Kim Larsen er død

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf landsbytossen » 30. sep 2018, 17:12

Confucius skrev:
landsbytossen skrev:Cirkus Himmelblå turneen og Gorilla Galla havde sceneshows


Det var heller ikke Kim Larsen-koncerter. Det var optrædener af et kollektiv, hvor Kim Larsen tilfældigvis var med.

:lol:
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf landsbytossen » 30. sep 2018, 17:26

For 2 dage siden lagde Tommy Bas orignalen af "Sikken en følelse" på Youtube. Tommy har skrevet tekst og musik. Larsen gjorde den kendt i hele landet,

0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
MilleMercy
Indlæg: 390
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:17
Kort karma: 46
Likede indlæg: 576

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf MilleMercy » 30. sep 2018, 18:42

På Christianshavn har Vor Frelser kirkens tårn spillet Om lidt bliver her Stille og en masse andre numre, i dag. Det synes jeg er en fin hilsen til en mand, der satte sine spor i kvarteret i hans yngre dage.
4
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf twinkle » 30. sep 2018, 18:51

Jeg tror jeg har set den dokumentar de sender på DR2 lige nu en 3-4 gange, og jeg synes virkelig den er god. Særligt fortolkningen af Kims sange, især pianomand. Den udgave giver mig gåsehud over hele kroppen.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
kattekonen
Indlæg: 236
Tilmeldt: 18. jul 2017, 14:21
Kort karma: 19
Likede indlæg: 213

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf kattekonen » 30. sep 2018, 18:56

Artem skrev:Han har helt klart lavet nogle fantastiske sange Men han skulle være stoppet med at spille for flere år siden.
De sidste gange jeg så ham der sad han bare i et hjørne og sang Som på ingen måde kunne får mig med...


Desværre er jeg enig. Han lavede nogle sange for mange år siden, som på en helt fantastisk måde indrammer den tid. Men nu lever vi en anden tid - hvor rygere er et jaget folkefærd, hvor det ikke længere er velansat at drikke på en arbejdsplads, og hvor arbejderklassen stort set er ikke eksisterende på grund af kompetencekrav og konkurrence fra udenlandsk arbejdskraft. Selv en tømrer og murer skal i dag kunne engelsk, læse, skrive og regne på et væsentligt højt niveau. Og havde han overhovedet kontakt til nogen af hans børn??
1
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf twinkle » 30. sep 2018, 19:00

kattekonen skrev:
Artem skrev:Han har helt klart lavet nogle fantastiske sange Men han skulle være stoppet med at spille for flere år siden.
De sidste gange jeg så ham der sad han bare i et hjørne og sang Som på ingen måde kunne får mig med...


Desværre er jeg enig. Han lavede nogle sange for mange år siden, som på en helt fantastisk måde indrammer den tid. Men nu lever vi en anden tid - hvor rygere er et jaget folkefærd, hvor det ikke længere er velansat at drikke på en arbejdsplads, og hvor arbejderklassen stort set er ikke eksisterende på grund af kompetencekrav og konkurrence fra udenlandsk arbejdskraft. Selv en tømrer og murer skal i dag kunne engelsk, læse, skrive og regne på et væsentligt højt niveau. Og havde han overhovedet kontakt til nogen af hans børn??


Jeg synes jeg læste noget om, at han havde kontakt til en 2-3 stykker ud af sine 6 børn.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf fisken80 » 30. sep 2018, 19:16

twinkle skrev:
kattekonen skrev:
Artem skrev:Han har helt klart lavet nogle fantastiske sange Men han skulle være stoppet med at spille for flere år siden.
De sidste gange jeg så ham der sad han bare i et hjørne og sang Som på ingen måde kunne får mig med...


