Kender du en der er trans?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Kender du en der er trans?

Indlægaf Purple Haze » 11. dec 2018, 15:28

Afledt af homofobi tråden i Forholdsforumet, kom jeg til at tænke på om i andre kender nogen der er trans, eller selv er det.
Har med vilje undladt sexuelle, da jeg ikke taler om folks sexualitet, men om folk der skifter køn mere eller mindre permanent.

Og hvordan i har det med trans-folk, og hvordan de opfattes i jeres omgangskredse?
Og om det gør nogen forskel i folks holdninger om folk kender og ikke kender trans-folk.

I langt de fleste af de kredse jeg kommer i kan man vel sige at "trans-folket" er "de nye" homosexuelle. Dvs homosexuelle er bare folk, og trans-folket er dem hvor man lige skal overveje hvordan man tiltaler dem og om man nu er PC i sin omgang om og med dem. Sådan som jeg opfatter at min egen og andre PC folks tilgang til homosexuelle var tidligere.
I de lidt yngre generationer (teens) tror jeg det at være trans er endnu mindre "særligt", hvor os i 30/40'erne lige skal venne os til tanken. (I de omgangskredse jeg kommer i).

Jeg kender umiddelbart to fødte kvinder i 20'erne som er mænd. Den ene er kun i et lille omfang 'sprunget ud' til venner og familie og lever stadig som kvinde. Den anden lever som mand og er begyndt på hormon behandling og vi har samlet ind til en "deboobing" af hans bryster på privat hospital, men der mangler vist stadig de sidste 5.000kr.

Så er der en jeg faktisk ikke ved "hvad er" om hen er født mand eller kvinde, og hvad hen sigter mod at blive - måske hen bare er sig selv. Men det er ret sjovt at opleve, fordi man bliver bevist om hvor meget det betyder for ens tilgang til andre om det er en mand eller kvinde man interagere med. Jeg opfatter mig selv som ret åben og det var ret vanskeligt for mig at forholde mig til en hen, meget mere end jeg ville have troet. Kommer også nogen gange til at tænke på ham med bryst-operationen som hende, men tænker det bliver lettere nu mere maskulin han bliver.

Og så er der en kvinde jeg netop har lært at kende, som jeg næsten er sikker på er startet som mand. Hun ligner ret meget en mand, og var først lidt i tvivl om hendes køn - men ved det ikke med sikkerhed og har ikke tænkt mig at spørge, fordi det i bund og grund er ligegyldigt.

Og så kender jeg til (venners venner) to kvinder og en mand yderligere der startede med "det andet" køn. Og derudover et vennepar teenage datter, som er i tvivl om hun er en han eller hun og for tiden vist er en fyr.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9490
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Sophies-mor » 11. dec 2018, 15:33

Jeg kender/ kendte.. :gruble: én, der er færdigopereret fra mand til kvinde.
Han var min kyssekæreste på efterskolen dengang. Dvs. hun.. Jeg bliver ski altid så forvirret. Det var jo ikke hunkøn dengang, så teknisk er det vel sprogligt korrekt, men politisk er det nok forkert.

Og en kollega er gift med en pige, der er langt i processen med at blive en mand og altid (i den tid, jeg har kendt til forholdet) blevet kaldt sit nye mande-navn.
:gruble:

Det er sådan cirka dét, jeg kender til.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf zembra1986 » 11. dec 2018, 15:41

Min ene kusine er født som pige (duh!) men identificere sig som mand, og for ikke længe siden hørte jeg fra et andet familiemedlem, at hun vil i gang med faktisk behandling for fysisk at blive en mand. Han er i start 30'erne.

