Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6177
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14664

Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Ata » 4. jan 2019, 10:49

Jeg har en sag, jeg gerne vil have jeres mening om. Det drejer sig om min far, som hver januar rejser 3 uger til Spanien sammen med sin kone. Det er jo fint nok og det skal han bestemt have lov til. MEN han vælger altid at rejse afsted d. 3. eller 4. januar. Mit yngste barn har fødselsdag d. 6. januar. Og så sidder jeg altid tilbage og undrer mig over, hvorfor de ikke lige ventede de tre dage med at tage afsted, så de kunne være med til at fejre hende. Også fordi resten af familien bor i Jylland og derfor ikke lige kommer troppende på selve dagen.

Min far er tilbøjelig til vinterdepression og er generelt ikke super glad for familiesammenkomster, så måske tager han simpelthen afsted for at slippe for det. Men det sårer mig alligevel noget. Og fødselsdagsbarnet bliver jo også lidt ked af, at der ikke er så mange gæster på dagen.

Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt jeg skal tage det åbent op. På den ene side ved de jo godt, at hun har fødselsdag der, så det må være et bevidst valg. På den anden side virker det også dumt at holde mund med noget, der faktisk sårer en. :gruble:

Min far er virkelig dårlig til at tale om følelser, så jeg er også bekymret for, at han straks ville føle sig bebrejdet og ville trække sig fra mig af den grund. Jeg har svært ved at forestille mig en god åben snak, hvor vi får drøftet vores begges behov og sammen når frem til, hvad der tjener alle parter bedst.... :rulle:
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Pølsemix » 4. jan 2019, 10:54

Tag med til Spanien så kan I fejre det på dagen :D
5
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6177
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14664

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Ata » 4. jan 2019, 10:56

Pølsemix skrev:Tag med til Spanien så kan I fejre det på dagen :D

Det må vist være min fars mareridtsscenarie. :lol:
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Anlewi » 4. jan 2019, 10:56

Hvor gammel er dit barn?
Jeg tænker at en god indgangsvinkel ville være “vi savner dig når vi holder fødselsdag og X er begyndt at spørge til dit fravær” (hvis det forholder sig sådan)
8
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6177
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14664

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Ata » 4. jan 2019, 11:03

Anlewi skrev:Hvor gammel er dit barn?
Jeg tænker at en god indgangsvinkel ville være “vi savner dig når vi holder fødselsdag og X er begyndt at spørge til dit fravær” (hvis det forholder sig sådan)

Hun fylder 7 år denne gang. Og her til morgen blev hun lidt ked af, at der kun kommer to gæster på dagen. Men hun har indtil videre ikke helt regnet ud, at det jo er morfar (og kone) selv, der bestemmer hvornår han rejser væk...

Men altså - vil jo heller ikke give ham dårlig samvittighed... Omvendt kan det jo også være, at han tænker vi er ligeglade... :gruble:
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Delfin » 4. jan 2019, 11:08

Er de inviteret til noget?
1
14 11 14
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Akehurst2 » 4. jan 2019, 11:09

Jeg ville tage det op. Som jeg husker det er dit yngste barn gammelt nok til at hun kan begynde at undre sig over fraværet, og det synes jeg er synd. Især hvis familien ikke er så stor - jeg prioroterer mine brødres børns fødselsdag meget højt, og det skyldes da også at de ikke har bedsteforældre på vores side.

Hvis du siger det stille og roligt, at du og ikke mindst hun ville være glad for at han kom på dagen, så er det jo ikke noget med skyld med skyld på og bebrejdelse. Og så har du da forsøgt.

Mine svigerforældre gør gerne det samme med min mand, hvor de rejser dagen før eller to dage før hans fødselsdag i sommerferien, og det virker bare meget demonstrativt at man som pensionister, der skal ned til egen lejlighed sydpå, lige præcis skal afsted dagen før, ikke dagen efter fødselsdagen. Nu er min mand jo voksen og tager det ikke så tungt, men det sender da et signal om hvordan man prioriterer.
7
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6177
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14664

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Ata » 4. jan 2019, 11:10

Delfin skrev:Er de inviteret til noget?

De booker jo ferien i november eller sådan noget, og så melder de det ud til os, at de rejser der. Så nej, de er ikke inviteret. Jeg har tænkt, at det ville være en mærkelig gidseltagning at invitere dem i oktober til fødselsdag i januar, bare for at være sikker på, at de ikke bookede rejse... Men måske tænker de bare, at vi alligevel ikke holder noget... :gruble:
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Akehurst2 » 4. jan 2019, 11:11

Ata skrev:
Delfin skrev:Er de inviteret til noget?

De booker jo ferien i november eller sådan noget, og så melder de det ud til os, at de rejser der. Så nej, de er ikke inviteret. Jeg har tænkt, at det ville være en mærkelig gidseltagning at invitere dem i oktober til fødselsdag i januar, bare for at være sikker på, at de ikke bookede rejse... Men måske tænker de bare, at vi alligevel ikke holder noget... :gruble:


Ved de ikke, at I holder noget? Så er det da første skridt at få dem fortalt, at det gør I.
3
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6177
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14664

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Ata » 4. jan 2019, 11:13

Akehurst2 skrev:Jeg ville tage det op. Som jeg husker det er dit yngste barn gammelt nok til at hun kan begynde at undre sig over fraværet, og det synes jeg er synd. Især hvis familien ikke er så stor - jeg prioroterer mine brødres børns fødselsdag meget højt, og det skyldes da også at de ikke har bedsteforældre på vores side.

