Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf thomassneum » 20. sep 2018, 06:06

LaScrooge skrev:
Hvorfor? Der er masser af situationer, hvor den der forlader forholdet er den ansvarlige og den som vil blive er den ulidelige, også helt uden at der er tale om vold og misbrug. At ville rammesætte det på den måde tager overhovedet ikke højde for dén kompleksitet, men straffer bare dén, der gerne vil væk/videre/have det bedre/slippe ud af et ulykkeligt forhold.


Uridelbart er det for mig logisk, at den som søger ændringerne, også må være den lempelige. Det er jo denne som tilfører ændringerne, ikke de øvrige parter. Det er jo ikke et problem hvis man er enige, men er man uenige.. så må den som ændre forholdene også være den som trækker sig. Det er sgu ikke fair at den ene part bare kan smadre alle de normalt faste rammer og forhold, og så bare forvente at alle øvrige følger trop.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Slettet bruger » 20. sep 2018, 06:09

LaScrooge skrev:
Kisser skrev:I har ret, jeg var lidt hurtigt på "vi alene vide"-aftrækkeren. Det er simpelthen fordi jeg bare ikke KAN forstå, hvordan man kan mene, at spørgsmålet om, hvorvidt børn skal pendle flere hundrede kilometer imellem forældrene enten handler om curling eller om at forældre bare skal stå fast og børn indordne sig.


Men der er jo ikke nødvendigvis tale om flere hundrede kilometer, det er bare det normbærende skrækeksempel der bruges i denne tråd. Udgangspunktet er at forældre ikke må bo mere end 30 kilometer fra hinanden. Der er 33 km mellem Københavns hovedbanegård og Roskilde station, for at bruge et eksempel sjællænderne kan relatere til, og det er en togtur på 30 minutter med direkte forbindelse 6 gange i timen.


30 kilometer er for lidt. Og det ville nok give mere mening at se på den transporttid som vil være relevant for det enkelte forældrepar - dvs. lade det afhænge af om de henter og bringer i bil eller med tog eller bus, og sætte en max-tid på f.eks. 45 minutter. De interessante tilfælde er dem som f.eks. Mascha Vangs og Nicolas Kiesas hvor moderen flytter barnet flere timers transport væk. Som andre har påpeget er det en ret stor begrænsning af barnets liv. Det gør det f.eks. meget vanskeligt at gå til fodbold eller anden sport hvor der ofte er kampe i weekenderne. Så skal den anden forælder i hvert fald være den der tager på besøg hos barnet i stedet for omvendt.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf LaScrooge » 20. sep 2018, 06:16

abcd skrev:
LaScrooge skrev:
Kisser skrev:I har ret, jeg var lidt hurtigt på "vi alene vide"-aftrækkeren. Det er simpelthen fordi jeg bare ikke KAN forstå, hvordan man kan mene, at spørgsmålet om, hvorvidt børn skal pendle flere hundrede kilometer imellem forældrene enten handler om curling eller om at forældre bare skal stå fast og børn indordne sig.


Men der er jo ikke nødvendigvis tale om flere hundrede kilometer, det er bare det normbærende skrækeksempel der bruges i denne tråd. Udgangspunktet er at forældre ikke må bo mere end 30 kilometer fra hinanden. Der er 33 km mellem Københavns hovedbanegård og Roskilde station, for at bruge et eksempel sjællænderne kan relatere til, og det er en togtur på 30 minutter med direkte forbindelse 6 gange i timen.


30 kilometer er for lidt. Og det ville nok give mere mening at se på den transporttid som vil være relevant for det enkelte forældrepar - dvs. lade det afhænge af om de henter og bringer i bil eller med tog eller bus, og sætte en max-tid på f.eks. 45 minutter. De interessante tilfælde er dem som f.eks. Mascha Vangs og Nicolas Kiesas hvor moderen flytter barnet flere timers transport væk. Som andre har påpeget er det en ret stor begrænsning af barnets liv. Det gør det f.eks. meget vanskeligt at gå til fodbold eller anden sport hvor der ofte er kampe i weekenderne. Så skal den anden forælder i hvert fald være den der tager på besøg hos barnet i stedet for omvendt.


