Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2018, 16:12

Sangius skrev:Antibiotika tager jeg, hvis min læge ordinerer det.

Hvilke infektioner er det da, du ikke tager antibiotika imod?

Smertestillende tager jeg hvis jeg ved hvorfor jeg har smerter, og ved at jeg ikke kan gøre noget ved dem. F.eks. smerter efter tandudtræk.
Tager også smertestillende, når smerterne er medvirkende til at tilstanden enten forværres eller ikke bliver bedre, f.eks. ved at man kompenserer eller spænder.


Ditto her, til det hele. Hvis min læge har testet og der er infektion og han mener der skal antibiotika til, så tager jeg det. Det kan godt være, at infektioner sjældent udvikler sig til noget livstruende, men man skal dog trods alt lige huske på, at folk døde af simple infektioner, der udviklede sig før antibiotikaen blev opfundet.

Jeg tager som dig smertestillende, hvis jeg har spændingshovedpine eller ondt i ryggen. Af den grund, at min tilstand forbedres hurtigere, hvis jeg slapper af i kroppen og det gør jeg ikke når jeg har ondt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Myresluger » 8. okt 2018, 16:22

Selvfølgelig skal antibiotika ikke overforbruges. Men jeg tænker umiddelbart at den største effekt vil man få ved at mindske bruget i landbruget. Der bruges læssevis af antibiotika f.eks i svineproduktionen. Det synes jeg ville være mere rimeligt end at undlade at behandle bakterielle infektioner.
6
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf ajnaM » 8. okt 2018, 16:30

fisken80 skrev:
ajnaM skrev:Det lyder som et program, min læge har set. For ikke så forfærdeligt længe siden anbefalede han mig, at vi lod min dengang 1-årige søn 'selv bekæmpe sin halsbetændelse' - for, som han sagde, var det jo meget få børn, der får mén af en betændelsestilstand. Han havde testet klart positiv for streptokokker (som jeg havde smittet ham med), så der var ingen tvivl om årsagen... Samme læge har i øvrigt anbefalet mig at være skeptisk over for vaccinationsprogrammet, for "børn har godt af at udvikle deres immunforsvar ved at bekæmpe sygdomme." :rulle:

Jeg synes, han er en kæmpe idiot, for at sige det mildt. Man skal ikke gå rundt og være syg, og da slet ikke små børn. På samme måde skal man naturligvis ikke spise smertestillende på daglig (eller ugentlig) basis - men man skal tage smertestillende, hvis man har reelle, lette smerter. Har man tilbagenvendende/ofte/vedvarende smerter, må man naturligvis finde frem til årsagen og sætte ind dér.

Nå, men til gengæld synes jeg, vi burde gå meget alvorligt til værks i forhold til landbrugets antibiotikaforbrug. Og tage det alvorligt, når vi finder medicinrester i vores drikkevand. Og alt sådan noget i den mere strukturelle afdeling.


Øh seriøst?????? Jeg håber godt nok, at du har skiftet læge. Må en læge overhovedet på den måde rådgive mod sundhedsstyrelsen anbefalinger i en almen praksis?
Det er sgu da dybt dybt rystende det der.


Jeg var også ret paf. Det var jeg igen, da han mente, at Herman ikke behøvede få penicillin for halsbetændelsen.

Det er et lægehus med flere læger, og jeg vælger ham fra så langt, som jeg overhovedet kan. Jeg stoler på ingen måde på hans dømmekraft og har faktisk overvejet at melde ham for det med vaccinationsprogrammet - men jeg har jo ingen beviser for noget som helst.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. okt 2018, 16:36

Mit forhold er både og. Der foregår utrolig meget symptombehandling fremfor årsagsbehandling og det er en skam.

Men naturligvis skal man have antibiotika hvis nødvendigt og det samme med smertestillende. Men særligt sidstnævnte gives/tage ofte i flæng.

Min fars tidligere læge udskrev årligt 100 stk pencilin til ham, så kunne han tage ved behov. Han var ikke mere syg end alle andre eller fejlede noget kronisk. Det var bare rart at have. Han spiste også alle 100 årligt :rulle:
1
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2018, 16:57

FormerlyKnownAs skrev:Mit forhold er både og. Der foregår utrolig meget symptombehandling fremfor årsagsbehandling og det er en skam.

Men naturligvis skal man have antibiotika hvis nødvendigt og det samme med smertestillende. Men særligt sidstnævnte gives/tage ofte i flæng.

