Jeg savner nytårsvenner...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf bluetof1 » 26. dec 2018, 17:34

Ata skrev:
bluetof1 skrev:
Han har en tradition fra længe før jeg kom ind i billedet. Noget, ham og hans eks startede. Det er med hans familie. Hun deltager ikke mere.
Jeg er selvfølgelig velkommen, men hvis jeg ikke er med der, så er det alene derhjemme på sofaen. Har ikke nogen, der inviterer mig særskilt eller som jeg kan invitere. Så de år hvor jeg har børnene, der er jeg alene med dem.


Ok... Kan børnene da ikke være med der? Tror bare, jeg tænker, at hvis man er et par, så holder man da som udgangspunkt nytår sammen. Men det er selvfølgelig ufedt, hvis han holder fast på sin tradition og du ikke har lyst til at deltage.


Jo, det kan de sagtens, men det er langt at køre og ungerne vil hellere være hjemme så de kan mødes med kammeraterne.
Det er ikke fordi han ikke vil opgive traditionen, men det er lidt tricky. Der er en gammel mormor og hans egne børn kommer troligt hvert år, så det vil jeg ikke bede ham om. Slet ikke når jeg er velkommen og det er hyggeligt, men jeg bare hellere vil noget andet.
1
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40581

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf Akehurst2 » 26. dec 2018, 18:13

Vi har faste nytårsvenner - min mands studiekammerater. Fordi nytår ikke rigtig interesserer mig og jeg derfor aldrig har haft særlige ønsker er det ligesom blevet vores nytårsvenner, selvom jeg faktisk ikke rigtig orker det. Vi har ikke børn og de fire andre par har 13 børn i alt, og selvom jeg ikke har brug for vild fest eller andet ikke-børnevenligt, så gad jeg bare virkelig godt, at vores nytår var lidt mindre børnedomineret. 13 børn fylder virkelig meget :genert:

Helst holdt jeg nytår med nogle andre barnløse, eller nogen hvor børnene var voksne. Men kender ikke rigtig nogen - i hvert fald ikke nogen, der ikke som TS skriver har deres egne fasttømrede traditioner, man ikke kan komme ind i.

Nu er det bare blevet til at jeg forsøger at finde undskyldninger hvert år, så vi holder nytår alene på restaurant. Det er lykkedes i år :-D
4
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf Ata » 26. dec 2018, 18:18

Akehurst2 skrev:Vi har faste nytårsvenner - min mands studiekammerater. Fordi nytår ikke rigtig interesserer mig og jeg derfor aldrig har haft særlige ønsker er det ligesom blevet vores nytårsvenner, selvom jeg faktisk ikke rigtig orker det. Vi har ikke børn og de fire andre par har 13 børn i alt, og selvom jeg ikke har brug for vild fest eller andet ikke-børnevenligt, så gad jeg bare virkelig godt, at vores nytår var lidt mindre børnedomineret. 13 børn fylder virkelig meget :genert:

Helst holdt jeg nytår med nogle andre barnløse, eller nogen hvor børnene var voksne. Men kender ikke rigtig nogen - i hvert fald ikke nogen, der ikke som TS skriver har deres egne fasttømrede traditioner, man ikke kan komme ind i.

Nu er det bare blevet til at jeg forsøger at finde undskyldninger hvert år, så vi holder nytår alene på restaurant. Det er lykkedes i år :-D

Det lyder også hyggeligt. :)

Hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg heller ikke brug for den store fest. Men kan mærke, at mine børn synes det er meget sjovere, når vi skal holde fest med nogle andre. Så min præference ville egentlig være, at man holdt med 1-2 andre børnefamilier, uden at det var det store drukshow...
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf TinaW » 26. dec 2018, 18:29

Ata skrev:
Akehurst2 skrev:Vi har faste nytårsvenner - min mands studiekammerater. Fordi nytår ikke rigtig interesserer mig og jeg derfor aldrig har haft særlige ønsker er det ligesom blevet vores nytårsvenner, selvom jeg faktisk ikke rigtig orker det. Vi har ikke børn og de fire andre par har 13 børn i alt, og selvom jeg ikke har brug for vild fest eller andet ikke-børnevenligt, så gad jeg bare virkelig godt, at vores nytår var lidt mindre børnedomineret. 13 børn fylder virkelig meget :genert:

Helst holdt jeg nytår med nogle andre barnløse, eller nogen hvor børnene var voksne. Men kender ikke rigtig nogen - i hvert fald ikke nogen, der ikke som TS skriver har deres egne fasttømrede traditioner, man ikke kan komme ind i.

