Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf avdotja » 12. jan 2019, 18:36

Var ikke helt sikker på hvor emnet hørte hjemme henne, men vi prøver her.

Jeg leder efter noget inspiration. Ideelt set ville jeg gerne støtte nogle organisationer som arbejder forebyggende, da jeg er overbevist om at man kommer længere med pengene der, end når de bruges til brandslukning. Det er selvfølgelig ikke noget jeg selv har tænkt mig frem til :D Men læste en artikel (sidste år, forrige år?) hvor en-eller-organisation var ude at påpege at det typisk var langt billigere at forebygge (feks) en sultkatastrofe end det var at behandle den samt at organisationer ofte tids nok, kunne se hvor hvordan man skulle sætte ind for at forhindre katastrofen. Men da mange af bevillingerne er “låst fast” til decideret nødhjælp eller akut opståede situationer, har de ikke mulighed for at gøre noget, før det altså rigtigt går galt.

Det er især kvindes vilkår (herunder adgang til prævention, abort og fødselshjælp), generelle menneskerettigheder, fri adgang til rent drikkevand samt naturen/miljøet jeg gerne vil støtte.

Indtil videre har jeg følgende på min liste:
- Amnesty
- Mellemfolkeligt Samvirke eller Røde Kors
- Verdens Skove
- Danmarks Naturfredningsforening
- ciwf.org.uk (britisk organisation, som arbejder på at forbedre landbrugsdyrenes forhold).

Jeg synes egentlig det er en fornuftig liste, med nogle gode organisationer, som jeg gerne vil støtte. Men det kunne jo være at der var nogle som kæmpede specifikt for retten til abort eller rent drikkevand, som jeg burde kende til.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf zembra1986 » 12. jan 2019, 18:42

Ingen

Hvis jeg endelig har lidt penge i overskud, vil jeg langt hellere donere dem til forskning af lidelser og sygdomme, så "vi" forhåbentlig snart kan kurere eller bare behandle flere lidelser/sygdomme bedre.
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf JoyNips » 12. jan 2019, 18:54

Vi støtter Ungdommens Røde Kors og Læger Uden Grænser.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf Fru Sunshine » 12. jan 2019, 19:06

Kræftens bekæmpelse, Røde Kors, Læger uden grænser, Mødrehjælpen og Dyrenes beskyttelse.
Ikke hver måned og ikke med faste beløb. Det her er bare dem, jeg gav lidt til sidste år.
Måske bliver det nogle andre i år.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf vibbsen » 12. jan 2019, 19:08

Jeg støtter ikke nogen fast.

Men sådan på "gadeplan" så støtter jeg altid Frelsens Hær og Kirkens Korshær. De første laver dels lokalt hjælpe arbejde, men har også en del internationalt hjælpe arbejde i en "ånd" som jeg godt kan lide.

Og de sidste er sådan en "familieting" hvor jeg qva en af mine mors gamle tanter der var aktiv i KK i maaaange år, nærmest er vokset om med KK, og fordi jeg derfra har en særlig svaghed for det arbejde de udfører for dem der har det svært her i DK.....Jeg elsker at gå i genbrugsbutikker, og når jeg er i KK så sørger jeg altid for at "runde" godt op....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf Lurende Peber » 12. jan 2019, 19:09

Apopo/Herorats
Organisation som træner afrikanske kæmpe (pung?)rotter til at 1.finde landminer 2.snuse tuberkulose fra prøver bedre og hurtigere end andre testmetoder.
De arbejder i Afrika og Asien.
Især minerydder-delen finder jeg fascinerende. Og at hjælpe lokalbefolkningen til at kunne bruge deres af krig forurenede agerjord er at give dem mulighed for at leve deres egne liv.
2
Registreret Gammel Gris :gris:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2019, 19:19

Jeg giver 300 om måneden til Unicef. Det har jeg vel gjort i 15 år. Det begyndte fordi en af deres gadesælgere overbeviste mig om at det var en god sag - verdens børn og alt det. Siden har jeg ikke taget det op til genovervejelse. 300 om måneden i 15 år er alligevel over 50.000, så det var et o.k. salg...
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf RavenClaw » 12. jan 2019, 19:23

Røde Kors. Af den simple grund, at jeg er frivillig hos dem, og hver gang jeg trækker i trøjen, så tjener jeg penge til dem. Jeg støtter dem ikke af andre veje.

