Seriemordere

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Seriemordere

Indlægaf hotlips » 8. dec 2019, 04:48

Jeg har læst om engelske serie mordere, det er lidt mærkeligt, jeg kan ikke finde en eneste af den model med at leve et normalt liv på overfladen.
Der skal nok være et par stykker, men det er alligevel ikke noget der så vidt jeg kan se foregår i nær samme omfang som i USA og hovedparten af de engelske er enten folk der lever i udkanten af samfundet eller som er helt ovre i at være decideret dårligt fungerede, med ægteparret west som de der må have været mest uden for alt hvad man må anse som hørende til at være velfungerende.

Der er ellers også en del i England og mange har været mere eller mindre åbenlyst psykisk syge, de der typer som bundy og btk kan jeg slet ikke finde, det er mere ting som at de opfører sig besynderligt i retten, sover, råber eller skifter mellem hvorvidt de vil erklære sig skyldige der fylder end de der velklædt mennesker der argumenterr sammenhængende for deres sag.

De engelske har også stort set alle sammen haft barndomme der hører under det ekstreme med svigt og misbrug, der er i en helt anden kategori end fks bundy der opdagede at hans mor var hans mormor da han var teenager, han har mig bekendt aldrig hævdet at have været udsat for misbrug eller haft bekymringer over hvor det næste måltid skulle komme fru

Det kunne være interessant at se en decideret undersøgelse af om der virkelig er forskel, eller om det mest er på de der har navne og historier der er lagt frem til offentliheden, men jeg kan ikke finde nogen.
0
Kisser
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2701

Re: Seriemordere

Indlægaf Kisser » 8. dec 2019, 07:21

Jeg hørte på et tidspunkt en lydbog at en dansk betjent fra Rejseholdet (man jager et bæst, men fanger et menneske). Han fortalte at opklarelsesprocenten (i hvert fald dengang) var meget meget lav i USA sammenlignet med DK. Det skyldes bl.a. at det føderale og statslige niveau ikke altid taler sammen. Samtidig har de ikke et cpr-register på samme måde som vi har. Alt i alt kan de bruge ret lang tid på at køre rundt, for at finde ud af noget som en dansk betjent kan klare fra computeren.

Anyway, så var ham betjentens pointe, at grunden til at vi ikke har seriemordere i DK, at de bliver fanget første gang. Så måske er det fordi de velfungerende psykopater vurderer at risikoen er for høj i lande som DK og UK? De har måske allerede prøvet, at de ikke kan slippe afsted med mindre forbrydelser og derfor eskalerer det ikke?
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Seriemordere

Indlægaf hotlips » 3. jan 2020, 04:40

Der er en serie hvor piers Morgan interviewer knapt så kendte seriemordere, det er noget tid siden den blev sendt men de ligger stadig på dr, det er ikke særligt spændende så jeg har været længe om at få dem set.

Men de er nu interesseret på et et par punkter, blandt andet synes jeg de viser ret godt at der er tale om folk der uanset om de har haft gode jobs bare har været nogle ret ligegyldige og uinteressante personer.

Og så har de virkelig ikke selv noget ansvar, de er blevet snydt, lokket, man har plantet falske beviser og når de endelig erkender noget så var det ikke deres skyld.

Jeg synes han gør det rimeligt godt piers, til tider kan man godt se han kæmper med at bevare tålmodigheden og give indtryk af at han ikke tænker de er fulde af varm luft, men det må også være noget af en udfordring, jeg er ikke i tvivl om jeg ikke ville kunne bevare roen så længe, den smutter er par gange for ham til sidst, men ikke noget værre end at han fks spørger om de tror han er idiot.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Seriemordere

Indlægaf LaScrooge » 3. jan 2020, 07:54

Kisser skrev:Jeg hørte på et tidspunkt en lydbog at en dansk betjent fra Rejseholdet (man jager et bæst, men fanger et menneske). Han fortalte at opklarelsesprocenten (i hvert fald dengang) var meget meget lav i USA sammenlignet med DK. Det skyldes bl.a. at det føderale og statslige niveau ikke altid taler sammen. Samtidig har de ikke et cpr-register på samme måde som vi har. Alt i alt kan de bruge ret lang tid på at køre rundt, for at finde ud af noget som en dansk betjent kan klare fra computeren.

