Børn med til "voksenfester"?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Ata » 19. jan 2019, 17:57

Diskuterede noget med min veninde, som jeg har sådan en lidt uafklaret stillingtagen til: Det drejer sig om børn, der deltager i forældres "voksenfester" - hvor der bliver gået til den med drinks og folk bliver fulde.

Synes I, at det er helt ok, at børn (9-13 år) deltager i den type fester (selvfølgelig hvor børnene får sodavand!), eller bør man holde børn og voksendruk adskilt? Her ud fra den præmis, at der er tale om "almindelige" veluddannede mennesker, at der ikke er stoffer eller andre hårdere ting på banen, og at mindst den ene forælder holder sig nogenlunde ædru. Hvad tænker I? Jeg er som sagt i tvivl....
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Tibbler » 19. jan 2019, 18:04

Det kommer vel lidt an på, hvordan man definerer "voksenfest" :gruble:

Det er fint hvis f.eks. de voksne sidder ved bordet og taler og drikker alkohol - Stille og roligt, mens børnene laver noget andet; leger eller ser tv.

En voksenfest med druk, dans, larm osv ville jeg aldrig tage mine børn med til.
6
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Ata » 19. jan 2019, 18:06

Tibbler skrev:Det kommer vel lidt an på, hvordan man definerer "voksenfest" :gruble:

Det er fint hvis f.eks. de voksne sidder ved bordet og taler og drikker alkohol - Stille og roligt, mens børnene laver noget andet; leger eller ser tv.

En voksenfest med druk, dans, larm osv ville jeg aldrig tage mine børn med til.

Vi taler en fest med høj musik, drinks - og sågar ølbong... Altså, ikke hvor man sidder ved et bord.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf MrMister » 19. jan 2019, 18:06

Børn har aldrig - uanset alder - godt af at udsættes for voksne, der agerer utilregnelig / anderledes / mærkeligt pga alkohol. Det er absolut et no-go i min bog. Måske post 15-16, men absolut ikke som 9-årig
15
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Mette » 19. jan 2019, 18:07

Åh, jeg ved det virkelig ikke.
Jeg var selv til massevis af den slags fester som barn, og det gik da fint.
Men har slet ikke lyst til at mine børn skal være i fulde voksnes selskab. De er så også kun 5 og 3. Tænker at over 12-13 år, så er det helt fint.
3
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Tibbler » 19. jan 2019, 18:07

Ata skrev:
Tibbler skrev:Det kommer vel lidt an på, hvordan man definerer "voksenfest" :gruble:

Det er fint hvis f.eks. de voksne sidder ved bordet og taler og drikker alkohol - Stille og roligt, mens børnene laver noget andet; leger eller ser tv.

En voksenfest med druk, dans, larm osv ville jeg aldrig tage mine børn med til.

Vi taler en fest med høj musik, drinks - og sågar ølbong... Altså, ikke hvor man sidder ved et bord.


Så ville jeg ikke. Der ville jeg få børnene passet andetsteds.
0
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Mette » 19. jan 2019, 18:08

Ata skrev:
Tibbler skrev:Det kommer vel lidt an på, hvordan man definerer "voksenfest" :gruble:

Det er fint hvis f.eks. de voksne sidder ved bordet og taler og drikker alkohol - Stille og roligt, mens børnene laver noget andet; leger eller ser tv.

En voksenfest med druk, dans, larm osv ville jeg aldrig tage mine børn med til.

Vi taler en fest med høj musik, drinks - og sågar ølbong... Altså, ikke hvor man sidder ved et bord.

Så ville det helt sikkert blive et nej herfra.
0
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Mette » 19. jan 2019, 18:08

Hvad skulle børnene dog også lave til sådan en fest. Altså hvad er formålet med at have dem med?
4
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Bergen » 19. jan 2019, 18:09

Nej, det vil jeg ikke bryde mig om mit barn deltager i før 14-15 års alderen, trods jeg aldrig drikker for meget ved voksenfester. Faktisk inviteres vi aldrig til den slags fester. Hmm.
0
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Honningprut » 19. jan 2019, 18:12

Jeg mener godt at børn kan deltage i familiefester, altså hvor der er en given lejlighed som fx bryllup, fødselsdag mm. Hvor er bliver serveret alkohol og er fulde folk.

