Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Lys
Kort karma: 271
Likede indlæg: 3611

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Lys » 13. aug 2018, 17:55

Jeg gik i folkeskole (der var kun den skole i byen og ingen privatskoler i cykelafstand). Det var på sin vis fint - det var (er?) en udmærket skole, men lærerne havde ikke rigtigt held med at udfordre mig, så jeg skøjtede gennem skoletiden. Det gjorde jeg også i gymnasiet (få fag undtaget), så jeg tror ikke at jeg var blevet udfordret væsentligt mere på andre skoler, og det var i øvrigt ikke noget, man fokuserede så meget på der i 90’erne.

Jeg vil formentlig selv vælge folkeskole til mit fremtidige barn, men ikke for enhver pris. Der vil dog skulle virkelig meget til, for at jeg ikke vil give det en chance fra start. I min nuværende bydel, ville jeg utvivlsomt vælge folkeskolen.
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 841
Likede indlæg: 5799

Indlægaf Bøtte » 13. aug 2018, 18:23

Vores datter er lige startet i friskole. Det er et resultat af at vores kommune har lukket alt for mange skoler og samlet alt for mange børn på de resterende skoler.
Da de lukkede den sidste skole, opstod der faktisk endnu en friskole her i byen som resultat af det, så tilsyneladende har mange samme mening som mig/os.

Jeg er egentlig for folkeskolen. Ville gerne vi boede et sted, hvor det var det naturlige valg, men det er det ikke her.

Derudover er vores datter født lidt for tidligt og skulle faktisk have været en årgang yngre. Det har givet hende lidt udfordringer især omkring støjfølsomhed. Det er også en af årsagerne til, at vi har vi valgt en mindre skole.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2304
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 22138

Indlægaf kidkomb » 13. aug 2018, 19:18

Nu har jeg ikke børn (og skal ikke have nogen) men skulle jeg have haft børn ville min holdning være stærkt påvirket af min egen skolegang, som bød på meget engagerede lærere (den ene tilknyttede lærer var endda under uddannelse til børnepsykolog), ingen lektier (af betydning) før meget sent og ikke super mange timer på skemaet (i 8'e og 9'e var der selvfølgelig flere) Det var, efter min mening, perfekt og jeg ville ønske for mine (fiktive) børn at de fik samme mængde fritid som jeg havde.
Vi var en af de bedste afgangsklasser skolen nogensinde havde haft, så det er ikke fordi vi bogligt manglede noget som helst.
Fordi folkeskolen ikke kan honorere dette, så ville jeg naturligt se mig om efter en friskole eller privatskole med færre timer på skemaet og gerne med fokus på musik og bevægelse (masser af undersøgelser peger på at det forbedrer indlæringen markant).
1
Min yndlingsstilling er søstjernen.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1418
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12619

Indlægaf Fru Sunshine » 13. aug 2018, 19:42

Med reformen, inklusionen og de klassekvotienter folkeskolen er underlagt, kan jeg ikke bebrejde nogen, at de vælger privatskoler til deres børn, men det er selvfølgelig trist, at det er med til at udvande folkeskolen.

Jeg gik i folkeskole, og det gjorde mine børn også.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 779
Likede indlæg: 10419

Indlægaf vibbsen » 13. aug 2018, 20:47

fisken80 skrev:
Artem skrev:
Joe skrev:
Artem skrev:Folkeskole der findes slet ikke en privatskole her.
Tror det er mest brugt i de store byer for at undgå børn fra socicalt boligbyggeri.

Det var sgu lidt af en fordom om privatskoler der...

Men er det forkert?

Øh JA. Hvor bor du henne?

Jeg synes faktisk ikke at Artem er helt skævt på den. Ihvertfald ikke for hovedstaden hvor jeg bor. Og jeg må indrømme at jeg opfatter Lilleskole & Privatskole som 2 ret forskellige koncepter. Og så dog. Vi har et hold venner hvis datter startede i Lilleskole sidste år. Og de har blankt erkendt at det handlede om at de ikke ønskede at deres datter skulle i den lokale folkeskole.

Vores datter starter i skole i morgen. Og den eneste årsag til at hun skal starte i folkeskolen, er at den folkeskole som vi hører til har meget meget få børn fra sociale boligbyggerier. There. I said it. Mit barns fremtid er for vigtig til at jeg kan tillade at hun bliver trukket ned af socialt belastede børn. Det står jeg gerne ved. Også selvom jeg ved at det får mig til at fremstå som et ikke særlig sympatiske menneske....Jeg væmmes faktisk lidt ved mig selv. Men står alligevel ved mine holdninger.