Nu er det bare blevet til at jeg forsøger at finde undskyldninger hvert år, så vi holder nytår alene på restaurant. Det er lykkedes i år :-D

Det lyder også hyggeligt. :)

Hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg heller ikke brug for den store fest. Men kan mærke, at mine børn synes det er meget sjovere, når vi skal holde fest med nogle andre. Så min præference ville egentlig være, at man holdt med 1-2 andre børnefamilier, uden at det var det store drukshow...


Det ville også være min foretrukne nytårsaften (altså bortset fra bare at være hjemme)
Og det er jo klart at en 10-årig hellere vil holde nytårsaften sammen med andre børn, end sin kedelige mor.
1
Brugeravatar
alaynhol
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. dec 2018, 16:31
Kort karma: 0
Likede indlæg: 40

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf alaynhol » 26. dec 2018, 19:47

Ata skrev:Kender I det, når alle har nogle faste venner, de holder nytår sammen med - og man ikke selv har det? Hvert år på den her tid føler jeg mig altid lidt trist, fordi vi ikke har nogen, vi holder nytår med fast. :trist:

Jeg tror, det skyldes, at vi i flere år holdt nytår sammen med det bofællesskab jeg boede i. Derefter holdt vi med min bedste veninde, men hun er blevet gift med en tysk mand, så de holder altid nytår dernede nu. Derudover har vi haft små børn og ikke altid lige kunnet overskue at tage i byen med dem til sent. Så der var nogle år, hvor vi ikke var så opsøgende omkring at holde nytår...

Vi har egentlig venner nok, men ikke sådan en vennegruppe, som det lige ville være oplagt at holde med. Vi har heller ikke nogle "bedstevenner" som par. Vi ses nok mest med vores venner hver for sig, men vi har nu flere par, som vi ses med sådan rimeligt regelmæssigt. Men alle lader bare til at have faste "nytårspartnere", så jeg synes, det er svært at få etableret en tradition. Vi har prøvet at invitere os selv med hos venner et par gange - men sagen er, at så næste år skal de være hos deres venner, og så hører vi ligesom ikke med.

Har andre oplevet det problem - og fandt I en god løsning? :gruble:

Det der kan jeg nikke genkendende til. Min mand og jeg har også både enkelte fælles vennepar og ellers venner på hver "side", men der er ingen som vi fast holder nytår med, og alle virker til at have faste planer med fasttømrede grupper af gamle venner, som de har kendt siden de var helt unge.

Vi prøvede nogle år at holde med min mands forældre og hans kusine og mand som 10 år ældre end os, men jeg synes det blev lidt for meget familie og for kedeligt især efter en jul med masser af familiejulefrokoster.

I år fik vi en halv invititation fra en af mine veninder, som har fået ny kæreste og skal i sommerhus med ham og alle hans venner + kærester/koner. Men for det første var det en henkastet "I må gerne komme med hvis det er" og for det næste, er der noget jeg ikke gider, så er det at være det tynde øl. Det har jeg prøvet for mange gange til fester, til at jeg frivilligt vælger det til.

Jeg synes det er så træls en situation, men samtidig kan jeg godt se mit eget ansvar i den. Jeg gider ikke rigtigt at holde nytårsfesterne selv. Måske hvis man gjorde det, at der så ville være nogle stykker, der synes det lød hyggeligt.
1
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf ajnaM » 26. dec 2018, 19:54

Jeg har haft det lidt på samme måde.

Vi har tidligere holdt store nytårsfester med en masse venner, men da vi så var de første til at få børn (og naturligt nok ikke var frisk på de vilde fester længere), så gled det lidt ud i sandet for os.

Vi har holdt nogle år med en af mine veninder og hendes kæreste og børn, men de er gået fra hinanden, og det er lidt noget rod. Så har vi holdt med min bedste veninde og hendes kæreste, da de fik børn - men det er sådan noget med, at de er sammen med nogle af hans venner hvert andet år.

