Friluftsliv....

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11938

Friluftsliv....

Indlægaf Bergen » 19. okt 2018, 19:52

Friluftsliv - er det noget, som debatten dyrker?

Jeg er lidt i 7-sind. Vi er inviteret til at sove i shelter i oktober på grænsen til november med mandens arbejde. Vi er vist også kommet til at sige ja...

Jeg er med på, at vi skal have soveposer og den slags.
Mandens arbejde har organiseret det i det mærke, som forsvaret tilsyneladende bruger + vandtætte covers til at tage over + underlag. Det er jo så basic i orden. De sørger også for forplejning undervejs.

Jeg husker fra et spejderår (for mange år siden...), at en vandtæt pose er et must, så det er indkøbt.
Hue, lommelygte, halsbuff, uldent undertøj og sokker er pakket.

Andre gode råd? Og er det så vidunderligt derude i skoven, midt om natten, som fortalerne siger? :gruble:
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Friluftsliv....

Indlægaf hotlips » 20. okt 2018, 00:24

Jeg er ikke den rigtige til at svare, på trods af at jeg helst er ude mere end 6 timer hver dag, så er jeg ikke til at sove ude og da slet ikke når det er koldt, jeg har nu også gjort det så rigeligt.
Men jeg ville snyde efter bedste evne, man kan få sådan nogle dimser der hvor man klikker en lille metal dims og så bliver de varme så det varmer rigtigt, ikke sådan noget pislunkent noget, de kan ihvertfald fås til at have i vanterne og i forskellige størrelser, dem ville jeg klart se efter og så iøvrigt alt hvad der kunne hjælpe med at gøre det lettere og mere behageligt, det er efterhånden længe siden jeg har ligget ude i kulde og der er sikkert en hulens masse nye tekniske vidundere der kan gøre en forskel.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Friluftsliv....

Indlægaf hotlips » 20. okt 2018, 00:29

Nooo man kan få tøj med batteri varme. :8:

Hvor var det dengang det var mig der lå og hundefrøs :sur:
0
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11938

Re: Friluftsliv....

Indlægaf Bergen » 20. okt 2018, 02:47

Jeg regner egentlig ikke med at hundefryse i udstyr beregnet til overnatning udendørs i Danmark - er der grund til at tro det?

Der bliver ikke købt batteritøj for én udflugt, men ideen er god. Jeg mener, at mine forældre har de der små varmedimser. Godt trick. Vi låner en håndfuld.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Friluftsliv....

Indlægaf hotlips » 20. okt 2018, 03:26

Problemet var som regel at man godt kunne holde varmen når man var inde i teltet og i soveposen, men at 3 sekunder til at skifte tøj eller tisse kunne gøre en så kold at det tog flere timer at blive ordentlig varm igen og især sådan en krop der lige er vågnet,den producerer bare ikke noget der kan kompensere når man bliver kølet af.

De er vildt smarte de der, der utvivlsomt har et navn jeg bare ikke lige kan finde, jeg brugte dem da jeg sad i kørestol, så jeg ville helt sikkert slæbe en god stak med, de giver nemlig rigtig varme til en krop der har siddet eller ligget stille længe og selv de små er virkelig effektive.

Der er jo også det at det tidspunkt kan betyde alt fra +15 grader til snedriver i Danmark, så jeg ville klart planlægge efter det værste tilfælde,, det gjorde vi ikke da vi tog til Paris og vi kom til at holde ferie i telt i omkring 8 grader sidst i april, det koldeste forår de havde haft og det ødelagde en stor del af ferien,udover det er bare ikke er hyggeligt at hundefryse så er det mange kræfter man bruger når man sidder der og spænder hele tiden og man har jo ofte en masse ting man egentlig gerne vil være frisk til når man sådan er afsted og ude og opsat på at have det skægt med nogle andre.
0
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11938

Re: Friluftsliv....

Indlægaf Bergen » 20. okt 2018, 03:46

Okay, ja. Vi tager varmedimser med, men det lyder på den der friluftsvejleder til, at man godt kan holde varmen i det udstyr, der er lejet til os - men det skal han jo nok sige. Selvfølgelig er det surt at skulle op at tisse. Det er svært at gøre noget ved.

Sne regner jeg ikke med de næste 14 dage. Trods alt.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Friluftsliv....

Indlægaf Wizzze » 20. okt 2018, 05:10

I mine yngre dage, ja
Men er blevet for blød og magelig på mine gamle dage, mindst 4* el´s gider jeg ikke :lol:
Ved faktisk ikke hvor min sovepose er :gruble: nok på loftet ?
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3226

Re: Friluftsliv....