Hvad hvis barnet ikke interesserer sig for sport, eller fx går til ridning eller spiller klaver hver onsdag? Eller bliver 13 og hellere vil bruge sin tid på at spille computer med vennerne?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf LaScrooge » 20. sep 2018, 06:18

thomassneum skrev:
LaScrooge skrev:
Hvorfor? Der er masser af situationer, hvor den der forlader forholdet er den ansvarlige og den som vil blive er den ulidelige, også helt uden at der er tale om vold og misbrug. At ville rammesætte det på den måde tager overhovedet ikke højde for dén kompleksitet, men straffer bare dén, der gerne vil væk/videre/have det bedre/slippe ud af et ulykkeligt forhold.


Uridelbart er det for mig logisk, at den som søger ændringerne, også må være den lempelige. Det er jo denne som tilfører ændringerne, ikke de øvrige parter. Det er jo ikke et problem hvis man er enige, men er man uenige.. så må den som ændre forholdene også være den som trækker sig. Det er sgu ikke fair at den ene part bare kan smadre alle de normalt faste rammer og forhold, og så bare forvente at alle øvrige følger trop.


Hvorfor egentlig? Hvis det opbrud er til flertallets bedste, dvs. den forælder der forlader det dysfunktionelle og børnene? Bevarelse af status quo er ikke nødvendigvis det bedste for alle.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf thomassneum » 20. sep 2018, 06:25

LaScrooge skrev:
Hvorfor egentlig? Hvis det opbrud er til flertallets bedste, dvs. den forælder der forlader det dysfunktionelle og børnene? Bevarelse af status quo er ikke nødvendigvis det bedste for alle.


Hvis det kun er en part som ønsker ændringerne, så er det sjældent til "flertalles bedste".
Hvis det alene handler om ikke at bo sammen, så lad være med at flytte til den anden ende af landet, og forvent at alle er glade.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf kidkomb » 20. sep 2018, 06:28

Jeg synes faktisk ikke at en tommelfingerregel om at der må være en max transporttid i forbindelse med samvær lyder som en dårlig ide.
Min eneste anke er at det her system i forvejen fungerer rigtig skidt og det er urimelig nemt at chikanere hinanden og før vi får ryddet op i det, kan det gøre ondt værre at lovgive tror jeg.
Og det gør folk altså. Chikanerer. Uanset om der er to almindelige mennesker involveret eller ej, så bringer det bare tilsyneladende det værste op i folk.
Det er rent faktisk den mest tungtvejende grund til at jeg ikke har fået børn. Børnene er dejlige. Også andres børn.
Men de andre børns forældre?! :shock: :tie:
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf LaScrooge » 20. sep 2018, 06:48

thomassneum skrev:
LaScrooge skrev:
Hvorfor egentlig? Hvis det opbrud er til flertallets bedste, dvs. den forælder der forlader det dysfunktionelle og børnene? Bevarelse af status quo er ikke nødvendigvis det bedste for alle.


Hvis det kun er en part som ønsker ændringerne, så er det sjældent til "flertalles bedste".
Hvis det alene handler om ikke at bo sammen, så lad være med at flytte til den anden ende af landet, og forvent at alle er glade.


