Hvad vil 'opmuntre' en med depression?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Kedimifu
Kort karma: 4
Likede indlæg: 37

Hvad vil 'opmuntre' en med depression?

Indlægaf Kedimifu » 3. sep 2018, 07:19

Jeg har en 'veninde' som pt har slået hånden af mig.

Hun er dybt depressiv. Hun har været det i flere omgange i hendes liv. Hvor hun dog får nogle år imellem hvor hun 'kun' er medio depressiv.

Hun har som sagt slået hånden af mig nu. Hun har slettet alt.

Men jeg tænker evt at skrive små kort og poste hos hende. Bare så hun ved at hun ikke er glemt.

Jeg ved bare ikke om det er at gå over hendes grænser. Og jeg ved at der er nogle her som har erfaring med depression som evt kan hjælpe mig. For hvad ville evt ha været opmuntrende for dig når du var helt nede. Jeg kan ikke komme til hende da hun ikke åbner. Så jeg tænker at kort vejen er den eneste mulighed.

Så hvad ville ha opmuntret dig?
0
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 161
Likede indlæg: 2968

Re: Hvad vil 'opmuntre' en med depression?

Indlægaf Charly » 3. sep 2018, 07:20

Er det på grund af depressionen at hun har slået hånden af dig eller ligger der andet til grund?
3
Brugeravatar
Prosperity74
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1265

Indlægaf Prosperity74 » 3. sep 2018, 07:31

Bare det at vide at der en ( nogle ) der er der for mig uanset hvad når jeg har det psykisk dårligt, det varmer og gør mig godt :)
Senest rettet af Prosperity74 3. sep 2018, 07:32, rettet i alt 1 gang.
1
Kedimifu
Kort karma: 4
Likede indlæg: 37

Indlægaf Kedimifu » 3. sep 2018, 07:31

Ja det er pga depressionen.

Så det er et dobbeltspørgsmål. For det skal jo egentlig også respekteres.
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 303
Likede indlæg: 6087

Indlægaf hotlips » 3. sep 2018, 07:35

Blomster. Krystaller.

Det plejer at være sådan noget der virker for mig og det betød helt sikkert også noget selv da jeg var så langt nede at jeg hverken åbnede døren eller tog telefonen.

Det er jo så noget dyrere end kort men det behøver jo ikke at være kæmpe buketter, og man kan få krystaller til 20 kr,man kan få sendt småting med buketten mange steder.
2
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 699
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 11428

Indlægaf Delfin » 11. sep 2018, 21:55

Altså hvis jeg i en depressiv periode havde afbrudt kontakt med nogen, så ville jeg føle mig presset af, at vedkommende blev ved at sende små breve eller anden form for kontaktforsøg. Det vil også føles som mangel på respekt for mit valg. Sommetider magter man bare ikke at forholde sig til ret mange mennesker i sit liv, når man er depressiv, og jeg ville heller ikke kunne opfylde forventningen om at blive opmuntret.
Heller ikke selvom de mener det godt. Jeg vil bare være i fred og arbejde mig ud af det på min egen måde, uden at nogen forventer noget af mig.

Det er selvfølgelig set ud fra min næsetip, så andre oplever det måske helt anderledes, og det kommer også an på, hvor dyb depressionen er. Hvis jeg bare er lettere deprimeret, kan jeg godt blive afledt af, at der sker lidt.

Et enkelt brev, hvor du skriver, at du er der, hvis hun får lyst en dag, vil nok være ok.
7
14 11 14
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 623
Likede indlæg: 3533

Indlægaf Falstria » 11. sep 2018, 22:15

Mad. Lav lidt lækkert og inviter hende ud, altså hjem til dig.
0
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 166
Likede indlæg: 4112

Indlægaf Misantropen » 11. sep 2018, 23:25

Delfin skrev:Altså hvis jeg i en depressiv periode havde afbrudt kontakt med nogen, så ville jeg føle mig presset af, at vedkommende blev ved at sende små breve eller anden form for kontaktforsøg. Det vil også føles som mangel på respekt for mit valg. Sommetider magter man bare ikke at forholde sig til ret mange mennesker i sit liv, når man er depressiv, og jeg ville heller ikke kunne opfylde forventningen om at blive opmuntret.
Heller ikke selvom de mener det godt. Jeg vil bare være i fred og arbejde mig ud af det på min egen måde, uden at nogen forventer noget af mig.

