Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Bergen » 13. aug 2018, 22:07

Artem skrev:
Bergen skrev:Der har i øvrigt været arbejdsdage for forældre i vores kommunale vs og bh. Altså to forskellige institutioner. Helt tydeligt fordi kassen er tom.
Det kommer sikkert også i skolen før eller siden. Det ville ikke undre mig ihvertfald.

Ved ikke helt hvorfor der er tradition for det i kommunale børnehaver? Men tror mest det handler om en form for forældreinddragelse.



Det var nyt hvor mit barn gik i både vs og bh og handlede åbenlyst om at der ellers ikke blev lavet lettere istandsættelse. Så det vil ikke undre mig, hvis vi også møder det i folkeskolen. Desværre.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf vibbsen » 13. aug 2018, 22:19

Bergen skrev:
vibbsen skrev:
Bergen skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:Friskoler er da også privatskoler.

Jeg kan sikkert google mig til hvad forskellen er? Men hvad er forskellen på de to ting?
For jeg er helt med på at de begge er private skoler, med en vis kommunal tilskud, og følgende forældrebetaling.

Men hvis jeg ser på min del af landet, og de skoler jeg kender til.

Så er friskoler oftest nedlagte landsbyskoler, hvor der har været en masse resursestærke forældre i lokalsamfundet der har støttet op en friskole, og hvor man gør meget for at holder omkostningerne nede, forældrene har et par arbejds weekender om året osv. Hvor skolen altså hovedsageligt består på grund af forældrenes store engagement.

En privatskole ligger derimod i en stor by, kører efter en bestemt lærrings filosofi, og er generelt mere elitært, for de resursestærke forældre der kan betale sig fra det hele.

Nu bliver jeg sikkert beskyldt for at være fordomsfuld igen.



Det er samme regler for brugerbetaling for fri- og privatskoler. Der kan også sagtens være arbejdsdage på privatskoler for forældre såvel som på friskoler. Same/same.

Så uanset hvad, så koster tilvalget af andet end folkeskole penge og sigter derfor på forældre, der er økonomisk ressourcestærke.


Altså, jeg gik på privatskole i 10.klasse...Den samme privatskole som en af mine skolekammerater har sine børn på. Der var ingen arbejdsdage for forældre dengang. Og det er der stadig ikke. Jeg gik der i skoleåret 1989-1990. Hans børn går der nu.

Jeg tror det kommer meget an på hvor længe skolen har eksisteret. Jo længere levetid. Jo mere "egenkapital". Jo mere "egenkapital" jo mindre behov for "forældreindsats" er der.......

Til gengæld så har jeg noget familie hvis børn gik på den lokale friskole. Som var "opstået" da kommunen lukkede den lokale skole. Her skulle forældrene gøre rent hver 12.uge...Ellers kunne tingene ikke løbe rundt....


Der har i øvrigt været arbejdsdage for forældre i vores kommunale vs og bh. Altså to forskellige institutioner. Helt tydeligt fordi kassen er tom.
Det kommer sikkert også i skolen før eller siden. Det ville ikke undre mig ihvertfald.


Det var der også i vores vs/bh...vi har dog altid kategorisk nægtet at deltage....At institutionen ikke kan finde ressourcer til at male plankeværker/flytte ting i kælderen/bore knager op/whatever har vi ikke betragtet som vores problem.....Vi er kunder i den kommunale butik via vores brugerbetaling OG vores skattebillet.....Som kunde på et hotel vil jeg da heller ikke forvente at jeg selv skal gøre rent....
Privatskoler/Private institutioner og Fri Skoler derimod, det betrager jeg som vandrehjem hvor man forventes at gøre en vis indsats selv....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf vibbsen » 13. aug 2018, 22:25

Artem skrev:
Bergen skrev:Der har i øvrigt været arbejdsdage for forældre i vores kommunale vs og bh. Altså to forskellige institutioner. Helt tydeligt fordi kassen er tom.
Det kommer sikkert også i skolen før eller siden. Det ville ikke undre mig ihvertfald.

Ved ikke helt hvorfor der er tradition for det i kommunale børnehaver? Men tror mest det handler om en form for forældreinddragelse.


Nope....Det handler helt klart om at budgetterne er så stramme, at hvis ikke forældrene deltager. Så bliver tingene ikke gjort.

Vi har altid sagt fra til at deltage.....Jeg ville da elske at sagsøge kommunen fordi mit barn faldt i et jordfaldshul fordi lapningen af dette var "lagt ud til den enkelte institution".......Vi betalte 2300 kroner om måneden for pasning(og 500 kroner for madordning)....Det mener jeg må inkluderer sikring af de fysiske omgivelser.....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Artem » 13. aug 2018, 22:28

Bergen skrev:Det var nyt hvor mit barn gik i både vs og bh og handlede åbenlyst om at der ellers ikke blev lavet lettere istandsættelse. Så det vil ikke undre mig, hvis vi også møder det i folkeskolen. Desværre.

