Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf Aima » 18. dec 2018, 09:51

Ja, hvordan ville du?

Jeg har en sød, ungarbejder på mit job, som jeg sommetider hjælper med lektielæsning. Jeg har bare virkelig svært ved at forklare de udslagsgivende baggrunde for finanskrisen (den danske).

I dag udbrød hun selv “kan du ikke prøve at forklare mig det, som hvis jeg var et barn?”

Jeg er sgu sat lidt på prøve, må jeg indrømme. Jeg kan ikke engang finde på en sej metafor, som ellers er mit bedste trick, når noget kompliceret skal... afkompliceres :D
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf LaScrooge » 18. dec 2018, 10:24

"Et lands økonomi er afhængig af nogel meget menneskelige faktorer: tillid og forventning. Når økonmien går godt, er folk trygge ved at bruge penge. De køber ting og planlægger at købe flere ting i fremtiden. Når et lands økonomi går dårligt, begynder man at blive mere påpasselig. Man ved, at der er en risiko for at man kan miste sit arbejde, for eksempel, og i stedet for at købe nye ting eller planlægge at tage ud at rejse, begynder man at spare op.
Når folk kommer herind og køber kaffe, så tjener vi penge. De penge bruger vi på at ansætte folk - fx dig. Så tjener du penge og dem bruger du til at købe tøj i H&M. Så tjener H&M penge og dem bruger de på at ansætte flere mennesker, som så kan bruge pengene andre steder.
Når økonomien går dårligt, kommer færre mennesker ind for at købe kaffe, fordi de ved, at de skal spare op i stedet for at købe luksus-ting, dvs. ting, man rent faktisk ikke SKAL bruge - man kan købe en hel pose kaffe for de 40 kroner en kop koster her og få meget mere kaffe ud af pengene. Når mange mennesker begynder at spare, tjener virksomhederne færre penge, ansætter færre, og fyrer måske nogle, fordi de ikke har råd til at have dem.

Som virksomhed holder man øje med sine regnskaber, så man kan overvåge de her tendenser. Man ser på sine egne regnskaber og man læser aviser og ser nyheder og man justerer sit budget - det vil sige sine forventninger - efter tendensen til enten at bruge flere penge eller færre penge, som man ser tager form i samfundet. Hvis man ikke er påpasselig nok, kan man nemlig risikere at gå konkurs, fordi man fx har for mange folk ansat, i forhold til hvor meget man tjener.
Hvis mange virksomheder har den samme forventning, begynder man at kunne se det på samfundsplan. Selvom det egentlig går godt på mange måder, kan man frygte en nedgangstid så meget, at man faktisk skaber nedgangstiden: man begynder at fyre mennesker. Det betyder at flere mennsker bliver bange for at blive fyret og de begynder at spare op i stedet for at brug penge. Det betyder, at virksomhederne tjener færre penge og må fyre flere. Dem der allerede er blevet fyret er allerede begyndt at spare op i stedet for at bruge penge. Det kaldes recession: at økonomien går i stå, fordi der båd er færre penge og fordi forventingen er, at der vil være færre penge i fremtiden.

Op til finanskrisen var forventningen at det gik virkelig godt og at det ville blive ved med at gå virkelig godt i lang tid. Det skabte en markedsdynamik der understøttede fremgang: Virksomhederne investerede rigtig mange penge, også flere, end de egentlig havde dækning for, fordi deres forventing var at de ville tjene endnu mere, end de allerede gjorde. Folk tjente mange penge og brugte mange penge, også flere, end de faktisk havde råd til, fordi de forventede at de ville tjene endnu flere. Man følte sig så tryg ved fremgangen at man overvurderede hvor godt det gik og hvor længe det kunne blive ved med at gå godt. Og da det pludselig vendte, blev rigtig mange, både virksomheder og mennesker, taget med håret i postkassen. Virksomhederne havde for mange ansat og kunne pludselig ikke få det til at løbe rundt. Folk havde brugt for mange penge, fx på dyre huse og lejligheder, i forhold til hvad de havde råd til.

Når der sker et skift i økonomien i den skala er det ofte meget brat, fordi rigtig mange bliver bange på samme tid: virksomhederne tænker "FUCK! vi må spare, ellers går det galt!" folk tænker "FUCK! vi må spare/lade være med at købe den bil vi havde tænkt os/lade være med at tage ud at rejse/forberede os på, at en af os bliver fyret" og lader være med at bruge penge. Det bliver en ond cirkel. De kaldes markeds-panik, fordi markedet, dvs. virksomheder, banker etc - alle dem, som agerer på markedet - går i panik over fremtiden. ALLE begynder at spare. Og det varer så længe forventingen er, at det vil blive ved med at gå dårligt."
10
And we both know: I will be delicious
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf Akehurst2 » 18. dec 2018, 10:35

Jeg synes, LaScrooges forklaring er meget fin, særligt som generel forklaring på, hvordan kriser generelt kan opstå.

