Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf DenBruneMunk » 2. nov 2018, 23:26

Man møder nogle gange mennesker som omgås tjenester, som skal modsvares med en anden tjeneste. Så kan man komme ud for disse, som giver og som tager fordi de føler de er berettiget , eller så møder man dem som selvisk bare giver og ikke forventer en tjeneste tilbage men bare er glad for et tak.

Hvordan har i det, mener i at besøg skal gengældes med et nyt besøg hos dem du fik besøg fra? (Eksempel, din gode nabo fra byen ved siden af, du har besøgt ham 100vis af gange men han har aldrig besøgt dig)
Når de hjælper med flytningen, mener du så du er forpligtet til at hjælpe dem.
Skal du slå græsset eller bare gør noget for at hjælpe dem som hjalp dig fordi du mener det er det mindste du kan gøre.
Er du f.eks IT nørd, og du kan hjælpe andre med deres it udfordringer, og forventer du at de så hjælper dig uopfordret eller bare fordi du selv forventer de skal sige ja?

Jeg tænker mest, skal man hjælpe for at få hjælpen igen, kan man ikke bare være flink, når folk har et problem, og har man tiden, så skal man vel ikke gøre det hele op i mod tjenester?

Måske er det er spørgsmål om prioriteter og tid, familien derhjemme kan tage meget af ens tid, skal man så hjælpe andre eller hvordan?

Måske er det bare livets store spørgsmål om forhold mellem venner og bekendte og hvordan man f.eks familie imellem forventer noget af hinanden eller ej.

Personligt er jeg ikke gitar, jeg giver heller ikke og tager tilbage, og hjælpen er der hvis den er nødvendig og kan tilbydes hvis den kan bruges :).

Hvad mener i andre her? Er der nogle uskrevne regler jeg måske overser?
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf Zombie » 3. nov 2018, 01:15

Jeg har før været typen, der gav og gav og gav, og det kan man ikke holde til i længden, hvis man ønsker en ligeværdig relation med værdi for begge parter. Jeg kan ikke kaste al min energi og kærlighed ned i et bundløst hul uden at få noget igen.
Til gengæld er jeg taknemmelig. Jeg bliver glad, når mine venner skriver først og når de tager teten ift at aftale at ses. Jeg kunne godt leve af det alene, men de giver også meget andet.

Engang vi sad på café og sangen Bleeding Love spillede over anlægget, sagde min veninde "Det er dig". Og det er rigtig nok.
Jeg øver mig på at holde lidt igen og passe bedre på mig selv.
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf dgd2007 » 3. nov 2018, 01:36

DenBruneMunk skrev:Hvordan har i det, mener i at besøg skal gengældes med et nyt besøg hos dem du fik besøg fra? (Eksempel, din gode nabo fra byen ved siden af, du har besøgt ham 100vis af gange men han har aldrig besøgt dig)
Nærmere omvendt - hvis de har inviteret mig, bør jeg gøre gengæld på et tidspunkt. :)

DenBruneMunk skrev:Når de hjælper med flytningen, mener du så du er forpligtet til at hjælpe dem.
Ja, det vil jeg nok mene.

DenBruneMunk skrev:Skal du slå græsset eller bare gør noget for at hjælpe dem som hjalp dig fordi du mener det er det mindste du kan gøre.
Den forstår jeg vist ikke ... :gruble:

DenBruneMunk skrev:Er du f.eks IT nørd, og du kan hjælpe andre med deres it udfordringer, og forventer du at de så hjælper dig uopfordret eller bare fordi du selv forventer de skal sige ja?
Nej, det er gratis. :fløjt:
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23136

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf Aragorn » 3. nov 2018, 06:27

Folk regner ikke hjælp til en computer for en rigtig tjeneste. Bevares, den koster mange tusinde kroner og det er træls når den ikke virker, men det er ligesom ikke rigtig hjælp til noget fordi man ikke har båret rundt på noget tungt og fordi 'du har jo så let ved det'.
5

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2692
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3848

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf HappyQ » 3. nov 2018, 08:45

"Ej kan du ikke strikke den sweater til mig, jeg skal nok betale garnet"

Jamen mange tak da. :rulle:
3
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf DenBruneMunk » 3. nov 2018, 08:53

Aragorn skrev:Folk regner ikke hjælp til en computer for en rigtig tjeneste. Bevares, den koster mange tusinde kroner og det er træls når den ikke virker, men det er ligesom ikke rigtig hjælp til noget fordi man ikke har båret rundt på noget tungt og fordi 'du har jo så let ved det'.