Og så mener jeg, at jeg stadig giver 100 kr. pr. år til Red Barnet :gruble: Der var jeg frivillig for nogle år siden, og der betalte man et fast beløb for at være med.

Desuden støtter jeg Make-A-Wish Ønskefonden Danmark. De er godt nok ikke en hjælpeorganisation, men jeg synes, at deres formål er vigtigt.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf fisken80 » 12. jan 2019, 19:24

Umiddelbart ville jeg, ud fra dine ønsker, tænke at et sponsorbarn eller børnebyer kunne være sagen. De arbejder i hvert fald forebyggende ved at sørge for en ordentlig opvækst og uddannelse til børnene.
Jeg har også en på min Facebook, der arbejder meget direkte med et børnehjem for piger i Indien. Hun rejser der ned flere gange årligt med ting og tøj og er vist ret involveret i det. Jeg tænker det er meget forebyggende også, fordi de igen sørger for uddannelse til pigerne. Den slags kunne du også støtte.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf avdotja » 12. jan 2019, 19:49

Fru Sunshine skrev:Kræftens bekæmpelse, Røde Kors, Læger uden grænser, Mødrehjælpen og Dyrenes beskyttelse.
Ikke hver måned og ikke med faste beløb. Det her er bare dem, jeg gav lidt til sidste år.
Måske bliver det nogle andre i år.

Ah ja, dem havde jeg helt glemt.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf Mani » 12. jan 2019, 19:53

Vi betaler fast til 3 fadderskaber via DIA.
Derudover støtter vi jævnligt, men ikke fast: Red Barnet, Røde Kors, Mellemfolkelig Samvirker og Læger Uden Grænser.
Derudover giver vi gerne til de fleste indsamlinger, den lokale julehjælp etc.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16081
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29899

Re: Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf TinaW » 12. jan 2019, 19:53

Vi støtter mødrehjælpen fast hver måned.
Og så støtter jeg med jævne mellemrum dyrenes beskyttelse.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf avdotja » 12. jan 2019, 19:59

fisken80 skrev:Umiddelbart ville jeg, ud fra dine ønsker, tænke at et sponsorbarn eller børnebyer kunne være sagen. De arbejder i hvert fald forebyggende ved at sørge for en ordentlig opvækst og uddannelse til børnene.
Jeg har også en på min Facebook, der arbejder meget direkte med et børnehjem for piger i Indien. Hun rejser der ned flere gange årligt med ting og tøj og er vist ret involveret i det. Jeg tænker det er meget forebyggende også, fordi de igen sørger for uddannelse til pigerne. Den slags kunne du også støtte.

Af en eller anden grund er jeg ikke så vild med “personlig” sponsorering (selv om jeg godt ved nogle af pengene går til det omkringliggende samfund), men jeg sponsorerer faktisk allerede et barn og (en orangutang :D) i mine små niecers navn :).

Men jeg gerne have et link til det din facebookbekendte arbejder med. Ved slet ikke hvor man finder den slags henne
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf Anne Droid » 12. jan 2019, 20:00

Plan Bi der arbejder for at hjækpe den vilde bi og få mere fokus på dem i stedet for honningbien.
Julegaveregn der sørger for julegaver til børnehjemsbørn.
Læger uden grænser, Røde Kors, Kirkens Korshær og Folkekirkens Nødhjælp støtter jeg af og til.
1
Klimatosse
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvilke hjælpeorganisationer støtter du - og hvorfor?

Indlægaf avdotja » 12. jan 2019, 20:06

abcd skrev:Jeg giver 300 om måneden til Unicef. Det har jeg vel gjort i 15 år. Det begyndte fordi en af deres gadesælgere overbeviste mig om at det var en god sag - verdens børn og alt det. Siden har jeg ikke taget det op til genovervejelse. 300 om måneden i 15 år er alligevel over 50.000, så det var et o.k. salg...

Nå ja, med skattefars bidrag ryger du ned under 50.000 igen :)
0

Tilbage til "Livets forhold"