Igen: den, der ender et dysfunktionelt forhold, kan godt betegnes som den ansvarlige, men du vil hellere beskytte den af parterne, som ikke tager den tunge beslutning og ender det? Jeg kan ikke forstå hvordan du så ensidigt kan afgøre hvem, der er den onde der skal straffes for sine handlinger. Kender du ikke forhold hvor du har tænkt, shit, de har det dårligt sammen, gad vide hvornår én af dem siger det højt, vi alle tænker, og kommer videre, til deres fælles bedste?
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf LaScrooge » 20. sep 2018, 06:51

Med fraflyttende part, mener I så dén, der ender forholdet, eller den, der fraflytter boligen?
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf thomassneum » 20. sep 2018, 08:25

LaScrooge skrev:
Igen: den, der ender et dysfunktionelt forhold, kan godt betegnes som den ansvarlige, men du vil hellere beskytte den af parterne, som ikke tager den tunge beslutning og ender det? Jeg kan ikke forstå hvordan du så ensidigt kan afgøre hvem, der er den onde der skal straffes for sine handlinger. Kender du ikke forhold hvor du har tænkt, shit, de har det dårligt sammen, gad vide hvornår én af dem siger det højt, vi alle tænker, og kommer videre, til deres fælles bedste?


Igen: Du ser det kun far een mulig vinkel.
Jeg høre ofte om den uro det medfører en familie, når den ene part ønsker at flytte fra familien. I de fleste tilfælde er det bare for nemt, at påråbe sig dysfunktionel familie. Ja bevares.. de findes da i hobetal. Men den er måske netop dysfunktionel pga. den ene part ikke ønsker at være i familien længere osv. osv. - Mit udgangspunkt er ikke taget i folk som er udsat for chikane, vold osv. - men som alene, selvstændigt, på egen hånd, egoistisk.. vælger at flytte fra familien. Når det er tilfældet, så mener jeg at denne part som flytter, må være den eftergivende.

Hele tråden her, handler jo netop om de forældre som vælger at splitte familien, og tage børn og ændringer og alt hvad der hører til, under sine egne konsekvenser, og lade den tilbageværende part sidde med problemerne.

Der kan være mange grunde, og mange gode grunde til at man flytter fra hinanden. Men når det "bare" er at man ikke vil længere, ønsker forandringer, har fået nyt job whatever.. så er det fame kun fair at den som hiver teltpælene op, også er den der må give sig mest.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Slettet bruger » 20. sep 2018, 08:38

LaScrooge skrev:
abcd skrev:
LaScrooge skrev:
Kisser skrev:I har ret, jeg var lidt hurtigt på "vi alene vide"-aftrækkeren. Det er simpelthen fordi jeg bare ikke KAN forstå, hvordan man kan mene, at spørgsmålet om, hvorvidt børn skal pendle flere hundrede kilometer imellem forældrene enten handler om curling eller om at forældre bare skal stå fast og børn indordne sig.


Men der er jo ikke nødvendigvis tale om flere hundrede kilometer, det er bare det normbærende skrækeksempel der bruges i denne tråd. Udgangspunktet er at forældre ikke må bo mere end 30 kilometer fra hinanden. Der er 33 km mellem Københavns hovedbanegård og Roskilde station, for at bruge et eksempel sjællænderne kan relatere til, og det er en togtur på 30 minutter med direkte forbindelse 6 gange i timen.


30 kilometer er for lidt. Og det ville nok give mere mening at se på den transporttid som vil være relevant for det enkelte forældrepar - dvs. lade det afhænge af om de henter og bringer i bil eller med tog eller bus, og sætte en max-tid på f.eks. 45 minutter. De interessante tilfælde er dem som f.eks. Mascha Vangs og Nicolas Kiesas hvor moderen flytter barnet flere timers transport væk. Som andre har påpeget er det en ret stor begrænsning af barnets liv. Det gør det f.eks. meget vanskeligt at gå til fodbold eller anden sport hvor der ofte er kampe i weekenderne. Så skal den anden forælder i hvert fald være den der tager på besøg hos barnet i stedet for omvendt.


Hvad hvis barnet ikke interesserer sig for sport, eller fx går til ridning eller spiller klaver hver onsdag? Eller bliver 13 og hellere vil bruge sin tid på at spille computer med vennerne?