Desværre er jeg enig. Han lavede nogle sange for mange år siden, som på en helt fantastisk måde indrammer den tid. Men nu lever vi en anden tid - hvor rygere er et jaget folkefærd, hvor det ikke længere er velansat at drikke på en arbejdsplads, og hvor arbejderklassen stort set er ikke eksisterende på grund af kompetencekrav og konkurrence fra udenlandsk arbejdskraft. Selv en tømrer og murer skal i dag kunne engelsk, læse, skrive og regne på et væsentligt højt niveau. Og havde han overhovedet kontakt til nogen af hans børn??


Jeg synes jeg læste noget om, at han havde kontakt til en 2-3 stykker ud af sine 6 børn.



Alle hans børn var da til stede da han døde ifølge pressemeddelelsen. Og hans søn har udtalt sig om hvordan det gik med ham under hans sygdom.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf twinkle » 30. sep 2018, 19:23

fisken80 skrev:
twinkle skrev:
kattekonen skrev:
Artem skrev:Han har helt klart lavet nogle fantastiske sange Men han skulle være stoppet med at spille for flere år siden.
De sidste gange jeg så ham der sad han bare i et hjørne og sang Som på ingen måde kunne får mig med...


Desværre er jeg enig. Han lavede nogle sange for mange år siden, som på en helt fantastisk måde indrammer den tid. Men nu lever vi en anden tid - hvor rygere er et jaget folkefærd, hvor det ikke længere er velansat at drikke på en arbejdsplads, og hvor arbejderklassen stort set er ikke eksisterende på grund af kompetencekrav og konkurrence fra udenlandsk arbejdskraft. Selv en tømrer og murer skal i dag kunne engelsk, læse, skrive og regne på et væsentligt højt niveau. Og havde han overhovedet kontakt til nogen af hans børn??


Jeg synes jeg læste noget om, at han havde kontakt til en 2-3 stykker ud af sine 6 børn.



Alle hans børn var da til stede da han døde ifølge pressemeddelelsen. Og hans søn har udtalt sig om hvordan det gik med ham under hans sygdom.


Ja, det læste jeg også. Den eneste kilde jeg kunne finde på den manglende kontakt er tilbage fra 2011 ifm. den biografi der blev udgivet
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf Bergen » 1. okt 2018, 01:08

kattekonen skrev:
Artem skrev:Han har helt klart lavet nogle fantastiske sange Men han skulle være stoppet med at spille for flere år siden.
De sidste gange jeg så ham der sad han bare i et hjørne og sang Som på ingen måde kunne får mig med...


Desværre er jeg enig. Han lavede nogle sange for mange år siden, som på en helt fantastisk måde indrammer den tid. Men nu lever vi en anden tid - hvor rygere er et jaget folkefærd, hvor det ikke længere er velansat at drikke på en arbejdsplads, og hvor arbejderklassen stort set er ikke eksisterende på grund af kompetencekrav og konkurrence fra udenlandsk arbejdskraft. Selv en tømrer og murer skal i dag kunne engelsk, læse, skrive og regne på et væsentligt højt niveau. Og havde han overhovedet kontakt til nogen af hans børn??



Hans sommerturne i år var 100% udsolgt, så nogle må jo synes, at det gav mening.

Jeg hørte ham (igen) forrige år og det var genialt. Jeg er så også ligeglad med andres forhold til børn, rygere, engelskkundskaber og arbejderklasse, når jeg går til koncert.
2
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf ExCoastal » 1. okt 2018, 06:20

Jeg var Gasolin' fan meget tidligt, min familie forstod det slet ikke, og alligevel lå Gas'3 under juletræet i 1973. Min elskede morfar døde få dage før jul, så jeg brugte musikken til at bearbejde min sorg. Jeg var 12 år gammel og elskede min morfar højt. Min mor og mormor gav os os børn en god jul på trods af alt, og det inkludererede en plade med Gasolin'.

Gasolin og Kim Larsen var virkeligt lydsporet til mit liv, som barn med den musik i min barndom og mine teenage år, P4 Tværs med Tine Bryld, altid startet med "Kun en dråbe", som aldrig blev spillet andre steder.

