Begraves eller brændes?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf twinkle » 20. sep 2018, 19:29

Jeg skal brændes, og så skal min aske spredes et smukt sted, ligesom min fars blev.
Inden da må de tage alt hvad de kan bruge, jeg har alligevel ikke brug for det længere til den tid.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Misantropen » 21. sep 2018, 00:13

Lathyrus skrev:Helt enig! Jeg bryder mig virkelig ikke om bisættelser. Det føles forkert inde i mig at stå der og se rustvognen køre væk og det hele er så uafsluttet stadigvæk. Og bedemanden står og tripper for at komme afsted....
Jeg foretrækker klart at få folk i jorden med det samme og selv bestemme hvornår jeg er klar til at forlade graven og kunne komme tilbage senere på dagen hvis jeg har behov for det.

Det lyder også ret upassende :wacko:

Jeg har heldigvis ikke selv den erfaring med bedemænd, tværtimod.
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Misantropen » 21. sep 2018, 01:00

Sangius skrev:Håbet ikke spørgsmålet kan tages ilde op! :)

Men jer der ønsker en gravplads med en sten - hvorfor, egentlig? Er det uafhængigt af om de efterladte ønsker det? Og hvem regner I med skal passe/betale for pasningen?

Ærligt, så tror jeg ikke, at jeg ville efterkomme sådan et ønske, hvis jeg stod for en begravelse. Med mindre de selv havde betalt til det før de døde, så må de jo selv om hvad pengene skal gå til. :)

Jeg har ikke selv nogle ønsker om en gravplads med en sten eller et andet minde på en kirkegård, men hvad angår mine pårørende så har jeg det lidt anderledes.

Jeg vil ikke selv have noget imod at passe et gravsted og det vil ærgre mig hvis jeg ikke længere har mulighed for det, fx pga. en flytning, selvom jeg har tillid til at en tilknyttet graver så vil kunne holde det pænt.

Min mor vil gerne have sin aske spredt over havet og det vil jeg selvfølgelig respektere, men jeg kan godt mærke at jeg p.t. gerne vil have et sted jeg kan gå hen og mindes m.m. Jeg har det mærkeligt med tanken om at hun bare er helt væk, selvom jeg jo stadig vil have alle minderne om hende, men mange af de fysiske steder vi har sammen i dag vil jo blive overtaget af andre og dermed også blive mistet. Jeg forestiller mig det vil være noget andet end at se på et billede hjemme ved mig selv fx, men jeg kan jo tage fejl eller ændre mening.

Jeg har aldrig tænkt over at det kan blive en udgift for mig hvis en pårørende gerne vil have en gravplads, selvom det ikke er mit ønske. Altså jeg ved godt at beløbet er lavt i forhold til så meget andet man bruger penge på, men de ca. 20 år man binder sig for(hvis jeg husker rigtigt) er lang tid hvis man ikke har lyst eller føler et behov for et gravsted.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf HerErJeg » 21. sep 2018, 04:51

Det der med ikke at efterkomme ønsker... Det kan vel ikke være rimeligt at pengene skal være øremærkede på låst konto og alt muligt, hvis der ellers er nok at tage af? Hvis jeg efterlader 200.000 kr i dag i kontanter, en bil skal sælges osv., og så er det så arven som er tilbage.
Hvis jeg så ønsker mig en stor sten, en stor gravplads og alt det fine, så regner jeg da med at det opfyldes, når man reelt kan bruge af de midler jeg efterlader, også selv pengene ikke er øremærket til det.
Jeg ville da blive skuffet hvis arvingerne tænker at der så bliver mindre til deres egne lommer og derfor sparer sig til billigste løsning.

Hvis jeg intet efterlader, og efterladte selv afholder udgiften af egen lomme, så kan det være en anden snak om hvad man kan forvente.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Sangius » 21. sep 2018, 05:07

HerErJeg skrev:Det der med ikke at efterkomme ønsker... Det kan vel ikke være rimeligt at pengene skal være øremærkede på låst konto og alt muligt, hvis der ellers er nok at tage af? Hvis jeg efterlader 200.000 kr i dag i kontanter, en bil skal sælges osv., og så er det så arven som er tilbage.
Hvis jeg så ønsker mig en stor sten, en stor gravplads og alt det fine, så regner jeg da med at det opfyldes, når man reelt kan bruge af de midler jeg efterlader, også selv pengene ikke er øremærket til det.
Jeg ville da blive skuffet hvis arvingerne tænker at der så bliver mindre til deres egne lommer og derfor sparer sig til billigste løsning.

Hvis jeg intet efterlader, og efterladte selv afholder udgiften af egen lomme, så kan det være en anden snak om hvad man kan forvente.


