Når man er ved at brække sig over....

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Moxy-lady » 4. okt 2018, 11:21

Jeg kan faktisk ikke forstå at du ikke er mere vred på din mand? Jeg skriver det ikke for at sætte lus i skindpelsen, og jeg synes også at det er rigtig fint at du har blik for at han sidder i en trist situation. Men der er godt nok ikke meget hjælp og støtte at hente, hva? Du fiser rundt som en skoldet skid for at holde jul for hans familie, du går på kompromis for at holde *hans* foretrukne slags ferie og når du fortæller at du er ved at knække nakken på det er hans løsning at du kan holde jul alene et andet sted? Altså, seriøst? Det er godt nok ikke særlig "min partner har min ryg og vi er et team" - agtigt. Det lyder som om at du indgår en masse kompromisser for at holde husfreden og at du er blevet indoktrineret til at tro at dine ønsker og behov går ud over familien som helhed. Hvornår er det din tur? Jeg kan godt forstå at du er ved at brække dig over hverdagen, den er jo ikke din?
18
My world 12-10-18 :lun:
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Kanga » 4. okt 2018, 11:24

girl_beat skrev:
Kanga skrev:
girl_beat skrev:
Kanga skrev:Jeg føler mig deporteret. Hun ødelægger stemningen, jeg føler mig som gæst i mit eget hjem, og så skal JEG forlade mit hjem, for at hun skal være der. Og hvem skal ’have’ vores søn juleaften? Skal jeg også give afkald på ham? Og skal han give afkald på at holde jul med begge sine forældre?

Ville det være helt utænkeligt, at I simpelthen ikke inviterer til at stå for juleaften i år? Eller at din kæreste tager en snak med sin far og siger "Vi synes, det lyder super spændende med sådan en julerejse. De sidste år har vi jo taget hensyn til Søster, så vi kunne godt tænke os at prøve noget andet i år, så det bliver en god oplevelse for alle"?

Det lyder som om, I har brug for at markere klart og tydeligt, at I gerne ser en anden vej fremover. Ellers hænger I jo på den, fordi mennesker er vanedyr, og fordi det sikkert er både hyggeligt og nemt og dejligt for resten af familien, at I bare står med det hele som sædvanligt :)


Han mener ikke, vi kan ændre på julen i år, fordi de allerede er inviteret. Det vil han ikke trække tilbage.
Julerejsen bliver ikke til noget. Svigerfar går ikke i mod sin datter.

Kanga

Okay, når invitationen allerede er givet, kan jeg godt se det svære i at ændre retning :gruble:

Vil det - for denne gangs skyld - hjælpe at sætte rammer og uddelegere opgaverne, så svigerfar og svigerinde allerede nu mærker, at I gerne vil ændre traditionen? Så de ikke forventer, at I bare sørger for det hele? Og så rejse jer tre i resten af juleferien, så I mødes på midten omkring jeres ønsker? :)

Jo jo, inviteret og inviteret. Jeg var ikke til stede, men ved at julerejsen har været bragt op. I den forbindelse havde svigerinde på den høje klinge oplyst, at hun IKKE ville på den rejse. Og deraf tror jeg bare, det konkluderes (læs: inviteres) at så er der jul hos os.

Humlen for mig er ikke rejse til jul. Det er tilfældigt, at svigerfar har inviteret. Once and for all; jeg har ikke et stort rejsebehov i julen, jeg synes bare, at svigerfars initiativ var flot. Det vil på den måde slet ikke ændre noget, at rejse efter jul. Det er ikke det, jeg ønsker.
Det er fint at sætte rammer, men igen og igen bliver det ikke overholdt: Slå alarmen til, når du har lånt vores hus. Ryd op, når du forlader værelset osv.
Dét jeg har behov for er plads. Plads til at være i mit eget hjem, uden at skulle trækkes med en gæst der overskrider mine og vores grænser. Det er ALTID vores højtider, der går med hendes besøg. Sommerferie og juleferie. År efter år.

Kanga
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf IrmaPigen » 4. okt 2018, 11:29

Kanga skrev:
girl_beat skrev:
Kanga skrev:
girl_beat skrev:
Kanga skrev:Jeg føler mig deporteret. Hun ødelægger stemningen, jeg føler mig som gæst i mit eget hjem, og så skal JEG forlade mit hjem, for at hun skal være der. Og hvem skal ’have’ vores søn juleaften? Skal jeg også give afkald på ham? Og skal han give afkald på at holde jul med begge sine forældre?

Ville det være helt utænkeligt, at I simpelthen ikke inviterer til at stå for juleaften i år? Eller at din kæreste tager en snak med sin far og siger "Vi synes, det lyder super spændende med sådan en julerejse. De sidste år har vi jo taget hensyn til Søster, så vi kunne godt tænke os at prøve noget andet i år, så det bliver en god oplevelse for alle"?