Jeg var nok mere til rock i de følgende år, og Larsen blev mere poppet. Men hans sange står for sig selv, der har har aldrig været nogen som ham (og Shubidua), der kunne samle folket, unge som gamle. Min Spotify har kørt Larsen hele dagen.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf thomassneum » 1. okt 2018, 07:50

Jeg har været fan igennem hele min tilværelse.
Jeg føler det lidt som en god ven er gået bort.

Gasolin havde mig fra deres første LP -og samtlige af deres udgivelser er fantastiske.
Kim med pladen fra "Værsgo" og helt frem til "Wisdom is sexy" er uovertrufne udgivelser som har ramt en generation i hjertekuglen. (jaja.. der var vist et par upsére på engelsk også)

Som for mange andre, forsvandt han lidt i den efterkommende tid. Der gik lidt Shu-Bi-Dua i den.. dulalula.. og jeg synes at numrene blev tandløse og distancerede sig fra den rock jeg selv elsker. Men ak!.. Selv en rocker bliver ændre, og uden at kunne sige præcist hvorfor, så begyndte hans "nyere" sange også at få indpas hos mig. Han kunne altså noget med de tekster der.

Well..

Han har fulgt mig igennem hele mit liv, og på fredag går jeg med flokken fra Sofiegade til Indre København - tja.. det er vel min måde at følge ham til dørs på.... så må folk mene om det som de vil.
3
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf lillebjoern » 1. okt 2018, 08:07

Kim Larsen har været med mig i min barndom, min ungdom og mit voksenliv, og han har været der i de gode tider ("De smukke unge mennesker", "Se din by fra tårnets top"), i kærlighedsstunder ("Kvinde min"), svære tider ("Om lidt", "Pianomand", "Som et strejf af en dråbe") og bare som generelt soundtrack til mit liv. Det er min fars skyld, at jeg fik stiftet bekendtskab med Kim Larsen og Gasolin', særligt deres ikke så kendte hits. Hvor har jeg stået mange dovne lørdage og søndage og hørt min far skrue op for anlægget og synge med. Jeg ringede til ham i går for at fortælle ham det, og jeg kunne mærke, at det påvirkede ham. Min far ligner ham på mange måder - desværre også på livsstilen- og førelsen - og derfor tror jeg det rammer mig hårdede end det plejer med kendtes død.
3
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf thomassneum » 1. okt 2018, 10:15

DenSyngendeLussing skrev:
Jeg synes egentlig, det er mere kynisk, når folk med vold og magt skal vende enhver berømtheds død, så det kommer til at handle om dem selv. Det er ikke alle, der gør det, bare fordi de skriver "hvil i fred, Kim Larsen, og tak for sangene," måske endda akkompagneret af et link til yndlingsnummeret. Det er fint nok. Men de dér lange, selvsmagende nekrologer, hvor man virkelig kan fornemme, at afsender har siddet og vendt hvert et ord for at gøre det så rørende og eftertænksomt og dybfølt og poetisk som muligt, dem hader jeg.

Øv, hvor jeg dog synes, det er tarveligt at bruge et andet menneskes død som springbræt til at gøre opmærksom på sig selv på den måde.


Men altså..
Alle vores følelser kan jo vendes til at være egoistiske - det er jo netop vores følelser.

Jeg synes det er lidt "bad form" at du sidder og dømmer folk, som intet andet gør, end at dele hvad de føler. Jeg er helt med på at man kan få nok, at FB opdateringer kan flyde over med hyldest, og TV kører også bare på. Men... så se dog væk. Lad da folk hylde en mand/musikken som de vil. Ingen bør da føle skam over at udtrykke deres dybtfølte følelser, fordi andre ikke har det på samme måde. Det virker bare lidt bully agtigt.