Vi har 9 folkeskoler i vores kommune. Der er 3 af disse som jeg ville overlade min datter til. Resten bliver det et "Nej Tak" til herfra....Kommunen byder på adskillige belastede sociale boligbyggerier, som hvis elever er jævnt fordelt på de sidste 6 med de problematikker som det nu indebærer. Og havde vi hørt til en af dem, så var det blevet den privatskole som åbnede for 2 år siden, primært på initiativ fra ressourcestærke forældre i et af de virkelig belastede områder.
Man har i de 6 år vi har boet i kommunen ikke lavet andet end at skære og lægge sammen i folkeskolerne. Og det går ud over det faglige niveau. Det går ud over kvaliteten. Det går ud over de fysiske rammer . Og ikke mindste så har det betydet masser af uro på de pågældende skoler hvor der har været stor udskiftning i både ledelser såvel som personale...Et sted gik lederen i frustration. Fulgt af resten af ledergruppen. Hvorefter der blev ansat en ny skoleleder som passede bedre ind i den "profil"som man fra kommunalbestyrelsen ønskede. Hvorpå 3/4 dele af personalet sagde op fordi denne var helt umulig at samarbejde med....Lederen er nu fyret og man har valgt at omrokerer en skoleleder fra byens mest velfungerende folkeskole til at rette op på tingene. Hvilket afstedkom at formanden for skolebestyrelsen på den skole hvor vedkommende kom fra, blev så vred at han gik i vrede. Og den person som blev fravalgt som skolekleder i første omgang blev rykket op som skoleleder (Hun er iøvrigt rigtig kompetent og sød - så lad os se hvor længe hun bliver på posten) Det har jeg ikke tænkt mig at lægge barn til. Nøjagtig ligesom den forældregruppe som står bag byens seneste privatskole heller ikke ville. De havde gennem flere år været udsat for det, vi i vores skoledistrikt (Hvor dette "drama" udspillede sig" ) kun har oplevet en gang.
Inden denne privatskole åbnede var der kun 1 privatskole i kommunen. Og her var ventelisten for børnehaveklasseårgangene fyldt når vi nåede Juni i det år hvor børnene blev født....D.v.s. blev dit barn født fra Juli og frem så var det bare ærgerligt...Så var der så mange børn på venteliste allerede at du havde en virkelig lille chance for at få dit barn ind med mindre der var store søskende som kunne give søskendefordel på ventelisten...SÅ vi kan umuligt være de eneste som har det på den måde....

Jeg har en veninde hvis søn har været tilknyttet specialområdet. Fordi han er autist. De valgte helt bevidst privatskole fra. Fordi privatskolerne IKKE har ressourcerne til at håndterer disse børn. Det har været et gedemarked uden lige. Personaleudskiftninger. Manglende vilje, eller rettere ressourcer til tilpasse tilbuddet til det som var relevant og nødvendigt (min veninde er slet ikke urimelig) og virkelig tung sagsbehandling. Deres søn er lige startet i 2.klasse i et specialtilbud uden for kommunen. Men det har været en lang og selv vej.

Når det er sagt, så vil jeg rigtig gerne folkeskolen. Jeg synes tanken bag folkeskolen er rigtig god. Men den bliver desværre ødelagt af manglende ressourcer og tung "forretningsgang". Og jeg forstår derfor sagtens de ressourcestærke forældre som vælger dette fra. Det ville jeg også selv have gjort hvis det var nødvendigt.

Jeg gik selv på folkeskole i 0-9.klasse...Og på privatskole i 10.klasse....Men hvis jeg skal være ærlig, så kan man ikke sammenligne folkeskolen anno 1979-1989 med folkeskolen anno 2018. Der er simpelthen sket for meget siden "mor var dreng og gik i folkeskolen". Min egen mor har dog indrømmet at var hun mor til børn idag. Så røg de direkte på privatskole.
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Bergen
Kort karma: 13
Likede indlæg: 726

Indlægaf Bergen » 13. aug 2018, 21:10

^^ i sidste ende kan man jo blive tvunget til at flytte. Hvis der er udsolgt på privatskolerne for børn født efter juli og folkeskolen ikke prioteres og er dårligt fungerende i årevis i området, hvor man bor. Det er sgu en politisk falliterklæring.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 218
Likede indlæg: 1516

Indlægaf Artem » 13. aug 2018, 21:18

fisken80 skrev:Friskoler er da også privatskoler.

Jeg kan sikkert google mig til hvad forskellen er? Men hvad er forskellen på de to ting?
For jeg er helt med på at de begge er private skoler, med en vis kommunal tilskud, og følgende forældrebetaling.

Men hvis jeg ser på min del af landet, og de skoler jeg kender til.

Så er friskoler oftest nedlagte landsbyskoler, hvor der har været en masse resursestærke forældre i lokalsamfundet der har støttet op en friskole, og hvor man gør meget for at holder omkostningerne nede, forældrene har et par arbejds weekender om året osv. Hvor skolen altså hovedsageligt består på grund af forældrenes store engagement.

