing.
Vi investerer en del i crowdfunding som selvfølgelig er med en højere risiko. Men med god diversificering mindsker det trods alt den høje risiko. Der ryger selvfølgelig også lidt i aktier og indexfonde som står og passer sig selv.
Om et år evaluerer vi og ser om det skal balanceres lidt anderledes.
1

Tilbage til "Livets forhold"