Det virker i min vennegruppe sådan lidt 'opsplittet' efter de fleste af os har fået børn. Der er mange af venindernes kærester, der har faste traditioner med 'drengene', som de så skal med til. Vi har heller ikke store huse endnu, hvor man kan rumme mange mennesker og alle deres børn. Og ærligt talt ved jeg heller ikke, om jeg kan overskue endnu flere små børn... :genert: Alle mine veninder har små babyer, og jeg er lidt et andet sted - jeg glæder mig nok mest til ungerne bliver store nok til at ville holde nytår andre steder, så jeg kan fejre min anden ungdom. :D
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf MOGA » 26. dec 2018, 20:00

Jeg har ingen faste at holde nytår med, så de sidste mange år har jeg holdt alene med mine børn. De ville gerne til nytårsfest, men hvad skal man gøre?

Alle mine veninder har mænd, og de holder nytår med andre par. Det samme gælder både min bror og forældre, så jeg er løbet tør for muligheder.
1
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf Sorenspige » 26. dec 2018, 20:09

Vi har faste nytårsvenner, som vi mødes med hvert år. Vi er 4 par med hver 2 børn, så 16 mennesker i alt (børnene er i alderen 2-10 år).

Det startede, da vi studerede, og en af mine studieveninder inviterede os med til fest hos dem, hvor de to andre par også kom. Det var bare super hyggeligt, og alle havde lyst til at gøre det igen. Vi ses ikke med to af parrene udover til nytår. Min veninde er ligesom tilknytningspunktet for alle.

Selvom om vi ikke ser dem på andre tidspunkter, har vi altid nogle hyggelige aftener med tapas, lidt at drikke, børn der leger og så spiller vi spil.

Vi bor i samme by, men ikke i gåafstand, så jeg kører altid, hvilket er eneste minus.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf Ata » 26. dec 2018, 20:12

alaynhol skrev:Det der kan jeg nikke genkendende til. Min mand og jeg har også både enkelte fælles vennepar og ellers venner på hver "side", men der er ingen som vi fast holder nytår med, og alle virker til at have faste planer med fasttømrede grupper af gamle venner, som de har kendt siden de var helt unge.

Vi prøvede nogle år at holde med min mands forældre og hans kusine og mand som 10 år ældre end os, men jeg synes det blev lidt for meget familie og for kedeligt især efter en jul med masser af familiejulefrokoster.

I år fik vi en halv invititation fra en af mine veninder, som har fået ny kæreste og skal i sommerhus med ham og alle hans venner + kærester/koner. Men for det første var det en henkastet "I må gerne komme med hvis det er" og for det næste, er der noget jeg ikke gider, så er det at være det tynde øl. Det har jeg prøvet for mange gange til fester, til at jeg frivilligt vælger det til.

Jeg synes det er så træls en situation, men samtidig kan jeg godt se mit eget ansvar i den. Jeg gider ikke rigtigt at holde nytårsfesterne selv. Måske hvis man gjorde det, at der så ville være nogle stykker, der synes det lød hyggeligt.

Det kan jeg godt følge dig i. Det er nemlig ikke særligt sjovt, hvis man føler, at folk har sagt ja, men at de reelt hellere bare ville køre deres sædvanlige praksis... Det gider jeg absolut heller ikke. Det er også det, der kan gøre det lidt svært at være meget opsøgende omkring det.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf Ata » 26. dec 2018, 20:14

Tak for alle jeres svar. Det er da meget rart at høre, at vi ikke er de eneste, der har det sådan. Jeg har faktisk en anden veninde, som kunne være hyggelig at holde med. Men hendes mand er min mand ikke så vild med. Men det må han måske bare sluge... :rulle:
0
Brugeravatar
alaynhol
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. dec 2018, 16:31
Kort karma: 0
Likede indlæg: 40

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf alaynhol » 26. dec 2018, 20:19

Ata skrev:Det kan jeg godt følge dig i. Det er nemlig ikke særligt sjovt, hvis man føler, at folk har sagt ja, men at de reelt hellere bare ville køre deres sædvanlige praksis... Det gider jeg absolut heller ikke. Det er også det, der kan gøre det lidt svært at være meget opsøgende omkring det.