En privatskole ligger derimod i en stor by, kører efter en bestemt lærrings filosofi, og er generelt mere elitært, for de resursestærke forældre der kan betale sig fra det hele.

Nu bliver jeg sikkert beskyldt for at være fordomsfuld igen.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 13. aug 2018, 21:19

Bergen skrev:^^ i sidste ende kan man jo blive tvunget til at flytte. Hvis der er udsolgt på privatskolerne for børn født efter juli og folkeskolen ikke prioteres og er dårligt fungerende i årevis i området, hvor man bor. Det er sgu en politisk falliterklæring.

Jeps....Det er da en mega politisk falliterklæring....

Til gengæld så prioriterer vi "dansk" mad i institutionerne, juletræ på torvet, og har brugt 5 mio. på en strandpark.....

#hurrahvordetgår....

I vores kommune er der sjovt nok INGEN af de siddende politikere som har børn i folkeskolen.....Eller det formoder jeg ihvertfald...For så ville der nok være en del mere fokus på folkeskolen i området...Men når jeg læser diverse referater, jamen så er det ikke noget der bliver taget op med mindre der er nogen sure forældre tilstede til byrådsmøderne....Og sker det : Jamen så lukker man enten mødet. Eller udskyder punktet....

Som sagt : Mit barn er i folkeskolen i denne kommune så længe det giver mening. Den dag hvor det IKKE giver mening. Jamen så er vi enten dem der er skredet. Eller også ryger hun på privatskole inde i byen...
1

Citat Hella Joof
Bergen

Indlægaf Bergen » 13. aug 2018, 21:22

vibbsen skrev:
Bergen skrev:^^ i sidste ende kan man jo blive tvunget til at flytte. Hvis der er udsolgt på privatskolerne for børn født efter juli og folkeskolen ikke prioteres og er dårligt fungerende i årevis i området, hvor man bor. Det er sgu en politisk falliterklæring.

Til gengæld så prioriterer vi "dansk" mad i institutionerne, juletræ på torvet, og har brugt 5 mio. på en strandpark.....

#hurrahvordetgår....

I vores kommune er der sjovt nok INGEN af de siddende politikere som har børn i folkeskolen.....Eller det formoder jeg ihvertfald...For så ville der nok være en del mere fokus på folkeskolen i området...Men når jeg læser diverse referater, jamen så er det ikke noget der bliver taget op med mindre der er nogen sure forældre tilstede til byrådsmøderne....Og sker det : Jamen så lukker man enten mødet. Eller udskyder punktet....

Som sagt : Mit barn er i folkeskolen i denne kommune så længe det giver mening. Den dag hvor det IKKE giver mening. Jamen så er vi enten dem der er skredet. Eller også ryger hun på privatskole inde i byen...

Hurra hvor det går. Eller nåwet.
Det jo nok sådan de fleste af os tænker. Det må man bare ikke sige og taberne er dem, der ikke kan flytte eller betale sig fra det og dét er sgu en skidt ting.
0
Bergen

Indlægaf Bergen » 13. aug 2018, 21:27

Artem skrev:
fisken80 skrev:Friskoler er da også privatskoler.

Jeg kan sikkert google mig til hvad forskellen er? Men hvad er forskellen på de to ting?
For jeg er helt med på at de begge er private skoler, med en vis kommunal tilskud, og følgende forældrebetaling.

Men hvis jeg ser på min del af landet, og de skoler jeg kender til.

Så er friskoler oftest nedlagte landsbyskoler, hvor der har været en masse resursestærke forældre i lokalsamfundet der har støttet op en friskole, og hvor man gør meget for at holder omkostningerne nede, forældrene har et par arbejds weekender om året osv. Hvor skolen altså hovedsageligt består på grund af forældrenes store engagement.

En privatskole ligger derimod i en stor by, kører efter en bestemt lærrings filosofi, og er generelt mere elitært, for de resursestærke forældre der kan betale sig fra det hele.

Nu bliver jeg sikkert beskyldt for at være fordomsfuld igen.

Det er samme regler for brugerbetaling for fri- og privatskoler. Der kan også sagtens være arbejdsdage på privatskoler for forældre såvel som på friskoler. Same/same.

Så uanset hvad, så koster tilvalget af andet end folkeskole penge og sigter derfor på forældre, der er økonomisk ressourcestærke.
1
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 13. aug 2018, 21:39

Bergen skrev:
vibbsen skrev:

#hurrahvordetgår....

Det jo nok sådan de fleste af os tænker. Det må man bare ikke sige og taberne er dem, der ikke kan flytte eller betale sig fra det og dét er sgu en skidt ting.