Du kan oprette en opsparing som kun kan udbetales til en bedemand og til begravelsesrelaterede udgifter.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf HerErJeg » 21. sep 2018, 05:26

Sangius skrev:
HerErJeg skrev:Det der med ikke at efterkomme ønsker... Det kan vel ikke være rimeligt at pengene skal være øremærkede på låst konto og alt muligt, hvis der ellers er nok at tage af? Hvis jeg efterlader 200.000 kr i dag i kontanter, en bil skal sælges osv., og så er det så arven som er tilbage.
Hvis jeg så ønsker mig en stor sten, en stor gravplads og alt det fine, så regner jeg da med at det opfyldes, når man reelt kan bruge af de midler jeg efterlader, også selv pengene ikke er øremærket til det.
Jeg ville da blive skuffet hvis arvingerne tænker at der så bliver mindre til deres egne lommer og derfor sparer sig til billigste løsning.

Hvis jeg intet efterlader, og efterladte selv afholder udgiften af egen lomme, så kan det være en anden snak om hvad man kan forvente.


Du kan oprette en opsparing som kun kan udbetales til en bedemand og til begravelsesrelaterede udgifter.

Jo, men igen... Jeg er 44 år gammel. Det er ikke de tanker jeg går med nu, en bedemandskonto får jeg nok gjort noget ved den dag er jeg er 75 år.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Sangius » 21. sep 2018, 06:17

HerErJeg skrev:
Sangius skrev:
HerErJeg skrev:Det der med ikke at efterkomme ønsker... Det kan vel ikke være rimeligt at pengene skal være øremærkede på låst konto og alt muligt, hvis der ellers er nok at tage af? Hvis jeg efterlader 200.000 kr i dag i kontanter, en bil skal sælges osv., og så er det så arven som er tilbage.
Hvis jeg så ønsker mig en stor sten, en stor gravplads og alt det fine, så regner jeg da med at det opfyldes, når man reelt kan bruge af de midler jeg efterlader, også selv pengene ikke er øremærket til det.
Jeg ville da blive skuffet hvis arvingerne tænker at der så bliver mindre til deres egne lommer og derfor sparer sig til billigste løsning.

Hvis jeg intet efterlader, og efterladte selv afholder udgiften af egen lomme, så kan det være en anden snak om hvad man kan forvente.


Du kan oprette en opsparing som kun kan udbetales til en bedemand og til begravelsesrelaterede udgifter.

Jo, men igen... Jeg er 44 år gammel. Det er ikke de tanker jeg går med nu, en bedemandskonto får jeg nok gjort noget ved den dag er jeg er 75 år.


Jeg er 28, og min mand og jeg regner med at oprette en til os hver snart :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf TinaW » 21. sep 2018, 06:31

Begge mine forældre er bisat fra den kirke, hvor kremering foregår. Så vi har heldigvis ikke skulle ud i, at kisten har skulle bæres ud og rustvognen er kørt bort. Det gjorde den med min mormor og det var faktisk den sværeste del.
Endvidere har blomsterne været lagt ud, inden den efterfølgende kom-sammen var afsluttet, så vi har kunne få lidt tid bagefter, og få sagt det sidste farvel i ro og mag.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. sep 2018, 06:43

zembra1986 skrev:Ja, jeg ved godt at ingen bliver tvunget til noget. Jeg undre mig bare lidt over hvis man som pårørende ikke vil være til stede ved urnenedsættelse. For mig (og min familie og dem jeg kender) var det helt naturligt at selvfølgelig skulle vi være der når vores familiemedlem skulle sættes i jorden.

Jeg vidste slet ikke at det var noget nogle fravalgte, medmindre de af en eller anden god grund ikke kan være der pga. arbejde f.eks.


Og omvendt kom det bag på mig, at det var noget, som nogle valgte til, fordi man i min familie bruger bisættelse + De Ukendtes.
Jeg tror virkelig, at meget på det her område afhænger af, hvad man selv har været til af ceremonier, og om noget har været fremherskende.

Personligt skal jeg brændes og begraves på den lokale kirkegård, hvor meget af min familie på min fars side ligger. Jeg vælger dog et urnegravsted med sten, og min veninde har fornylig spurgt, om vi ikke skal ligge side og side, hvilket jeg gerne vil. Så kommer vi til at ligge bag en hæk ud til en vej, hvor vi ofte færdedes som børn og unge og ofte stadig kommer forbi.
Senest rettet af DetSorteCirkus 21. sep 2018, 06:51, rettet i alt 1 gang.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf 1234 » 21. sep 2018, 06:51

DetSorteCirkus skrev:]

Og omvendt kom det bag på mig, at det var noget, som nogle valgte til, fordi man i min familie bruger bisættelse + De Ukendtes.
Jeg tror virkelig, at meget på det her område afhænger af, hvad man selv har været til af ceremonier, og om noget har været fremherskende.

.