Synes det er helt fint og har egentlig ikke rigtig nogen holdning til transkønnede. Så vidt jeg ved er der heller ingen i min omgangskreds der er negativt stemt overfor transkønnede. Jeg kunne godt forstille mig et par stykker der ikke er så positivt stemt overfor dem, men i så fald er det ikke noget de skilter med.
Senest rettet af zembra1986 27. jul 2019, 16:20, rettet i alt 6 gange.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf LadyFox » 11. dec 2018, 15:45

Jeg har en ekskæreste der "sprang ud" som kvinde mens vi var sammen, og så har jeg en barndomsveninde som ville have været en ven hvis vi stadig havde anden kontakt end at følge hinandens liv på Facebook.

Og så har jeg nogle stykker blandt venners venner, altså sådan nogle man da snakker med ind i mellem, men ikke er tæt nok på til at være bekendte.

Jeg har virkelig ikke noget imod transkønnede, overhovedet. Men jeg indrømmer gerne at jeg har meget svært ved at forstå det og sætte mig ind i det, det et bare meget langt fra mig hvis kønsidentitet er meget lav i forhold til nærmest alle andre jeg kender.
Jeg kan dog sagtens rumme det selvom jeg ikke forstår det, og jeg er overbevist om at det er rigtigt at de har det sådan som de siger at de har det. Det er altså ikke fordi jeg ikke tror på trankønnethed.

Jeg har ingen i min omgangskreds der ikke er rummelige overfor transkønnethed. Homofobi (nok ikke den rette term men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det) er også blandt nogle af de mest ucharmerende synspunkter jeg kan komme i tanke om.
0
...
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf BlueBunny » 11. dec 2018, 16:06

Slettet
Senest rettet af BlueBunny 11. dec 2018, 19:06, rettet i alt 1 gang.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5070
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Tilly » 11. dec 2018, 16:13

Hvad betyder PC?

Og for at svare på spørgsmålet i startindlægget, så nej, jeg kender ikke personligt nogen der er transkønnede. Men jeg har mødt transpersoner i anden sammenhæng.

Jeg har intet problem med transkønnede, og oplever heldigvis heller ikke fordomme i mit nære netværk.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Misantropen » 11. dec 2018, 16:14

Jeg kender ingen personligt der identificerer sig som et andet køn end deres biologiske.

Jeg kender bøsser der bruger makeup og kan lide at klæde sig ud, men det er for underholdningens skyld, ikke deres seksualitet eller identitet.

På Youtube følger jeg forskellige personer der omtaler sig som jeg ved ikke hvor mange forskellige ting. Jeg følger dem ikke pga deres køn, men nogle gange fylder det alligevel i deres videoer.

Det er mit indtryk at det i hvert fald blandt unge er ligesom alle andre teenageting med rigtigt og forkert. Nogle gange er det ligesom at overvære en flok teenagepiger når nogen bliver beskyldt for ikke at være rigtig transkønnet, men "transtrender" osv.

Jeg må indrømme at jeg bliver træt af den dobbeltmorale når nogen dikterer rigtigt og forkert i forhold til hvad man er. Havde det handlet om at de satte negativt fokus på transpersoner generelt kunne jeg forstå modstanden, men ellers har jeg svært ved at tage det alvorligt. "Jeg er hvem jeg er, deal with it! Mangfoldighed wuhu, men du må ikke være hvem du er. Det bestemmer jeg!" :stoned: :træt3:

Jeg har dog også lært nogle ting, bl.a at der er forskel på at have "Dysmorfofobi" og "Gender dysphoria"(jeg ved ikke hvad det hedder på dansk) så det er ikke kun bitch figts, men også spændende.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Misantropen » 11. dec 2018, 16:16

Tilly skrev:Hvad betyder PC?

Og for at svare på spørgsmålet i startindlægget, så nej, jeg kender ikke personligt nogen der er transkønnede. Men jeg har mødt transpersoner i anden sammenhæng.

Jeg har intet problem med transkønnede, og oplever heldigvis heller ikke fordomme i mit nære netværk.

"Political Correctness". I hvert fald i South Park sammenhæng :-D
3
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf ajnaM » 11. dec 2018, 16:17

Ja, jeg kender en transkønnet. Min tidligere svigerinde, som erkendte/fandt frem til/besluttede, at h*n var en mand og skiftede køn. H*n har for længst fået hormoner, skæg og brede skuldre og lever i dag som homoseksuel mand.

