Begraves eller brændes?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 20
Likede indlæg: 744

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. sep 2018, 15:55

Kan det være sådan her omkring urnenedsættelse?

Når personen har valgt de ukendtes gravsted, så er det et fravalg fra den døde, at der ikke er folk som kender personens grav, og personen får sin fred.
Når personen har fået et gravsted med sten, så får nærmeste muligheden for at være tilstede.

Så mon ikke der tales om forskellige forhold, jeg talte i hvert fald ukendtes grav oprindeligt, og det lyder da meget rigtigt, og nok også hvis det er den afdødes ønske.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1330
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12397

Indlægaf Fru Sunshine » 20. sep 2018, 16:23

Jeg er ligeglad, så det må mine nærmeste bestemme. Har de behov for et gravsted, er det fint med mig.

Min far blev begravet. Vi vidste, at han ikke ville kremeres. Min mor vil brændes, og på min fars gravsted er der plads til en urne.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 613
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 8991

Indlægaf Delfin » 20. sep 2018, 16:57

Jeg vil foretrække at blive begravet i plæne med en flad sten. Jeg tror nok, det handler om, at jeg er vokset op med begravelser i min familie, og jeg har altid følt det lidt uafsluttet, når man ikke slutter af med at sætte kisten i jorden. Der skal jo også være noget til arkæologerne engang i fremtiden. Det bliver dæleme kedeligt at grave urne efter urne op ad jorden. Ønsker mine pårørende til den tid noget andet, så er det ok med mig. Det er dem, der lever videre.
Ved den seneste bisættelse blev det dog alligevel en ok oplevelse at se min veninde køre ud i det blå og sige: "Ha det godt, nu smutter jeg". Det hang sammen med hele hendes livssyn og bisættelsen som helhed, som hun selv havde tilrettelagt den på forhånd. Måske kan jeg godt vænne mig til det.
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 341
Likede indlæg: 4090

Indlægaf Anilara » 20. sep 2018, 17:12

Kastet i en mose og blive den næste Egtvedpige. "Brønshøjpigen fra Sønderjylland" kalder de mig om 1500 år.
Ej. Jeg vil det som er mest miljørigtigt.
2
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 522
Likede indlæg: 11496

Indlægaf Sangius » 20. sep 2018, 18:17

Anilara skrev:Kastet i en mose og blive den næste Egtvedpige. "Brønshøjpigen fra Sønderjylland" kalder de mig om 1500 år.

Tror egentlig at det er ret fint at blive kastet i en mose, i forhold til miljøet :D
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 613
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 8991

Indlægaf Delfin » 20. sep 2018, 18:37

Anilara skrev:Kastet i en mose og blive den næste Egtvedpige. "Brønshøjpigen fra Sønderjylland" kalder de mig om 1500 år.

Det kunne være så sjovt at vide, hvad de til den tid vil lægge til grund for teorien om, at du er udvandret fra Sønderjylland
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 555
Likede indlæg: 2926

Indlægaf Falstria » 20. sep 2018, 18:54

Begraves.

Jeg skal ikke hverken skæres i, donere organer til videnskaben eller brændes til aske.
Jeg skal bare kules i jorden, i så hel og uskadt tilstand som muligt.
På det dertil indrettede familiegravsted.
1
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 341
Likede indlæg: 4090

Indlægaf Anilara » 20. sep 2018, 19:00

Delfin skrev:

Det kunne være så sjovt at vide, hvad de til den tid vil lægge til grund for teorien om, at du er udvandret fra Sønderjylland

Al min DNA, obviously :cool2:
2
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1389

Indlægaf Lathyrus » 20. sep 2018, 19:15

1234 skrev:Jeg foretrækker at blive begravet. Ikke fordi jeg som sådan har en holdning til, hvad der sker med min krop, men fordi jeg synes en bisættelse, hvor liget bliver kørt væk er en rigtig dårlig afslutning. Jeg føler ihvertfald ikke at det er et ordentligt farvel, mens jeg ved en begravelse føler, at jeg får sagt rigtig farvel og ligesom får afsluttet et kapitel.

Helt enig! Jeg bryder mig virkelig ikke om bisættelser. Det føles forkert inde i mig at stå der og se rustvognen køre væk og det hele er så uafsluttet stadigvæk. Og bedemanden står og tripper for at komme afsted....
Jeg foretrækker klart at få folk i jorden med det samme og selv bestemme hvornår jeg er klar til at forlade graven og kunne komme tilbage senere på dagen hvis jeg har behov for det.

Og den der knogleknuser man skal køres igennem for at få has på bla lårbensknoglerne, den skal jeg bare ikke igennem!

Så jeg skal helt klart begraves og helst i plæne med en sten, men intet gravsted som skal passes.

Min mand vil bisættes og det må jeg lære at leve med hvis han smutter før mig. Jeg var for et par år siden til en bisættelse hvor alle blev bedt om at forlade kirken og køre til hen til kaffen, mens nærmeste familie blev tilbage og sagde farvel ved kisten. Den løsning synes jeg vil være nemmere at acceptere hvis/når jeg skal bisætte min mand.

