Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf decibell » 29. aug 2018, 19:47

milisa skrev:
Sangius skrev:Lige meget hvorfor du melder dig syg, må det jo være under samme lovgivning - efter x antal dage kan arbejdsgiver bede om lægeattest, og så ruller den derfra.

For mig handlede debatten mest om hvad jeg personligt synes man kan tillade sig.

Der er vel ingen der synes, at der skal lovgives om hvad du må melde dig syg for - der ville i givet fald kræve at du altid skulle oplyse hvorfor du er syg, og så en kæmpe udvidet checkliste for lederen at gå igennem efterfølgende. :gruble:


Præcis. Også mig. Stråmændene står bare lidt i kø i denne debat...
Hvorhenne? Der svares jo efter, hvad der skrives?
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf Prosperity74 » 29. aug 2018, 20:15

Maanii skrev:Hvis min mand døde kan jeg ikke forestille mig hvordan jeg nogensinde ville blive tilnærmelsesvis normaltfungerende igen. Jeg håber helt egoistisk at jeg dør før ham, men hvis det skete kan jeg næsten ikke forestille mig jeg kunne arbejde eller leve igen.


Jeg ville have det helt på samme måde som dig, hvis min kæreste ( forlovede og far til min søn på 7 år ) døde. Jeg ville “gå helt i sort” og være lammet af sorg.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf godtnavn » 29. aug 2018, 21:41

Min kæreste havde små to uger da hans far blev myrdet (skudt under et røveri). Halvanden måned efter mistede vi da jeg var i starten af andet trimester og der gik han så helt ned, og var væk i over en måned, og derefter en ugentlig fridag hvor han gik til psykolog i mange måneder. Hans arbejdsplads var så støttende og var dem der sagde han endelig skulle tage al den tid han ahvde brug for og de betalte både hans psykolog i ½ år samt fuld løn under al fraværet. Han har sgu en god arbejdsplads!

Hvis jeg mistede min datter tror jeg aldrig jeg ville komme til at fungerer igen, eller, logisk ved jeg at det jo nok ville ske, men kan ikke forestille mig at leve uden hende. Hvis jeg mistede min mand ville der nok også komme en lang periode hvor jeg ikke hang sammen, men her ville jeg nok nemmere fungerer lidt igen (i hvert fald på overfladen) fordi jeg ville være nødt til det i forhold til vores datter.
4
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. aug 2018, 22:26

SurSødSovs skrev:Er der en, der vil opklare for mig: Er der virkeligt nogen her i tråden, der mener, sorg ved kælrdyrs død skal kunne give arbejdsgiverbetalt sygedage?


Grundlæggende nej.
Men som hundejer kan jeg også godt forstå hvis man faktisk bliver så ramt af at ens hund har det rigtig skidt og man må aflive den.
Min eksmand fik en hjemmedag på arbejdpladsens opfordring, da vores gamle hund blev rigtig skidt tilpas og måtte aflives gr. alvorlig og akut sygdom. Rationelt kunne vi begge jo godt forholde os til at det "bare" var en hund, og at sådan er det når man vælger at have kæledyr, men lige på selve dagen, og dagene efter gjorde det fanme ondt, og vi var alle enormt kede af det. Og de følelser fik så lov at være der.
Jeg var på barsel, så for mig var det ikke aktuelt, men tænker faktisk at min arbejdsevne og overskud til at udføre arbejdet ville være for påvirket lige den første dag eller 2. For eksmand var det absolut en tung uge, han gik på job, men havde det ikke skide fedt, var trist og ked. Og så bliver arbejdsevne derefter. Og her må man jo opveje hvor meget opmærksomhed ens job kræver, hvor meget på man skal være, og om man kan leve nogelunde op til krav og forventninger.