Det lyder som om, I har brug for at markere klart og tydeligt, at I gerne ser en anden vej fremover. Ellers hænger I jo på den, fordi mennesker er vanedyr, og fordi det sikkert er både hyggeligt og nemt og dejligt for resten af familien, at I bare står med det hele som sædvanligt :)


Han mener ikke, vi kan ændre på julen i år, fordi de allerede er inviteret. Det vil han ikke trække tilbage.
Julerejsen bliver ikke til noget. Svigerfar går ikke i mod sin datter.

Kanga

Okay, når invitationen allerede er givet, kan jeg godt se det svære i at ændre retning :gruble:

Vil det - for denne gangs skyld - hjælpe at sætte rammer og uddelegere opgaverne, så svigerfar og svigerinde allerede nu mærker, at I gerne vil ændre traditionen? Så de ikke forventer, at I bare sørger for det hele? Og så rejse jer tre i resten af juleferien, så I mødes på midten omkring jeres ønsker? :)

Jo jo, inviteret og inviteret. Jeg var ikke til stede, men ved at julerejsen har været bragt op. I den forbindelse havde svigerinde på den høje klinge oplyst, at hun IKKE ville på den rejse. Og deraf tror jeg bare, det konkluderes (læs: inviteres) at så er der jul hos os.

Humlen for mig er ikke rejse til jul. Det er tilfældigt, at svigerfar har inviteret. Once and for all; jeg har ikke et stort rejsebehov i julen, jeg synes bare, at svigerfars initiativ var flot. Det vil på den måde slet ikke ændre noget, at rejse efter jul. Det er ikke det, jeg ønsker.
Det er fint at sætte rammer, men igen og igen bliver det ikke overholdt: Slå alarmen til, når du har lånt vores hus. Ryd op, når du forlader værelset osv.
Dét jeg har behov for er plads. Plads til at være i mit eget hjem, uden at skulle trækkes med en gæst der overskrider mine og vores grænser. Det er ALTID vores højtider, der går med hendes besøg. Sommerferie og juleferie. År efter år.


Kanga


Så sig dog fra hvis du ikke gider, altså :rulle:

Du har jo så tilsyneladende ikke gjort noget ved det, selvom du har haft årevis til det.
1
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Kanga » 4. okt 2018, 11:54

IrmaPigen skrev:Så sig dog fra hvis du ikke gider, altså :rulle:

Du har jo så tilsyneladende ikke gjort noget ved det, selvom du har haft årevis til det.


Det er jo det, jeg gør. Tager snakken; kunne vi gøre noget andet (der ikke involverer svigerinde, eller bare ikke foregår hjemme hos os). Det mener han ikke umiddelbart. Jo, jeg kan holde jul et andet sted...
Som sagt har vi taget snakken op i forgårs og i går, hvor jeg har sagt, at svigerinde går mig på og jeg simpelthen ikke stiller op til sådan en jul igen. Og at jeg ikke kan garantere, at jeg ikke tager mit tøj og går, hvis det ender som sidst. Vi er ikke landet på noget endnu.

Kanga
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf IrmaPigen » 4. okt 2018, 11:56

Kanga skrev:
IrmaPigen skrev:Så sig dog fra hvis du ikke gider, altså :rulle:

Du har jo så tilsyneladende ikke gjort noget ved det, selvom du har haft årevis til det.


Det er jo det, jeg gør. Tager snakken; kunne vi gøre noget andet (der ikke involverer svigerinde, eller bare ikke foregår hjemme hos os). Det mener han ikke umiddelbart. Jo, jeg kan holde jul et andet sted...
Som sagt har vi taget snakken op i forgårs og i går, hvor jeg har sagt, at svigerinde går mig på og jeg simpelthen ikke stiller op til sådan en jul igen. Og at jeg ikke kan garantere, at jeg ikke tager mit tøj og går, hvis det ender som sidst. Vi er ikke landet på noget endnu.

Kanga


Stop med at snakke.

Sig fra.

Og sig hvad du vil i stedet for.
4
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21045

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf catnip » 4. okt 2018, 12:12

Moxy-lady skrev:Jeg kan faktisk ikke forstå at du ikke er mere vred på din mand? Jeg skriver det ikke for at sætte lus i skindpelsen, og jeg synes også at det er rigtig fint at du har blik for at han sidder i en trist situation. Men der er godt nok ikke meget hjælp og støtte at hente, hva? Du fiser rundt som en skoldet skid for at holde jul for hans familie, du går på kompromis for at holde *hans* foretrukne slags ferie og når du fortæller at du er ved at knække nakken på det er hans løsning at du kan holde jul alene et andet sted? Altså, seriøst? Det er godt nok ikke særlig "min partner har min ryg og vi er et team" - agtigt. Det lyder som om at du indgår en masse kompromisser for at holde husfreden og at du er blevet indoktrineret til at tro at dine ønsker og behov går ud over familien som helhed. Hvornår er det din tur? Jeg kan godt forstå at du er ved at brække dig over hverdagen, den er jo ikke din?