Anyway, så var ham betjentens pointe, at grunden til at vi ikke har seriemordere i DK, at de bliver fanget første gang. Så måske er det fordi de velfungerende psykopater vurderer at risikoen er for høj i lande som DK og UK? De har måske allerede prøvet, at de ikke kan slippe afsted med mindre forbrydelser og derfor eskalerer det ikke?


Der er en lang række faktorer som spiller ind på en psykopats løbebane. Først og fremmest er der grader er psykopati og kombinationer med andre personlighedsforstyrrelser, som spiller ind på, hvordan personen udvikler sig og forvalter sit liv. Dertil kommer kombinationen af opvækstvilkår og intelligens og slutteligt hvor tvangspræget lysten til at myrde er.

Psykiateren Park Dietz redegør i "The Iceman and The Psychiatrist" overfor Richard Kuklinski for nogle af de forudsætninger, som typisk skal være til stede for, at en person med psykopatiske træk bliver massemorder fremfor noget andet, hvor de samme træk kan være en fordel. Et væsentligt træk er fx et markant lavere arousalniveau, dvs. at psykopater ikke føler frygt i samme grad som almindelige mennesker. Det er en fordel i en lang række ekstreme sammenænge - fx hvis man demonterer bomber eller er soldat.
Kuklinski havde en opvækst præget af vold og angst, var højt intelligent og led ud over psykopatien af parnoid personlighedsforstyrrelse. De ting i kombination betød, at han lykkedes med at have en lang, succesfuld karriere som lejemorder for mafiaen. Han var mistroisk, snedig ifht at myrde på forskellige måder og at skjule sine spor.
Det er velkendt, at en forholdsvis høj procentdel af ledere i toppen af erhvervslivet besidder psykopatiske træk og de er eksempler på personer, som har haft gode opvækstvilkår og høj intelligens. I de sammenhænge er det en fordel af være charmerende, beregnende, manipulerende, skruppelløs (som følge af manglende empati), risikovillig og frygtløs.
Mindre intelligente psykopater vil begå flere fejl, begå mere almen kriminalitet og have sværere ved at undslippe efterforskere.
Lystmordere, hvis morderiske tendenser er tvangsprægede og centrerede om forløsningen af traumer gennem fetishbetonede, ritualistiske mord, vil efterlade en unik signatur; om de bliver fanget hurtigt eller om de vil hærge længe, vil afhænge af de andre faktorer som gør sig gældende og det du skriver, om samarbejdsgraden af forskellige efterforskningsenheder. Buffalo Bill, morderen fra Silence of the Lambs der syr sig en ny ham af kvindehud, er et eksempel på denne type seriemorder.

En interessant person i denne sammenhæng, er Peter Madsen. Han er uden tvivl intelligent, men tydeligvis ikke nok til at lykkes med at skjule sin gerning. Hans historie holdt ikke vand, han havde alt muligt crap på sin computer og i retten kunne han ikke skjule, at der var noget meget galt med ham. Mit bud er at hans narcissistiske selvovervurdering slørede hans dømmekraft i alvorlig grad.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Seriemordere

Indlægaf Misantropen » 3. jan 2020, 15:20

hotlips skrev:Jeg har læst om engelske serie mordere, det er lidt mærkeligt, jeg kan ikke finde en eneste af den model med at leve et normalt liv på overfladen.
Der skal nok være et par stykker, men det er alligevel ikke noget der så vidt jeg kan se foregår i nær samme omfang som i USA og hovedparten af de engelske er enten folk der lever i udkanten af samfundet eller som er helt ovre i at være decideret dårligt fungerede, med ægteparret west som de der må have været mest uden for alt hvad man må anse som hørende til at være velfungerende.

Harold Shipman var læge og har slået over 200 mennesker ihjel. Angiveligt var han en meget respekteret og normal udadtil.

Dennis Nilsen(skotsk) levede angiveligt også et almindeligt liv. Han var nekrofil og har slået mindst 12 mennesker ihjel.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Seriemordere

Indlægaf hotlips » 6. jan 2020, 06:04

LaScrooge skrev:
Kisser skrev:Jeg hørte på et tidspunkt en lydbog at en dansk betjent fra Rejseholdet (man jager et bæst, men fanger et menneske). Han fortalte at opklarelsesprocenten (i hvert fald dengang) var meget meget lav i USA sammenlignet med DK. Det skyldes bl.a. at det føderale og statslige niveau ikke altid taler sammen. Samtidig har de ikke et cpr-register på samme måde som vi har. Alt i alt kan de bruge ret lang tid på at køre rundt, for at finde ud af noget som en dansk betjent kan klare fra computeren.