Det er jo svært at vide hvilke interesser en 6-årig får inden han/hun flytter hjemmefra. Men man kan være sikker på at mange af mulighederne er handicappede af at hver anden weekend skal foregå flere timer væk. En ting er hvis begge forældre flytter til den anden ende af landet, og barnet skal skifte skole osv., det påvirker ikke mulighederne for barnet, det ændrer bare lokationen, men når.forældrene er adskilt af flere timer, er barnets muligheder meget påvirkede. Det betyder ikke nødvendigvis at barnet får et lorteliv, men jeg begriber ikke de forældre som vælger sådan et liv for deres børn bare fordi de gerne vil bo tæt på en ny partner. Det virker meget egoistisk på mig.
5
Pagunette
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29. apr 2016, 16:25
Kort karma: 3
Likede indlæg: 55

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Pagunette » 24. sep 2018, 14:25

Jeg ville ha elsket at min far boede tættere på os end han gjorde, da jeg var barn. Vi så ham kun i ferierne og havde hver anden jul med ham pga afstanden, som var ca 400 km. Da de syntes vi var gamle nok til selv at tage bussen frem og tilbage, gjorde vi det - 2 piger på10 og 8 år. Denne bus kørte en direkte rute, så vi var sikre nok og skulle ikke tænke på skift. Dog en tur der tager pænt mange timer og kan være hård ved nogle krudtugler.

Men vi så ikk vores far ret meget pga afstanden og da han så sammentidig var selvstændig, havde vi heller ikke meget tid med ham, når han havde os og vi var overladt til ny kæreste og deres fælles barn. Hvilket var svært da kæresten kun var 11 år ældre end mig, så respekten og andre ting var der ikke.
2
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Kaffe » 24. sep 2018, 20:27

Jeg synes ikke, det er ok, når forældre flytter langt væk fra hinanden/den ene flytter væk. Når man er forældre er der andre hensyn end een selv, der kommer først.
Jeg synes bestemt ikke, der skal lovgives omkring det, men der skal være debat og information.
3
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf LaScrooge » 25. sep 2018, 05:58

thomassneum skrev:
LaScrooge skrev:
Igen: den, der ender et dysfunktionelt forhold, kan godt betegnes som den ansvarlige, men du vil hellere beskytte den af parterne, som ikke tager den tunge beslutning og ender det? Jeg kan ikke forstå hvordan du så ensidigt kan afgøre hvem, der er den onde der skal straffes for sine handlinger. Kender du ikke forhold hvor du har tænkt, shit, de har det dårligt sammen, gad vide hvornår én af dem siger det højt, vi alle tænker, og kommer videre, til deres fælles bedste?


Igen: Du ser det kun far een mulig vinkel.
Jeg høre ofte om den uro det medfører en familie, når den ene part ønsker at flytte fra familien. I de fleste tilfælde er det bare for nemt, at påråbe sig dysfunktionel familie. Ja bevares.. de findes da i hobetal. Men den er måske netop dysfunktionel pga. den ene part ikke ønsker at være i familien længere osv. osv. - Mit udgangspunkt er ikke taget i folk som er udsat for chikane, vold osv. - men som alene, selvstændigt, på egen hånd, egoistisk.. vælger at flytte fra familien. Når det er tilfældet, så mener jeg at denne part som flytter, må være den eftergivende.

Hele tråden her, handler jo netop om de forældre som vælger at splitte familien, og tage børn og ændringer og alt hvad der hører til, under sine egne konsekvenser, og lade den tilbageværende part sidde med problemerne.

Der kan være mange grunde, og mange gode grunde til at man flytter fra hinanden. Men når det "bare" er at man ikke vil længere, ønsker forandringer, har fået nyt job whatever.. så er det fame kun fair at den som hiver teltpælene op, også er den der må give sig mest.


