Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Joe » 13. aug 2018, 06:47

Jeg er friskolebarn selv, dvs jeg skiftede fra folkeskole til friskole ved skiftet til 5. Klasse, og det var helt fantastisk for mig.
Rammerne med mere fokus på det sociale, rummeligheden, mindre klasser, osv var hvad jeg havde brug for.

Hvis min søn kommer ud her om fem ugers tid og er en komplet miniudgave af mig, kan det da også godt være, det skulle være vejen, vi skulle gå. Men som udgangspunkt regner jeg med vi vælger folkeskolen.
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Joe » 13. aug 2018, 06:48

Artem skrev:Folkeskole der findes slet ikke en privatskole her.
Tror det er mest brugt i de store byer for at undgå børn fra socicalt boligbyggeri.


Det var sgu lidt af en fordom om privatskoler der...
3
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9550

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf FrøkenM » 13. aug 2018, 06:48

Jeg gik selv i folkeskole på den lokale i den by min mor boede i. Det var ikke en succes. Den folkeskole jeg gik på var (desværre) ikke gearet til at håndtere et barn med fysisk handicap med mobning til følge og samtidig var jeg barn i en familie, hvor min mor var alvorligt syg flere gange i løbet af min skoletid. Der var (få) gode lærer der godt kunne håndtere mig og som gjorde min skolegang god, periodisk, men generelt var folkeskolen bare ikke for mig.

Mine fiktive børn kommer, baseret på min egen oplevelse i folkeskolen, næppe til at gå på en folkeskole.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29901

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf TinaW » 13. aug 2018, 06:51

Jeg gik i folkeskole. En ganske udmærket en af slagsen og min søn går også i folkeskole.
Reelt set, har vi kun den og så en friskole at vælge i mellem, her på vores lille ø. Jeg har haft overvejet friskolen, men ikke pga niveauet i folkeskolen, men en dreng i hans klasse, med et par diagnoser.
Heldigvis er der kommet lidt mere styr på ham drengen.
Min søn har rykket sig helt vildt fagligt, fra den skole han gik på i 0. klasse og det meste af 1. klasse til nu, hvor han skal i 4. klasse, så jeg har fuld tiltro til vores lokale folkeskole.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Artem » 13. aug 2018, 06:51

Joe skrev:
Artem skrev:Folkeskole der findes slet ikke en privatskole her.
Tror det er mest brugt i de store byer for at undgå børn fra socicalt boligbyggeri.


Det var sgu lidt af en fordom om privatskoler der...

Men er det forkert?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf fisken80 » 13. aug 2018, 06:54

Artem skrev:Folkeskole der findes slet ikke en privatskole her.
Tror det er mest brugt i de store byer for at undgå børn fra socicalt boligbyggeri.


:lol: der er simpelthen intet som debatten, til at give indblik i de fordomme, der lever rundt omkring...

Ja sorry Artem, men det er simpelthen en hylemorsom kommentar. Der åbner helt enormt mange små friskoler i de her år i takt med, at kommunerne nedlægger skolerne i de mindre byer.
En lynhurtig søgning på friskoler Nordjylland gav 20 friskoler. Og det er friskoler, privatskolerne kommer oveni og det samme gør de skoler, der ikke lige dukker frem ved en hurtig google-søgning.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf fisken80 » 13. aug 2018, 06:55

Artem skrev:
Joe skrev:
Artem skrev:Folkeskole der findes slet ikke en privatskole her.
Tror det er mest brugt i de store byer for at undgå børn fra socicalt boligbyggeri.


Det var sgu lidt af en fordom om privatskoler der...

Men er det forkert?


Øh JA. Hvor bor du henne?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Artem » 13. aug 2018, 06:59

fisken80 skrev:
Artem skrev:Folkeskole der findes slet ikke en privatskole her.
Tror det er mest brugt i de store byer for at undgå børn fra socicalt boligbyggeri.


:lol: der er simpelthen intet som debatten, til at give indblik i de fordomme, der lever rundt omkring...

Ja sorry Artem, men det er simpelthen en hylemorsom kommentar. Der åbner helt enormt mange små friskoler i de her år i takt med, at kommunerne nedlægger skolerne i de mindre byer.
En lynhurtig søgning på friskoler Nordjylland gav 20 friskoler. Og det er friskoler, privatskolerne kommer oveni og det samme gør de skoler, der ikke lige dukker frem ved en hurtig google-søgning.

Ja friskoler findes der masser af, som normalt bliver oprettet i nedlagte folkeskoler. Hvor de specielt er udbredte i landsbyer.

Min kommentar handlede om privatskoler.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf ajnaM » 13. aug 2018, 07:00

Artem skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:Folkeskole der findes slet ikke en privatskole her.
Tror det er mest brugt i de store byer for at undgå børn fra socicalt boligbyggeri.


:lol: der er simpelthen intet som debatten, til at give indblik i de fordomme, der lever rundt omkring...