Jeg har en tidligere kollega der i ramme alvor har ringet til arbejdspladsen og meldt hunds første sygedag, og faktisk også med en forventning om at få løn under fravær, hun havde jo ikke nogle små børn der krævede at hun tog barns første sygedag :sarkasme: Hendes behov for at være ved og omkring hund blev anerkendt, og der blev fundet en løsning for at dække hendes timer ind, men hun fik nu ikke løn for det.
Nok en af de mærkeligste ting jeg skulle forholde mig til som TR på stedet :tie:
Senest rettet af Madam Pomfrey 29. aug 2018, 22:31, rettet i alt 1 gang.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. aug 2018, 22:27

SurSødSovs skrev:Er der en, der vil opklare for mig: Er der virkeligt nogen her i tråden, der mener, sorg ved kælrdyrs død skal kunne give arbejdsgiverbetalt sygedage?


Ja, hvis sorgen trigger en reaktion, der gør personen uarbejdsdygtig, men så er det vel egentlig heller ikke årsagen, der medfører sygemelding, men konsekvensen.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. aug 2018, 23:17

SurSødSovs skrev:
DetSorteCirkus skrev:
SurSødSovs skrev:Er der en, der vil opklare for mig: Er der virkeligt nogen her i tråden, der mener, sorg ved kælrdyrs død skal kunne give arbejdsgiverbetalt sygedage?


Ja, hvis sorgen trigger en reaktion, der gør personen uarbejdsdygtig, men så er det vel egentlig heller ikke årsagen, der medfører sygemelding, men konsekvensen.


Det giver for mig lige så meget mening som at være talblind og insistere på at være matematiklærer.

Man kan have nogle personlige udfordringer, man bare ikke gør til sin arbejdsgivers problem.


Jeg synes, det kommer an på, om det er systematisk eller et enkeltstående tilfælde, som Madame Pomfrey nævner.
Egentlig samme princip som jeg engang beskrev i en lignende debat: viewtopic.php?f=5&t=2129&p=509577&hilit=sygedag#p509577
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. aug 2018, 04:50

SurSødSovs skrev:Jeg har det så sådan, at pressede situationer og andet i den dur, det betaler man selv for. Det er stadig træls for virksomheden med det manglende varsel, men de bør ikke også betale løn.


Jeg ved ikke, om du misforstår, eller om jeg ikke er tydelig nok, for det er stadig ikke det, jeg mener.
Hvis betalt fravær i forbindelse med dyrs sygdom og død er ikke en del af din overenskomst, og det er det vel stort set aldrig, er det i sagens natur ikke noget, man har ret til, og derfor heller ikke noget, man kan benytte sig af, "bare" fordi et dyr dør, og man er trist og presset, men hvis man i et enkeltstående tilfælde bliver så ramt af sorg, at man ikke kan udføre sit arbejde, må man efter min mening sygemelde sig og følge gældende regler. Dvs. når tilstanden er mere end en presset situation.
På den måde er dyret egentlig underordnet, ligesom det ved en sygemelding pga. alt muligt andet er tilstanden og ikke årsagen, som er afgørende.

Som jeg ret tydeligt skriver i det linkede indlæg, er jeg imod, at man opfinder fraværsdage, som man ikke har ret til.
3
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf TinaW » 30. aug 2018, 10:04

SurSødSovs skrev:Er der en, der vil opklare for mig: Er der virkeligt nogen her i tråden, der mener, sorg ved kælrdyrs død skal kunne give arbejdsgiverbetalt sygedage?


Som udgangspunkt nej.
Men jeg ville nok gerne have lov til, at tage en feriedag på dagen/dagen efter, hvis vi f.eks taler om akut aflivning. Med mindre det var fuldstændigt uforligneligt med mine opgaver.
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf decibell » 30. aug 2018, 12:23

SurSødSovs skrev:
DetSorteCirkus skrev:
SurSødSovs skrev:Jeg har det så sådan, at pressede situationer og andet i den dur, det betaler man selv for. Det er stadig træls for virksomheden med det manglende varsel, men de bør ikke også betale løn.