Ja sådan nogle halve invitationer hvor folk nærmest håber man takker nej? Ellers tak! Det er super ubehageligt.

Jeg synes tit det er lettere at være opsøgende som vært end som gæst, hvor man let føler at man trænger sig på. Så hvis I har mod på at holde fejringen hos jer, tror jeg sagtens der er andre i jeres omgangskreds der kunne være interesserede i at komme. Det er lidt lettere end at "skaffe en fest", hvis du forstår.

Selv er jeg egentlig okay med at fejre med manden hjemme og hygge med god mad, men jeg får altid lidt en klump i maven, når folk spørger "hvad skal I så til nytår??! :banan2: " og får et lidt tomt blik i øjnene når man svarer at man ikke helt ved det endnu eller at vi bare holder hjemme os to.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf Ata » 26. dec 2018, 20:22

alaynhol skrev:
Ata skrev:Det kan jeg godt følge dig i. Det er nemlig ikke særligt sjovt, hvis man føler, at folk har sagt ja, men at de reelt hellere bare ville køre deres sædvanlige praksis... Det gider jeg absolut heller ikke. Det er også det, der kan gøre det lidt svært at være meget opsøgende omkring det.

Ja sådan nogle halve invitationer hvor folk nærmest håber man takker nej? Ellers tak! Det er super ubehageligt.

Jeg synes tit det er lettere at være opsøgende som vært end som gæst, hvor man let føler at man trænger sig på. Så hvis I har mod på at holde fejringen hos jer, tror jeg sagtens der er andre i jeres omgangskreds der kunne være interesserede i at komme. Det er lidt lettere end at "skaffe en fest", hvis du forstår.

Selv er jeg egentlig okay med at fejre med manden hjemme og hygge med god mad, men jeg får altid lidt en klump i maven, når folk spørger "hvad skal I så til nytår??! :banan2: " og får et lidt tomt blik i øjnene når man svarer at man ikke helt ved det endnu eller at vi bare holder hjemme os to.

Ja! Det er faktisk lidt tabubelagt eller sådan - skamfuldt - hvis man ikke skal noget til nytår... Lidt åndssvagt egentlig. Men det er nok derfor folk holder SÅ fast i deres faste aftaler. Så er de sikre på, at de skal noget til nytår. :D
Og ja, god pointe med at invitere selv. Jeg elsker faktisk at være vært og lave middag, så det ville ikke genere mig det mindste. Sidste år inviterede vi også nogle venner - de skulle så holde med nogle andre venner, men der kom vi så med og det var faktisk ret hyggeligt. Men i år skal de så til deres venner.... :sarkasme:
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf godtnavn » 26. dec 2018, 20:25

Vi har det lidt på samme måde, men er endt med at have nogle rigtige nytårsaftener bare os, så de sidste mange år har jeg faktisk ikke savnet det men bare nydt at vi kun er os. Dog tror jeg at vores børn når de bliver ældre gerne vil holde med andre, men så må vi tage hovedpinen til den tid.
0
Brugeravatar
alaynhol
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. dec 2018, 16:31
Kort karma: 0
Likede indlæg: 40

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf alaynhol » 26. dec 2018, 20:29

Ata skrev:Ja! Det er faktisk lidt tabubelagt eller sådan - skamfuldt - hvis man ikke skal noget til nytår... Lidt åndssvagt egentlig. Men det er nok derfor folk holder SÅ fast i deres faste aftaler. Så er de sikre på, at de skal noget til nytår. :D
Og ja, god pointe med at invitere selv. Jeg elsker faktisk at være vært og lave middag, så det ville ikke genere mig det mindste. Sidste år inviterede vi også nogle venner - de skulle så holde med nogle andre venner, men der kom vi så med og det var faktisk ret hyggeligt. Men i år skal de så til deres venner.... :sarkasme:

Ja det er det! Da jeg var single efter alle studiefesterne var slut var jeg også på bar bund og endte med at tage hjem til mine egne forældre og bare spise mad og have en almindelig stille og rolig aften. Jeg kan huske en kollega, der spurgte hvad jeg skulle til nytår og da jeg sagde det sådan, blev hun helt befippet! Og så endte jeg (jeg er træt af mig selv for at være sådan) med at tilføje en løgn oveni, om at der da selvfølgelig kom nogle gamle venner forbi fra hjembyen også! :genert: Det var akavet. Så jeg oplever bestemt også det med ikke at have en fast eller god nytårsfest som skamfuldt.
1
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Jeg savner nytårsvenner...

