Parametre for gavekøb

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28064

Parametre for gavekøb

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. nov 2018, 08:37

Hvilke parametre køber i gaver udfra?

Jeg tænker i retning af om der er sat x kr af pr person og så købes der for det, eller om det handler om at finde noget som lige rammer plet for vedkommende?

Tanken kommer sig vel nærmest selvsagt af at det julegavetid.

Det er begrænset hvor mange vi giver gaver, men jeg er generelt også træt af gaveræs. Vi har desuden frabedt os gaver i år fordi vi hellere vil have noget til den baby der forhåbenligt kommer til jul. Tvivler nu på at det bliver overholdt.

Jeg har også fundet en gave til Bedsterne som hver især ikke er ret dyre, men ganske nyttige. Samtidig får vi også lavet billeder af vores søn hos en fotograf, fremkalder og køber rammer. Han laver også altid en eller anden krea ting til Bedsterne. Alt det løber op. Og i princippet tænker jeg at det er alt rigeligt og det er tanken som tæller og ikke pris. Men samtidig er der det med at den indkøbte gave i sig selv er ret billig, ala 150-200 kr. Så kommer der så lige billeder oveni, men det er svært at se det som en gave gave for mig åbenbart. Krea gaven koster jo også penge. Alt koster. Og det hænger vel i princippet sammen med at jeg ved at andre køber for et bestemt beløb, eller giver os et beløb.

Jeg tænker egentligt at kaste det over bord det med hvad giver andre for til os og så købe det de enten ønsker sig eller vi finder der synes at være en god have. Indenfor rimelighedens grænser naturligvis.

Vi har lavet en lang lang ønskeliste til den der baby, der er både Nice to have og need to have. Alt fra 49 kr. 1500 kr. Jeg er ligeglad hvad vi får og om vi får i det hele taget, men så er den der.


Hvordan vurderer i.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16307
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1411
Likede indlæg: 30298

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf TinaW » 13. nov 2018, 08:47

En kombination.
Jeg har et ca beløb og forsøger så, indenfor rammerne af dette, at finde noget modtager vil blive glad for.
Går jeg lidt over budgettet, så går det nok og går jeg under, men har fundet den perfekte gave, så er det jo bare fint.
Nu giver jeg så heller ikke gaver til ret mange.
Til min lillebrors børn er det dog et aftalt betløb og så køber han gaverne, da vi ikke ses i julen i år. Og jeg køber til min søn.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24649

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf LaScrooge » 13. nov 2018, 08:56

Det afhænger af, hvem gaven er til. Jeg har lige købt fødselsdagsgaver til to veninder og der skelede jeg ikke til prisen fordi begge de ting jeg fandt var helt rigtige. Til jul kommer jeg til at have et budget for de fleste, jeg skal give gave til, men det betyder ikke, at jeg ikke gør mig virkelig umage med at finde en rigtig god og personlig gave. Jeg elsker at give gaver og jeg bruger meget tid på at udtænke hver enkelt OG dens indpakning.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf HappyPaww » 13. nov 2018, 08:57

TinaW skrev:En kombination.
Jeg har et ca beløb og forsøger så, indenfor rammerne af dette, at finde noget modtager vil blive glad for.
Går jeg lidt over budgettet, så går det nok og går jeg under, men har fundet den perfekte gave, så er det jo bare fint.
Nu giver jeg så heller ikke gaver til ret mange.
Til min lillebrors børn er det dog et aftalt betløb og så køber han gaverne, da vi ikke ses i julen i år. Og jeg køber til min søn.

Præcis det samme her. Vi har ret mange at give gave til og prioriterer børnene højest. Men i omegnen af 200-300 pr person til dem vi holder juleaften med. Dem vi ikke holder jul med får nok samme beløb pr. par - og børnene omkring de 200 kr.

Vi har jo også lillepigens fødselsdag juleaften så der bliver tryk på gavebudgettet (og nyder at hun trods alt er så lille endnu, at hun ikke ved hvad hverken jul eller fødselsdag er).

Vi skal give gaver til 8 børn (inkl vores egne) og 4-5 par + 3 øvrige “voksne”.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf Planten » 13. nov 2018, 09:00

Alle får for ca. 200. Og jeg hader det egentlig.
0
fisken80
Indlæg: 22402
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52674

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf fisken80 » 13. nov 2018, 09:01

Jeg har et budget på 300 kroner til hver person (undtagen min kæreste). Nogle gange går jeg lidt over, nogle gange lidt under, og det plejer cirka at passe med det beløb jeg samlet har sat af til gaver.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13020
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1560
Likede indlæg: 21788

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf Pandesteg » 13. nov 2018, 09:05

Jeg har tidligere haft et budget og prøvet at matche op mod det beløb folk har givet mig for, sådan cirka. Og så prøver man selvfølgelig altid at finde en god gave, men må indrømme jeg ofte holder mig til folks ønskelister.

