Når man arver...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3661

Når man arver...

Indlægaf Kanga » 1. nov 2018, 20:33

Min mor døde i 2017 og arven efter hende er lige kommet til udbetaling. Det er virkelig underligt at se, det der beløb stå på min konto. Jeg føler ikke, det er mine penge. Jeg aner ikke, hvad jeg skal stille op med dem. Skal jeg være fornuftig? Skal jeg bruge dem på fest og farver? 50/50?
Jeg ville hellere have min mor, end jeg vil have de penge, men det er ikke en mulighed... det er virkelig underligt :(

Kanga
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25612

Re: Når man arver...

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. nov 2018, 20:39

:ae: :ae: :ae:

ville du kunne bruge nogle af pengene på noget der ville være i din mors ånd? Så det på den måde kunne blive en god og meningsfyldt investering der vil skabe nogle gode følelser og tanker i dig, kunne være et godt og kærligt minde.
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11938

Re: Når man arver...

Indlægaf Bergen » 1. nov 2018, 20:46

Jeg har lige fået et lille beløb efter min mor. Jeg har valgt at de går til barnets fritidsaktiviteter. Det fungerer for mig.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Når man arver...

Indlægaf HappyPaww » 1. nov 2018, 20:49

Lad dem stå eller sæt dem ind på en opsparing. Der er jo ingen grund til at forhaste noget, og måske de en dag kan bruges på noget langvarigt og nyttigt som din mor nok ville ønske. Men hun ville nok også ønske at du forkæler dig selv lidt :ae:
9
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Når man arver...

Indlægaf 1234 » 1. nov 2018, 20:52

Først et :kram: og :kys:

Hvad man skal gøre med pengene kommer jo også lidt an på, hvor mange det er. Min far har lige arvet omkring 60.000-70.000 kr. efter sin mor.
Dem har haft valgt at bruge på sin drømmerejse her i november. Det tror jeg er en ting min bedstemor ville have sat rigtig stor pris på, fordi hun altid har gået meget op i, at hendes børn fik en masse gode oplevelser. Men hvis det nu er flere hundredtusind kan det godt føles lidt letsindigt at forbruge dem.
1
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Når man arver...

Indlægaf Chichu » 1. nov 2018, 21:18

Åh for en situation. Det gør mig ondt, det må være så mærkeligt at stå og skulle tage stilling til det her...

Jeg ville også tænke meget på, hvad din mor ville have ønsket.

Jeg kommer til at arve lidt penge en dag. Ikke voldsomt mange, men dog stadig en god sum. Den jeg skal arve efter er meget fornuftig med penge og typen, der ikke klatter noget væk. Selvom jeg drømmer om fede rejser og lækre designertasker, så kunne jeg simpelthen ikke få mig selv til at bruge dem på det. De skal investeres, i pension, mursten og aktier. Helt i givers ånd.

Hvis det var fra min mor ( gid der må gå mange år...), så ville jeg købe en lækker taske, rejse til Caribien og den slags, og jeg ville vide at hun sad oppe i himlen og glædede sig helt vildt på mine vegne.

Så spørgsmålet er nok: hvordan var din mor og hvad ville hun havde sagt, hvis hun var her?
1
Neverkont
Indlæg: 1889
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Når man arver...

Indlægaf Neverkont » 1. nov 2018, 21:45

Kanga skrev:Min mor døde i 2017 og arven efter hende er lige kommet til udbetaling. Det er virkelig underligt at se, det der beløb stå på min konto. Jeg føler ikke, det er mine penge. Jeg aner ikke, hvad jeg skal stille op med dem. Skal jeg være fornuftig? Skal jeg bruge dem på fest og farver? 50/50?
Jeg ville hellere have min mor, end jeg vil have de penge, men det er ikke en mulighed... det er virkelig underligt :(

Kanga


Sæt pengene på en opsparingskonto, indtil du ved hvad du vil bruge dem til. :)
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Når man arver...

Indlægaf Rapfisk » 1. nov 2018, 21:51

Først og fremmest: Det gør mig ondt, at du har mistet din mor.

Min mor og moster brugte arven fra min mormor på at rejse og få nogle oplevelser sammen, som familien kunne bygge videre på i matriarkens fravær. Jeg er enebarn på min mors side, men ville nok gøre noget lignende og få noget glæde ud af det. Som min mor siger kunne det ikke erstatte min mormor, men det gjorde sorgen lettere, at det ud over tabet også kom nogle nye muligheder for de efterladte. Det er okay.
0
Livslinjen: 70 201 201
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3661

Re: Når man arver...

Indlægaf Kanga » 2. nov 2018, 08:23

Rigtigt gode pointer.
Jeg har allerede forkælet mig selv med en lækker taske og bukser. Min mor forkælede ikke sig selv med det, men jeg ved, at hun satte pris på lækre ting.

