Parametre for gavekøb

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf LaScrooge » 13. nov 2018, 12:42

Pandesteg skrev:Jeg har tidligere haft et budget og prøvet at matche op mod det beløb folk har givet mig for, sådan cirka. Og så prøver man selvfølgelig altid at finde en god gave, men må indrømme jeg ofte holder mig til folks ønskelister.

I år prøver jeg og min søster dog at indføre den der gavemodel, hvor alle i familien trækker et navn, og så er det dén person man køber en gave til. Både fordi overskuddet på mange måder ikke er til at skulle ud og købe en masse gaver, men også fordi ingen af os reelt mangler noget. Og det vi mangler kan vi selv købe. Så der behøver måske ikke være en million gaver under træet for at det kan blive en god jul. Desværre stejler de ældre i familien dog lidt over denne model.


Samme model overvejer jeg at foreslå dem, jeg skal holde jul med. Jeg synes det er trist ingen gaver at få og give, men jeg vil også gerne respektere dem som føler at det hele er et gaveræs.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf Anne Droid » 13. nov 2018, 14:34

Min bror og jeg har for mange år siden aftalt et ca gavebeløb. Det er ikke altid jeg overholder vores aftale, gaverne bliver som regel dyrere end aftalt.

Jeg køber efter et ca beløb, men køber hellere noget der koster lidt ekstra hvis gaven så er bedre til modtageren. Hvis jeg finder noget billigere, men som er det helt rigtige, så er det det der bliver købt.
0
Klimatosse
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf Bergen » 13. nov 2018, 14:48

Vi giver det, som vi har lyst til.

Vi er på gavefod med hinanden, datteren, søskende, svigerforældre, barnets legekamerat og en veninde. Så det 10 personer og til at overskue. Jeg formoder, at vi bruger ca. 5000 kr.
Barnet bruger vel dertil 1000 kr på fotografier. I virkeligheden nok den mest populære gave hos modtagerne.
0
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4634
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 678
Likede indlæg: 21206

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf catnip » 13. nov 2018, 15:46

Jeg giver kun gave til min mand og mine forældre.

Jeg har ikke noget bestemt beløb jeg giver for, men kan bruge laaaaaaaang tid på at finde den helt rigtige gave til modtageren. Vi bruger ikke rigtig ønskesedler, så jeg finder selv på noget, ofte ud fra hints der falder i løbet af året. Nogle gange er det oplevelser sammen, andre gange er det en fysisk ting.

Jeg elsker at give (gode) gaver, meget mere end at modtage dem.
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf Anilara » 13. nov 2018, 15:48

Jeg køber det som passer til personen, uden at ruinere mig selv.
Det vil sige cirka alt mellem 20-2000 kr. pr person. Det kan variere kraftigt.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf LadyFox » 13. nov 2018, 15:59

Jeg har et samlet beløb sat af til gaver, og så deler jeg beløbene ud på dem der skal have gaver, da ikke alle modtager lige dyre gaver. F.eks. får mødre og svigermødre for mere end en venindes barn, så hvis jeg havde bestemt jeg i år have råd til at bruge 1000 kroner på gaver, og jeg skulle give til de tre mennesker få kunne det være 400 til mor og svigermor og 200 til barnet. Dog er jeg ikke slavisk i beløbet, en det går nok hvis en gave ender med at koste lidt mere eller lidt mindre end tiltænkt.
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf LadyFox » 13. nov 2018, 16:12

Pandesteg skrev:Jeg har tidligere haft et budget og prøvet at matche op mod det beløb folk har givet mig for, sådan cirka. Og så prøver man selvfølgelig altid at finde en god gave, men må indrømme jeg ofte holder mig til folks ønskelister.

I år prøver jeg og min søster dog at indføre den der gavemodel, hvor alle i familien trækker et navn, og så er det dén person man køber en gave til. Både fordi overskuddet på mange måder ikke er til at skulle ud og købe en masse gaver, men også fordi ingen af os reelt mangler noget. Og det vi mangler kan vi selv købe. Så der behøver måske ikke være en million gaver under træet for at det kan blive en god jul. Desværre stejler de ældre i familien dog lidt over denne model.