Nu er vi inde på mit arbejdsområde med vedligehold af kommunale bygninger, og i min kommune har vi cirka 1/4 af det beløb man burde bruge på udvendigt vedligehold om året. Så det kræver en benhård prioritering.
Indvendigt vedlighold står skole, børnehave osv for selv. Med deres eget budget, med hvor de kan trække på os til rådgivning osv.

Men vedligehold fylder intet på de kommunale budgetter. Det er virkelig så latterligt lave beløb der bliver sat af til det i forhold til feks hele skoleområdet, hvor det er under 1% af skoleforvaltningens budget.
Men det er nemmere at spare et par millioner på vedligehold selv om det er en stor del af vores budget, end at tage dem fra skoleområdet, selv om det er promiller de ikke ligger mærke til.
Sådan er kommunalpolitik.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Bergen » 13. aug 2018, 22:35

vibbsen skrev:
Bergen skrev:
vibbsen skrev:
Bergen skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:Friskoler er da også privatskoler.

Jeg kan sikkert google mig til hvad forskellen er? Men hvad er forskellen på de to ting?
For jeg er helt med på at de begge er private skoler, med en vis kommunal tilskud, og følgende forældrebetaling.

Men hvis jeg ser på min del af landet, og de skoler jeg kender til.

Så er friskoler oftest nedlagte landsbyskoler, hvor der har været en masse resursestærke forældre i lokalsamfundet der har støttet op en friskole, og hvor man gør meget for at holder omkostningerne nede, forældrene har et par arbejds weekender om året osv. Hvor skolen altså hovedsageligt består på grund af forældrenes store engagement.

En privatskole ligger derimod i en stor by, kører efter en bestemt lærrings filosofi, og er generelt mere elitært, for de resursestærke forældre der kan betale sig fra det hele.

Nu bliver jeg sikkert beskyldt for at være fordomsfuld igen.



Det er samme regler for brugerbetaling for fri- og privatskoler. Der kan også sagtens være arbejdsdage på privatskoler for forældre såvel som på friskoler. Same/same.

Så uanset hvad, så koster tilvalget af andet end folkeskole penge og sigter derfor på forældre, der er økonomisk ressourcestærke.


Altså, jeg gik på privatskole i 10.klasse...Den samme privatskole som en af mine skolekammerater har sine børn på. Der var ingen arbejdsdage for forældre dengang. Og det er der stadig ikke. Jeg gik der i skoleåret 1989-1990. Hans børn går der nu.

Jeg tror det kommer meget an på hvor længe skolen har eksisteret. Jo længere levetid. Jo mere "egenkapital". Jo mere "egenkapital" jo mindre behov for "forældreindsats" er der.......

Til gengæld så har jeg noget familie hvis børn gik på den lokale friskole. Som var "opstået" da kommunen lukkede den lokale skole. Her skulle forældrene gøre rent hver 12.uge...Ellers kunne tingene ikke løbe rundt....


Der har i øvrigt været arbejdsdage for forældre i vores kommunale vs og bh. Altså to forskellige institutioner. Helt tydeligt fordi kassen er tom.
Det kommer sikkert også i skolen før eller siden. Det ville ikke undre mig ihvertfald.


Det var der også i vores vs/bh...vi har dog altid kategorisk nægtet at deltage....At institutionen ikke kan finde ressourcer til at male plankeværker/flytte ting i kælderen/bore knager op/whatever har vi ikke betragtet som vores problem.....Vi er kunder i den kommunale butik via vores brugerbetaling OG vores skattebillet.....Som kunde på et hotel vil jeg da heller ikke forvente at jeg selv skal gøre rent....
Privatskoler/Private institutioner og Fri Skoler derimod, det betrager jeg som vandrehjem hvor man forventes at gøre en vis indsats selv....


Vi skulle noget andet (igen).....

Helt enig det er en del af dealen i det private, som det offentlige åbenbart er misundelige på..
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Artem » 13. aug 2018, 22:35

Confucius skrev:Normalt hedder det jo ikke bare friskole eller privatskole. De har et specifikt, og ofte meget signal-ladet, navn. Eks.:

Al-Hilal skolen
Aulum kristne friskole
Taastrup Realskole
Bernadotteskolen
Bjørns Internationale skole
Den alternative skole
Den grønne friskole

Alt efter hvad skolen gerne vil signalere udadtil.

Her synes jeg nærmest at alle friskoler bare hedder navnet på den landsby, hvor den tidligere kommuneskole er blevet nedlagt.
Hvor det er sådan noget med. Hvidbjerg friskole
Men ja privatskolerne har ofte bare et "fint gammelt navn" som feks. Skipper Clement Skolen
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Artem » 13. aug 2018, 23:00

vibbsen skrev:Nope....Det handler helt klart om at budgetterne er så stramme, at hvis ikke forældrene deltager. Så bliver tingene ikke gjort.