Jeg har haft en rejse i støbeskeen længe. Den kan måske realiseres nu. Min mor drømte om en bestemt rejse, men kom aldrig på den. Mine forældres penge er altid blevet sat i mursten eller forbedringer på huset. Aldrig på fornøjelser, som jeg tror min mor hellere ville.

Men ja, det er underligt. Et underligt punktum. Nu er alt ligesom definitivt.

Kanga
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Når man arver...

Indlægaf HappyPaww » 2. nov 2018, 08:36

Kanga skrev:Rigtigt gode pointer.
Jeg har allerede forkælet mig selv med en lækker taske og bukser. Min mor forkælede ikke sig selv med det, men jeg ved, at hun satte pris på lækre ting.

Jeg har haft en rejse i støbeskeen længe. Den kan måske realiseres nu. Min mor drømte om en bestemt rejse, men kom aldrig på den. Mine forældres penge er altid blevet sat i mursten eller forbedringer på huset. Aldrig på fornøjelser, som jeg tror min mor hellere ville.

Men ja, det er underligt. Et underligt punktum. Nu er alt ligesom definitivt.

Kanga

Tag på den rejse med et kærligt minde om din mor i bagagen :kys:
Senest rettet af HappyPaww 2. nov 2018, 08:54, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Når man arver...

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. nov 2018, 08:37

:ae:
Det er overhovedet ikke sjovt at miste sin mor.

Jeg har altid sagt til mine forældre, at de skulle bruge deres penge på det, de havde lyst til uden at tænke på, at der nødvendigvis skulle være noget tilbage til mig. Og det har jeg sagt, fordi jeg mente og mener det. Både personligt og af princip.
Derfor er jeg også af den holdning, at når jeg en dag arver, vil jeg bruge pengene, som jeg på det tidspunkt finder rimeligt og fornuftigt i stedet for at prøve at regne ud, hvad mine forældre ville have foretrukket. Der er ingen tvivl om, at vi på nogle punkter gjorde/gør tingene forskelligt, og det ville ikke give mening for mig fx. at bruge mange penge på materielt forbrug og rejser, hvis jeg stod og skulle til at lægge mit arbejdsliv om og i en periode havde brug for et supplement til min indtægt. Uanset at det er en livsstil og måde at prioritere på, som ligger og lå mine forældre fjernt, uden at de dog var/er imod, at andre vælger at gøre sådan.
7
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Når man arver...

Indlægaf Muspel » 2. nov 2018, 09:21

Jeg synes det hjælper at lade det være ‘gaver’ fra personen, når man bruger pengene. Altså forestille sig, om den afdøde kunne finde på at give pengene, hvis de var i live

Min mormor har i den ånd givet mit et spaophold

Og nu har ‘hun bestemt’ at det var ok at sige op, selvom jeg ville komme i karantæne uden dagpenge - det vil hun godt betale for. Fordi det er bedst for mig.

Hun ville dog ALDRIG betale for en flybillet :shock: ( hun var altid utroligt nervøs når jeg rejste mens hun levede)
5
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Når man arver...

Indlægaf hotlips » 2. nov 2018, 09:52

Jeg betragter det som en form for lotto gevinst, det er ikke noget man kan forvente eller har krav på, men når man får dem har man heller ikke nogen eller noget at stå til regnskab for.

Du har selv skrevet du er træt af at holde jul med svigerfamilien, så hvad med at leje en hytte i Schweiz julen over eller sådan noget?
4
Neverkont
Indlæg: 1889
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Når man arver...

Indlægaf Neverkont » 2. nov 2018, 15:17

hotlips skrev:Jeg betragter det som en form for lotto gevinst, det er ikke noget man kan forvente eller har krav på, men når man får dem har man heller ikke nogen eller noget at stå til regnskab for.


Jeg er helt enig.

Min bror er død for nylig, og jeg ved, at han har testamenteret så meget som muligt til mig. Og det har han gjort fordi han syntes, at jeg skulle have de penge. Den hjælp jeg har ydet ham mens han har været syg og handicappet har været betingelsesløs, og det samme er jeg sikker på, at hans "gave" til mig er.
Så jeg vil bruge pengene helt som jeg synes de skal bruges. :dance:
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Når man arver...

Indlægaf Wizzze » 2. nov 2018, 15:24

I dette økonomiske klima tænker jeg, betal evt. gæld ud og nyd den deraf kommende frihed, som din mor derved har givet dig.
Ellers ville jeg nok købe mig selv lidt betænkningstid ved at placere pengene på en konto med 6-12mdr binding.
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Livets forhold"