I forhold til seneste finanskrise kan den suppleres med, at der indtraf nogle begivenheder på finansmarkederne, der medvirkede til og forstærkede effekterne af krisen. Den her artikel forklarer ret pædagogisk, hvad krakket i Lehman Brothers betød: https://finans.dk/artikel/ECE4842004/De ... ctxref=ext
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43836

Re: Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf paint » 18. dec 2018, 10:45

Jeg ville nok sige, at hovedårsagen var simpel grådighed i USA. Det var de såkaldte subprime lån dvs. lån i ejendomme, til mennesker som ikke havde økonomi til at betale gælden. Når det var en fidus at give SÅ mange lån til SÅ mange mennesker, som ellers aldrig ville have fået et huslån, skyldtes at man solgte lånene videre, lige efter at de blev optaget.
Det scorede man kassen på. Da huspriserne så faldt drastisk, steg renterne og folk kunne ikke betale lånene. Det gik ud over nogle banker, sendte aktiekurserne i bund, og dette spredte sig til/påvirkede hele verdensøkonomien.

Prime-lån: Lån til personer med en økonomi til at betale lånet tilbage.

Subprime= 'ikke Prime' = manglende betalingsevne

Når et land som USA (verdens største økonomi) går ned, sender det chokbølger ud i hele verdens finanssystemer. Den manglende købekraft (grundet folks økonomiske ruin og arbejdsløshed i USA) påvirker aktiemarkedet, så aktiekurserne falder. Firmaer bliver mindre værd, folk mister penge, og USA importerer ikke, de mængder de plejer at importere. Dét påvirker også Danmark, pga af manglende handel med USA. Det påvirker også vores største handelspartnere, som så heller importerer varer fra Danmark. Og sådan spreder det sig som ringe i vandet, på selvforstærkende vis.
Senest rettet af paint 18. dec 2018, 10:59, rettet i alt 1 gang.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf LaScrooge » 18. dec 2018, 10:52

"Når det går virkelig virkelig godt, kan man sig, at man bliver forblændet af sin forventning. Man tror at man kan blive ved med at tjene penge, selvom man ved, at der faktisk altid er en grænse for vækst. Men forventingen skaber en kunstig markedsfremgang, som ikke nødvendigvis afspejler den faktiske købekraft (det vil sige de penge, alle har mellem hænderne og kan bruge hvis de vil), men udelukkende forventningen om, at der vil blive ved med at blive købt og solgt og tjent og brugt flere penge. Det var det jeg sagde før om, at der ikke er dækning for det. Hvis man har en forvetning om, at det vil blive ved med at gå godt, bliver man mere risikovillig og i det ligger også, man man ikke NØDVENIGVIS er sikker på, at mna kan få solgt, men man tager chancen fordi man tror på det. Hvis et marked er opretholdt kunstigt længe nok - det vil sige af forventning til det alene - opstår der dét man kalder en boble. Det kalder man det, fordi det billede også viser, at en boble kan brase. Under finanskrisen var der en ejendomsboble. Der blev bygget mange nye boliger og der blev solgt rigtig mange. Mange ville købe og det betød, at sælgerne kunne hæve priserne - når flere gerne vil købe den samme lejlighed, kan sælgeren få dem til at konkurre om prisen: hvem vil betale mest for den? Med tiden kan det betyde, at tingene bliver prissat for dyrt: alt for dyrt i forhold til hvad de er værd. PÅ et marked i opgangstider er der meget aktiv handel, fordi mange forventer, at de kan blive ved med at købe og sælge dyrere og dyrere og tjene penge på det. Der er rigtig mange boliger til salg og købere kan vælge mellem dem alle sammen. På et tidspunkt er der så mange boliger på markedet at køberne har så mange at vælge imellem, at de bliver mere kritiske: de vil have det bedste til prisen; og dem der vil sælge, er pludselig i hårdere konkurrence med andre, der også gerne vil sælge. Sælgerne begynder at konkurrere med hinanden på prisen og sænker prisen på boligerne, for at folk skal købe netop deres bolig. Alle bemærker tendensen og bliver bekymrede over, om de kan få solgt deres bolig, eller om de pludselig kommer til at hænge på den; købere bliver bange for om de giver for meget for en bolig i forhold til hvad de kan få, hvis de venter lidt og ser om priserne falder yderligere. Markedet kommer i nedgang og alle bemærker det. Pludselig vil færre købe og rigtig mange vil gerne sælge. Nogle har brugt rigtig mange penge på at bygge nye boliger, sætte boliger i stand, har måske købt mere end en for at sælge dem og deres økonomi r afhængig af, at de får solgt de her ting, for de har lånt penge af banken til at bygge og renovere for, og de penge skal betales tilbage. De er pludselig i fare for at gå konkurs.