I år prøver jeg og min søster dog at indføre den der gavemodel, hvor alle i familien trækker et navn, og så er det dén person man køber en gave til. Både fordi overskuddet på mange måder ikke er til at skulle ud og købe en masse gaver, men også fordi ingen af os reelt mangler noget. Og det vi mangler kan vi selv købe. Så der behøver måske ikke være en million gaver under træet for at det kan blive en god jul. Desværre stejler de ældre i familien dog lidt over denne model.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9855
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1862
Likede indlæg: 9584

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf Spjaerten » 13. nov 2018, 09:06

Jeg har 4 jeg giver gave til i familien ca 400kr hver og så er jeg på gave med en veninde. Det er ca 200kr

Sådan har det været i mange år. Familie får for ca 400kr Per mand til jul og fødselsdag.
Venner & veninder der afgænger af forbindelsen og størrelsen af fødselsdag
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf Wizzze » 13. nov 2018, 09:18

Har egentlig ikke nogen faste grænser eller rammer for gaver, prøver at finde noget der glæder og overrasker. Men når det er sagt, så giver vi jo ikke for 10.000kr. til naboen, eller en pose hundelort for den sags skyld, selvom det nok ville glæde (det første) og overraske (det andet) :-D

Så det er noget med relationen, naboen får nok rødvin, guf og lækkert, eller måske noget nips som frk. W falder over, og så kigger vi ikke på om det koster 199, 270 eller 340kr. Vi laver en liste over hvem vi er på gavefod med, og så brainstormer vi lidt om hvad der ville være en god gave til den person eller det par. Det eneste vi sætter grænse for er ønskesedler som er mere bestillingssedler end ønsker ala

RC krus, dem med julemotiv, fra Imerco kataloget side 17, koster 399kr.
Den lampe med skærm, vi så på udflugten med Moster Oda

En ønskeseddel med en lampe, krus osv er fint som inspiration, men nå det bliver specifikt den lampe, til den pris så synes jeg det bliver for bestillingsagtigt.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf Persnikedy » 13. nov 2018, 09:26

I min familie plejer den at hedde ca 250-350kr pr person men gaven vinder over prisen hvis man kan sige det sådan. Finder jeg det helt rigtige til min bror så står prisen ikke i vejen, fx koster den rigtige gave 200kr så køber jeg ikke ekstra for 50kr eller koster den 500kr så undlader jeg ikek at købe det.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Muspel
Indlæg: 3882
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10764

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf Muspel » 13. nov 2018, 10:44

Jeg giver det, jeg gerne vil give indenfor en prisramme. Vil jeg fx gerne give min søster en nederdel leder jeg nok efter en mellem 300 og 400. Er der så en fantastisk en til 200 eller 550, så ender hun nok med at få den. Er det så overraskende billigt giver jeg måske et par strømpebukser også.

Jeg kan huske jeg stod i et voldsomt dilemma engang til et bryllup. De ønskede sig sengetøj. Salling havde 70% - så det de ønskede sig kostede kun 300. Men jeg var i tvivl om, om jeg kunne komme med en så billig gave. Jeg bestemte mig dog for, at sengetøjet jo repræsenterede 1000 kr og var derfor ok.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24649

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf LaScrooge » 13. nov 2018, 11:34

Jeg skeler normalt ikke til hvad andre giver mig for, fordi gavegivning ikke er en byttehandel for mig. Men jeg gør det med mine søskende som i årevis har skuffet mig med deres nærighed. Selvfølgelig er de ikke nærige, vi er bare forskellige, men den forskellighed har jeg såret mig selv på mange gange over årene og derfor har jeg ændret adfærd overfor dem ifht gaver. Det er sårende at bruge tid og penge på at finde gode gaver til dem og deres børn og så få en sammenskudsvase (4 mennesker+partnere og børn) når jeg fylder rundt, eller at det mere er reglen end undtagelsen, at der spares ved at slå min fødselsdagsgave sammen med min julegave.
0
And we both know: I will be delicious
Akehurst2
Indlæg: 14202
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1268
Likede indlæg: 40842

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf Akehurst2 » 13. nov 2018, 11:47

Jeg har ikke som sådan et budget, men tænker over prisen alligevel.

Jeg giver gaver til et overskueligt antal personer, som jeg gerne vil glæde og min økonomi er ikke sådan, at jeg behøver spare på gaver, men jeg vil helst ikke gøre de andre forlegne eller skrue gaveforventningerne og forbruget for meget op.

Og så tænker jeg over at give sådan nogenlunde sammenlignelige gaver/for nogenlunde det samme beløb til mine brødres børn, for ikke at komme til at gøre forskel. Så der har jeg også en gaveliste, hvor jeg noterer ned, hvad de får, så jeg ikke kommer til at give det samme eller ubevidst forfordele et eller flere børn.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3994
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5239

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf girl_beat » 13. nov 2018, 12:07

Muspel skrev:Jeg kan huske jeg stod i et voldsomt dilemma engang til et bryllup. De ønskede sig sengetøj. Salling havde 70% - så det de ønskede sig kostede kun 300. Men jeg var i tvivl om, om jeg kunne komme med en så billig gave. Jeg bestemte mig dog for, at sengetøjet jo repræsenterede 1000 kr og var derfor ok.

Dette kan jeg godt genkende. Men jeg er også en haj til at finde gode tilbud (uden for sæson, spotvarer, ubrugte fejlkøb i salgsgrupper m.m.) og betaler derfor relativt sjældent fuld pris. Så må man nogle gange vurdere, om det er købsværdi eller reel værdi, der skal være gældende :)

Derudover er jeg kun på gave med en håndfuld personer, som jeg gerne vil gøre mig umage for at finde gode gaver til, men jeg vil af princip ikke skrue gaveforventningerne eller materielt forbrug for meget op.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
godtnavn
Indlæg: 11169
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12986

Re: Parametre for gavekøb

Indlægaf godtnavn » 13. nov 2018, 12:18

Vi laver et budget over hvad vi vil bruge på julegaver, smider cirka beløb på de forskellige personer. Men som andre kan budgettet gå begge veje når jeg finder det rette. Men vi holder øje med at det ikke går over budget med alle, så vi ender markant dyrere end hvad vi har sat af.

Vi har samlet 9 søskende og 18 nevøer/niecer, så vi har lavet den regl at vi giver gaver til dem vi ser d. 24. december eller dagene lige rundt om :)
0

Tilbage til "Livets forhold"