Begraves eller brændes?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. sep 2018, 09:03

TinaW skrev:
DenBruneMunk skrev:
TinaW skrev:Jeg skal bisættes.
Vi satte min fars urne ned, da han fik/har en gravplade. Min mor ønskede ikke en plade, så der bliver (er måske blevet) urnen sat ned i de ukendtes grav. Men vi kan vist få koordinaterne.

Man kan ikke få koordinaterne, så vidt jeg ved men er du hurtig, så ringer de når de har gravet urnen ned, og så løber du da ned til kirkegården og ser hvor de har gravet, hvis det er et lille sogn, så er det ikke mange som begraves samme dag.


Det oplyste bedemanden, at graveren der gerne gjorde.
Jeg bor ikke i nærheden, så ikke muligt. Mon ikke også hun er lagt i, det er snart 4 uger siden hun blev bisat.

Kender så ikke reglerne, her hørte jeg de sagde nej til at informere om dette fra kirkepræsten.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16077
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29896

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf TinaW » 20. sep 2018, 09:14

DenBruneMunk skrev:
TinaW skrev:
DenBruneMunk skrev:
TinaW skrev:Jeg skal bisættes.
Vi satte min fars urne ned, da han fik/har en gravplade. Min mor ønskede ikke en plade, så der bliver (er måske blevet) urnen sat ned i de ukendtes grav. Men vi kan vist få koordinaterne.

Man kan ikke få koordinaterne, så vidt jeg ved men er du hurtig, så ringer de når de har gravet urnen ned, og så løber du da ned til kirkegården og ser hvor de har gravet, hvis det er et lille sogn, så er det ikke mange som begraves samme dag.


Det oplyste bedemanden, at graveren der gerne gjorde.
Jeg bor ikke i nærheden, så ikke muligt. Mon ikke også hun er lagt i, det er snart 4 uger siden hun blev bisat.

Kender så ikke reglerne, her hørte jeg de sagde nej til at informere om dette fra kirkepræsten.


Ja, det gør de vist også oftest. Men ham graveren hvor min mor skal ligge, er åbenbart en undtagelse.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf zembra1986 » 20. sep 2018, 09:24

fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:Jeg har lige været til bisættelse, det er der ikke noget mærkeligt i, for tendensen er støt stigende i alle aldersgrupper.
Selv her ovre vest på i Jylland, som jo nok er de sidste som slipper 'det som man plejer'
Alligevel kan jeg ikke lade være med at spørge om I allerede nu har bestemt hvad I vil? Og hvorfor det ene frem for det andet?
Prisen er helt sikkert forskellig, men der kan også være mange andre overvejelser.

Jeg er selv lidt mod strømmen og vil vælge begravelse. Det er bare noget som virker mere færdigt og afsluttet for mig, urner der bliver sat ned en forblæst dag, godt tid efter dødsfaldet virker lidt forloren. Der skal pludselig hives op i de tunge følelser igen, nu hvor der er kommet god afstand til nogle kaotiske dage.


Hvad er det for noget vrøvl? Man skal jo ikke være til stede når urnen sættes ned. Det har vi da aldrig været ved nogen i familien, og jeg kender kun få, der gør det. De fleste afslutter det til bisættelsen og så får man en besked når urnen er sat i jorden, thats it.

Jeg skal bisættes. Jeg skal ikke ligge og rådne i jorden.


What?! :gruble:

Til de bisættelser jeg har været til har vi været til stede ved urnenedsættelse også og de par bisættelser jeg har hørt om fra bekendte/venner, der har de også været til stede når urnen skulle sættes i jorden. Det er altså ret almindeligt. Kunne slet ikke falde mig ind at man kan finde på bare at sætte urnen i jorden og så oplyse de pårørende om når det er sket.
Senest rettet af zembra1986 20. sep 2018, 09:28, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Tilly » 20. sep 2018, 09:25

Sangius skrev:
Tilly skrev:
Sangius skrev:Jeg vil helst puttes i sådan en pose i fosterstilling, hvor man så planter et træ he over. Men det er ikke lovligt i DK.