Men en fest med øl-bong og druk ville min søn på 10 år aldrig skulle deltage i. Det lyder som noget børn ikke skal være en del af.
7
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Ata » 19. jan 2019, 18:13

Mette skrev:Hvad skulle børnene dog også lave til sådan en fest. Altså hvad er formålet med at have dem med?

Altså, det kunne jo skyldes, at man ikke har nogen til at passe børnene. Det kunne også tænkes, at børnene havde det sjovt ved at være med. Jeg er ikke inde i de nærmere detaljer, men studsede bare over det, da hun fortalte om det. Det var vist nok den ene forælders runde fødselsdag, så måske derfor?
Senest rettet af Ata 19. jan 2019, 18:13, rettet i alt 1 gang.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf ajnaM » 19. jan 2019, 18:13

Altså, nytårsaften drikker de voksne champagne, hører høj musik og danser. Det hører sig til en nytårsaften for mig, og det ser jeg overhovedet ikke noget negativt i, at børnene oplever? Faktisk tænker jeg, at det er fint, at de oplever den glade feststemning og ser den som en naturlig ting. Jeg håber da, de får samme fester, når de bliver større?

Det meste er jo også, når de er gået i seng, kan man sige - mine børn kan max holde sig vågne til kl. 21. Og der er i øvrigt altid mindst én, der holder sig forholdsvis ædru, hvis der skulle ske noget.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf ajnaM » 19. jan 2019, 18:15

I øvrigt husker jeg masser af den slags fester fra min barndom. Hvor man var hjemme hos nogen og sov der, og hvor man hyggede med forældrenes venners børn eller fætre/kusiner.

Jeg har overhovedet ingen negative oplevelser med det i bagagen? Kun positivt - det var altid hyggeligt at lege med de andre børn og sove sammen. Og der var jo fest, sodavand og kage og sådan. :D Jeg har aldrig oplevet ubehagelige voksne på nogen måde. Der har så også altid været mindst en af mine forældre, der har holdt sig relativt ædru.
10
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf MrMister » 19. jan 2019, 18:15

Mette skrev:Åh, jeg ved det virkelig ikke.
Jeg var selv til massevis af den slags fester som barn, og det gik da fint.
Men har slet ikke lyst til at mine børn skal være i fulde voksnes selskab. De er så også kun 5 og 3. Tænker at over 12-13 år, så er det helt fint.


Jeg overlevede også firserne uden at tage skade, men derfor er børn & voksenfester med alkohol absolut et no-go ifølge så godt som alle fagpersoner. Det er bare ikke børneegnet.

Iøvrigt er børns alkolholforbrug korrelerende med forældrenes, som blot er endnu en grund til at holde det skjult :D
3
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Børn med til "voksenfester"?

Indlægaf Ata » 19. jan 2019, 18:15

ajnaM skrev:Altså, nytårsaften drikker de voksne champagne, hører høj musik og danser. Det hører sig til en nytårsaften for mig, og det ser jeg overhovedet ikke noget negativt i, at børnene oplever? Faktisk tænker jeg, at det er fint, at de oplever den glade feststemning og ser den som en naturlig ting. Jeg håber da, de får samme fester, når de bliver større?

Det meste er jo også, når de er gået i seng, kan man sige - mine børn kan max holde sig vågne til kl. 21. Og der er i øvrigt altid mindst én, der holder sig forholdsvis ædru, hvis der skulle ske noget.

Større børn holder sig jo fint vågen til efter midnat. Men ja, du har jo ret i, at det er lidt det samme med fx nytår. Jeg er som sagt også i tvivl om hvad jeg mener om det. Men de fleste jeg kender, som holder nytår med børn, drikker sig nu heller ikke helt i hegnet...
1

Tilbage til "Livets forhold"