Den ordning har vi haft i et par år, og... Den skal nok.lige køre nogle flere år - da den ikke rigtig fungere efter hensigten.
Første år, så var der nogle der holdt sig til reglen, og nogle der gav en stor gave til den de havde trukket og så en lille ting til de andre. Dem der havde holdt sig til reglen fik det lidt dårligt med ikke at have til de andre. Året efter var der så nogle af dem der havde holdt sig til reglen der havde noget med til alle, og omvendt. Der var også nogle der sidste år havde brudt reglen der så havde holdt sig til den de havde trukket og en anden tæt relation der så fik dårlig samvittighed over at modtage en gave fra en de ikke havde købt gave til, men så havde købt til en anden de ikke burde.
Og så var der min mor sidste år, der trak mig, men selvfølgelig også ville give min lillesøster noget, men så havde hun jo pludselig givet mig og mim søster for det samme så min søster havde fået to store gaver i alt, og jeg kun en, så derfor endte hun med at købe mig endnu en gave bagefter til samme beløb som den hun gav min søster :lol:

Så. Indtil videre fungerer det ikke rigtig hos os, men det bliver sikkert fedt når vi engang har lært det :ninja:
2
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. nov 2018, 16:15

Jeg har ikke som sådan et budget for gaver, der bunder i hensynet til min egen økonomi, men jeg er opmærksom på, at prisen ikke skal overdøve foræringen i hverken den ene eller anden retning.
Denne jul er det egentlig kun min far, som jeg køber store, sommetider dyre gaver til. Den øvrige familie og vennekredsen får en "lille erkendtlighed", som jeg gør mig umage med at udvælge. Det gør jeg selvfølgelig også med min fars gaver, men han er fx. den eneste, jeg spørger om en ønskeseddel, fordi vi holder jul sammen, og jeg derfor gerne vil give en god blanding af overraskelser og ønsker.

Jeg har generelt velbjærgede familiemedlemmer (inkl. min far) og venner, der ikke er særlig materialistisk anlagt (og bortset fra det også har den økonomi, som de selv ønsker ift. øvrige prioriterer i livet), så gaver skal ikke ind og dække praktiske behov eller repræsentere en særlig værdi i kroner og ører eller luksusniveau. Det er virkelig tanken, der tæller.

Jeg skal i år sørge for gaver til 6-9 børn under 10, som hverken mangler noget eller til daglig er omgivet af udpræget materialisme. Til de fire af dem har jeg allerede købt julebluser på januarudsalget, og de andre vil få en ting i samme størrelsesorden. Derudover har jeg købt nogle fine gaveæsker, som vil blive fyldt med juleslik efter den enkeltes smag. Ingen er forvænte med slik til daglig, så det plejer at være et hit og er i øvrigt også helt i orden med forældrene.
1
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf Pyjamas » 13. nov 2018, 16:30

Jeg plejer at gå efter 150 pr barn, 200 kr til min søster og småbeløb til mine to andre søskende, min svoger og min mor. Mine to søstre har tre børn hver, som jeg indtil i år har givet for stort set det samme - sidste år fik 5 ud af 6 gavekort. Jeg er i øvrigt relativt lavtlønnet, single og bor alene med mit barn.
Den model har jeg tænkt over i år, for det piner mig faktisk at smide 150 kr efter hvert barn, hvor tre af dem har forældre med så god en økonomi, at de faktisk ikke har glæde har et gavekort. Jeg mener; de er vant til at få betalt alt, de fik spontant for 500 kr i Panduro, fordi den ene lige er blevet vild med noget håndarbejde - og så batter mit gavekort ikke så meget :genert:
Da de får nærmest alt, hvad de peger på, og de efterhånden er blevet så store, at man ikke kan spise dem af med legetøj, er det virkelig svært for mig at finde noget til 150 kr, som de rent faktisk bliver glade for og kan bruge. Jeg vil også rigtig gerne ned på 100 kr pr barn.

