Mareridstscenario - kan jeg sikre mig mod det?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Mareridstscenario - kan jeg sikre mig mod det?

Indlægaf LaScrooge » 21. sep 2018, 06:56

Det er ikke noget, jeg tænker over ofte, men engang imellem dukker det op og jeg fyldes med bekymring:

Hvis jeg skulle komme ud for en ulykke der gjorde mig lam og knap levedygtig, vil jeg gerne have aktiv dødshjælp. Indtil dét kan lade sig gøre, vil jeg gerne sikre mig mod én specifik ting: at min mor bliver min plejer. Tanken om at være fanget i en ødelagt krop med mig selv indeni og være overladt til min mors omsorg - som helt sikkert ville være fin, det er ikke dét - er nogenlunde det værste jeg kan forestille mig.

Kan jeg sikre mig mod at det kan ske? Kan jeg skrive et "i tilfælde af"-testamente, som vil være juridisk gældende, når det ikke omhandler død og livets ophør, men om hvem der må tage sig af mig?
0
And we both know: I will be delicious
Aesel82
Indlæg: 2654
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4285

Re: Mareridstscenario - kan jeg sikre mig mod det?

Indlægaf Aesel82 » 21. sep 2018, 07:14

LaScrooge skrev:Det er ikke noget, jeg tænker over ofte, men engang imellem dukker det op og jeg fyldes med bekymring:

Hvis jeg skulle komme ud for en ulykke der gjorde mig lam og knap levedygtig, vil jeg gerne have aktiv dødshjælp. Indtil dét kan lade sig gøre, vil jeg gerne sikre mig mod én specifik ting: at min mor bliver min plejer. Tanken om at være fanget i en ødelagt krop med mig selv indeni og være overladt til min mors omsorg - som helt sikkert ville være fin, det er ikke dét - er nogenlunde det værste jeg kan forestille mig.

Kan jeg sikre mig mod at det kan ske? Kan jeg skrive et "i tilfælde af"-testamente, som vil være juridisk gældende, når det ikke omhandler død og livets ophør, men om hvem der må tage sig af mig?



Du kan oprette en fremtidsfuldmagt: https://www.borger.dk/samfund-og-rettig ... dsfuldmagt

Den træder i kraft, hvis du selv bliver ude af stand til at varetage dine egne interesser, og du bestemmer selv, hvem der skal være din fremtidsfuldmægtige.

Den uploades i Fremtidsfuldmagtregistret, og så skal du vedstå dig den for notaren.

Hvis/når den skal træde i kraft, skal din fuldmægtige henvende sig til Statsforvaltningen.
13
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Mareridstscenario - kan jeg sikre mig mod det?

Indlægaf LaScrooge » 21. sep 2018, 07:50

Tak! Det var lige dét jeg ledte efter!
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Mareridstscenario - kan jeg sikre mig mod det?

Indlægaf achillaxedprune » 21. sep 2018, 19:53

Debatten ved alt! :love:
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Mareridstscenario - kan jeg sikre mig mod det?

Indlægaf Buller » 23. sep 2018, 10:31

Livstestamente er også gode. Der kan man vælge at de ikke fortsætter behandling hvis udsigterne er som du beskriver.
1

Tilbage til "Livets forhold"