Give betalt materiale videre til 3. person

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf FormerlyKnownAs » 4. sep 2018, 23:53

ajnaM skrev:Jeg synes, der er flere ting i det. Du er bekymret omkring ophavsretten, og der skal du naturligvis ikke dele, hvis du ikke må. Men derudover har du ikke lyst til at dele det, fordi du synes, det er viden, du gerne vil holde for dig selv? Det er der jo ikke andre, der kan bestemme, om du skal - det styrer du helt selv. Personligt tænker jeg ikke, der ville gå noget af mig ved at dele min viden, men det kommer jo nok også an på situationen.

Altså min viden vil jeg gerne dele, men de to andre emner hun efterspørger er ikke noget jeg har en speciel interesse i, så jeg har ikke mere viden om det end materiale om det end det der står i mine bøger og i det materiale vi har fået udleveret fra lærere. Og bøger kan de jo selv købe, men det er materialet jeg har det stramt med at dele.

Det specifikke emne som jeg ved noget en masse om, der har hun fået hvad jeg har af materiale jeg selv har udarbejdet- stort set. Ngoet er ikke videregivet fordi det er noget jeg kan arbejde videre med og bruge professionelt. Man kan sammenligne det med en stak opskrifter jeg selv har udviklet arbejdet meget mdd og derfor vil jeg ikke bar videregive dem fordi det det er noget jeg potentielt kan tjene penge på. Hvis jeg deler det arbejde jeg hr lavet synes jeg der går noget af mig. Men viden som sådan deler jeg gerne og gjorde det også i går.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf ajnaM » 5. sep 2018, 04:37

FormerlyKnownAs skrev:
ajnaM skrev:Jeg synes, der er flere ting i det. Du er bekymret omkring ophavsretten, og der skal du naturligvis ikke dele, hvis du ikke må. Men derudover har du ikke lyst til at dele det, fordi du synes, det er viden, du gerne vil holde for dig selv? Det er der jo ikke andre, der kan bestemme, om du skal - det styrer du helt selv. Personligt tænker jeg ikke, der ville gå noget af mig ved at dele min viden, men det kommer jo nok også an på situationen.

Altså min viden vil jeg gerne dele, men de to andre emner hun efterspørger er ikke noget jeg har en speciel interesse i, så jeg har ikke mere viden om det end materiale om det end det der står i mine bøger og i det materiale vi har fået udleveret fra lærere. Og bøger kan de jo selv købe, men det er materialet jeg har det stramt med at dele.

Det specifikke emne som jeg ved noget en masse om, der har hun fået hvad jeg har af materiale jeg selv har udarbejdet- stort set. Ngoet er ikke videregivet fordi det er noget jeg kan arbejde videre med og bruge professionelt. Man kan sammenligne det med en stak opskrifter jeg selv har udviklet arbejdet meget mdd og derfor vil jeg ikke bar videregive dem fordi det det er noget jeg potentielt kan tjene penge på. Hvis jeg deler det arbejde jeg hr lavet synes jeg der går noget af mig. Men viden som sådan deler jeg gerne og gjorde det også i går.


Jeg ser det arbejde, jeg har lavet, som viden, jeg har. Jeg har umiddelbart aldrig oplevet at stå i en situation, hvor der ville gå noget af mig ved at dele hverken opskrifter, opgaver eller andet i samme boldgade.

Jeg har udelukkende afvist at dele opgaver, noter og den slags, når jeg har følt, at det først og fremmest var fordi, vedkommende havde tænkt sig at skrive af. Det gider jeg ikke bidrage til. Men ellers har jeg ikke noget problem med det. Jeg har også haft rigtig god brug af ældre studerendes noter og opgaver, da jeg gik på uni.