Begravelse freaker mig ud, da det tager urimeligt længe for liget at forsvinde. Efter flere år ligger man stadig der med hud og hår, og ligner noget fra en gyser. Synes det er unaturligt. Hvis jeg skal begraves skal det være uden kisten, fortrinsvis i en blød muldjord - så er man væk på et par uger.
Men det er heller ikke lovligt.

Så som det ser ud lige nu, vil jeg gerne brændes. Vil ikke have gravsted der skal passes, for de efterladtes skyld.

Men i bund og grund er jeg ret ligeglad hvad man gør med min krop, når jeg er død.

Der er vist efterhånden et par skovkirkegårde i Danmark, kunne det evt være et alternativ til det med træet?


Er egentlig ligeglad med træet. Vil bare gerne forgå naturligt, men det er der ikke mulighed for. Enten skal man ligge i en kiste og tørre ind i flere årtier, eller så skal man brændes.
Jeg vil egentlig bare gerne smides nøgen ned i et hul med god jordkvalitet - så er der ikke meget tilbage efter et par uger :D
Jeg hader tanken om de afdøde jeg kender, som stadig findes med hud og hår nede i kisten. Synes det er en træls tanke af en eller anden årsag... :gruble:

Ja ok, du kan jo håbe det bliver muligt inden det bliver aktuelt for dig :P
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Tilly » 20. sep 2018, 09:27

Jeg vil umiddelbart helst brændes, da tanken om at mit lig langsomt rådner skræmmer mig.

Men jeg har også til tider overvejet om jeg skulle donere min krop til videnskaben. Men det skulle være med pårørendes accept.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf zembra1986 » 20. sep 2018, 09:32

Jeg ville helst begraves i den der pose hvor man så bliver til et træ. Synes det er sådan en smuk symbolik, at man giver noget tilbage til jorden :lun:

Ellers ville jeg gerne frysetørres. Kunne være man kunne blive genlivet engang langt ude i fremtiden?

Siden ingen af dem er er tilgængelige valg, så er jeg egentlig ligeglad om jeg bliver brændt eller begravet......Surprise me! :D
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Sangius » 20. sep 2018, 09:44

zembra1986 skrev:Jeg ville helst begraves i den der pose hvor man så bliver til et træ. Synes det er sådan en smuk symbolik, at man giver noget tilbage til jorden :lun:



Præcis den ja :D

Vi må oprette et borgerforslag :-D
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf zembra1986 » 20. sep 2018, 09:47

Mistermor skrev:
zembra1986 skrev:
What?! :gruble:

Til de bisættelser jeg har været til har vi været til stede ved urnenedsættelse også og de par bisættelser jeg har hørt om fra bekendte/venner, der har de også været til stede når urnen skulle sættes i jorden. Det er altså ret almindeligt. Kunne slet ikke falde mig ind at man kan finde på bare at sætte urnen i jorden og så oplyse de pårørende om når det er sket.


Kodeordet er SKAL. Man skal ikke, man kan. Det er et valg, de pårørende træffer.


Ja, jeg ved godt at ingen bliver tvunget til noget. Jeg undre mig bare lidt over hvis man som pårørende ikke vil være til stede ved urnenedsættelse. For mig (og min familie og dem jeg kender) var det helt naturligt at selvfølgelig skulle vi være der når vores familiemedlem skulle sættes i jorden.

Jeg vidste slet ikke at det var noget nogle fravalgte, medmindre de af en eller anden god grund ikke kan være der pga. arbejde f.eks.
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf fisken80 » 20. sep 2018, 09:56

zembra1986 skrev:
fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:Jeg har lige været til bisættelse, det er der ikke noget mærkeligt i, for tendensen er støt stigende i alle aldersgrupper.
Selv her ovre vest på i Jylland, som jo nok er de sidste som slipper 'det som man plejer'
Alligevel kan jeg ikke lade være med at spørge om I allerede nu har bestemt hvad I vil? Og hvorfor det ene frem for det andet?
Prisen er helt sikkert forskellig, men der kan også være mange andre overvejelser.

Jeg er selv lidt mod strømmen og vil vælge begravelse. Det er bare noget som virker mere færdigt og afsluttet for mig, urner der bliver sat ned en forblæst dag, godt tid efter dødsfaldet virker lidt forloren. Der skal pludselig hives op i de tunge følelser igen, nu hvor der er kommet god afstand til nogle kaotiske dage.