Under finanskrisen opstod sådan en boligboble, og fordi netop bolighandel på rigtig mange måder er et udtryk for økonomien generelt - man køber kun nye boliger, hvis man har råd til det, bolighandel er dyrt - og er så afhængig af, at folk føler sig trygge og har en forvetning om, at de ikke blive stavnsbundne til en meget dyr bolig i de ikke har råd til, afspejler boligmarkedet også økonomien generelt og de tendenser, der er i økonomien. Og bolighandel engagerer så mange forkellige erhverv, at både nedgang og opgang kan mærkes meget bredt. Når et lejlighedskompleks skal bygges skal man fx bruge: arkitekter, landinspektører, ejendomsmæglere, bygningskonstruktører, økonomer, jurister, murere, elektrikere, malere, VVS'ere, landmålere, transportfirmaer, og så videre; Bankerne sætter lån op og tjener penge på gebyrer og renter; der bliver solgt møbler og kunst og så videre. Alle disse erhvervsgrupper kan mærke det, når der bliver bygget mange boliger og når der bliver bygget færre boliger, så boligmarkedet har en enorm indflydelse på et lands økonomi. Og hvis man har købt en bolig mens priserne var høje, fx fordi man troede at man kunne sælge den igen om nogle år og tjene penge på det og markedet så pludselig krakker - dvs. går i stykker - så kan man risikere at sidde med en meget dyr bolig man skal betale meget af på, og så har man færre penge til almindeligt forbrug. Og så går man ikke herned og køber en kop kaffe til 40 kroner, måske og det betyder, at vi er nødt til at fyre dig ;)"

(Jeg husker mest finanskrisen for boligboblen og bankernes handel med derivater)
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf LaScrooge » 18. dec 2018, 11:10

Du kan følge op med at fortælle om hvordan en regering kan forsøge at styre et lands økonomi, så den hverken bliver overophedet eller går i stå, ved at føre hhv. ekspansiv og kontraktiv finanspolitik.

Ved ekspansiv finanspolitik forsøger regeringen af stimulere økonomien, fx ved at lave store offentlige anlægsprojekter - man bygger gerne en bro. På den måde, forsøger regeringen at holde gang i økonomien, så den ikke kun er styret af private aktører - dvs. virksomheder. Og hvis den allerede er gået i stå, er det også et værktøj til at få den igang, fordi man derved sender penge ud i samfundet, som dem, der tjener dem, kan bruge og dermed holde gang i handlen.
Ved kontraktiv finanspolitik forsøger man at forhindre overophedning, ved fx at gøre det dyrere at låne penge. Nationalbanken kan fx hæve renten.

OP til finanskrisen, stimulerede regeringen en allerede overhophedet økonomi ved at tillade en låntype, hvor folk kun skulle betale renter, men ikke afdrage på lånene - de afdragsfrie lån. Det gjorde, at langt flere mennesker havde råd til at købe fx et hus eller en lejlighed, fordi de ikke også skulle betale af på lånet. Og det betød, at konkurrencen om boliger steg og steg: mange flere ville gerne købe, så priserne sted, flere entreprenører byggede boliger for at møde efterspørgslen, osv.
10 år senere, da folk skulle begynde at betale af på selve hovedstolen, var der mange der ikke havde råd og der var derfor en meget stor risiko for, at mange privatpersoner ville gå konkurs og skulle sælge deres boliger på tvangsauktion. Jeg kan ikke huske, hvad der skete - om de blev kommet til undsætning - men netop de afdragsfrie lån er et godt eksempel på dårlig styring af et lads økonomi, og på nogle af de her mekanismr og deres konsekevnser.
1
And we both know: I will be delicious
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf Akehurst2 » 18. dec 2018, 11:25