Når jeg bruger termen dysfunktionel i denne sammenhæng, mener jeg ikke kun forhold præget af vold og misbrug, men også forhold hvor man bare ikke har det godt sammen. Et par kan kæmpe længe, mere eller mindre ligebyrdigt, for at få det til at fungere, indtil den ene tager konsekvensen og ender dét, der holder dem begge fast i en ufrugtbar livssituation. Og du synes så, at den af dem der endelig trækker stikket er dén, der skal straffes? Jeg har meget svært ved at se det rimelige i det, for det kan meget vel vise sig at være det bedste for ALLE parter, inklusive børnene, der jo, som vi alle ved, godt kan mærke når forældrene ikke fungerer sammen.

Derudover: hvordan vil du dømme om det, rent praktisk, som lægperson? Du vil aldrig have tilstrækkeligt med informationer om forholdet til at du, som udenforstående, kan definere hvem der er den egoistiske og hvem der bryder op af nød.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf thomassneum » 25. sep 2018, 06:13

LaScrooge skrev:
Når jeg bruger termen dysfunktionel i denne sammenhæng, mener jeg ikke kun forhold præget af vold og misbrug, men også forhold hvor man bare ikke har det godt sammen. Et par kan kæmpe længe, mere eller mindre ligebyrdigt, for at få det til at fungere, indtil den ene tager konsekvensen og ender dét, der holder dem begge fast i en ufrugtbar livssituation. Og du synes så, at den af dem der endelig trækker stikket er dén, der skal straffes? Jeg har meget svært ved at se det rimelige i det, for det kan meget vel vise sig at være det bedste for ALLE parter, inklusive børnene, der jo, som vi alle ved, godt kan mærke når forældrene ikke fungerer sammen.

Derudover: hvordan vil du dømme om det, rent praktisk, som lægperson? Du vil aldrig have tilstrækkeligt med informationer om forholdet til at du, som udenforstående, kan definere hvem der er den egoistiske og hvem der bryder op af nød.



Jeg taler ikke om straf.
Jeg synes stadig, i udgangspunktet, hvis du er den part som indfører ændringer, så må du også være den eftergivende. Og selvfølgelig findes der undtagelser.

Og igen.. jeg ønsker absolut ikke nogen lov på området.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf LaScrooge » 25. sep 2018, 06:55

thomassneum skrev:
LaScrooge skrev:
Når jeg bruger termen dysfunktionel i denne sammenhæng, mener jeg ikke kun forhold præget af vold og misbrug, men også forhold hvor man bare ikke har det godt sammen. Et par kan kæmpe længe, mere eller mindre ligebyrdigt, for at få det til at fungere, indtil den ene tager konsekvensen og ender dét, der holder dem begge fast i en ufrugtbar livssituation. Og du synes så, at den af dem der endelig trækker stikket er dén, der skal straffes? Jeg har meget svært ved at se det rimelige i det, for det kan meget vel vise sig at være det bedste for ALLE parter, inklusive børnene, der jo, som vi alle ved, godt kan mærke når forældrene ikke fungerer sammen.

Derudover: hvordan vil du dømme om det, rent praktisk, som lægperson? Du vil aldrig have tilstrækkeligt med informationer om forholdet til at du, som udenforstående, kan definere hvem der er den egoistiske og hvem der bryder op af nød.



Jeg taler ikke om straf.
Jeg synes stadig, i udgangspunktet, hvis du er den part som indfører ændringer, så må du også være den eftergivende. Og selvfølgelig findes der undtagelser.

Og igen.. jeg ønsker absolut ikke nogen lov på området.


Det kan godt være at du ikke bruger ordet straf, men restriktion på rettigheder og muligheder som følge af en handling er definitionen på straf.

Og okay, det synes du og intet kan tilsyneladende nuancere den holdning, uanset hvor urimelig og rigid den er. Men hvis vi nu prøver at overveje det én gang til, så forestil dig hvad det kan resultere i af desperate handlinger: et par fungerer ikke sammen, så nu handler det om at få DEN ANDEN til at ende det, så man ikke bliver den stavnsbundne part. Hvad vil virke? Utroskab? Utilregnelighed? Tyveri fra det fælles hjem? Psykisk terror?
1
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Livets forhold"