Hvad er det for noget vrøvl? Man skal jo ikke være til stede når urnen sættes ned. Det har vi da aldrig været ved nogen i familien, og jeg kender kun få, der gør det. De fleste afslutter det til bisættelsen og så får man en besked når urnen er sat i jorden, thats it.

Jeg skal bisættes. Jeg skal ikke ligge og rådne i jorden.


What?! :gruble:

Til de bisættelser jeg har været til har vi været til stede ved urnenedsættelse også og de par bisættelser jeg har hørt om fra bekendte/venner, der har de også været til stede når urnen skulle sættes i jorden. Det er altså ret almindeligt. Kunne slet ikke falde mig ind at man kan finde på bare at sætte urnen i jorden og så oplyse de pårørende om når det er sket.


Det er et valg man helt selv træffer og jeg kender virkelig meget få, der har været det. Og det jeg hører fra andre er det samme, at de ikke har været med ved urnenedsættelsen. Så det er altså mindst lige så normalt ikke at være med som det er at være med.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf fisken80 » 20. sep 2018, 09:58

Mistermor skrev:
zembra1986 skrev:
Ja, jeg ved godt at ingen bliver tvunget til noget. Jeg undre mig bare lidt over hvis man som pårørende ikke vil være til stede ved urnenedsættelse. For mig (og min familie og dem jeg kender) var det helt naturligt at selvfølgelig skulle vi være der når vores familiemedlem skulle sættes i jorden.

Jeg vidste slet ikke at det var noget nogle fravalgte, medmindre de af en eller anden god grund ikke kan være der pga. arbejde f.eks.


Vi valgte det fra, da min far døde. Vi syntes, vi havde sagt farvel ved bisættelsen.


Det samme her. Og jeg har aldrig været med til det og det er der heller ingen andre i min familie der har. Som sagt så kender jeg virkelig få, der har valgt at være til stede ved urnenedsættelsen. For mig virker det mere som undtagelsen frem for reglen at man er til stede.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf fisken80 » 20. sep 2018, 10:00

Mistermor skrev:Jeg vil gerne brændes, medmindre der kommer noget andet smart, så man ikke skal ædes af orm.

Men jeg overlader beslutningen til mine børn. Jeg har set på nærmeste hold, hvordan den afdødes ønsker kan ramme de pårørende. Min far ville i de ukendtes - både min mor, min søster og jeg har manglet et gravsted. Han ville ikke have begravelseskaffe, og min mor taler stadig her 8 år efter om, hvor ked af det hun er over, at vi bare sendte folk afsted uden noget efter bisættelsen.

Så mine unger ved, at jeg gerne vil i kirken, fordi jeg er kristen. Ellers må de vælge det, der er bedst for dem. Jeg vil gerne ligge mellem eller under træer; natur betyder meget for mig,- men det skal jo også give mening for dem.


Min far startede også med at sige, at han ville i fællesgraven. Men efter en snak med ham kunne han fint forstå, at det var vigtigt for os efterladte at have et gravsted vi kunne besøge.
Jeg synes det er så enormt vigtigt, at man taler den slags igennem mens man stadig kan. Og måske indgår et kompromis.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf zembra1986 » 20. sep 2018, 10:02

Jeg kan slet ikke forstille mig ikke at være til stede ved urnenedsættelse. Tanken gør mig helt ked af det. Ved min familie har det på samme måde.

Men ja, der er vi jo så forskellige og fred være med det. Man skal gøre det, eller ikke gøre det man har lyst til.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20965

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Misantropen » 20. sep 2018, 10:41

Anne Droid skrev:
Misantropen skrev:
Sangius skrev:
Misantropen skrev:I kan bare frysetørre mig og bruge mig til gødning eller hakke mig til foder. Evt. lave mig til hundefoder. Det ville være ret meget i min ånd at give noget til hunde selv efter jeg er død.

Hvis jeg skal vælge mellem at blive begravet eller brændt hælder jeg nok mod at blive brændt, men jeg har aldrig brudt mig om nogle af delene. Jeg er bange for at blive begravet levende og jeg vil ikke ligge i jorden "for evigt" når det ikke er nødvendigt. Hvis jeg bliver brændt er det i det mindste hurtigt overstået, men det forurener vist ret meget.