Jeg tror virkelig også der er meget forskel på familiers traditioner. I min familie synger man den døde ud, hvis de er døde derhjemme.
Altså man mødes den dag de døde, ser den den afdøde og siger farvel, hvorefter man bærer personen ud mens man synger.
Det er faktisk ligeså vigtig som selve begravelse og jeg er selv ret svær ved indse at personen er død, hvis ikke jeg har været med til den del af processen. Jeg er den dag i dag stadig ked af jeg ikke nåede med til at synge min bedstemor ud :(

Det er tilgengæld en tradition de færrest andre praktisere eller har hørt om.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. sep 2018, 06:54

1234 skrev:Jeg tror virkelig også der er meget forskel på familiers traditioner. I min familie synger man den døde ud, hvis de er døde derhjemme.
Altså man mødes den dag de døde, ser den den afdøde og siger farvel, hvorefter man bærer personen ud mens man synger.
Det er faktisk ligeså vigtig som selve begravelse og jeg er selv ret svær ved indse at personen er død, hvis ikke jeg har været med til den del af processen. Jeg er den dag i dag stadig ked af jeg ikke nåede med til at synge min bedstemor ud :(

Det er tilgengæld en tradition de færrest andre praktisere eller har hørt om.


Jeg kender godt traditionen, fordi jeg har forsket i ceremonier ved livets afslutning :) Der er også sjæleringning, som dog vist i dag kun praktiseres et sted i Danmark.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Misantropen » 21. sep 2018, 07:00

HerErJeg skrev:Det der med ikke at efterkomme ønsker... Det kan vel ikke være rimeligt at pengene skal være øremærkede på låst konto og alt muligt, hvis der ellers er nok at tage af? Hvis jeg efterlader 200.000 kr i dag i kontanter, en bil skal sælges osv., og så er det så arven som er tilbage.
Hvis jeg så ønsker mig en stor sten, en stor gravplads og alt det fine, så regner jeg da med at det opfyldes, når man reelt kan bruge af de midler jeg efterlader, også selv pengene ikke er øremærket til det.
Jeg ville da blive skuffet hvis arvingerne tænker at der så bliver mindre til deres egne lommer og derfor sparer sig til billigste løsning.

Hvis jeg intet efterlader, og efterladte selv afholder udgiften af egen lomme, så kan det være en anden snak om hvad man kan forvente.

Nej, det burde det ikke, men det sker jo at folk bliver som grådige gribbe når de lugter penge så nogle gange er man nok desværre nødt til at tage højde for den mulige situation og få betalt og dokumentetet sine ønsker, hvis det er vigtigt for en at ceremoni og begravelse/bisættelse bliver på en bestemt måde.
0
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Prosperity74 » 21. sep 2018, 07:05

Jeg vil helst brændes, da tanken om at mit lig langsomt rådner op nede i jorden, er lidt skræmmende. Og alle de orme der kravler rundt dernede i jorden og ind i liget :tie:
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf cola » 21. sep 2018, 07:17

Jeg vil brændes og spredes ud i naturen, hvor de nu kan få lov at smide mig hen, for så vil jeg i efterlivet leve som jeg gjorde i livet. Som en hvirvelvind, der kan tage pusten fra alle :-)
Og så skal mine efterladte ikke tænke på at vedligneholde et mærke på en kirkegård, og behøver blot at gå udenfor for at opleve "nærheden" af mig.

Hvis jeg skal vælge for andre fx min mor, så blir det på samme måde, brændt og ud i naturen. da jeg ved med 100 % sikkerhed at jeg ikke besøger gravpladsen efter selve begravelsen.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Misantropen » 21. sep 2018, 07:18

1234 skrev:Jeg tror virkelig også der er meget forskel på familiers traditioner. I min familie synger man den døde ud, hvis de er døde derhjemme.
Altså man mødes den dag de døde, ser den den afdøde og siger farvel, hvorefter man bærer personen ud mens man synger.
Det er faktisk ligeså vigtig som selve begravelse og jeg er selv ret svær ved indse at personen er død, hvis ikke jeg har været med til den del af processen. Jeg er den dag i dag stadig ked af jeg ikke nåede med til at synge min bedstemor ud :(

Det er tilgengæld en tradition de færrest andre praktisere eller har hørt om.

Det er en fin tradition.

Jeg har selv kun erfaring med den fra mit job i ældreplejen, men det virkede som en personlig og respektfuld måde at tage afsked og sende afdøde videre på, selvom der ikke altid var andre pårørende end os som personale til at deltage. Jeg kan ikke huske at jeg har været med til det fra et hjem der ikke har været en del af et plejehjem, men både i mit job på sygehus, i hjemmeplejen og på plejehjem har det været brugt at åbne et vindue når afdøde har åndet ud for at slippe sjælen fri.

Det er jeg ikke stødt på er noget folk kender til, medmindre de selv har erfaring med det fra deres job i samme fag. Jeg ved ikke hvor det stammer fra, men det må være noget fra "gamle dage" :gruble:
0

Tilbage til "Livets forhold"