Min fars tidligere læge udskrev årligt 100 stk pencilin til ham, så kunne han tage ved behov. Han var ikke mere syg end alle andre eller fejlede noget kronisk. Det var bare rart at have. Han spiste også alle 100 årligt :rulle:


Ej men, det er jo ikke mindre absurd end det anja fortæller om. Det er sgu rystende at læse om.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Mani » 8. okt 2018, 17:33

Jeg har en skulderskade og tager ibuprofen eller Panodil, hvis jeg vurdere det kan lindre. Derudover styrker jeg den i forsøg på at mindske behovet. Jeg tog dog ikke morfin præparater efter operationen, da de kunne være vanedannende.
Jeg tager også smertestillende ved migræne (ikke håndkøb). Jeg nægter at gå med smerter, hvis jeg kan blive lindret, men er opmærksom på ikke at overskride en grænse, så der er risiko for medicinudløst hovedpine.

Antibiotika tager vi hvis lægen mener der er behov. Tror det er adskillige år siden drengene har fået - jeg havde lungebetændelse sidste år.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7405
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23352

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Aragorn » 8. okt 2018, 17:38

Bergen skrev:Antibiotika har jeg en læge, der ofte ser det an. Fx har A lige haft MØB og vi valgte ikke at give antibiotika, men se det an. Og aftalte, hvornår jeg skulle ringe igen og han evt kunne se på hende igen og skrive recepten.
Jeg var enig i beslutningen. Hun fik det ikke i denne omgang.


Det indlæg giver ingen mening for mig. Vil du forklare?
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Bergen » 8. okt 2018, 17:45

Aragorn skrev:
Bergen skrev:Antibiotika har jeg en læge, der ofte ser det an. Fx har A lige haft MØB og vi valgte ikke at give antibiotika, men se det an. Og aftalte, hvornår jeg skulle ringe igen og han evt kunne se på hende igen og skrive recepten.
Jeg var enig i beslutningen. Hun fik det ikke i denne omgang.


Det indlæg giver ingen mening for mig. Vil du forklare?


Jeg er ikke sikker på, hvad du ikke forstår, så det jo lidt svært at uddybe

Man kan uden at blinke give antibiotika for mellemørebetændelse hos børn. Det gør mange læger inklusiv vores tidligere læge.

Andre læger som vores nuværende læge venter og ser om der er forværring eller forbedring i barnets tilstand. Ved forværring gives antibiotika. Ved forbedring ikke.

Man aftaler, hvad barnet må have i feber etc og så videre og ringes ved ved behov. Vores nuværende læge skønner at barnet har 1-2 sygedage mere ved MØB, hvis der ikke gives antibiotika.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7405
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23352

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Aragorn » 8. okt 2018, 17:49

Bergen skrev:
Aragorn skrev:
Bergen skrev:Antibiotika har jeg en læge, der ofte ser det an. Fx har A lige haft MØB og vi valgte ikke at give antibiotika, men se det an. Og aftalte, hvornår jeg skulle ringe igen og han evt kunne se på hende igen og skrive recepten.
Jeg var enig i beslutningen. Hun fik det ikke i denne omgang.


Det indlæg giver ingen mening for mig. Vil du forklare?


Jeg er ikke sikker på, hvad du ikke forstår, så det jo lidt svært at uddybe

Man kan uden at blinke give antibiotika for mellemørebetændelse hos børn. Det gør mange læger inklusiv vores tidligere læge.

Andre læger som vores nuværende læge venter og ser om der er forværring eller forbedring i barnets tilstand. Ved forværring gives antibiotika. Ved forbedring ikke.

Man aftaler, hvad barnet må have i feber etc og så videre og ringes ved ved behov. Vores nuværende læge skønner at barnet har 1-2 sygedage mere ved MØB, hvis der ikke gives antibiotika.


Jeg forstod ikke MØB. Ikke før nu. Jeg forstår ikke sætningen 'Antibiotika har jeg en læge, der ofte ser det an'. Jeg ved ikke hvem A er. Jeg ved ikke om du er behandler. Siden du er enig med lægens vurdering. Jeg ved ikke om du ordinerer medicin eller har mulighed for at påvirke en læge, evt som sekretær.
5

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Chatsy » 8. okt 2018, 17:52

Af en eller anden tarvelig grund har jeg større tendens til at opleve bivirkninger end den egentlige virkning af et lægemiddel. Det og så gør paracetamol mig enormt døsig. I just can't win.

Antibiotika har jeg ikke fået i mange år - og sidst jeg fik det var det som kur mod uren hud og der døjede jeg også med bivirkingerne i høj grad.

Noget så "harmløst" som Strepsils giver mig smerter i tungen. Og det varer i dagevis før det går over af sig selv.

Almindelig slimopløsende brusetabletter kaster jeg op af.

Næsespray mod stoppet næse er jeg nødt til at nøjes med børnestyrken, fordi bivirkningerne er så udprægede og forfærdelige.

