Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Artem » 18. sep 2018, 23:22

Skal vi indføre stavnsbåndet for skilsmisseforældre?
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-1 ... er-forslag

Nogle foreslår at forældre maks må flytte 30 km fra hinanden, da det ellers går ud over børnene, og ja det vil gå ud over børnene.
Omvendt kan jeg ikke lade være med at tænke på at det stavnsbinder enlige forældre, ind til at deres børn er voksne.

Vi taler meget om et fleksibelt arbejdsmarked, man skal flytte efter jobmuligheden, udflytning af jobs osv.
Sammen med at mange heller ikke mener at afstand er et problem i forhold til kærligheden, da man skal være villig til at flytte for kærligheden.

Men det gælder ikke enlige forældre da det går ud over børnene?
Jeg er helt med på at de fleste enlige forældre er af den holdning, som man også da se på Tinder osv, hvor enlige møder ofte skriver at de ikke er flytbare på grund af deres børn.
Jeg er helt med på det, og kan også godt se at det er det bedste for børnene. Men omvendt synes jeg at det er noget vildt at skulle lovgive om det, og på den måde stavnsbinde enlige forældre?
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Misantropen » 18. sep 2018, 23:31

Umiddelbart lyder det tåbeligt. Jeg kan sagtens se det fra børnenes synspunkt, men at der er en begrænsning på afstanden kommer jo alligevel ikke nødvendigvis børnene til gode eller giver et bedre samarbejde.

Hvis begge forældre fx bor et sted med dårlige transportmuligheder kan jeg ikke se skulle være bedre end hvis forældrene bor længere fra hinanden, men et sted hvor der så til gengæld er gode muligheder for offentlig transport eller veje uden tæt trafik mellem bopælene.

Jeg ved dog ikke hvordan man kan løse det hvis der skal laves regler for det. Hvis begge forældre skal godkende en flytning bliver det jo også nemt noget rod.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Allmost_Famous » 18. sep 2018, 23:37

Det smarteste ville jo være om forældre havde nok omløb på øverste etage til at tage den rette beslutning for deres børns skyld, men sådan fungerer det jo ikke altid.

Hvis man nu skal se de voksnes aspekt af det; et eller andet sted, så kan det også beskytte samværsforældre mod at en forsmået eks forsøger at ødelægge forholdet til børnene, hvis han/hun ikke bare kan flytte rundt som vinden blæser.

Personligt tror jeg, at når forældre taler om ikke at være flytbare på grund af deres børn, så handler det ikke en dyt om den anden forælder. Det handler om, at hvis barnet trives i skolen, har gode relationer, fritidsaktiviteter og så videre, så skal alt det ikke smadres fordi man har fundet sig en interessant partner i den anden ende af landet.
Jeg har ingen anden forælder at tage hensyn til, så i princippet kunne jeg flytte til Kina hvis jeg ville. Men det gør jeg ikke.
17
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Allmost_Famous » 18. sep 2018, 23:40

Som reglerne er nu (eller rettere, sidste gang, jeg tjekkede med Statsforvaltningen), skal man meddele den anden forælder om en forestående flytning, så denne har mulighed for at gøre indsigelse. Jeg har stadig den pligt, selvom jeg finder det ubeskriveligt dumt.
2
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Misantropen » 18. sep 2018, 23:42

Artem skrev:Vi taler meget om et fleksibelt arbejdsmarked, man skal flytte efter jobmuligheden, udflytning af jobs osv.
Sammen med at mange heller ikke mener at afstand er et problem i forhold til kærligheden, da man skal være villig til at flytte for kærligheden.

Men det gælder ikke enlige forældre da det går ud over børnene?
Jeg er helt med på at de fleste enlige forældre er af den holdning, som man også da se på Tinder osv, hvor enlige møder ofte skriver at de ikke er flytbare på grund af deres børn.
Jeg er helt med på det, og kan også godt se at det er det bedste for børnene. Men omvendt synes jeg at det er noget vildt at skulle lovgive om det, og på den måde stavnsbinde enlige forældre?