Nemlig.

Og noget som vi er flere der har spurgt ind til, men som du ikke rigtig har svaret på, er hvorfor er du ikke mere vred på din mand? Han lyder til at have en meget stor andel i det her, søsteren aside, hvor han gang på gang er med til at skabe situationer som du, og din søn, ikke trives i.

En ting er at du ikke handler på det og sætter foden ned (hints virker jo tilsyneladende ikke), men ulmer du ikke af raseri sådan inderst inde? Jeg ville føle mig så svigtet af min mand hvis han kørte så meget ego-trip at han slet ikke kunne se udover sin egen næsetip og egne behov. Min mand og jeg ville aldrig være sammen hvis ikke vi begge to vedvarende satte OS først, for så ville der ikke være meget at bygge et forhold på.

Og jeg kan stadig slet ikke forholde mig til, at han sagde at du bare kunne holde jul alene. Det sagde han simpelthen til sin kone. Til moren til hans barn.
15
- Nevertheless she persisted -
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf fisken80 » 4. okt 2018, 13:32

Kanga skrev:
IrmaPigen skrev:Så sig dog fra hvis du ikke gider, altså :rulle:

Du har jo så tilsyneladende ikke gjort noget ved det, selvom du har haft årevis til det.


Det er jo det, jeg gør. Tager snakken; kunne vi gøre noget andet (der ikke involverer svigerinde, eller bare ikke foregår hjemme hos os). Det mener han ikke umiddelbart. Jo, jeg kan holde jul et andet sted...
Som sagt har vi taget snakken op i forgårs og i går, hvor jeg har sagt, at svigerinde går mig på og jeg simpelthen ikke stiller op til sådan en jul igen. Og at jeg ikke kan garantere, at jeg ikke tager mit tøj og går, hvis det ender som sidst. Vi er ikke landet på noget endnu.

Kanga


Så slå i bordet og sig klart og tydeligt, at der ikke BLIVER nogen jul hos jer med svigerfar og svigerinde. Og sig, at det ikke står til diskussion. Sig, at du gerne meddeler de to, at det er sådan det er, så kan han ikke bruge det imod dig. Det hjælper jo ikke at snakke om det og derfor er der kun tilbage at du fuldkommen utvetydigt meddeler ham, at de ikke holder jul hos jer, slut. Og han skal ikke køre frem med, at det også er hans hjem osv. det har han lukreret på de sidste mange år, så den går ikke mere. I år er det også DIT hjem og I kan godt holde jul dig, din mand og jeres søn i jeres hjem, men det bliver uden de to andre.

Stop snakken og handl.
7
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Kisser
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2700

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Kisser » 4. okt 2018, 14:44

Hvordan ser din ønske-jul ud?

Jeg tror, at det er vigtigt at du begynder at overveje, hvad det er, du GERNE vil. Først når du bliver klar over det, kan du kommunikere det helt klart til din mand og skabe den forandring, som du har brug for.
2
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Kanga » 4. okt 2018, 17:54

Nu blev ROM jo ikke bygget på en dag. Hverken kæreste eller jeg er typerne der råber og skændes. Vi smider facts på bordet, summer hver især, snakker, summer. Og SÅ kommer tidspunktet, hvor vi råber. Og dét har vi lige gjort! Enden på der er, at han har meddelt sin far, at vi ønsker en rolig jul i år, hvor vores hus ikke er en banegård. Julesamvær foregår primært hos svigerfar og også juleaften. Måske en enkelt aften eller eftermiddag kan være hos os. Men ellers ønsker vi at have mulighed for at være os selv. Jeg er spændt på, hvad svigerinde siger til det, for jeg tror ikke, det passer hende. Men det er sådan det bliver.

Er jeg ikke vred på min kæreste? Jo for f*nden! Men som skrevet tidligere, så er der et mønster med at behandle svigerinde som er råddent æg. Og mønstre er svære at ændre. Det må vi arbejde på. Men kort og godt, så har jeg meddelt, at hun ikke skal være her, hvis han ikke er hjemme. Jeg gider ikke underholde hende. Hun må fordele sine overnatninger, der skal være aftaler om, hvornår hun kommer og går... hun skal rydde op efter sig selv og bidrage. Han indrømmer, at hun er nærig. Man kan ikke tvinge folk til at være taknemmelige. Men der må stilles krav fremover ala `hvis du skal have vin i aften, så må du lige købe en flaske eller to.` Som jeg sagde, hun kommer og æder vores mad og drikker vores vin, og vi får ikke engang tak for at hun måtte bo her. Kost!

Der er forhåbentlig lys forude.

