Almindelig 18-årig

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 485
Likede indlæg: 10662

Almindelig 18-årig

Indlægaf BlueBunny » 15. nov 2018, 07:16

Nej, det er hun jo så ikke.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... re/7383320

Det er ikke længe siden at forbudet kom til. Har I ændret mening om hvad I tænker om det?
Altså er i imod forbudet i dag, men var for det tidligere?
Synes i det er ok i dag, men var imod det?

Er jeres holdning omkring forbudet ændret? Evt ved at være mere ligeglade?

Rigtig mange havde en holdning. Det er ligesom stilnet af.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 485
Likede indlæg: 10662

Re: Almindelig 18-årig

Indlægaf BlueBunny » 15. nov 2018, 07:21

Min egen holdning er at jeg var ok med forbudet.
Og det er jeg stadig.

Jeg tror nu ikke den håndhæves og jeg er meget imod dem der opfører sig grimt, over for dem der vælger at bære nijab.

Vi har et legeland her i nærheden. Jeg må indrømme at det provokerer mig at der er kvinder i nijab. Børn løber og tumler rundt og der er grin og råb og glade dage. Og så går der en mor/søster eller hvem det nu er, i en heldragt kun med øjnene fri.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Almindelig 18-årig

Indlægaf DenBruneMunk » 15. nov 2018, 07:23

Hvis hun smider klunset, så er vi ligeglade, ellers er der sikkert mange som ikke er. :)

Hun skulle i hvert fald følge dansk lov, og smide sløret, så kan hun vade rundt i resten som hun lyster, det gør rigtig mange også kristne, så ikke noget forkert deri.

Tror ikke det er stilnet af, det er bare ikke noget man gider tale om hverdag, det er lidt ligesom er give muslimer lidt for meget PR der :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Almindelig 18-årig

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. nov 2018, 07:27

Jeg var imod, og jeg er imod.
Jeg kan ikke sætte mig ind i kønsbestemt religiøsitet, men først lovforslaget og senere vedtagelsen har hele tiden stået for mig som praktisk talt overflødig symbolpolitik og spin, og den form for populisme bryder jeg mig mildest talt ikke om.

For at citere fra et tidligere indlæg om samme emne:
"Jeg har hele tiden haft politikerne mistænkt for at ønske at give indtryk af, at rigtig mange muslimske kvinder bruger burka og niqab (nødvendighed af forbud = stort og tiltagende problem) for på den måde at retfærdiggøre tonen og tendenserne i udlændingedebatten, og på den baggrund finder jeg forbuddet trist og ulækkert."
14
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Almindelig 18-årig

Indlægaf Sangius » 15. nov 2018, 07:31

Folk skal selvfølgelig selv bestemme hvad tøj de har på. At man overhovedet kan lovgive om sådan noget synes jeg er skræmmende.

Det er desuden meget få betjente der vil tage en niqabsag på initiativ, så man skal være ret uheldig for at få sådan en bøde.
8
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Almindelig 18-årig

Indlægaf Animi » 15. nov 2018, 07:33

Ja, jeg er stadigvæk imod forbuddet.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Almindelig 18-årig

Indlægaf Sophies-mor » 15. nov 2018, 07:38

Jeg er stadigvæk for.
Hvis man vil pakkes ind, så kun øjnene er frie, så må man blive hjemme. Vi lever i et land, hvor man kan se hinanden. Det skal vi blive ved med.
(og disclaimer: Nu taler vi ikke om et vejrlig, der gør det nødvendigt, at pakke sig ind)
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Almindelig 18-årig

Indlægaf kidkomb » 15. nov 2018, 07:57

Man må klæde sig som man har lyst.
Man må ikke dække ansigtet som man har lyst.
Jeg synes det er ret fornuftigt at man ikke må gå rundt med ansigtet dækket, det må jeg indrømme.
Om det er Fatima med slør eller Sten med styrthjelm er jeg helt kold overfor. Jeg kan sagtens se det fornuftige i maskeringsforbuddet. Jeg synes det er sært og forfejlet af politikerne at kalde det burkaforbud.
Jeg er ualmindeligt ligeglad med folks religion og tøjvaner.
At dække ansigtet synes jeg vitterligt ikke er tøjvaner.
9
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Almindelig 18-årig

Indlægaf paint » 15. nov 2018, 09:38

Jeg har det lidt blandet. På de éne side, er jeg naturligvis tilhænger af at folk skal kunne bære det tøj de ønsker. På den anden side, har jeg svært ved at se, at religiøst betinget dækning af ansigtet, hører ind under normal beklædning.
Som de fleste ved, er det de færreste muslimer, der går så langt i deres religiøsitet, at de bærer burka eller tildækker ansigtet. Hér mener jeg personligt, at vi er ovre i det ekstreme.