H*n har været meget åben om processen, og vi har haft mange gode samtaler. Jeg har haft mange spørgsmå, og det har været fedt at få lov at blive klogere. Eksempelvis var jeg overrasket over, at h*n stadig er til mænd - men som h*n selv formulerer det, er det ikke et spørgsmål om, at seksualiteten har ændret sig, kun kønnet.

Som det fremgår, kan jeg stadig ikke helt finde ud af, om jeg ser ham/hende som en mand eller en kvinde. Jeg burde kalde ham for ham - men det har jeg svært ved i praksis. Og det har h*n det heldigvis helt okay med. De har også tre børn, som (meget naturligt) har svært ved at finde ud af det hele med skilsmisse og pludselig at have to fædre og 'miste' en mor. Det er de også meget åbne om.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Purple Haze » 11. dec 2018, 16:19

Tilly skrev:Hvad betyder PC?


Political Correct.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf ajnaM » 11. dec 2018, 16:21

I øvrigt havde jeg for 5 år siden helt sikkert sagt, at jeg ingen fordomme havde over for transkønnede.

Men når jeg nu har prøvet at stå i det, kan jeg sige, at det har jeg helt bestemt. Jeg synes, det er svært at forholde mig til, og det er svært at snakke om og italesætte. Jeg forstår det heller ikke helt og har svært ved at relatere til det - og kan ikke helt opføre mig naturligt over for vedkommende.

Men jeg VILLE gerne være fordomsfri. Nogle gange er det den mest åbne måde at gå til det på. :)
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf LadyFox » 11. dec 2018, 16:22

Slettet
Senest rettet af LadyFox 11. dec 2018, 19:23, rettet i alt 1 gang.
3
...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Fru Sunshine » 11. dec 2018, 16:41

Jeg kender en pige, der blev født som dreng.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5070
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Tilly » 11. dec 2018, 16:52

ajnaM skrev:I øvrigt havde jeg for 5 år siden helt sikkert sagt, at jeg ingen fordomme havde over for transkønnede.

Men når jeg nu har prøvet at stå i det, kan jeg sige, at det har jeg helt bestemt. Jeg synes, det er svært at forholde mig til, og det er svært at snakke om og italesætte. Jeg forstår det heller ikke helt og har svært ved at relatere til det - og kan ikke helt opføre mig naturligt over for vedkommende.

Men jeg VILLE gerne være fordomsfri. Nogle gange er det den mest åbne måde at gå til det på. :)

Fordomme kan vel egentlig også være ok. Så længe man udviser respekt og accepterer den pågældende persons valg. Jeg tror da i bund og grund også jeg ville have svært ved at forstå det helt, hvis en person tæt på mig skiftede køn. Så ja, jeg kan godt forestille mig at når man pludselig står i det på tæt hold, så kan der nok godt dukke nogle fordomme op man ikke vidste man havde :gruble:
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Kender du en der er trans?

Indlægaf Akehurst2 » 11. dec 2018, 17:07

Jeg kender ingen , der identificerer sig som et andet køn end deres bilogiske - så vidt jeg ved. Det kan da ikke udelukkes, at nogen jeg er stødt på i den mere perifære omgangskreds eller i professionel sammenhæng måske er født som et andet køn end det, jeg har opfattet dem som.

Det interesserer mig egentlig heller ikke. Hvis det var en, jeg var tættere på, ville det nok interessere mig mere, for så var det mere konkret.

Jeg har ingen fordomme om transkønnede, men det er jo også nemt nok, når det så vidt jeg ved slet ikke optræder i min hverdag. Jeg gad godt vide, om jeg ville være lige så fordomsfri, hvis jeg pludselig skulle forholde mig til at et menneske, jeg var tæt på, ændrede køn.
1

Tilbage til "Livets forhold"