Kanga
17
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf avdotja » 4. okt 2018, 17:58

Jeg synes måske tonen er blevet lige lovlig hård over for TS. Hun HAR jo faktisk forsøgt at ændre på situationen, både ved at udstikke regler for søsterens besøg og ved at forklare sin mand om at hun ikke trives med den nuværende jul. Noget der under normale omstændigheder, burde have været nok til at løse problemerne, men den her sag kræver så nogle lidt hårdere metoder.

TS: Er der mulighed for at julen kan holdes hjemme ved svigerfar i år? Så slipper du/I for at stå for alt det praktiske og når det ikke foregår i jeres hjem, tænker jeg at det vil være lettere at tolerere søsterens opførelse.
4
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf avdotja » 4. okt 2018, 18:03

Jeg synes det virker som en fin løsning :) Jeg tror det kommer til at gøre en kæmpe forskel at søsteren ikke længere kommer ind i jeres hjem og er træls, men “bare” er træls hos svigerfar.

Jeg har selv et meget åbent forhold til mine søskende og min dør står altid åben for dem. Men de opfører sig så også alle sammen ordentlig. Jeg synes det lyder utroligt med et voksent menneske som hverken rydder op efter sig selv eller bidrager med noget som helst til husholdningen, når hun bor i et andet hjem.
0
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf fisken80 » 4. okt 2018, 18:14

Kanga skrev:Nu blev ROM jo ikke bygget på en dag. Hverken kæreste eller jeg er typerne der råber og skændes. Vi smider facts på bordet, summer hver især, snakker, summer. Og SÅ kommer tidspunktet, hvor vi råber. Og dét har vi lige gjort! Enden på der er, at han har meddelt sin far, at vi ønsker en rolig jul i år, hvor vores hus ikke er en banegård. Julesamvær foregår primært hos svigerfar og også juleaften. Måske en enkelt aften eller eftermiddag kan være hos os. Men ellers ønsker vi at have mulighed for at være os selv. Jeg er spændt på, hvad svigerinde siger til det, for jeg tror ikke, det passer hende. Men det er sådan det bliver.

Er jeg ikke vred på min kæreste? Jo for f*nden! Men som skrevet tidligere, så er der et mønster med at behandle svigerinde som er råddent æg. Og mønstre er svære at ændre. Det må vi arbejde på. Men kort og godt, så har jeg meddelt, at hun ikke skal være her, hvis han ikke er hjemme. Jeg gider ikke underholde hende. Hun må fordele sine overnatninger, der skal være aftaler om, hvornår hun kommer og går... hun skal rydde op efter sig selv og bidrage. Han indrømmer, at hun er nærig. Man kan ikke tvinge folk til at være taknemmelige. Men der må stilles krav fremover ala `hvis du skal have vin i aften, så må du lige købe en flaske eller to.` Som jeg sagde, hun kommer og æder vores mad og drikker vores vin, og vi får ikke engang tak for at hun måtte bo her. Kost!

Der er forhåbentlig lys forude.

Kanga


Det lyder som en rigtig fornuftig løsning. Og det er simpelthen så godt, at du har fået sagt fra. For din kæreste kan jo ikke, eller det kan han så godt alligevel, men det var dig, der skulle lægge pres på.
Jeg er virkelig glad på dine vegne. Jeg under dig virkelig, at du ikke skal gå fra nu af og til jul og have ondt i maven ved tanken om juleaften.
Og så er der tilpas meget kost i MIG til at jeg fryder mig så inderligt over, at svigerinden ikke mere sætter dagsordenen. Og jeg gad simpelthen godt være en flue på væggen når hun får det at vide :fløjt: :blush:
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf hotlips » 19. okt 2018, 04:58

At høre om alle de millioner man får i børnechecken som belønning for at få børn,og gerne udnævnt til at være en af den moderne forældres goder.
Det er det personfradrag vi alle sammen får og som man har fået siden man begyndte at få det, man får det bare udbetalt kontant,jeg ville gerne høre ramaskriget hvis man så meget som overvejede at afskaffe det for voksne.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf kidkomb » 19. okt 2018, 05:21

hotlips skrev:At høre om alle de millioner man får i børnechecken som belønning for at få børn,og gerne udnævnt til at være en af den moderne forældres goder.
Det er det personfradrag vi alle sammen får og som man har fået siden man begyndte at få det, man får det bare udbetalt kontant,jeg ville gerne høre ramaskriget hvis man så meget som overvejede at afskaffe det for voksne.

Forkert tråd?
Eller måske sprang du let over startindlægget? :kys:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Når man er ved at brække sig over....

Indlægaf Spjaerten » 19. okt 2018, 05:22

Vækkeur og tidsplaner.

Har brug for ferie tror jeg. Er max presset
0
Tryk på * :slem:

Tilbage til "Livets forhold"