Indlægaf Fræksak » 26. dec 2018, 20:54

Ata skrev:Kender I det, når alle har nogle faste venner, de holder nytår sammen med - og man ikke selv har det? Hvert år på den her tid føler jeg mig altid lidt trist, fordi vi ikke har nogen, vi holder nytår med fast. :trist:

Jeg tror, det skyldes, at vi i flere år holdt nytår sammen med det bofællesskab jeg boede i. Derefter holdt vi med min bedste veninde, men hun er blevet gift med en tysk mand, så de holder altid nytår dernede nu. Derudover har vi haft små børn og ikke altid lige kunnet overskue at tage i byen med dem til sent. Så der var nogle år, hvor vi ikke var så opsøgende omkring at holde nytår...

Vi har egentlig venner nok, men ikke sådan en vennegruppe, som det lige ville være oplagt at holde med. Vi har heller ikke nogle "bedstevenner" som par. Vi ses nok mest med vores venner hver for sig, men vi har nu flere par, som vi ses med sådan rimeligt regelmæssigt. Men alle lader bare til at have faste "nytårspartnere", så jeg synes, det er svært at få etableret en tradition. Vi har prøvet at invitere os selv med hos venner et par gange - men sagen er, at så næste år skal de være hos deres venner, og så hører vi ligesom ikke med.

Har andre oplevet det problem - og fandt I en god løsning? :gruble:


Det er så genkendeligt. Jeg kan godt blive ret så misundelig på alle dem, der ligesom på ét eller andet tidspunkt har fået etableret en fast tradition, som de så holder ved.

For vores vedkommende er det lidt selvforskyldt, at vi ikke har nogen. Præ børn var der altid nogen, der holdt fest, så der var vi forskellige steder. Så fik vi børn som mere eller mindre de første, og vi blev egentlig stadig inviteret af forskellige hvert år, men vi havde bare aldrig overskud til at invitere tilbage - og så tænkte vi bare heller ikke så meget over at "gøre gengæld", tror jeg, fordi det hvert år var forskellige folk, vi blev inviteret af. Så blev jeg gravid igen, og vores ældste blev udredt, og jeg var underskudsagtig, og sådan er årene bare gået. De sidste 4-5 år er vi så ikke blevet inviteret af nogen, og så er det, at man skal til at være opsøgende på sådan en ærgerlig måde :genert:. Tre år fik vi lov at koble os på en middag med to af mine veninder og deres familier, men de inviterede os lissom aldrig af sig selv (jeg skulle spørge hver gang; det bliver man træt af, og jeg fandt ad omveje ud af at de gerne ville være hos sig selv, så det var ikke en mulighed at invitere dem herhjem). To andre år har vi holdt med en familie fra min datters klasse, som alle parter (dvs både voksne og børn) svinger sådan rimeligt godt med.

Vores problem er også, at det simpelthen ikke falder mig ind som noget vigtigt før engang i løbet af december, hvor vi så begynder at forhøre os hos forskellige folk, og da har alle jo så typisk lavet planer.

I år er det - for første gang - endt med, at vi bare skal være os fire herhjemme. Egentlig rart på den måde, at vi ikke behøver at koordinere menu og finde nytårsskruddet og alt muligt frem, men vi har da også lige skullet vænne os til tanken. Børnene synes det er noget underligt, at vi slet ikke skal ud af huset og i fint tøj osv. Jeg har så lagt op til, at vi pynter op efter alle kunstens regler, tager pænt tøj på og det hele, men jeg er spændt på, om vi kan holde hele aftenen uden at ende på sofaen med hver vores skærm :blush: .

Næste år skal vi være i bedre tid, og så må vi invitere nogen herhjem, også selv om det betyder at vi skal spørge mange forskellige, fordi folk har deres faste partnere. Medmindre, selvfølgelig, at vores egen privat Nytårsaften i år bliver så fantastisk, at vi vælger at gentage den :).
1

Tilbage til "Livets forhold"