Hvis du siger det stille og roligt, at du og ikke mindst hun ville være glad for at han kom på dagen, så er det jo ikke noget med skyld med skyld på og bebrejdelse. Og så har du da forsøgt.

Mine svigerforældre gør gerne det samme med min mand, hvor de rejser dagen før eller to dage før hans fødselsdag i sommerferien, og det virker bare meget demonstrativt at man som pensionister, der skal ned til egen lejlighed sydpå, lige præcis skal afsted dagen før, ikke dagen efter fødselsdagen. Nu er min mand jo voksen og tager det ikke så tungt, men det sender da et signal om hvordan man prioriterer.

Jeg har overvejet at spørge min fars kone, hvordan vi skal fortolke det. Hende har jeg en lidt mere åben dialog med, end jeg har med min far. Har overvejet at sige, at vi og vores datter jo ville synes, det var rigtig hyggeligt at se dem på dagen, og om det er fordi min far ikke kan overskue det, at de altid rejser lige før...

Åh, sådan noget er så svært. Min far er også syg og har været det nogle år, så på den vis tænker jeg også, at han måske bare skal have lov at bruge sine sidste år på det, han allerhelst vil...
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6177
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14664

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Ata » 4. jan 2019, 11:14

Akehurst2 skrev:
Ata skrev:
Delfin skrev:Er de inviteret til noget?

De booker jo ferien i november eller sådan noget, og så melder de det ud til os, at de rejser der. Så nej, de er ikke inviteret. Jeg har tænkt, at det ville være en mærkelig gidseltagning at invitere dem i oktober til fødselsdag i januar, bare for at være sikker på, at de ikke bookede rejse... Men måske tænker de bare, at vi alligevel ikke holder noget... :gruble:


Ved de ikke, at I holder noget? Så er det da første skridt at få dem fortalt, at det gør I.


Jo, det ved de godt, tror jeg, for jeg plejer jo så at invitere min bror og hans kæreste, og det ved min far godt. Men altså, vi sender jo ikke en stor forkromet invitation ud, når vi godt ved at de altid rejser på det tidspunkt. :s
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6177
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14664

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Ata » 4. jan 2019, 11:15

Kan godt se, at jeg nok er nødt til at tage det åbent op. Bare for at være sikker på, at det ikke er baseret på misforståelser...
0
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Aesel82 » 4. jan 2019, 11:16

Jeg ville spørge dem (når de er hjemme igen), om de evt. ville vente de par dage med at rejse næste år, fordi I gerne vil have dem med til fejringen af jeres datter.

Så er de i hvert fald gjort opmærksom på, at I gerne vil se dem, og I behøver jo ikke spille “dårlig samvittigheds-kortet”, men simpelthen bare spørge, om ikke de vil have med i deres overvejelser at vente et par dage.
17
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6177
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14664

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Ata » 4. jan 2019, 11:21

Aesel82 skrev:Jeg ville spørge dem (når de er hjemme igen), om de evt. ville vente de par dage med at rejse næste år, fordi I gerne vil have dem med til fejringen af jeres datter.

Så er de i hvert fald gjort opmærksom på, at I gerne vil se dem, og I behøver jo ikke spille “dårlig samvittigheds-kortet”, men simpelthen bare spørge, om ikke de vil have med i deres overvejelser at vente et par dage.

Men hvis man direkte beder om det, så har man jo ikke ligefrem signaleret, at det også kan være ok at fravælge det? Og egentlig har jeg det sådan, at det må han have lov til, hvis han ikke kan overkomme det. Jeg ville nok bare gerne have det italesat lidt mere, så jeg ikke bare føler, at han er ligeglad.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Påtale det eller lade være (familiebøvl...)?

Indlægaf Delfin » 4. jan 2019, 11:21

Ata skrev:
Delfin skrev:Er de inviteret til noget?

De booker jo ferien i november eller sådan noget, og så melder de det ud til os, at de rejser der. Så nej, de er ikke inviteret. Jeg har tænkt, at det ville være en mærkelig gidseltagning at invitere dem i oktober til fødselsdag i januar, bare for at være sikker på, at de ikke bookede rejse... Men måske tænker de bare, at vi alligevel ikke holder noget... :gruble:


Jeg har sjældent selv haft gæster på selve dagen, dengang børnefødselsdag var aktuelt her i huset, og jeg ville umiddelbart ikke forvente at min tilstedeværelse var ønsket, medmindre jeg fik besked om det. Personligt ville jeg dog nok spørge, om der var noget på bedding, inden jeg bestilte en rejse.
Jeg tror, jeg ville sige til dem engang ved lejlighed, at I gerne vil se dem næste gang, hvis det er muligt i forhold til at leje det sted, hvor de bor i nogle andre uger
8
14 11 14

Tilbage til "Livets forhold"