Det er selvfølgelig set ud fra min næsetip, så andre oplever det måske helt anderledes, og det kommer også an på, hvor dyb depressionen er. Hvis jeg bare er lettere deprimeret, kan jeg godt blive afledt af, at der sker lidt.

Et enkelt brev, hvor du skriver, at du er der, hvis hun får lyst en dag, vil nok være ok.

Dette!

Lad hende vide at du er der for hende når hun har overskud, hvis du har interesse i det. Flere forsøg på kontakt kan nemt have modsatte effekt, fordi man får dårlig samvittighed, og det kan være stressende at ens ønske om ro ikke bliver respekteret.

At hun "går under jorden" i en periode er næppe noget personligt mod dig eller andre, selvom det kan føles som et fravalg.

Hvis det er pga depressionen så er det ikke dig personligt hun trækker sig fra, men alt hun skal forholde sig til. Der skal ikke altid så meget til før ens normale hverdag og vaner bliver uoverskuelige og svære at rumme så det kan simpelthen være nødvendigt at "isolere" sig for at passe på sig selv og komme sig.

Du behøver ikke finde dig i alt og selvom du prøver vil du formentlig heller ikke kunne forstå hende, men det er okay. Lad vær med at give hende indtrykket af at du ved hvordan hun har det og hvorfor. Det vigtigste er at du lytter hvis hun har brug for at snakke eller bare at være til stede ved hende uden I har planer.

Pas på at alt ikke kommer til at handle om depressionen. Som en sød og omsorgsfuld veninde vil du sikkert gerne snakke med hende om hvordan hun har det og prøve at hjælpe, men det er tit misforstået godhed. Hvis hun får professionel behandling kan det være så trættende hele tiden at holde alle opdateret på hvordan man har det. Når/hvis hun tager kontakt igen kan I evt. opsætte nogle "regler" og love hinanden at I nok skal overholde det I nu hver især har brug for. Det kan fx være at I ikke snakker om sygdom, medmindre det er på hendes initiativ. Til gengæld skal hun så også love at hun siger til hvis hun oplever nogle ændringer så du kan være tryg ved at hun ikke holder noget tilbage.

Sørg også for at passe på dig selv. Du skal ikke finde dig i alt fordi hun har fået en depression. Du må gerne sige fra hvis hun går over dine grænser(fx taler grimt til/om dig) Det skal du ikke være bange for. Bare ikke lov eller aftale mere end du kan holde. Det vigtigste for mig er at jeg ved folk vil mig, selvom jeg har det svært. Kort, beskeder, gaver m.m. betyder ikke noget hvis folk ikke samtidig viser mig at de mener det de siger.

God bedring til hende. Jeg håber I finder en god løsning for jer begge :kram:
3

Rabble Rabble Rabble
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 756
Likede indlæg: 10720

Indlægaf Zombie » 12. sep 2018, 13:30

Jeg er lige kommet ud af en svær depression og alt folk gjorde ift kontakt, drænede mig for energi. Du risikerer altså at gøre hende en mega bjørnetjeneste. At hun får dine kort, bruger en masse mental og følelsesmæssig energi på dem, og så orker hun ikke andet dem dag, og får smadret evt planer.

Det du kan gøre, er mentalt at holde døren åben for hende og lade hende vende tilbage, når hun er klar.
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 12. sep 2018, 13:32

Falstria skrev:Mad. Lav lidt lækkert og inviter hende ud, altså hjem til dig.