Kort sagt; for mig handler det ikke om muslimer (eller jøder, hinduer mv) men om en form for ekstremisme. Men hvad der er ekstremt i ét land, er det ikke i et andet. I mange arabiske lande, er det efterhånden blevet mere og mere normalt. Da jeg var dreng og boede med mine forældre i Jordan, i en årrække, var det heller ikke normalt dér. Det er så, med tiden blevet mere og mere udbredt, dernede. Jeg har været dernede mange år efter, og kunne nærmest ikke genkende det. Det afslappede og til tider lettere lattermilde (i mangel af bedre ord) er væk, og afløst af en form for strengt ortodoksi, og væk er den glade afslappede atmosfære, som der var en gang.

Jeg synes det er trist, at religiøsitet, skal begrænse folk i deres livsførelse, sætte strenge adfærdskodeks op, som folk er mere eller mindre spærret inde i. Dét præger mit syn på ritual tildækning. Måske i sær, fordi jeg selv har set, at det slet ikke er nødvendigt for at være en rettroende (men glad) muslim.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Almindelig 18-årig

Indlægaf Pax Romana » 15. nov 2018, 11:35

Selvfølgelig har vi brug for personlig identifikation på sikkerhedssteder eller ved adgang til skatteydernes finansierede ydelser. Det gælder ligeledes for dem som bærer hjelme og masker. I den private sektor kan det også være legitimt at identificere personer. Men hvis der ikke er en afgørende grund til at identificere nogen, så bør vi ikke diktere folk, hvad de skal bære af tøj.

Ja, det er en iøjnefaldende form for religiøst udtryk, men det behøver ikke at have nogen indflydelse på resten af os. På den anden side af ligningen er det rimeligt at forvente mere fra muslimske ledere end udsagn om afsky eller afstand fra ekstremisme. I det nuværende klima kan ekstremister kun rekruttere tilhængere, hvis vi overreagerer ved at mishandle den almindelige muslimske befolkning. Jeg har stadig den holdning at det er en tåbelig lov.
3
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Almindelig 18-årig

Indlægaf MOGA » 15. nov 2018, 17:15

Sangius skrev:Folk skal selvfølgelig selv bestemme hvad tøj de har på. At man overhovedet kan lovgive om sådan noget synes jeg er skræmmende.

Det er desuden meget få betjente der vil tage en niqabsag på initiativ, så man skal være ret uheldig for at få sådan en bøde.


Det er forhåbentlig ikke rigtigt. Politiet skal da gerne være i stand til at håndhæve landets love, uanset om de er enige eller ej. Hvis ikke de kan det, må de jo sige op.
1
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Almindelig 18-årig

Indlægaf MOGA » 15. nov 2018, 17:20

Jeg går ikke op i folks religion og er ligeglad med om folk går med tørklæde, turban, kalot, Dagmarkors eller hvad har vi.

Men jeg er for maskeringsforbudet, ikke på grund af det religiøse signal, men fordi jeg er for, at man ikke må tildække sit ansigt i offentligheden. Det skaber utryghed, uanset om tildækningen består af burka, hjelm eller andet.
4
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Almindelig 18-årig

Indlægaf avdotja » 15. nov 2018, 17:22

MOGA skrev:
Sangius skrev:Folk skal selvfølgelig selv bestemme hvad tøj de har på. At man overhovedet kan lovgive om sådan noget synes jeg er skræmmende.

Det er desuden meget få betjente der vil tage en niqabsag på initiativ, så man skal være ret uheldig for at få sådan en bøde.


Det er forhåbentlig ikke rigtigt. Politiet skal da gerne være i stand til at håndhæve landets love, uanset om de er enige eller ej. Hvis ikke de kan det, må de jo sige op.

Det er vel ikke anderledes end at de færreste betjente f.eks. tager fat i højresvingende cyklister, medmindre de har en kampagne i gang?
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Almindelig 18-årig

Indlægaf Danseprinsesse » 15. nov 2018, 17:24

Jeg var imod og er det stadig. Det er symbolpolitik, der bare skaber dybere kløfter.

Og så begik jeg den fejl, at læse nogle af kommentarerne under artiklen. Det gav mig kvalme.
3
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Almindelig 18-årig

Indlægaf avdotja » 15. nov 2018, 17:29

Jeg er stadigvæk imod. Lovgivning der har til hensigt at regulere kvinders påklædning ud fra et ideologisk synspunkt er og bliver aldrig okay. Det hvad enten vi snakker Saudi Arabien eller Danmark.

Og ja jeg finder det ironisk - og sørgeligt - at Danmark bebrejder Saudi Arabien for at have love der regulerer kvinders ret at klæde sig som de vil, til kun at måtte bære en bestemt beklædning udenfor hjemmets fire vægge, mens vi samtidig har lovgivning der regulerer kvinders ret til at bære samme beklædning; bare med modsat fortegn.
6

Tilbage til "Livets forhold"