Anyway, så var ham betjentens pointe, at grunden til at vi ikke har seriemordere i DK, at de bliver fanget første gang. Så måske er det fordi de velfungerende psykopater vurderer at risikoen er for høj i lande som DK og UK? De har måske allerede prøvet, at de ikke kan slippe afsted med mindre forbrydelser og derfor eskalerer det ikke?


Der er en lang række faktorer som spiller ind på en psykopats løbebane. Først og fremmest er der grader er psykopati og kombinationer med andre personlighedsforstyrrelser, som spiller ind på, hvordan personen udvikler sig og forvalter sit liv. Dertil kommer kombinationen af opvækstvilkår og intelligens og slutteligt hvor tvangspræget lysten til at myrde er.

Psykiateren Park Dietz redegør i "The Iceman and The Psychiatrist" overfor Richard Kuklinski for nogle af de forudsætninger, som typisk skal være til stede for, at en person med psykopatiske træk bliver massemorder fremfor noget andet, hvor de samme træk kan være en fordel. Et væsentligt træk er fx et markant lavere arousalniveau, dvs. at psykopater ikke føler frygt i samme grad som almindelige mennesker. Det er en fordel i en lang række ekstreme sammenænge - fx hvis man demonterer bomber eller er soldat.
Kuklinski havde en opvækst præget af vold og angst, var højt intelligent og led ud over psykopatien af parnoid personlighedsforstyrrelse. De ting i kombination betød, at han lykkedes med at have en lang, succesfuld karriere som lejemorder for mafiaen. Han var mistroisk, snedig ifht at myrde på forskellige måder og at skjule sine spor.
Det er velkendt, at en forholdsvis høj procentdel af ledere i toppen af erhvervslivet besidder psykopatiske træk og de er eksempler på personer, som har haft gode opvækstvilkår og høj intelligens. I de sammenhænge er det en fordel af være charmerende, beregnende, manipulerende, skruppelløs (som følge af manglende empati), risikovillig og frygtløs.
Mindre intelligente psykopater vil begå flere fejl, begå mere almen kriminalitet og have sværere ved at undslippe efterforskere.
Lystmordere, hvis morderiske tendenser er tvangsprægede og centrerede om forløsningen af traumer gennem fetishbetonede, ritualistiske mord, vil efterlade en unik signatur; om de bliver fanget hurtigt eller om de vil hærge længe, vil afhænge af de andre faktorer som gør sig gældende og det du skriver, om samarbejdsgraden af forskellige efterforskningsenheder. Buffalo Bill, morderen fra Silence of the Lambs der syr sig en ny ham af kvindehud, er et eksempel på denne type seriemorder.

En interessant person i denne sammenhæng, er Peter Madsen. Han er uden tvivl intelligent, men tydeligvis ikke nok til at lykkes med at skjule sin gerning. Hans historie holdt ikke vand, han havde alt muligt crap på sin computer og i retten kunne han ikke skjule, at der var noget meget galt med ham. Mit bud er at hans narcissistiske selvovervurdering slørede hans dømmekraft i alvorlig grad.


Kuklinski var så snedig at hverken fbi eller nogle af de mafiosoer der bevisligt var indblandet i nogle af de mord han påstod han har udført aldrig har hørt om manden før han dukkede op på hbo for efterhånden en del år siden, men på trods af at han har siddet fængslet i mellemtiden så steg antallet af mord han angiveligt begik fra 100 til 200 på de år der gik til han blev interviewet igen og han har tilsyneladende ikke begået nogle i fængslet, selvom han nåede at sidde inde i omkring 20 år.

I bedste fald er hans historier tvivlsomme, men intet andet end hvad han selv har hævdet har tydet på han var andet end en fantast, det kan jo også være interessant, der er en ret god serie om henry lucas på Netflix hvor man også diskuterer hvad der er at vinde ved at tilstå en masse mord man ikke har begået.. Men jeg synes man går deres erindre når man bare æder nogle underbyggede og fuldstændig vilde påstande råt og viderebringer dem som værende sandhed.