Indlægaf flicka » 20. okt 2018, 06:57

Det lyder som om der er styr på det. Så det er mere om at have skiundertøj på, når I skal sove. Dvs. lange underhylere og langærmet bluse med uld. Og gerne en tynd hue samt tykke sokker.

Så skal I nok komme igennem natten, især hvis soveposer er gode. Jeg er verdens største frossenpind, men sover fint i det ovennævnte og en god sovepose, især hvis der er et isolerende underlag også, så I ikke sover direkte på sheltergulvet.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11938

Re: Friluftsliv....

Indlægaf Bergen » 20. okt 2018, 08:19

Hue, sokker og undertøj er der styr på. Det er godt nok bare tyndt uldundertøj. Vi kikker på skiundertøj. Det lyder som en god ide at supplere med.

Informationsfolderen siger:

Carinthia Defence 4 sovepose
Carinthia Expedition Cover Gore Bivuak

Underlaget står der ikke noget om og min viden rækker hat til at udtale mig om kvaliteten.
Vi kan købe det efterfølgende for 1500 kr. per person. Vi ser lige, hvad vi mener om det og om vi fryser.... :cool:
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Friluftsliv....

Indlægaf Buller » 20. okt 2018, 15:15

Det lyder da dejligt.

Vi har tit sovet ude og har også prøvet vinterfjeld hvor man slår telt op på sneen og overnatter der. Det er fedt.

I burde ikke fryse ihjel i Danmark så tidligt på året. Faktisk nok slet ikke i Danmark generelt. Men overvej om i generelt får varmen eller bliver kolde når i sover.
Jeg bliver kold og har derfor uldundertøj på, min mand bliver varm og sover med meget lidt grej på.
1
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Friluftsliv....

Indlægaf Muspel » 20. okt 2018, 15:46

Bergen skrev:Hue, sokker og undertøj er der styr på. Det er godt nok bare tyndt uldundertøj. Vi kikker på skiundertøj. Det lyder som en god ide at supplere med.

Informationsfolderen siger:

Carinthia Defence 4 sovepose
Carinthia Expedition Cover Gore Bivuak

Underlaget står der ikke noget om og min viden rækker hat til at udtale mig om kvaliteten.
Vi kan købe det efterfølgende for 1500 kr. per person. Vi ser lige, hvad vi mener om det og om vi fryser.... :cool:



Lag på lag tøj. Gerne uld eller skitøj. Jeg ville gå efter et uldent sæt langt undertøj inderst. Herefter bukser og sweater/fleeece trøje. Og så jakke.

Jeg ville ogdå tage overtræksbukser på. Hvis ikke I har, så et ekstra par joggin og så regnbukser. At noget er vindtæt er utroligt betydningsfuldt.

Det vigtigste er næsten at holde enderne varme - altså hoved, fødder og hænder. Fødder; støvler med god isolerende sål. Og tykke sokker deri.
Vanter og hue.

Derudover er pandelampe skønt- fordi så er hænderne frie.

Gør det! Det værste der kan ske er, at I fryser lidt. Så går man tættere på bålet, eller er aktive. Og I får en skøn oplevelse.

Jeg har overnattet ude i Danmark i februar i 10 graders frost og sne. Den største udfordring var, at vores vandflasker frøs til is.
3
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11938

Re: Friluftsliv....

Indlægaf Bergen » 20. okt 2018, 19:36

Vi har fået købt skiundertøj. Det var til 50% sidste års fra HH og det jo sikkert super. Der var også uldne sokker på tilbud (vi har godt nok nogle, men de er lækre).

Vi har overtræksbukser, så de fundet frem nu og fleecetøjet og vanter. Og vinterstøvlerne. Jeg har heldigvis et par varme ned uldfor. Virkelig ikke kønne, men gode.

Fin bunke efterhånden! :)

Det ender med at kunne blive helt morsomt. Vi er efterhånden godt forberedt.
0
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Friluftsliv....

Indlægaf KitKat » 25. okt 2018, 06:19

Når jeg sover ude og det er koldt, sørger jeg for at stoppe (noget af) mit tøj ned i bunden af soveposen når jeg tager det af for at sove.
-så er det nemlig ikke hundekoldt at få på igen om morgenen.

Tænk også på, at når man sidder omkring et bål bliver man meget varm på forsiden men meget kold på bagsiden, så et tæppe eller en jakke/sweater som kan åbnes og hænge på skuldrene kan være guld værd.

Og i øvrigt: God fornøjelse :)
1
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Friluftsliv....

Indlægaf IrmaPigen » 25. okt 2018, 06:25

Jeg vil også sige skiundertøj, og gerne af uld
1
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Friluftsliv....

Indlægaf Tobywan » 25. okt 2018, 06:28

Powerbank !
1

Tilbage til "Livets forhold"