Jeg har faktisk et notat liggende i min mobil hvor der står hvad jeg ønsker mht gravsted, salmer osv. Hvis min familie vil foretrække andre salmer, så fred med det. Men jeg vil gerne gøre det så nemt for dem som muligt ved selv at have skrevet mine ønsker ned.
0
Brugeravatar
Maanii
Kort karma: 137
Likede indlæg: 933

Indlægaf Maanii » 20. sep 2018, 19:19

Jeg vil gerne brændes og at min aske efterfølgende blandes med min mands. Eller omvendt.
0
Put egg on my house, I kill what you love!
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1925

Indlægaf twinkle » 20. sep 2018, 19:29

Jeg skal brændes, og så skal min aske spredes et smukt sted, ligesom min fars blev.
Inden da må de tage alt hvad de kan bruge, jeg har alligevel ikke brug for det længere til den tid.
0
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1001

Indlægaf Misantropen » 21. sep 2018, 00:13

Lathyrus skrev:Helt enig! Jeg bryder mig virkelig ikke om bisættelser. Det føles forkert inde i mig at stå der og se rustvognen køre væk og det hele er så uafsluttet stadigvæk. Og bedemanden står og tripper for at komme afsted....
Jeg foretrækker klart at få folk i jorden med det samme og selv bestemme hvornår jeg er klar til at forlade graven og kunne komme tilbage senere på dagen hvis jeg har behov for det.

Det lyder også ret upassende :wacko:

Jeg har heldigvis ikke selv den erfaring med bedemænd, tværtimod.
2

Beklager savefejl. Mine biller er i stykker.

Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1001

Indlægaf Misantropen » 21. sep 2018, 01:00

Sangius skrev:Håbet ikke spørgsmålet kan tages ilde op! :)

Men jer der ønsker en gravplads med en sten - hvorfor, egentlig? Er det uafhængigt af om de efterladte ønsker det? Og hvem regner I med skal passe/betale for pasningen?

Ærligt, så tror jeg ikke, at jeg ville efterkomme sådan et ønske, hvis jeg stod for en begravelse. Med mindre de selv havde betalt til det før de døde, så må de jo selv om hvad pengene skal gå til. :)

Jeg har ikke selv nogle ønsker om en gravplads med en sten eller et andet minde på en kirkegård, men hvad angår mine pårørende så har jeg det lidt anderledes.

Jeg vil ikke selv have noget imod at passe et gravsted og det vil ærgre mig hvis jeg ikke længere har mulighed for det, fx pga. en flytning, selvom jeg har tillid til at en tilknyttet graver så vil kunne holde det pænt.

Min mor vil gerne have sin aske spredt over havet og det vil jeg selvfølgelig respektere, men jeg kan godt mærke at jeg p.t. gerne vil have et sted jeg kan gå hen og mindes m.m. Jeg har det mærkeligt med tanken om at hun bare er helt væk, selvom jeg jo stadig vil have alle minderne om hende, men mange af de fysiske steder vi har sammen i dag vil jo blive overtaget af andre og dermed også blive mistet. Jeg forestiller mig det vil være noget andet end at se på et billede hjemme ved mig selv fx, men jeg kan jo tage fejl eller ændre mening.

Jeg har aldrig tænkt over at det kan blive en udgift for mig hvis en pårørende gerne vil have en gravplads, selvom det ikke er mit ønske. Altså jeg ved godt at beløbet er lavt i forhold til så meget andet man bruger penge på, men de ca. 20 år man binder sig for(hvis jeg husker rigtigt) er lang tid hvis man ikke har lyst eller føler et behov for et gravsted.
0

Beklager savefejl. Mine biller er i stykker.

HerErJeg
Kort karma: 37
Likede indlæg: 1100

Indlægaf HerErJeg » 21. sep 2018, 04:51

Det der med ikke at efterkomme ønsker... Det kan vel ikke være rimeligt at pengene skal være øremærkede på låst konto og alt muligt, hvis der ellers er nok at tage af? Hvis jeg efterlader 200.000 kr i dag i kontanter, en bil skal sælges osv., og så er det så arven som er tilbage.
Hvis jeg så ønsker mig en stor sten, en stor gravplads og alt det fine, så regner jeg da med at det opfyldes, når man reelt kan bruge af de midler jeg efterlader, også selv pengene ikke er øremærket til det.
Jeg ville da blive skuffet hvis arvingerne tænker at der så bliver mindre til deres egne lommer og derfor sparer sig til billigste løsning.

Hvis jeg intet efterlader, og efterladte selv afholder udgiften af egen lomme, så kan det være en anden snak om hvad man kan forvente.
2
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 522
Likede indlæg: 11496

Indlægaf Sangius » 21. sep 2018, 05:07

HerErJeg skrev:Det der med ikke at efterkomme ønsker... Det kan vel ikke være rimeligt at pengene skal være øremærkede på låst konto og alt muligt, hvis der ellers er nok at tage af? Hvis jeg efterlader 200.000 kr i dag i kontanter, en bil skal sælges osv., og så er det så arven som er tilbage.
Hvis jeg så ønsker mig en stor sten, en stor gravplads og alt det fine, så regner jeg da med at det opfyldes, når man reelt kan bruge af de midler jeg efterlader, også selv pengene ikke er øremærket til det.
Jeg ville da blive skuffet hvis arvingerne tænker at der så bliver mindre til deres egne lommer og derfor sparer sig til billigste løsning.

Hvis jeg intet efterlader, og efterladte selv afholder udgiften af egen lomme, så kan det være en anden snak om hvad man kan forvente.

Du kan oprette en opsparing som kun kan udbetales til en bedemand og til begravelsesrelaterede udgifter.
0

Tilbage til "Livets forhold"