Kuklinski har ikke engang været registreret nogen steder da han angiveligt plejede omgang med gotti der var under massiv overvågning, og ingen har opdaget at han endda lige klarede at myrde hans nabo.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Seriemordere

Indlægaf hotlips » 21. jun 2020, 16:44

Der er en serie på dr om snigskytterne i Washington, den er på seks afsnit af en time hver, den er lidt langtrukken men meget grundig.

Den hedde de usynlige seriemordere.

Det er jo også sådan en sag der falder noget ved siden af de fleste andre seriemordere, men den indeholder nu alligevel rigtig mange af de gængse mønstre, en psykopat der blev smidt ud af hæren fordi de mente han var farlig og et barn uden rødder der ville gøre alt for at høre til hos nogen og rendte på den forkerte.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Seriemordere

Indlægaf Stitch » 23. jun 2020, 16:09

Mads skrev:
hotlips skrev:
Jeg tænkte man måske kunne dele de bedste film, bøger, eller de dårligste til skræk og advarsel.


TV-serien "Criminal Minds" vil måske interessere dig? Det er godt nok fiktion og en tv-serie. Men den handler om FBIs profiler-enhed, som jager massemordere. Nogle af sagerne er bygget på virkelige sager. Serien handler meget om hvordan de griber det an på at profilere en ukendt person, således at de til sidst kan finde ud af hvem han er, og fange ham. De har haft rigtige FBI profilere som konsulenter på serien, for at gøre det så realistisk, som omstændighederne tillader.


Jeg er stor CM fan, og vil derfor også anbefale Mindhunter på Netflix, hvor selvom det er en fiktiv serie, så følger man rigtige sager.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Seriemordere

Indlægaf Skorstenen » 3. jul 2020, 09:37

Stitch skrev:
Mads skrev:
hotlips skrev:
Jeg tænkte man måske kunne dele de bedste film, bøger, eller de dårligste til skræk og advarsel.


TV-serien "Criminal Minds" vil måske interessere dig? Det er godt nok fiktion og en tv-serie. Men den handler om FBIs profiler-enhed, som jager massemordere. Nogle af sagerne er bygget på virkelige sager. Serien handler meget om hvordan de griber det an på at profilere en ukendt person, således at de til sidst kan finde ud af hvem han er, og fange ham. De har haft rigtige FBI profilere som konsulenter på serien, for at gøre det så realistisk, som omstændighederne tillader.


Jeg er stor CM fan, og vil derfor også anbefale Mindhunter på Netflix, hvor selvom det er en fiktiv serie, så følger man rigtige sager.


x 2 på Mindhunter, især sæson 2!
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Seriemordere

Indlægaf HappyPaww » 3. jul 2020, 10:42

Et lille tip om serien om Golden State Killer / East Area Rapist, som er startet på HBO. Den bliver kun mere interessant af at morderen siden da har erklæret sig skyldig i 13 drab (for at undgå dødsstraf så vidt jeg kan forstå).

Det mest creepy er at han er gammel politimand :shock:
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Seriemordere

Indlægaf hotlips » 6. jul 2020, 11:23

HappyPaww skrev:Et lille tip om serien om Golden State Killer / East Area Rapist, som er startet på HBO. Den bliver kun mere interessant af at morderen siden da har erklæret sig skyldig i 13 drab (for at undgå dødsstraf så vidt jeg kan forstå).

Det mest creepy er at han er gammel politimand :shock:


Men er det så den der også har været på dr og som tidligere er omtalt her i tråden eller er det den nye om ham der er kommet på hbo?

Jeg har overvejet om jeg skal vælge hbo igen så jeg kan se den nye men jeg kan se mange skælder den ud, de siger den mest handler om hende Michelle der har skrevet en bog om det og at den giver hende en urimeligt stor del af æren for at han blev fanget.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Seriemordere

Indlægaf HappyPaww » 6. jul 2020, 11:40

hotlips skrev:
HappyPaww skrev:Et lille tip om serien om Golden State Killer / East Area Rapist, som er startet på HBO. Den bliver kun mere interessant af at morderen siden da har erklæret sig skyldig i 13 drab (for at undgå dødsstraf så vidt jeg kan forstå).

Det mest creepy er at han er gammel politimand :shock:


Men er det så den der også har været på dr og som tidligere er omtalt her i tråden eller er det den nye om ham der er kommet på hbo?

Jeg har overvejet om jeg skal vælge hbo igen så jeg kan se den nye men jeg kan se mange skælder den ud, de siger den mest handler om hende Michelle der har skrevet en bog om det og at den giver hende en urimeligt stor del af æren for at han blev fanget.