¯\_(ツ)_/¯
0
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2018, 19:01

Aragorn skrev:
Bergen skrev:
Aragorn skrev:
Bergen skrev:Antibiotika har jeg en læge, der ofte ser det an. Fx har A lige haft MØB og vi valgte ikke at give antibiotika, men se det an. Og aftalte, hvornår jeg skulle ringe igen og han evt kunne se på hende igen og skrive recepten.
Jeg var enig i beslutningen. Hun fik det ikke i denne omgang.


Det indlæg giver ingen mening for mig. Vil du forklare?


Jeg er ikke sikker på, hvad du ikke forstår, så det jo lidt svært at uddybe

Man kan uden at blinke give antibiotika for mellemørebetændelse hos børn. Det gør mange læger inklusiv vores tidligere læge.

Andre læger som vores nuværende læge venter og ser om der er forværring eller forbedring i barnets tilstand. Ved forværring gives antibiotika. Ved forbedring ikke.

Man aftaler, hvad barnet må have i feber etc og så videre og ringes ved ved behov. Vores nuværende læge skønner at barnet har 1-2 sygedage mere ved MØB, hvis der ikke gives antibiotika.


Jeg forstod ikke MØB. Ikke før nu. Jeg forstår ikke sætningen 'Antibiotika har jeg en læge, der ofte ser det an'. Jeg ved ikke hvem A er. Jeg ved ikke om du er behandler. Siden du er enig med lægens vurdering. Jeg ved ikke om du ordinerer medicin eller har mulighed for at påvirke en læge, evt som sekretær.


A er hendes barn. Lægen ser tiden an før han ordinerer antibiotika. Bergen synes det er helt fint, at man ser tiden an ved MØB.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf ajnaM » 9. okt 2018, 10:12

Bergen skrev:
Aragorn skrev:
Bergen skrev:Antibiotika har jeg en læge, der ofte ser det an. Fx har A lige haft MØB og vi valgte ikke at give antibiotika, men se det an. Og aftalte, hvornår jeg skulle ringe igen og han evt kunne se på hende igen og skrive recepten.
Jeg var enig i beslutningen. Hun fik det ikke i denne omgang.


Det indlæg giver ingen mening for mig. Vil du forklare?


Jeg er ikke sikker på, hvad du ikke forstår, så det jo lidt svært at uddybe

Man kan uden at blinke give antibiotika for mellemørebetændelse hos børn. Det gør mange læger inklusiv vores tidligere læge.

Andre læger som vores nuværende læge venter og ser om der er forværring eller forbedring i barnets tilstand. Ved forværring gives antibiotika. Ved forbedring ikke.

Man aftaler, hvad barnet må have i feber etc og så videre og ringes ved ved behov. Vores nuværende læge skønner at barnet har 1-2 sygedage mere ved MØB, hvis der ikke gives antibiotika.


Generelt bør alle øreproblemer ligge hos ørelægen. Praktiserende læger ved typisk ikke nok og har ikke udstyret til at behandle ordentligt.

Vi har antibiotika i form af øredråber liggende fast i køleskabet til vores ørebarn. Vores egen læge havde ikke hørt om dem, men gav en bredspektret penicillinkur, hvis han endelig gjorde noget. Men øredråberne er langt mindre invasive og har langt bedre effekt. Og vi kan sørge for hurtig behandling, hvis ørerne flyder over - og behøver ikke vente til efter weekenden eller ende hos vagtlægen.

Ørelægen været meget bedre til at vurdere, hvad problemet er, om det kræver behandling og hvilken behandling i givet fald. Det giver ro hos os, at man føler, man er hos en, der bare 100% ved, hvad han taler om. :gogo:
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf JoyNips » 9. okt 2018, 10:34

Jeg har et fint forhold til medicin. Bruger det når nødvendigt, men sværger til at se tiden an ved de fleste ting.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Stitch » 9. okt 2018, 11:43

Jeg har et meget loose forhold til medicin. Bruger det når det er nødvendigt. Tager ofte først til lægen når jeg ser det ikke går over bare med hvile og væske, men at der skal mere til.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12724
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 913
Likede indlæg: 12457

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Guilded_Lily » 9. okt 2018, 11:44

Jeg har intet problem med at tage smertestillende, når det er nødvendigt. Ej heller penicillin/antibiotika, hvis min læge udskriver det - hvilket han kun gør, når han er overbevist om, det er nødvendigt, altså efter grundige undersøgelser.

Jeg har dog haft et smertestillendemisbrug. Jeg begyndte at få kraftige migræneanfald, da jeg gik i gymnasiet, og inden jeg blev udredt og fik diverse forebyggende, endte jeg med alt for meget paracetamol/ipren, så jeg til sidst led af kronisk hovedpine.
0

Tilbage til "Livets forhold"