Ja sorry Artem, men det er simpelthen en hylemorsom kommentar. Der åbner helt enormt mange små friskoler i de her år i takt med, at kommunerne nedlægger skolerne i de mindre byer.
En lynhurtig søgning på friskoler Nordjylland gav 20 friskoler. Og det er friskoler, privatskolerne kommer oveni og det samme gør de skoler, der ikke lige dukker frem ved en hurtig google-søgning.

Ja friskoler findes der masser af, som normalt bliver oprettet i nedlagte folkeskoler. Hvor de specielt er udbredte i landsbyer.

Min kommentar handlede om privatskoler.


En friskole er også en privatskole. :)
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Myresluger » 13. aug 2018, 07:04

Mine børn startede i folkeskole, men da den blev lukket kom de i den friskole, der åbnede i stedet. Grunden er, at den folkeskole, de ville være blevet flyttet til, har et elendigt ry både på det faglige og det sociale. Vi var godt tilfredse med folkeskolen, men det var en verden til forskel, det var virkeligt positivt.

Og den fordom med at fri/privatskoler er et byfænomen - den friskole mine unger gik i ligger ude på landet, og er den eneste privatskole i kommunen og det er en landkommune. Der kommer børn fra et stort område, da det er eneste alternativ til folkeskolen i 20 km radius.

Min oplevelse er at de mange skolelukninger kommunerne har foretaget de seneste 10 år, har givet plads til mange nye privatskoler. Mine unger ville have haft 3 km længere til den nærmeste folkeskole end til friskolen.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf fisken80 » 13. aug 2018, 07:10

Artem skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:Folkeskole der findes slet ikke en privatskole her.
Tror det er mest brugt i de store byer for at undgå børn fra socicalt boligbyggeri.


:lol: der er simpelthen intet som debatten, til at give indblik i de fordomme, der lever rundt omkring...

Ja sorry Artem, men det er simpelthen en hylemorsom kommentar. Der åbner helt enormt mange små friskoler i de her år i takt med, at kommunerne nedlægger skolerne i de mindre byer.
En lynhurtig søgning på friskoler Nordjylland gav 20 friskoler. Og det er friskoler, privatskolerne kommer oveni og det samme gør de skoler, der ikke lige dukker frem ved en hurtig google-søgning.

Ja friskoler findes der masser af, som normalt bliver oprettet i nedlagte folkeskoler. Hvor de specielt er udbredte i landsbyer.

Min kommentar handlede om privatskoler.


Friskoler er da også privatskoler.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Danseprinsesse » 13. aug 2018, 07:17

Mine overvejelser omkring skolevalg er lidt modsat.
Vi bor i et ressourcestærkt (og velhavende) område med en fagligt meget stærk folkeskole, hvor de fleste børn kommer fra hjem med 2 biler, råd til mærketøj og iPads til børnene og forældre i arbejde.
Jeg kunne finde på i stedet at vælge friskolen i området, fordi jeg godt kan lide den store vægt på fællesskabet og det sociale. På friskolen vil vores barn sandsynligvis opleve et bredere “udvalg” af familietyper og social baggrund, hvilket er vigtigt for mig.
4
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Allmost_Famous » 13. aug 2018, 07:22

Jeg gik selv i folkeskole, hele tre forskellige. Den ene var rådden, de to andre var udmærkede.

Mit barn får også i folkeskole, og jeg kan ikke forestille mig, at det skulle ændre sig.

Jeg er stor fortaler for folkeskolen og alle de ting, den kan. Ja, jeg ved godt at privatskoler har flere ressourcer, og der ville gøre underværker for folkeskolen, hvis den ikke blev nedprioriteret politisk hele tiden. Men jeg tror på den. Den afspejler virkeligheden i samfundet. Det bliver den dog ikke ved med, hvis alle dem med ressourcerne vælger privatskoler, og skellet mellem samfundsgrupperne bare bliver større og større
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf fisken80 » 13. aug 2018, 07:24

Der kan være ret mange gode grunde til at fravælge folkeskolen: https://www.dr.dk/nyheder/indland/folke ... dstaendigt hvis jeg havde børn på sådan en skole ville jeg også meget kraftigt overveje en friskole.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf ajnaM » 13. aug 2018, 07:26

Danseprinsesse skrev:Mine overvejelser omkring skolevalg er lidt modsat.
Vi bor i et ressourcestærkt (og velhavende) område med en fagligt meget stærk folkeskole, hvor de fleste børn kommer fra hjem med 2 biler, råd til mærketøj og iPads til børnene og forældre i arbejde.
Jeg kunne finde på i stedet at vælge friskolen i området, fordi jeg godt kan lide den store vægt på fællesskabet og det sociale. På friskolen vil vores barn sandsynligvis opleve et bredere “udvalg” af familietyper og social baggrund, hvilket er vigtigt for mig.


Sådan er det også for mig.

Folkeskolen er i øvrigt langt mere 'boglig' end den lilleskole, han er endt på. Den har mere fokus på det sociale og på praktisk/musiske fag.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Livets forhold"