... men altså, nu tror jeg så heller ikke, at jeg ligefrem kan tjene penge på mine noter eller noget. :D Jeg tror heller ikke, jeg ligger inde med en viden, ingen andre kan tilegne sig. Hvis jeg havde fundet den hellige gral, kan det være, jeg var mere obs på, at andre ikke tog den. ;)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Give betalt materiale videre til 3. person

Indlægaf FormerlyKnownAs » 5. sep 2018, 05:39

ajnaM skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
ajnaM skrev:Jeg synes, der er flere ting i det. Du er bekymret omkring ophavsretten, og der skal du naturligvis ikke dele, hvis du ikke må. Men derudover har du ikke lyst til at dele det, fordi du synes, det er viden, du gerne vil holde for dig selv? Det er der jo ikke andre, der kan bestemme, om du skal - det styrer du helt selv. Personligt tænker jeg ikke, der ville gå noget af mig ved at dele min viden, men det kommer jo nok også an på situationen.

Altså min viden vil jeg gerne dele, men de to andre emner hun efterspørger er ikke noget jeg har en speciel interesse i, så jeg har ikke mere viden om det end materiale om det end det der står i mine bøger og i det materiale vi har fået udleveret fra lærere. Og bøger kan de jo selv købe, men det er materialet jeg har det stramt med at dele.

Det specifikke emne som jeg ved noget en masse om, der har hun fået hvad jeg har af materiale jeg selv har udarbejdet- stort set. Ngoet er ikke videregivet fordi det er noget jeg kan arbejde videre med og bruge professionelt. Man kan sammenligne det med en stak opskrifter jeg selv har udviklet arbejdet meget mdd og derfor vil jeg ikke bar videregive dem fordi det det er noget jeg potentielt kan tjene penge på. Hvis jeg deler det arbejde jeg hr lavet synes jeg der går noget af mig. Men viden som sådan deler jeg gerne og gjorde det også i går.


Jeg ser det arbejde, jeg har lavet, som viden, jeg har. Jeg har umiddelbart aldrig oplevet at stå i en situation, hvor der ville gå noget af mig ved at dele hverken opskrifter, opgaver eller andet i samme boldgade.

Jeg har udelukkende afvist at dele opgaver, noter og den slags, når jeg har følt, at det først og fremmest var fordi, vedkommende havde tænkt sig at skrive af. Det gider jeg ikke bidrage til. Men ellers har jeg ikke noget problem med det. Jeg har også haft rigtig god brug af ældre studerendes noter og opgaver, da jeg gik på uni.

... men altså, nu tror jeg så heller ikke, at jeg ligefrem kan tjene penge på mine noter eller noget. :D Jeg tror heller ikke, jeg ligger inde med en viden, ingen andre kan tilegne sig. Hvis jeg havde fundet den hellige gral, kan det være, jeg var mere obs på, at andre ikke tog den. ;)


Det arbejde jeg har lavet omkring det specifikke emne er mega gennemarbejdet fordi det er noget jeg på sigt satser på at leve af og derfor er det også et grundlag for en virksomhed som jeg gerne vil starte op når det bliver aktuelt.

Den viden jeg har kan alle tilegne sig, uden tvivl. Men det hun vil have er jo noget fra et studie jeg har betalt 75.000+ for og materialer som kun bliver udleveret når man går der og har direkte relation til undervisning. Som flere skriver er der formegentlig copy right på også. Det tænkte jeg først på bagefter. Vedkommende vil jo bare have det materiale fordi det er nemt- og gratis- at komme til.

Jeg videregiver det 100% ikke. Men det er lidt min egen følelse omkring det jeg er i tvivl om. Føler mig lidt nærig fordi jeg normalt er typen der giver en arm når folk spørger om en finger. Det her er bare noget som jeg har brugt penge, tid og energi på at lave og som er et grundlag for noget jeg vil arbejde med og tjene penge på.

De to andre emner hun vil have noget om er som sagt ikke noget jeg har andet om end bøger og materiale fra skole som hører sammen med undervisning og dermed copyright. Havde det været en jeg kendte godt og som stod og havde nogle ting indenfor emnet hun havde brug for hjælp til, så gav jeg uden at blinke det videre. Fordi det er en privat og kendt relation. Men her taler vi om en fremmed studiekammerat jeg aldrig har mødt eller talt med og kun kender fra facebook. Hun vil have nogle materialer gratis, som hun i princippet kan betale sig fra. Hun skal bruge det professionelt.


- Men jeg er også typen der har det stramt med kopivarer :D
0

Tilbage til "Livets forhold"