LaScrooge skrev:
OP til finanskrisen, stimulerede regeringen en allerede overhophedet økonomi ved at tillade en låntype, hvor folk kun skulle betale renter, men ikke afdrage på lånene - de afdragsfrie lån. Det gjorde, at langt flere mennesker havde råd til at købe fx et hus eller en lejlighed, fordi de ikke også skulle betale af på lånet. Og det betød, at konkurrencen om boliger steg og steg: mange flere ville gerne købe, så priserne sted, flere entreprenører byggede boliger for at møde efterspørgslen, osv.
10 år senere, da folk skulle begynde at betale af på selve hovedstolen, var der mange der ikke havde råd og der var derfor en meget stor risiko for, at mange privatpersoner ville gå konkurs og skulle sælge deres boliger på tvangsauktion. Jeg kan ikke huske, hvad der skete - om de blev kommet til undsætning - men netop de afdragsfrie lån er et godt eksempel på dårlig styring af et lads økonomi, og på nogle af de her mekanismr og deres konsekevnser.


De afdragsfrie lån blev indført i slutningen af 2003, og det tog noget tid, før de fik større udbredelse. Da folk skulle til at betales var det derfor på god afstand af finanskrisen, så mens afdragsfriheden var med at til pumpe boligpriserne op, så medførte de ikke større mængder af tvangsauktioner.

Og det er ikke korrekt, at mange ikke kan/kunne betale, da afdragfriheden udløb. Det kan de fleste, og de fleste begynder da også uden videre at afdrage, når de skal - der er også få, der lægger om til ny afdragsfrihed.

Og de blev ikke på nogen måde 'kommet til undsætning'. De personer, der ikke kan/kunne betale, da afdragsfriheden udløb, de er endt på tvang, hvis huset ikke kunne sælges - ganske som andre gør og altid har gjort, hvis de ikke kunne klare terminerne.
4
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf Aima » 18. dec 2018, 11:27

Ja mand, hvor er I gode! Tusind tak!!

Jeg har kopieret jeres indlæg ind i et dokument og så costumizer jeg det lige lidt mere og deler det op i fire-fem bidder. Så får hun én bid ad gangen, og så gennemgår vi på lydbeskeder på messenger.

Det var simpelthen lige hvad jeg manglede! I er for seje!
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf Aima » 18. dec 2018, 11:30

Bortset fra det, lærer jeg sådan set også selv ret meget. Jeg troede ellers, jeg vidste sådan nogenlunde, men jeg kan da se der er flere faktorer, der først fiser ind på lystavlen nu. Fedt!
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf LaScrooge » 18. dec 2018, 11:37

Akehurst2 skrev:
LaScrooge skrev:
OP til finanskrisen, stimulerede regeringen en allerede overhophedet økonomi ved at tillade en låntype, hvor folk kun skulle betale renter, men ikke afdrage på lånene - de afdragsfrie lån. Det gjorde, at langt flere mennesker havde råd til at købe fx et hus eller en lejlighed, fordi de ikke også skulle betale af på lånet. Og det betød, at konkurrencen om boliger steg og steg: mange flere ville gerne købe, så priserne sted, flere entreprenører byggede boliger for at møde efterspørgslen, osv.
10 år senere, da folk skulle begynde at betale af på selve hovedstolen, var der mange der ikke havde råd og der var derfor en meget stor risiko for, at mange privatpersoner ville gå konkurs og skulle sælge deres boliger på tvangsauktion. Jeg kan ikke huske, hvad der skete - om de blev kommet til undsætning - men netop de afdragsfrie lån er et godt eksempel på dårlig styring af et lads økonomi, og på nogle af de her mekanismr og deres konsekevnser.


De afdragsfrie lån blev indført i slutningen af 2003, og det tog noget tid, før de fik større udbredelse. Da folk skulle til at betales var det derfor på god afstand af finanskrisen, så mens afdragsfriheden var med at til pumpe boligpriserne op, så medførte de ikke større mængder af tvangsauktioner.

Og det er ikke korrekt, at mange ikke kan/kunne betale, da afdragfriheden udløb. Det kan de fleste, og de fleste begynder da også uden videre at afdrage, når de skal - der er også få, der lægger om til ny afdragsfrihed.

Og de blev ikke på nogen måde 'kommet til undsætning'. De personer, der ikke kan/kunne betale, da afdragsfriheden udløb, de er endt på tvang, hvis huset ikke kunne sælges - ganske som andre gør og altid har gjort, hvis de ikke kunne klare terminerne.