Præcis. Jeg er ikke særlig vild med at være i den kategori som kan tillade sig at sige "hurra hvor det går-eller nowet" og som så kan flytte eller betale sig fra det....For i bund og grund så så jeg gerne at det slet ikke var nødvendigt at nogen havde det sådan.

Da jeg - i årene 1979-1990 - gik i folkeskole var der 2(TO) elever som skiftede skole midt i forløbet uden at dette skyldtes flytning (og med flytning mener jeg virkelig langt væk....). Den ene var Claus som var klassens mobbeoffer nr 1. Han skiftede imellem 5. og 6 klasse. Den anden var Peter-Rene som skiftede mellem 7.og 8.klasse. Claus var seriøst et offer. Og han er aldrig kommet sig over det. Det var vitterligt grimt det der foregik. Peter Rene var faktisk årgang '74 mens vi andre var årgang '73. Og han gik derfor bare et år om. Ikke fordi han ikke var med fagligt. Men fordi han måske trængte til at få en succes med at være "den ældste" istedet for altid at være den "yngste".

Idag er mit indtryk at det der med skoleskift, er noget der sker rigtig ofte. Fordi det sker på forældrenes foranledning. Og det synes jeg er værd at overveje årsagen til. Hvorfor er det at forældre idag føler behovet for at flytte deres børn med den frekvens som gør sig gældende...
0

Citat Hella Joof
Bergen

Indlægaf Bergen » 13. aug 2018, 21:41

vibbsen skrev:
Bergen skrev:
vibbsen skrev:

#hurrahvordetgår....

Præcis. Jeg er ikke særlig vild med at være i den kategori som kan tillade sig at sige "hurra hvor det går-eller nowet" og som så kan flytte eller betale sig fra det....For i bund og grund så så jeg gerne at det slet ikke var nødvendigt at nogen havde det sådan.

Da jeg - i årene 1979-1990 - gik i folkeskole var der 2(TO) elever som skiftede skole midt i forløbet uden at dette skyldtes flytning (og med flytning mener jeg virkelig langt væk....). Den ene var Claus som var klassens mobbeoffer nr 1. Han skiftede imellem 5. og 6 klasse. Den anden var Peter-Rene som skiftede mellem 7.og 8.klasse. Claus var seriøst et offer. Og han er aldrig kommet sig over det. Det var vitterligt grimt det der foregik. Peter Rene var faktisk årgang '74 mens vi andre var årgang '73. Og han gik derfor bare et år om. Ikke fordi han ikke var med fagligt. Men fordi han måske trængte til at få en succes med at være "den ældste" istedet for altid at være den "yngste".

Idag er mit indtryk at det der med skoleskift, er noget der sker rigtig ofte. Fordi det sker på forældrenes foranledning. Og det synes jeg er værd at overveje årsagen til. Hvorfor er det at forældre idag føler behovet for at flytte deres børn med den frekvens som gør sig gældende...

Vi er ikke uenige. Overhovedet. Desværre tror jeg ikke, at vi har set bunden af det offentlige tilbud endnu. Og så er de af os med ok økonomi vinderne. Bare ærgeligt for de børn (og ikke resourcestærke forældre der udemærket ved det), der ofres på dét.
Senest rettet af Bergen 13. aug 2018, 21:44, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 218
Likede indlæg: 1516

Indlægaf Artem » 13. aug 2018, 21:42

Bergen skrev:Det er samme regler for brugerbetaling for fri- og privatskoler. Der kan også sagtens være arbejdsdage på privatskoler for forældre såvel som på friskoler. Same/same.

Så uanset hvad, så koster tilvalget af andet end folkeskole penge og sigter derfor på forældre, der er økonomisk ressourcestærke.

Jeg er med på at det er de samme regler, men hvorfor vælger man det ene eller andet navn til skolen?
0
Fra bybo til thybo
Bergen

Indlægaf Bergen » 13. aug 2018, 21:44

Artem skrev:
Bergen skrev:Det er samme regler for brugerbetaling for fri- og privatskoler. Der kan også sagtens være arbejdsdage på privatskoler for forældre såvel som på friskoler. Same/same.

Jeg er med på at det er de samme regler, men hvorfor vælger man det ene eller andet navn til skolen?

Frit valg. Simpelthen.
0
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1049

Indlægaf Tobywan » 13. aug 2018, 21:46

Min søn på 6 måneder er skrevet op og optaget på den lokale privatskole.

Vi bor desværre få hundrede meter på den forkerte side af skolegrænsen. Folkeskolen vi er tilknyttet er både invandretung og ligeledes tilknyttet et socialt boligbyggeri. Denne folkeskole afspejler på ingen måde den generelle befolkningssammensætning, så det bliver et nej tak herfra.

Beklager, men tager sgu ikke lige en for holdet, på min søns bekostning.
1

Tilbage til "Livets forhold"