Der er vist næsten ingen forskel i hvor meget det forurener. Det er i hvert fald peanuts :)

Nå, det hjalp desværre ikke på min lyst til at blive brændt eller begravet :D

Jeg satser på at der findes andre muligheder når det bliver aktuelt for mig. Hvis jeg skal brændes vil jeg gerne "smides" i naturen(findes der et pænere begreb når man ikke vil have sat urnen i jorden eller spredes i et hav?)


Jeg har valgt begravelse, netop fordi det miljømæssigt er bedst. Men ingen af dem er supergode. Af den grund har jeg planer om først at dø når man må blive frysetørret og strøet ud på jorden (eller hvad man nu gør med det tiloversblevne). Det er vist det det er muljøvenligt.

Da min far døde, ønskede han bisættelse. Jeg bad bedemanden om den mest miljøvenlige urne. Han blev helt forvirret, for det havde han ikke hørt før.

Det er bl.a også derfor jeg gerne vil frysetørres.

Det er nok ikke lovligt til den tid at blive lavet til foder, men det vigtigste for mig er egentlig også bare at min fysiske krop forsvinder. Og gerne på en måde hvor mine kropslige rester kan gøre gavn, fx ved at blive frysetørret og brugt som gødning.

Man kan selvfølgelig få en urne med frø i så man giver næring til et træ, men det føles mest rigtigt for mig at være helt væk.

Jeg har heller ikke selv et behov for at der bliver holdt en ceremoni hvis jeg skal begraves eller bisættes. Det er fint med mig hvis det foregår i stilhed, men hvor mine efterladte fx kan mødes når urnen sættes i jorden, mine rester bliver spredt eller hvad nu der er muligt og de så samles bagefter og snakker, mindes, spiser, drikker en kop kaffe eller hvad der er passende.

Jeg tror egentlig jeg har flere forbehold for hvad jeg ikke vil have der skal ske end hvad der skal ske :gruble: Jeg kan selvfølgelig være ligeglad når jeg er død og formegentlig ikke selv er til stede til at opfatte hvad der sker, men jeg vil simpelthen hade hvis jeg blev sunget ud til Kim Larsens "Om lidt" fx :gisp: Men p.t. har jeg ingen konkrete ønsker til hverken salmer eller sange hvis ikke det kommer til at foregå uden en "større" ceremoni.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Tilly » 20. sep 2018, 11:11

fisken80 skrev:
Det er et valg man helt selv træffer og jeg kender virkelig meget få, der har været det. Og det jeg hører fra andre er det samme, at de ikke har været med ved urnenedsættelsen. Så det er altså mindst lige så normalt ikke at være med som det er at være med.

Jeg kender ingen der der har fravalgt at være til stede ved urnenedsættelse når det gælder en nær relation. Mon ikke det afhænger af hvad der er tradition for i familien? :gruble:

Jeg tror heller ikke selv jeg kunne finde på at fravælge at være til stede ved urnenedsættelde af et nært familiemedlem. Jeg har dog hidtil kun deltaget i begravelser. Jeg tror også mine forældre vil begraves når den tid kommer.
2
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf HerErJeg » 20. sep 2018, 11:29

Tilly skrev:
fisken80 skrev:
Det er et valg man helt selv træffer og jeg kender virkelig meget få, der har været det. Og det jeg hører fra andre er det samme, at de ikke har været med ved urnenedsættelsen. Så det er altså mindst lige så normalt ikke at være med som det er at være med.

Jeg kender ingen der der har fravalgt at være til stede ved urnenedsættelse når det gælder en nær relation. Mon ikke det afhænger af hvad der er tradition for i familien? :gruble:

Jeg tror heller ikke selv jeg kunne finde på at fravælge at være til stede ved urnenedsættelde af et nært familiemedlem. Jeg har dog hidtil kun deltaget i begravelser. Jeg tror også mine forældre vil begraves når den tid kommer.


Til min farmors urnenedsættelse tror jeg vi næsten var 20 mand tilstede.
I øvrigt en sand parodi, for alskens arvinger var allerede røget i totterne på hinanden for at få delt de få ejendele hun efterlod.
0

Tilbage til "Livets forhold"