Jeg ved ikke, om du misforstår, eller om jeg ikke er tydelig nok, for det er stadig ikke det, jeg mener.
Hvis betalt fravær i forbindelse med dyrs sygdom og død er ikke en del af din overenskomst, og det er det vel stort set aldrig, er det i sagens natur ikke noget, man har ret til, og derfor heller ikke noget, man kan benytte sig af, "bare" fordi et dyr dør, og man er trist og presset, men hvis man i et enkeltstående tilfælde bliver så ramt af sorg, at man ikke kan udføre sit arbejde, må man efter min mening sygemelde sig og følge gældende regler. Dvs. når tilstanden er mere end en presset situation.
På den måde er dyret egentlig underordnet, ligesom det ved en sygemelding pga. alt muligt andet er tilstanden og ikke årsagen, som er afgørende.

Som jeg ret tydeligt skriver i det linkede indlæg, er jeg imod, at man opfinder fraværsdage, som man ikke har ret til.


Jep. Jeg misforstod. Bliver man så ked af et dyrs sygdom, så det er årsag til sygefravær, er det nok også mere dråben, der får bægeret til at flyde over og noget, der kræver ekstra opmærksomhed


Undskyld, men kan du uddybe det markerede? Jeg læser det nemlig som om, at hvis man bliver så ked af et kæledyrs død, at man ikke kan fungere, så er det i dine øjne ikke en normal reaktion, men sker kun, fordi der var andre ting i vejen, der gjorde en ekstra sårbar. At hvis alt ellers havde været i orden, så ville man ikke have reageret så voldsomt på dyrets død. Er det sådan, det skal forstås?
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf decibell » 30. aug 2018, 12:26

SurSødSovs skrev:Er der en, der vil opklare for mig: Er der virkeligt nogen her i tråden, der mener, sorg ved kælrdyrs død skal kunne give arbejdsgiverbetalt sygedage?


Jeg undrer mig over dit spørgsmål, da flere jo netop har tilkendegivet, at hvis sorgen gør en uarbejdsdygtig, så ja. Tror du ikke på mig, og andre, der har udtrykt det?
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf Fru Sunshine » 3. sep 2018, 12:55

SurSødSovs skrev:Er der en, der vil opklare for mig: Er der virkeligt nogen her i tråden, der mener, sorg ved kælrdyrs død skal kunne give arbejdsgiverbetalt sygedage?

Ikke mig i hvert fald, men jeg var godt nok taknemmelig for, at jeg mistede Kat fredag før pinse, så jeg havde nogle dage til at sørge over hende.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Pagunette
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29. apr 2016, 16:25
Kort karma: 3
Likede indlæg: 55

Re: Sygemelding grundet dødsfald - din mening

Indlægaf Pagunette » 5. sep 2018, 13:13

Fra eget liv... Sidste år endte jeg med at være syg fra august og frem til februar i år pga dødsfald.. Ja, nogle vil tænke det var lang tid, men hør min historie før i dømmer mig ;) jeg var tæt på at miste mit eget liv til en uopdaget tarmsygdom i januar 2017, det handlede om 1-2 dage, så havde det være for sent - sygmeldt på chfens ordre i en uge.
En måned efter dette dør min højtelskede gudfar - ingen sygemelding der.
En måned efter ham, dør min mor pludseligt - 14 dages sygemelding.
3 måneder efter min mor, dør min moster ( mors lillesøster)- ingen sygemelding lige efter, men der gik knap en måned efter sidste dødsfald, til jeg knækkede helt og overhovedet ikke kunne overskue mit job, som var i butik, og skulle have med andre mennesker at gøre ogtil sidst en indlæggelse påpsykiatrien. Jeg har meget i bagagen fra barndommen, som også spiller ind på det efterfølgende psykiske knæk.

Ved nogle fandt det mærkeligt og måske unødvendigt med så lang en sygemelding, men jeg havde intet valg, jeg ku ikke mere.
2

Tilbage til "Livets forhold"