Fedt. Jeg var ikke selv aktiv på boligmarkedet da de udløb, men jeg kan huske, at det blev nævnt i medierne og at der var sager med folk, der var kommet i problemer. Men så meget fulgte jeg heller ikke med.
0
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf Slettet bruger » 18. dec 2018, 11:38

Jeg ville forklare hvor et lands penge kommer fra. Kun en lille del - ca. 10% - produceres af staten. De resterende 90% skabes når bankerne udlåner penge.

Lad os sige der er 4 personer A, B, C og D. A har 100 kroner, og resten har ingenting. A sætter sine 100 kroner i banken. Banken er ikke bare en pengetank, den vil gerne tjene penge på sine penge, så den låner de 90 kroner ud til B. Puf, pludselig er der 190 kroner i omløb, A har 100 og B 90. B køber en vare af C for sine 90 kroner, og C sætter dem i banken. Banken låner de 81 kroner ud til D, og puf er der 271 kroner i omløb osv.

Dvs. langt størstedelen af pengene er skabt på forventninger. B og D har fået lånet fordi de kunne overbevise banken om at de kunne betale senere. Når pessimisme så begynder at gennemsyre samfundet, bliver forventningerne ikke indfriet, og så kollapser et kæmpe korthus af lån.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf LaScrooge » 18. dec 2018, 12:02

Aima skrev:Bortset fra det, lærer jeg sådan set også selv ret meget. Jeg troede ellers, jeg vidste sådan nogenlunde, men jeg kan da se der er flere faktorer, der først fiser ind på lystavlen nu. Fedt!


Økonomi er mega spændende og grundmekanismerne til at tage at føle på, hvis man tænker over det fra et socialt eller menneskeligt udgangspunkt. Det bliver selvfølgelig helt ekstremt komplekst når man skal til at arbejde med økonomiske modeller for reals; der er så mange faktorer, at det for mig bliver helt uoverskueligt. Økonomi handler ikke kun om at beskrive men i høj grad om at forudse, så man kan hhv beskytte, stabilisere og profitere, og det gør det mega interessant.

Tidligere arbejdede man med et adfærdsbegreb kaldet 'economic man' som billede på en forbrugers adfærd og rationalerne bag den. Essensen i ideen er, at et menneske altid handler perfekt rationelt og profitoptimerende. Det gav nogle skæve ideer om hvordan markeder fungerede og nogle i høj grad klodsede økonomiske teorier, men også klodsede teorier på en lang række andre områder - fx når man arbejder med incitamentsstrukturer, ie. hvordan man styrer folks adfærd i en ønsket retning i alle mulige andre sammenhænge. Senere har man fundet ud af, at mennesker så langt fra handler rationelt, men at alt muligt shit påvirker hvordan vi opfører os og de beslutninger vi træffer for os selv og det gør, at det er en regulær slikbutik for eksperimenter og at der trækkes på mange andre videnskabsgrene, når man skal forstå, hvorfor tingene er som de er og hvordan man kan påvirke dem i en ønsket retning. Jeg læste fx for nylig, at vi af natur stadig er så meget byttedyr, at vi reagerer negativt på at gå ind i en butik i december, hvis der ikke spilles julemusik i højttalerne. Vi er konditionerede til julemusik i december og på et ubevidst plan registrerer vi manglen og konstaterer at noget er galt. Og så bruger vi mindre tid i den butik. Vi skrider simpelthen, fordi "noget" føles forkert.
0
And we both know: I will be delicious
Nacaw
Indlæg: 209
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf Nacaw » 18. dec 2018, 13:18

Jeg kan anbefale bogen "Andre Folks Penge" af Niels Sandøe og Thomas G. Svaneborg om finanskrisen. Den er skrevet på et sprog hvor alle kan være med og er mere rettet mod danske forhold :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf Wizzze » 18. dec 2018, 13:49

Den nemme måde, se:



0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvordan ville du forklare finanskrisen til et barn?

Indlægaf sigge » 18. dec 2018, 14:41

Wizzze skrev:Den nemme måde, se:





Jeg opfatter mig selv som nogenlunde intelligent og god til tal, men jeg fattede virkelig ikke The Big Short. Min søster brugte virkelig mange, lange sms-beskeder på at forsøge at forklare mig mekanismerne, men jeg tror stadig ikke, jeg forstår det 100%. Så jeg tror ikke, et barn ville få meget ud af at se den. (Jeg er med på, at personen, TS skal forklare det til, ikke er et barn, men nu blev der spurgt, hvordan man ville forklare det for et barn.)
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Livets forhold"