Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf Sangius » 27. aug 2018, 18:31

Jeg føler det løber lidt af sporet fra det jeg prøver at sige.

Jeg mener blot, at har man brug for mere fravær en hvad der normalt kan forventes i forhold til dødsfaldet, må man gennem sin praktiserende læge få en sygemeldning som ved alle andre psykiske sygdomme.
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf HappyPaww » 27. aug 2018, 18:32

Sangius skrev:Jeg føler det løber lidt af sporet fra det jeg prøver at sige.

Jeg mener blot, at har man brug for mere fravær en hvad der normalt kan forventes i forhold til dødsfaldet, må man gennem sin praktiserende læge få en sygemeldning som ved alle andre psykiske sygdomme.

Er det ikke den generelle konsensus her?
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf Sangius » 27. aug 2018, 18:33

HappyPaww skrev:
Sangius skrev:Jeg føler det løber lidt af sporet fra det jeg prøver at sige.

Jeg mener blot, at har man brug for mere fravær en hvad der normalt kan forventes i forhold til dødsfaldet, må man gennem sin praktiserende læge få en sygemeldning som ved alle andre psykiske sygdomme.

Er det ikke den generelle konsensus her?


Jo, måske - som sagt synes jeg det er løbet af sporet.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf Charly » 27. aug 2018, 18:34

Sangius skrev:
HappyPaww skrev:
Sangius skrev:Jeg føler det løber lidt af sporet fra det jeg prøver at sige.

Jeg mener blot, at har man brug for mere fravær en hvad der normalt kan forventes i forhold til dødsfaldet, må man gennem sin praktiserende læge få en sygemeldning som ved alle andre psykiske sygdomme.

Er det ikke den generelle konsensus her?


Jo, måske - som sagt synes jeg det er løbet af sporet.

Jeg tror du blev misforstået og folk opfattede det som at du heller ikke mener at man kan blive sygemeldt pga. sorg, men hvor du mente at arbejdspladsen ikke bare skulle lade folk blive væk i evigheder på deres regning og uden sygemelding.
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf decibell » 27. aug 2018, 18:36

SurSødSovs skrev:
decibell skrev:
PaleSeptember skrev:
SurSødSovs skrev:
PaleSeptember skrev:
SurSødSovs skrev:De sidste tre steder har det stået i vores personalehåndbog, hvor mange dage betalt fri bestemte dædsfald gav. Alt ud over det var egenbetaling/ferie el. lign.

Det forventer jeg egentlig bliver overholdt


Det kan jo bare ikke sidestilles med en sygemelding. Hvis man er sygemeldt, så er det fordi, at man er syg (af sorg/evt. depression), og det har ikke noget at gøre med betalte fridage i forb. med dødsfald.


Som udgangspunkt ville det være egenbetaling.

Og ja. Enkelte vil være så psykisk påvirket, at de ikke kan komme ud af sengen, bliver medicineret og andet, der gør, at en mulighedserklæring vil afspejle, der ingen arbejdsevne er. I så fald vil det blive håndteret som al anden psykisk sygdom.


Nej, for sygdom er ikke egenbetaling, og det er ikke op til arbejdsgiver at vurdere, om man er syg.


Lige præcis. Der er simpelthen alt for meget fokus på, at det er sorg, der gør dem syge/uarbejdsdygtige. Det er hamrende ligegyldigt. Er de uarbejdsdygtige, så er de uarbejdsdygtige. De skal ikke først have det godkendt af kolleger og arbejdsgiver, om det nu er en valid grund i deres øjne. Gudskelov.


Selvfølgelig skal det da godkendes og behandles som alle andre psykiske sygdomme? Her tager man jo udgangspunkt i lægens mulighedserklæring.

Man bliver ikke bare væk.


Det er der vel heller ikke nogen, der har givet udtryk for? At de bare bliver væk. Men de skal så sandelig heller ikke først have arbejdsgivers accept af, at de bliver hjemme, hvis de er for ødelagte af sorg. Lægeerklæring og sygesamtale kan komme på tale, men først efter den tid, lovgivningen byder.