Som dengang en debattør mente at alle som gav bidrag til/I Julehjælpen var selvglade egoister... :nej:
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf billiebean » 1. okt 2018, 10:29

Det berører også mig lidt. Nogle af de klareste minder fra min barndom er koncert i slut 80erne med Kim Larsen på havnen en varm, støvet sommerdag siddende på skuldrene i min far, som havde en kabelstrikket, lyseblå sweater på. Og mig siddende på gulvet i vores stue sammen med katten, mens jeg lyttede til LP med "den med hunden" aka Forklædt som Voksen. Og pudsigt nok var den sidste sang jeg afspillede på YouTube Tarzan Mama Mia, som jeg dansede rundt i stuen med min lille datter på armen til. Den første sang min udenlandske mand lærte at synge var "Kvinde Min".. Han har sat sit aftryk, hankatten :)
4
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: Kim Larsen er død

Indlægaf PerXX » 1. okt 2018, 10:42

DenSyngendeLussing skrev:
thomassneum skrev:
DenSyngendeLussing skrev:
Jeg synes egentlig, det er mere kynisk, når folk med vold og magt skal vende enhver berømtheds død, så det kommer til at handle om dem selv. Det er ikke alle, der gør det, bare fordi de skriver "hvil i fred, Kim Larsen, og tak for sangene," måske endda akkompagneret af et link til yndlingsnummeret. Det er fint nok. Men de dér lange, selvsmagende nekrologer, hvor man virkelig kan fornemme, at afsender har siddet og vendt hvert et ord for at gøre det så rørende og eftertænksomt og dybfølt og poetisk som muligt, dem hader jeg.

Øv, hvor jeg dog synes, det er tarveligt at bruge et andet menneskes død som springbræt til at gøre opmærksom på sig selv på den måde.


Men altså..
Alle vores følelser kan jo vendes til at være egoistiske - det er jo netop vores følelser.

Jeg synes det er lidt "bad form" at du sidder og dømmer folk, som intet andet gør, end at dele hvad de føler. Jeg er helt med på at man kan få nok, at FB opdateringer kan flyde over med hyldest, og TV kører også bare på. Men... så se dog væk. Lad da folk hylde en mand/musikken som de vil. Ingen bør da føle skam over at udtrykke deres dybtfølte følelser, fordi andre ikke har det på samme måde. Det virker bare lidt bully agtigt.

Som dengang en debattør mente at alle som gav bidrag til/I Julehjælpen var selvglade egoister... :nej:


Jeg har egentlig ikke fået "nok" af Kim Larsen og dækningen af hans død. For det første har jeg ikke flow-tv, for det andet synes jeg egentlig, det er vældig passende, at han er på forsiden af samtlige aviser i dag. Han er personificeringen af et stykke Danmarkshistorie- og kultur, så selvom jeg ikke selv havde nogle særlige følelser omkring hans musik, så har jeg stor respekt for det aftryk, han har efterladt. Han fortjener, at der er lidt virak omkring hans bortgang.

Jeg har heller ikke noget problem med, at der er mange, der giver udtryk for deres sorg og skriver små hilsner på Facebook. Jeg taler om én helt særlig type "hyldest," som alt for ofte handler mere om afsenderen, end den egentlig handler om Kim Larsen. Laaaange, fortænkte nekrologer om, hvad Kim betød lige netop for det her menneske. Dét, synes jeg, er tarveligt og plat. Lad dog din hyldest til Kim Larsen handle om Kim Larsen, i stedet for at bruge det som et springbræt til at gøre opmærksom på, hvor rigt et indre liv, du har, hvor dybt du føler sorg og hvor godt, du formår at udtrykke dig på skrift.

Hvis min allergiske reaktion over for den slags selviscenesætten gør mig til en bully, så må det være sådan.


Jeg kan sagtens være enig i at der er visse folk hvis sorg og hilsner primært har grobund i "Fokus på mig!"-tankegangen.
Det kan jeg dog langt lettere se igennem fingre med, end de folk som har behov for at fortælle at de er komplet ligeglade med dødsfaldet eller vil pege fingre af de forskellige måder folk måtte markere dødsfaldet. Dér kan man tale om narcissisme i højeste grad.
2

Tilbage til "Livets forhold"