I år har jeg aftalt med min søster, at jeg undlader at købe til hende og hendes barn og bruger de "sparede" pengene på børnene i stedet. Hun vil stadig give mig, som hun plejer :) Jeg har ikke lyst til at gøre forskel på mine tre søskende, men det jeg i år. Sidste år fik jeg intet af den ene, og den anden gav mig 2 termokrus, hvor hun var stolt af, at de kun kostede en 20'er stykket. Der følte jeg mig ret dum, eftersom jeg havde givet hende + hendes tre børn for 150 kr hver :genert:
Bedsteforældre får skolebilleder af barnet, han får for et lidt lavere beløb end ellers, og jeg køber også en lille ting til en veninde.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16241
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1409
Likede indlæg: 30220

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf TinaW » 13. nov 2018, 17:15

Jeg giver kun gave til fire. Min mand, min søn og så min lillebrors to piger.
I år har min ældste niece så fået en lille søn og jeg tænker han får en gave fra min søn også.
Min søn og mand får gaver for omkring 1500 kr. hver, dem til min søn er manden også med til at betale. Måske sniger det samlede beløb til sønnen op på 2000 kr. Men han får så heller ikke gaver af andre end os, min lillebror og så min mands mor.
Jeg har sat 3000 kr af til gaver i alt.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf lillebjoern » 13. nov 2018, 17:20

Jeg holder mig til mellem 3-400 pr. person. Tidligere lå det på 250-300, men er steget, siden jeg har fået fuldtidsjob. Hvis en person ønsker sig noget specifikt og jeg finder det på tilbudspris, forsøger jeg ofte at købe en lille ekstra gave. Jeg ved ikke hvorfor, for jeg er ellers ret sparsommelig. I eksemplet med sengetøjet fra Salling ville jeg dog ikke købe ekstra for at matche de 1000,-.

Det kommer også meget an på relationen. Dog giver jeg til relativt få - på stående fod er det 10 inkl. to børn, hvor mig og min kæreste deles om tre af de gaver.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
godtnavn
Indlæg: 11158
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf godtnavn » 13. nov 2018, 19:43

SurSødSovs skrev:
godtnavn skrev:Vi laver et budget over hvad vi vil bruge på julegaver, smider cirka beløb på de forskellige personer. Men som andre kan budgettet gå begge veje når jeg finder det rette. Men vi holder øje med at det ikke går over budget med alle, så vi ender markant dyrere end hvad vi har sat af.

Vi har samlet 9 søskende og 18 nevøer/niecer, så vi har lavet den regl at vi giver gaver til dem vi ser d. 24. december eller dagene lige rundt om :)


Vi er 7 søskende, 9 nevøer/niecer og 9 grandnevøer/niecer. Så næsten det samme... Dertil kommer så 4 forældre, 1 faster, 1 oldemor, 2 gudbørn og 2 partnere, der også gives gaver til. Vi er også begyndt at få lov til at luge ud i, hvem vi giver gaver. Synes virkelig, der bliver brugt mange penge på ligegyldige gaver. Det værste er næsten, at de netop bliver ligegyldige, fordi man ikke magter at finde så mange gaver.

Her er det dog uanset på budget. Som jeg virkelig prøver at overholde.


Vi har jo også masser af tæt familie ud over de små 36 som vores søskende og deres mænd/koner og børn tæller. Så det der med at finde 50 gaver har vi ikke helt overskud til ;) Børnene får så mange gaver at de faktisk ikke rigtig har opdaget de ikke for fra os mere, det er rigeligt at finde fødselsdagsgaver til dem. Jeg elsker at købe gaber men 50 gaver er bare for meget på en gang :)
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf MOGA » 13. nov 2018, 19:57

Jeg giver fem gaver; mine to børn, én voksen (vi trækker et navn), min niece og mine ekssvigerforældre. Mine børn og den voksne får for ca. 1000 kr., min niece for ca. 300 kr. og mine ekssvigerforældre for ca. 500 kr., altså i alt ca 3800. Jeg har det fint med beløbet og synes det er hyggeligt at købe julegaver.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf Fru Sunshine » 13. nov 2018, 20:05

Mine børn får for en lille tusse hver, min mor for omkring 600, mine søskende ligger vel på 400 pr. snude og min veninde og jeg udveksler for omkring 100.

Min mands familie får ikke for faste beløb, men efter om gaverne kan transporteres uden at fylde for meget.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf 1234 » 13. nov 2018, 20:36

Vi har et meget fast gavesystem i min familie. Det er endda i et excel-ark.
VI 4 søskende går sammen og fordeler opgaven med at købe gaver ud i blandt os.
Jeg skal fx købe 5 ud af de 17 gaver, vi giver. Beløbet er fast og familier med børn giver lidt mere end min mand og jeg.
Jeg er glad for, at vi gør det sådan, kan slet ikke overskue tanken om, at jeg skulle ud og købe 17 gaver selv.
Jeg synes de 5 plus min mand er rigeligt.
0

Tilbage til "Livets forhold"