Vi har altid sagt fra til at deltage.....Jeg ville da elske at sagsøge kommunen fordi mit barn faldt i et jordfaldshul fordi lapningen af dette var "lagt ud til den enkelte institution".......Vi betalte 2300 kroner om måneden for pasning(og 500 kroner for madordning)....Det mener jeg må inkluderer sikring af de fysiske omgivelser.....

Selv om jeg selv er en kommunal "embedsmand" synes jeg det er svært at blive klog på kommunal økonomi.

For de fleste kommuner ville gerne bruge mange flere penge på anlæg, hvor det er regeringens anlægsloft der begrænser dem i det, og altså ikke fordi de ikke har råd.
Så er der også servicerammen, som sætter en grænse for hvor mange penge man må bruge på at have ansatte i kommunerne.

Men driftmidler lader der langt hen af vejen til at være nok af. Så når man feks ikke kan få lov til at lave en nødvendig tilbygning på grund af anlægsloftet, kan man bare leje en alt for dyr pavillon i stedet for driftmidler.

Her i kommunen undrer jeg mig også over at vi ansætter flere og flere folk på jobcenteret, mens arbejdsløsheden går ned. Men det er måske grunden til at der bliver færre arbejdsløse, da de ganske simpelt bliver ansat på jobcenteret. :lol: Seriøst skyldes det sikkert øgede kontrol og dokumentationskrav. Men virker skørt med færre arbejdsløse.

At man ikke vil bruge penge på vedligehold af bygninger og veje, tror jeg ganske simpelt handler om politik. Det ser bedre ud hvis en politiker kan gå ud og sige at han har sparet 25% på vedligehold af veje, og tilført 4 mio til hjemmeplejen. :gogo:
Problemet er bare at de 25% af vedligehold på veje er en virkelig stor del af budgettet, som giver et stort og dyrt efterslæb, mens de 4 mio til hjemmeplejen er promiller af deres budget.
Men igen vil man bruge penge på mennesker eller døde ting?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf fisken80 » 14. aug 2018, 04:36

Artem skrev:
Confucius skrev:Normalt hedder det jo ikke bare friskole eller privatskole. De har et specifikt, og ofte meget signal-ladet, navn. Eks.:

Al-Hilal skolen
Aulum kristne friskole
Taastrup Realskole
Bernadotteskolen
Bjørns Internationale skole
Den alternative skole
Den grønne friskole

Alt efter hvad skolen gerne vil signalere udadtil.

Her synes jeg nærmest at alle friskoler bare hedder navnet på den landsby, hvor den tidligere kommuneskole er blevet nedlagt.
Hvor det er sådan noget med. Hvidbjerg friskole
Men ja privatskolerne har ofte bare et "fint gammelt navn" som feks. Skipper Clement Skolen


Nu er alle friskoler jo trods alt ikke opstået på baggrund af en skolelukning, så det er altså lidt noget sludder du skriver.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf JoyNips » 14. aug 2018, 05:16

Vi har iøvrigt bevidst valgt en vuggestue, der ligger lige op ad socialt boligbyggeri og som er så “indvandrertung”, at der på skiltene på lågen er skrevet på både arabisk og dansk. Der er nemlig tilført rigtig mange ressourcer og lederen er helt fantastisk og medarbejderne brænder for arbejdet med de små. Så fra flere sider (folk, der bor i den by, vi er flyttet til) har vi hørt, at det måske nok er den bedste vuggestue i byen. Bedre end de private også.

Og så ligger den iøvrigt skidegodt for os.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Stars » 14. aug 2018, 05:42

Artem skrev:
Confucius skrev:Normalt hedder det jo ikke bare friskole eller privatskole. De har et specifikt, og ofte meget signal-ladet, navn. Eks.:

Al-Hilal skolen
Aulum kristne friskole
Taastrup Realskole
Bernadotteskolen
Bjørns Internationale skole
Den alternative skole
Den grønne friskole

Alt efter hvad skolen gerne vil signalere udadtil.

Her synes jeg nærmest at alle friskoler bare hedder navnet på den landsby, hvor den tidligere kommuneskole er blevet nedlagt.
Hvor det er sådan noget med. Hvidbjerg friskole
Men ja privatskolerne har ofte bare et "fint gammelt navn" som feks. Skipper Clement Skolen

Når den bare hedder Skipper Clement Skolen, hvordan kan du så kategorisere, at det er en privatskole og ikke en friskole eller en lilleskole?