Hvis hun ikke magter kontakten, magter hun ikke at komme ud. Det involverer gerne et bad, at tage tøj på, transport og så er vi allerede ud over hvad en med svær depression kan.

Jeg kunne spise. Måske tage et bad men så skulle jeg også sove nogle timer efter.
3
aka Forbies

Akehurst2
Kort karma: 629
Likede indlæg: 14220

Indlægaf Akehurst2 » 12. sep 2018, 13:37

Jeg har ikke prøvet at være deprimeret, men da jeg var voldsomt presset og ulykkelig, fordi min far lå for døden, blev jeg ekstra glad for de beskeder/mails mine veninder sendte, hvor de skrev direkte: Du behøver ikke svare, hverken nu eller senere.

Det var så rart at de viste, de tænkte på mig, og at det var helt uden forventninger om noget fra min side.
3
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 466
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 7015

Indlægaf Studsgaard » 12. sep 2018, 14:13

Er det kun dig/nogle eller er det alle der er lukket ude?

Jeg ville ikke kunne magte direkte kontakt da jeg havde det værst, men jeg tror et kort - der på ingen måde havde nogen som helst forventning til et svar fra mig, det kunne måske godt ha gjort mig lidt glad.

Som en foreslår mad og lignende. Det er et no go hvis personen er svært depressiv. Jeg magtede ikke engang min egen familie alle dage.
Og det med folk sagde “du må endelig sige hvis der er noget jeg kan gøre” DET KAN MAN IKKE.
For man ved sikker slet ikke selv selv hvad man har lyst til når man har det så skidt.

Hvis det er alle der er lukket ude kan det måske være godt at vide ens veninde tænker på en. Men er du længere ud i bekendtskabskredsen og der måske er en flok der stadig er i lidt kontakt med hende, så tror jeg ikke du skal gøre noget. Det vil bare føles som et pres.
0
Brugeravatar
Sevii
Likede indlæg: 1341

Indlægaf Sevii » 12. sep 2018, 15:44

Jeg har været depressiv i mange år, og det var en slem blanding af at jeg ønskede kontakt med omgivelser, men samtidigt ikke kunne magte det. En sms hvor der står at man venter, at man tænker på vedkommende, havde betydet meget for mig.
3
:banan: :banan:
Brugeravatar
Prosperity74
Likede indlæg: 1265

Indlægaf Prosperity74 » 12. sep 2018, 21:15

Jeg har også depression ( og en dum skrøbelig psyke ). Jeg synes, at det er dejligt at folk spørger til mig og viser interesse. I de perioder hvor jeg har det værst, har jeg rigtig svært ved at overskue ting. Hvis jeg skal alt for meget, så stresser jeg og bakker ud, eller lukker af for omverdenen.
Så endelig ikke presse for meget på. Lad det være på hendes vilkår og lad hende vide at du er der, når hun føler sig klar og har lidt mere overskud
1
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 12. sep 2018, 23:44

Jeg synes simpelthen, efter at have tænkt lidt, at det her ikke giver mening. Er det overhovedet på grund af den depression, at hun har slået hånden af dig?
Hvad ligger forud, hvad har hun sagt?

Man kan altså godt slå hånden af folk, selvom man har en depression. Og så er det vildt respektløst at fortsætte med kontakt. Tangerende creepy, hvis du lægger små sedler i postkassen, som hun ikke kan afvise eller sige nej tak til, uden at tage kontakt.

Jeg har været svært deprimeret, dvs decideret fået den diagnose, og det var ikke noget med at slå hånden af folk. Venskaber gled bare ud pga mangel på kontakt.

Så jeg synes ærlig talt, du skal respektere hendes ønske og antage, det ikke nødvendigvis hænger sammen med depressionen. Hvis hun så en dag vender tilbage, kan du overveje hvad du så gør, men at ignorere hendes udmelding med henvisning til hendes sygdom er bare... Ja, forkert og ikke i orden.

Lad hende være i fred.
3
aka Forbies

Tilbage til "Livets forhold"