Det er ikke helt sandt, det er nok sådan nogle derude, og jeg er sikker på gartnere har det sådan et par gange, når de laver haver. Det er jo bare grønt og det vokser af sig selv, hvad er egentlig mandens opgave :) Jeg mener flere jeg personligt har hjulpet har værdsat det mere end bare noget jeg gør.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf DenBruneMunk » 3. nov 2018, 08:54

dgd2007 skrev:
DenBruneMunk skrev:Skal du slå græsset eller bare gør noget for at hjælpe dem som hjalp dig fordi du mener det er det mindste du kan gøre.
Den forstår jeg vist ikke ... :gruble:

Når man ikke kan hjælpe på ene måde, så må man bare forsøge at gengælde tjeneste og gør noget på en anden, for det skal jo betales tilbage. Spørgsmålet er, skal det?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9491
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf Sophies-mor » 3. nov 2018, 08:55

Hvad har det med guitar at gøre?
Eller er gitar et nyt smart begreb, jeg ikke har hørt om?
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf DenBruneMunk » 3. nov 2018, 09:02

Sophies-mor skrev:Hvad har det med guitar at gøre?
Eller er gitar et nyt smart begreb, jeg ikke har hørt om?

Oldtids begreb, du skal være pensioneret for at forstå :)

"Giver"-"Tager"

Hvis jeg skal være helt,helt ærlig, så mener jeg , at jeg nu har brugt det i lidt anderledes sammenhæng,
hvor man oftest brugte gitar, når personen gav dig f.eks nogle sokker, og tog dem tilbage igen :) Så jeg har snydt lidt.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf dgd2007 » 3. nov 2018, 11:40

Sophies-mor skrev:Hvad har det med guitar at gøre?
Eller er gitar et nyt smart begreb, jeg ikke har hørt om?

Det var en gammel (dårlig) joke: "Herren gi'r, Herren ta'r - Herren er en gi'tar." :genert:
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf Fru Sunshine » 3. nov 2018, 11:41

Herren gi'r, Herren ta'r. Herren er en g(u)itar. Det er bare en joke på lyde.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf dgd2007 » 3. nov 2018, 11:46

DenBruneMunk skrev:Når man ikke kan hjælpe på ene måde, så må man bare forsøge at gengælde tjeneste og gør noget på en anden, for det skal jo betales tilbage. Spørgsmålet er, skal det?

Nå på den måde. :)

Njaeh, det ved jeg ikke - ikke et strikst regnskab og ikke noget der haster, men nogen har gjort noget for én, vil man vel være lidt ekstra opmærksom på hvis der opstår en situation hvor man kan gøre gengæld med noget andet.

Men jeg er nu yderst dårlig til at bede om hjælp, så det ville som regel være noget den anden selv havde tilbudt af sig selv. Og så han man jo som regel et forholdsvis tæt forhold hvor det ville give sig selv.

Min modpol mht. at bede om hjælp var sådan set min mor (og en anden dame jeg har kendt senere). De sagde sådan her:
- Skal du noget i eftermiddag?
- Øh, næh.
- Nå, men så kan du jo godt hjælpe med ...
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf DenBruneMunk » 3. nov 2018, 12:07

dgd2007 skrev:
DenBruneMunk skrev:Når man ikke kan hjælpe på ene måde, så må man bare forsøge at gengælde tjeneste og gør noget på en anden, for det skal jo betales tilbage. Spørgsmålet er, skal det?

Nå på den måde. :)

Njaeh, det ved jeg ikke - ikke et strikst regnskab og ikke noget der haster, men nogen har gjort noget for én, vil man vel være lidt ekstra opmærksom på hvis der opstår en situation hvor man kan gøre gengæld med noget andet.

Men jeg er nu yderst dårlig til at bede om hjælp, så det ville som regel være noget den anden selv havde tilbudt af sig selv. Og så han man jo som regel et forholdsvis tæt forhold hvor det ville give sig selv.

Min modpol mht. at bede om hjælp var sådan set min mor (og en anden dame jeg har kendt senere). De sagde sådan her:
- Skal du noget i eftermiddag?
- Øh, næh.
- Nå, men så kan du jo godt hjælpe med ...

haha, sådan sagde min mor også ofte, så den kender jeg.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf DenBruneMunk » 3. nov 2018, 12:08

dgd2007 skrev:
Sophies-mor skrev:Hvad har det med guitar at gøre?
Eller er gitar et nyt smart begreb, jeg ikke har hørt om?

Det var en gammel (dårlig) joke: "Herren gi'r, Herren ta'r - Herren er en gi'tar." :genert:

Synes nu ikke der er noget joke omkring det, derimod dårlige personer., og så er det ikke religiøst betonet :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf dgd2007 » 3. nov 2018, 12:13

DenBruneMunk skrev:Synes nu ikke der er noget joke omkring det, derimod dårlige personer., og så er det ikke religiøst betonet :)

Jeg mener det var en af de der jyske komikere der fandt på det - ud fra "Herren giver, Herran tager, Herrens Navn være lovet." Men det kan da godt være jeg husker forkert. :gruble:
1

Tilbage til "Livets forhold"