Fra Borger.dk:
Privatskoler, lilleskoler og friskoler

Hvad er en fri grundskole?
Trods de forskellige betegnelser er der tale om det samme koncept: En selvejende institution, der driver skole inden for de rammer, der er beskrevet i ”Lov om friskoler og private grundskoler”. Skolerne er holdningsskoler, som er båret af forskellige værdigrundlag. Fælles for dem er, at de afspejler forældregruppen.

De frie grundskolers indtægter er primært baseret på statstilskud og forældrebetaling. Omkring 15 procent af danske skolebørn går i en fri grundskole.


https://www.borger.dk/skole-og-uddannel ... -friskoler
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf 1234 » 14. aug 2018, 06:06

Stars skrev:
Artem skrev:
Confucius skrev:Normalt hedder det jo ikke bare friskole eller privatskole. De har et specifikt, og ofte meget signal-ladet, navn. Eks.:

Al-Hilal skolen
Aulum kristne friskole
Taastrup Realskole
Bernadotteskolen
Bjørns Internationale skole
Den alternative skole
Den grønne friskole

Alt efter hvad skolen gerne vil signalere udadtil.

Her synes jeg nærmest at alle friskoler bare hedder navnet på den landsby, hvor den tidligere kommuneskole er blevet nedlagt.
Hvor det er sådan noget med. Hvidbjerg friskole
Men ja privatskolerne har ofte bare et "fint gammelt navn" som feks. Skipper Clement Skolen

Når den bare hedder Skipper Clement Skolen, hvordan kan du så kategorisere, at det er en privatskole og ikke en friskole eller en lilleskole?


Fra Borger.dk:
Privatskoler, lilleskoler og friskoler

Hvad er en fri grundskole?
Trods de forskellige betegnelser er der tale om det samme koncept: En selvejende institution, der driver skole inden for de rammer, der er beskrevet i ”Lov om friskoler og private grundskoler”. Skolerne er holdningsskoler, som er båret af forskellige værdigrundlag. Fælles for dem er, at de afspejler forældregruppen.

De frie grundskolers indtægter er primært baseret på statstilskud og forældrebetaling. Omkring 15 procent af danske skolebørn går i en fri grundskole.


https://www.borger.dk/skole-og-uddannel ... -friskoler


Fordi det er en af de fine gamle privatskoler i Aalborg. Så jeg gætter på Artem kender den fra sin tid i Aalborg.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Zombie » 14. aug 2018, 06:59

Jeg gik på privat friskole til og med 7. klasse og derefter privatskole i 8. og 9. Det var af nød, da den folkeskole jeg var tilknyttet, var totalt lort. Der var sager med de større børn der gik med kniv, en del tyverier osv.

Mine egne børn skal nok også på noget privat, hvis der er færre elever i klasserne der. Men jeg ved faktisk ikke, hvordan tingene er på Fyn, hvor mine børn nok kommer til at vokse op lidt uden for Odense M.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Zombie » 14. aug 2018, 07:02

Og mine skoler hed først "[Bydel] Friskole" og "[Helgen lokal kirke er opkaldt efter] skolen". Ret dovne navne.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Artem » 14. aug 2018, 08:19

fisken80 skrev:Nu er alle friskoler jo trods alt ikke opstået på baggrund af en skolelukning, så det er altså lidt noget sludder du skriver.

Kan godt være at du har ret i at der er et par procent af friskoler der ikke har til huse i en tidligere kommunal skole, men det er undtagelsen.

I min del af landet er det faktisk et stort problem, at når en kommune beslutter at nedlægge nogle landsbyskoler, at så genopstår omkring halvdelen af dem som friskoler.
Hvorfor kommunerne er begyndt med at rive de gamle nedlagte skoler ned frem for at sælge dem. Så det ikke sker.

Om det fungerer anderledes på Fyn eller Sjælland ved jeg ikke, men tvivler.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Artem » 14. aug 2018, 08:24

Stars skrev:Når den bare hedder Skipper Clement Skolen, hvordan kan du så kategorisere, at det er en privatskole og ikke en friskole eller en lilleskole?


Fra Borger.dk:
Privatskoler, lilleskoler og friskoler

Hvad er en fri grundskole?
Trods de forskellige betegnelser er der tale om det samme koncept: En selvejende institution, der driver skole inden for de rammer, der er beskrevet i ”Lov om friskoler og private grundskoler”. Skolerne er holdningsskoler, som er båret af forskellige værdigrundlag. Fælles for dem er, at de afspejler forældregruppen.

De frie grundskolers indtægter er primært baseret på statstilskud og forældrebetaling. Omkring 15 procent af danske skolebørn går i en fri grundskole.


https://www.borger.dk/skole-og-uddannel ... -friskoler

De kalder sig selv for en privatskole.

Men som det efterhånden er slået fast flere gange, er der jo reelt ikke nogen forskel på om der kalder sig det ene eller andet. Handler mest om værdigrundlaget, og den type forældre de vil henvende sig til.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Livets forhold"