Jeg tænker ikke på nye kærester, men det er da vanvittigt hvis man ikke "kan" flytte længere væk for at være tættere på sine egne forældre, hvis de fx er svækkede, eller man bare gerne vil være tættere på sit netværk(inkl. job eller uddannelse)

Længere transporttid for at komme til/fra sit job i hverdagene er da også ufedt for børnene, især hvis tiden sammen kunne øges ved at kunne flytte tættere på sit job. Hvis man lovgiver på den måde vinder børnene jo heller ikke nødvendigvis noget ved det.
4
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf hotlips » 19. sep 2018, 03:12

Jeg synes det er en del af den deal man siger ja til når man får børn, og som det er kan forældre der bor så tæt på at barnet kan bevare sit hidtidige netværk også godt slæbe den anden forælder i retten og blive midlertidig bopælsforælder til sagen er afgjort og man har overbevist retten om at det er bedst for barnet at flytte fremfor at blive, det synes jeg er fint nok er en mulighed, men jeg synes heller ikke der skal være flere nedskrevne regler omkring det end det.

Helt generelt har vi jo som samfund bevæget os enormt fremad i forhold til alt det der med at blive en delt familie, der er stadig sager hvor folk nærmest gør det til en hobby at lave konflikter og genere hinanden, men langt de fleste er jo fornuftige voksne der strækker sig langt for deres børn og tænker sig grundigt om før de tager større beslutninger på deres vegne, og jeg tror det vil ramme et uforholdsmæssigt stort antal af dem at lægge alle mulige begrænsninger på.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Slettet bruger » 19. sep 2018, 03:40

Jeg synes det er en dårlig idé hvis man flytter sit barn på tværs af landet hvis det ellers trives hvor det er, bare fordi man har fundet en ny kærlighed. Der må man lige holde fokus på noget vigtigere end sig selv.

Men ligefrem at gøre det forbudt synes jeg er i overkanten.
5
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf fisken80 » 19. sep 2018, 04:47

abcd skrev:Jeg synes det er en dårlig idé hvis man flytter sit barn på tværs af landet hvis det ellers trives hvor det er, bare fordi man har fundet en ny kærlighed. Der må man lige holde fokus på noget vigtigere end sig selv.

Men ligefrem at gøre det forbudt synes jeg er i overkanten.


Men nu kan man vel også vælge at flytte på grund af job og jobmuligheder?
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf 1234 » 19. sep 2018, 04:49

Jeg synes 30 km er en meget lille afstand især i nogen dele af landet. Samtidig så er 30 km jo ikke bare 30 km er det motorvej, tog, landevej eller bykørsel? Der ee ret stor forskel på det også hvor gammelt et barn er. Er barnet 15 og kan det nemt tage toget imellem selvom det tager 40 min , men det kan en to årig ikke bruge til meget.
Senest rettet af 1234 19. sep 2018, 04:58, rettet i alt 1 gang.
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Slettet bruger » 19. sep 2018, 04:53

fisken80 skrev:
abcd skrev:Jeg synes det er en dårlig idé hvis man flytter sit barn på tværs af landet hvis det ellers trives hvor det er, bare fordi man har fundet en ny kærlighed. Der må man lige holde fokus på noget vigtigere end sig selv.

Men ligefrem at gøre det forbudt synes jeg er i overkanten.


Men nu kan man vel også vælge at flytte på grund af job og jobmuligheder?


Ja, enig, og jeg synes ikke det skal være forbudt at flytte med sine børn, der kan være en masse afvejninger som forældrene må foretage.

Men hvis man hiver barnet fra den ene ende af landet til den anden udelukkende fordi man har mødt Mr./Miss Right, synes jeg ikke man har styr på sine prioriteter. Og det var vist situationen i det Anette Heick-blog-indlæg som startede debatten.
8
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf 1234 » 19. sep 2018, 05:00

abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Jeg synes det er en dårlig idé hvis man flytter sit barn på tværs af landet hvis det ellers trives hvor det er, bare fordi man har fundet en ny kærlighed. Der må man lige holde fokus på noget vigtigere end sig selv.

Men ligefrem at gøre det forbudt synes jeg er i overkanten.


Men nu kan man vel også vælge at flytte på grund af job og jobmuligheder?


Ja, enig, og jeg synes ikke det skal være forbudt at flytte med sine børn, der kan være en masse afvejninger som forældrene må foretage.

Men hvis man hiver barnet fra den ene ende af landet til den anden udelukkende fordi man har mødt Mr./Miss Right, synes jeg ikke man har styr på sine prioriteter. Og det var vist situationen i det Anette Heick-blog-indlæg som startede debatten.


Men hvad nu hvis man har været langdistancekæreste i flere år og venter til barnet fx alligevel skal skifte fx fra børnehave til skole?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Slettet bruger » 19. sep 2018, 05:02

1234 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Jeg synes det er en dårlig idé hvis man flytter sit barn på tværs af landet hvis det ellers trives hvor det er, bare fordi man har fundet en ny kærlighed. Der må man lige holde fokus på noget vigtigere end sig selv.