Og så vil jeg lige sige, at der er stor forskel på at være psykisk påvirket af sorg og så have en psykisk sygdom.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf DenBruneMunk » 27. aug 2018, 19:03

Efter et dødsfald i familien og sorg , tog jeg nogle dage efter indtræffen, det skete iflg. aftale med arbejdsgiver. Der fulgte så en begravelsesfridag ugen efter, den var iflg. personalehåndbog en betalt fridag.

Der kan være mange psykiske grunde, og for nogle et stort tab, så om man kalder det sygdom, er primært op til hvordan man har det og føler man sig dårlig tilpas, så er det jo per definition en sygdom for os, nogle tager piller, andre holder det inde og viser intet.

Så længe man kan tale med chef eller leder på stedet om det, så kan man nok godt finde ud af om det er sygdom eller ferie.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf Artem » 27. aug 2018, 20:10

Jeg ved ikke rigtig hvad der er fair... Har ikke nogen ide om hvad andre gør, for hvis jeg tænker tilbage på mine egne forældre og da deres forældre døde, der holdt de jo kun fri til begravelsen.

For 8 år siden da min storebror døde, der tog jeg "hjem" den eftermiddag da jeg hørte om det, og ringede så til mit job næste dag og sagde at jeg ikke kunne komme på job på grund af det.
Havde som sådan ikke tænkt over hvor mange dage det skulle handle om, men sekretæren på job sagde at jeg bare skulle blive der så længe det var nødvendigt. (skal siges at jeg var ny i noget jobpraktik som nyuddannet og havde på den måde ikke noget særligt ansvar eller jobopgaver)
Det endte så med at blive en uge til efter begravelsen.

Men at jeg på den måde var væk en uge handlede ikke så meget om sorg, men mere at der var så meget praktisk jeg skulle tage mig af, og der var det bare upraktisk at gå på job 100 km der fra.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf dgd2007 » 27. aug 2018, 20:13

Jeg fik (selvbetalt) fri da min mor lå for døden. Altså før, ikke efter.
Det synes jeg, var fair nok.
Jeg er enig i at folk der mister et barn, bør have meget lang snor. Forældre burde vel i de fleste tilfælde ikke være nødvendigt. Det er jo lige som naturens orden. Men man bør da være large og tillade den pågældende at afholde noget ferie eller lignende, hvis der er brug for det. :gruble:
0
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2692
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3848

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf HappyQ » 27. aug 2018, 20:46

Jeg kender et par, der mistede deres otteårige datter til kræft, de fik begge betalt orlov i tre måneder. Da min mands forældre døde med et halvt års mellemrum fik han hver gang fem omsorgsdage af arbejdspladsen.
Jeg mistede min mand i november, det er jeg ikke kommet mig over endnu, men jeg er pensionist, så jeg kan tage den tid, jeg har brug for.
1
23-06-16 :love2:
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf ajnaM » 28. aug 2018, 04:45

Sangius skrev:Jeg føler det løber lidt af sporet fra det jeg prøver at sige.

Jeg mener blot, at har man brug for mere fravær en hvad der normalt kan forventes i forhold til dødsfaldet, må man gennem sin praktiserende læge få en sygemeldning som ved alle andre psykiske sygdomme.


Talte du ikke om, at man selv må betale med orlov, ferie eller lignende?
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf TinaW » 28. aug 2018, 05:12

dgd2007 skrev:Jeg fik (selvbetalt) fri da min mor lå for døden. Altså før, ikke efter.
Det synes jeg, var fair nok.
Jeg er enig i at folk der mister et barn, bør have meget lang snor. Forældre burde vel i de fleste tilfælde ikke være nødvendigt. Det er jo lige som naturens orden. Men man bør da være large og tillade den pågældende at afholde noget ferie eller lignende, hvis der er brug for det. :gruble:


Så fordi det er naturens orden, så kan man ikke føle sorg og i den forbindelse have brug for en sygemelding?
Ikke alle forældre dør mætte af dage i en høj alder.
Jeg havde en kollega, hvis far fik en garage port i hovedet og døde, han var vel ikke mere end midt i 50'erne. Hun var da sygemeldt i en periode, hvilket ingen satte spørgsmålstegn ved.
Min mor blev 74, reelt set kunne hun have levet både 10 og 15 år mere, hvis ikke hendes krop havde været ødelagt af sygdom.
På en måde har vi jo været klar over, at det var undervejs, da hun har haft det skidt et godt stykke tid, men alligevel blev jeg handlingslammet, da min lillebror ringede, at vi skulle komme og det så hurtigt som muligt.
2
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf Annione » 28. aug 2018, 05:37

Samlet set var jeg sygemeldt i en uge. Min far døde en søndag, jeg var på arbejde fredag og mandag, hvorefter jeg havde 2 fridage i forbindelse med begravelsen.

Jeg var startet på job den 2. januar - min far døde den 8. - ikke skide mange dage til at give et godt indtryk af mig, men alle chefer var meget forstående.
Det var ikke engang mig selv, men min veninde, der ringede og sagde at min far var død. Jeg var på besøg hos hende, da jeg fik beskeden.

Jeg synes det er individuelt, hvor meget fri man har brug for.
Min far var syg og gammel - men der følte jeg ikke det gjorde nogen forskel for mig. Jeg kunne hverken havde sørget mere eller mindre, om hans død var kommet bag på alle.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf vibbsen » 28. aug 2018, 05:49

Hvis det er nødvendigt med en sygemelding grundet et dødsfald, så er det efter min mening helt OK. Vi reagerer forskelligt på sorg, og nogen bliver faktisk decideret syge af det.

Jeg er hverken arbejdsgiver eller leder. Jeg er derimod kollega. Og i den "position" tilkommer det faktisk ikke mig at stille spørgsmåltegn ved om det er OK at folk er sygemeldte eller ej. Det forventer jeg at "laget" over mig har fuldstændig styr på.
14
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf Sangius » 28. aug 2018, 06:34

SurSødSovs skrev:
ajnaM skrev:
Sangius skrev:Jeg føler det løber lidt af sporet fra det jeg prøver at sige.

Jeg mener blot, at har man brug for mere fravær en hvad der normalt kan forventes i forhold til dødsfaldet, må man gennem sin praktiserende læge få en sygemeldning som ved alle andre psykiske sygdomme.


Talte du ikke om, at man selv må betale med orlov, ferie eller lignende?


Det gør jeg - for så vidt vi taler alm sorg og praktiske ting omkring begravelse og nedpakning, der ikke kan nås inden for den betalte frihed.

Er man så ramt, så man ikke kan tale i telefon, handle ind og reelt er stg, så følger det selvfølgelig reglerne som ved al anden sygdom, herunder udstedelse af en mulighedsattest, der afdækker, at personen reelt ikke er i stand til at varetage nogle som helst dele af det, der er personens arbejde


Enig. Og i den forbindelse synes jeg f.eks. ikke at der skal være nogen betalte fridage i forbindelse med et kæledyrs død.
At man så melder sig syg grundet det alligevel, det må være ens eget valg. Jeg er bedøvende ligeglad med hvorfor mine kolleger melder sig syge, jeg tænker det er helt op til dem selv at vurdere nødvendigheden af.

Men hvis jeg meldte mig syg på konto, havde jeg nok gået stille om dørene med det, for tror ikke min leder havde fundet det en gyldig grund. Og det forstår jeg godt. :genert:
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf Fru Sunshine » 28. aug 2018, 09:19

Da min far døde, fik jeg en betalt fridag dagen før, fordi jeg brød sammen. Jeg blev sendt hjem med besked om ikke at komme tilbage, før jeg var klar. Det var dagen inden juleafslutningen, jeg blev sendt hjem, og min far døde morgenen efter.
Jeg mødte på arbejde efter juleferien, for da var jeg klar.
Min fars forløb havde været hårdt, og det gik stærkt, men jeg havde gennemlevet sorgen mens det stod på, og jeg var klar til at slippe ham, da han døde.

Var det sket uventet, ved jeg ærligt talt ikke, hvor lang tid jeg havde gået brug for. Det kan man jo ikke beslutte på forhånd eller forudse.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"