Det er den nye ja. Der er selvfølgelig stort fokus på hende, men det er også foruroligende i sig selv, at et menneske kan være så besat af en sag, så det til sidst medivrkede til hendes død...
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Seriemordere

Indlægaf hotlips » 6. jul 2020, 11:41

Iøvrigt er der også en serie på viasat history channel der hedder murder maps, den er oversat til kort over mord på yousees boks, det er en dokumentarserie om gamle mord, der er nogle kendte sager imellem men dem der med har de så også fundet noget nyt frem om, fks jack the ripper, men langt de fleste er sager jeg aldrig har hørt om før.

Jeg synes det er ret interessant at se at uanset hvor og hvornår, så har de der VIL slå ihjel fundet noget at dække sig ind under, ihvertfald de af dem der indgik at blive taget så længe at det blev til en usædvanlig stor sag.

Nogen har benyttet sig af kaosset ved krig, nogen er flyttet hvert halve år, nogen har lovet at gifte sig med ugifte mødre.. Der er altid en måde og nogen der ikke vil blive savnet så længe at man kan komme af med beviserne.

Der er iøvrigt også en serie på samme kanal kun om krigskriminalitet og det er jo et helt emne for sig selv, bare under anden verdenskrig var der adskillige mordere der benyttede sig af de mørklagte byer men der var også andre former fks på grund af mangel på politi, som vi så herhjemme med edderkoppen så blussede den organiserede kriminalitet op mange steder, i London var det der de berygtede east end gangstere fandt ud af hvor meget de egentlig kunne styre og det har jo været et problem langt op i tiden.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Seriemordere

Indlægaf hotlips » 8. jul 2020, 02:05

HappyPaww skrev:
hotlips skrev:
HappyPaww skrev:Et lille tip om serien om Golden State Killer / East Area Rapist, som er startet på HBO. Den bliver kun mere interessant af at morderen siden da har erklæret sig skyldig i 13 drab (for at undgå dødsstraf så vidt jeg kan forstå).

Det mest creepy er at han er gammel politimand :shock:


Men er det så den der også har været på dr og som tidligere er omtalt her i tråden eller er det den nye om ham der er kommet på hbo?

Jeg har overvejet om jeg skal vælge hbo igen så jeg kan se den nye men jeg kan se mange skælder den ud, de siger den mest handler om hende Michelle der har skrevet en bog om det og at den giver hende en urimeligt stor del af æren for at han blev fanget.

Det er den nye ja. Der er selvfølgelig stort fokus på hende, men det er også foruroligende i sig selv, at et menneske kan være så besat af en sag, så det til sidst medivrkede til hendes død...


Okay, hvad synes du så om den?

Jeg tror jeg ser den på et tidspunkt, men alle de omtaler jeg hidtil har læst kritiserer den for at det primært er en historie om hende og at de ikke rigtig har haft held med at binde den sammen med selve kriminalsagen, og det er også udefra set svært at gennemskue hvorfor vi, jeg har ikke læst bogen, skal have interesse i at høre om en vildt fremmed som politiet siger ikke har haft nogen praktisk indflydelse på sagen.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Seriemordere

Indlægaf hotlips » 8. jul 2020, 02:21

Manhunt med Martin clunes om jagten på seriemorder levi bellfield ligger på drtv.

Det gør dagbog fra graven også.

Den første er en dramatisk fremstilling af sagen, der blandt andet var den hvor det blev opdaget at news of the world havde hacket sig ind på ofres telefoner og dermed fået politiet og forældre til at tro deres datter var i live meget længere end det egentlig var tilfældet, det bliver ikke nævnt specifikt, men det er en del af historien at den politikreds hun hørte til står i stampe og det var blandt andet fordi de havde blandet sig.

Den anden er en dokumentar, en gammel dame bliver indlagt og redderne er vågne og rapporterer at de tror der er noget galt, blandt andet fordi der er en ung mand til stede som også var der da naboen døde under lidt uklare omstændigheder nogle måneder før.
Og så følger man at sagen bliver kulegravet, blandt andet ved at læse nogle meget detaljerede dagbøger som naboen efterlod sig.
Der er ikke så lidt barnaby over det, det er jo ren idyl og den her maleriske lille landsby der er baggrund, men morderen er noget af det mest ondsindede jeg har hørt om.
1

Tilbage til "Livets forhold"