Men ligefrem at gøre det forbudt synes jeg er i overkanten.


Men nu kan man vel også vælge at flytte på grund af job og jobmuligheder?


Ja, enig, og jeg synes ikke det skal være forbudt at flytte med sine børn, der kan være en masse afvejninger som forældrene må foretage.

Men hvis man hiver barnet fra den ene ende af landet til den anden udelukkende fordi man har mødt Mr./Miss Right, synes jeg ikke man har styr på sine prioriteter. Og det var vist situationen i det Anette Heick-blog-indlæg som startede debatten.


Men hvad nu hvis man har været langdistancekæreste i flere år og venter til barnet fx alligevel skal skifte fx fra børnehave til skole?


Nej. Det dur ikke at flytte barnet langt væk fra den anden forælder for kærlighedens skyld. Det er en meget stor ændring i barnets liv, og en forælders nye kæreste er bare ikke en god nok grund i mine øjne. Find en anden kæreste eller lev med at det er langdistance.
6
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf IrmaPigen » 19. sep 2018, 05:46

Artem skrev:Skal vi indføre stavnsbåndet for skilsmisseforældre?
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-1 ... er-forslag

Nogle foreslår at forældre maks må flytte 30 km fra hinanden, da det ellers går ud over børnene, og ja det vil gå ud over børnene.
Omvendt kan jeg ikke lade være med at tænke på at det stavnsbinder enlige forældre, ind til at deres børn er voksne.

Vi taler meget om et fleksibelt arbejdsmarked, man skal flytte efter jobmuligheden, udflytning af jobs osv.
Sammen med at mange heller ikke mener at afstand er et problem i forhold til kærligheden, da man skal være villig til at flytte for kærligheden.

Men det gælder ikke enlige forældre da det går ud over børnene?
Jeg er helt med på at de fleste enlige forældre er af den holdning, som man også da se på Tinder osv, hvor enlige møder ofte skriver at de ikke er flytbare på grund af deres børn.
Jeg er helt med på det, og kan også godt se at det er det bedste for børnene. Men omvendt synes jeg at det er noget vildt at skulle lovgive om det, og på den måde stavnsbinde enlige forældre?


Bare endnu en god grund for kvinder til at få et barn/børn alene ved insemination.

Derudover er det det mest tåbelige jeg har hørt længe. Der må være grænser for hvor meget staten skal blande sig.

Fint nok der er nogle midler hvis parterne er eller bliver uenige. Men det skal ikke være et lovhjemlet udgangspunkt, at skilte forældre maks må bo x antal kilometer fra hinanden.
3
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Nicolait » 19. sep 2018, 06:03

Det er da godt nok et tåbeligt forslag. Det er bestemt ikke noget staten skal blande sig.

Et lige så tåbeligt forslag, som kunne foregribe problemet var at forbyde skilsmisse.
3
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf 1234 » 19. sep 2018, 06:22

abcd skrev:
1234 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Jeg synes det er en dårlig idé hvis man flytter sit barn på tværs af landet hvis det ellers trives hvor det er, bare fordi man har fundet en ny kærlighed. Der må man lige holde fokus på noget vigtigere end sig selv.

Men ligefrem at gøre det forbudt synes jeg er i overkanten.


Men nu kan man vel også vælge at flytte på grund af job og jobmuligheder?


Ja, enig, og jeg synes ikke det skal være forbudt at flytte med sine børn, der kan være en masse afvejninger som forældrene må foretage.

Men hvis man hiver barnet fra den ene ende af landet til den anden udelukkende fordi man har mødt Mr./Miss Right, synes jeg ikke man har styr på sine prioriteter. Og det var vist situationen i det Anette Heick-blog-indlæg som startede debatten.


Men hvad nu hvis man har været langdistancekæreste i flere år og venter til barnet fx alligevel skal skifte fx fra børnehave til skole?


Nej. Det dur ikke at flytte barnet langt væk fra den anden forælder for kærlighedens skyld. Det er en meget stor ændring i barnets liv, og en forælders nye kæreste er bare ikke en god nok grund i mine øjne. Find en anden kæreste eller lev med at det er langdistance.


Ja okay. Det er jeg så uenig i, men jeg er så heller ikke enig i, at børn nærmest aldrig må flyttes og at skifte nødvendigvis er skadeligt for børn.
4

Tilbage til "Livets forhold"