Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf ajnaM » 13. aug 2018, 07:30

Allmost_Famous skrev:Jeg gik selv i folkeskole, hele tre forskellige. Den ene var rådden, de to andre var udmærkede.

Mit barn får også i folkeskole, og jeg kan ikke forestille mig, at det skulle ændre sig.

Jeg er stor fortaler for folkeskolen og alle de ting, den kan. Ja, jeg ved godt at privatskoler har flere ressourcer, og der ville gøre underværker for folkeskolen, hvis den ikke blev nedprioriteret politisk hele tiden. Men jeg tror på den. Den afspejler virkeligheden i samfundet. Det bliver den dog ikke ved med, hvis alle dem med ressourcerne vælger privatskoler, og skellet mellem samfundsgrupperne bare bliver større og større



Privatskolen har faktisk ikke flere ressourcer. Typisk har den det samme eller mindre end folkeskolen. Men den har større råderum og kan eksempelvis have færre undervisningstimer - noget af det rigtig dyre i folkeskolen er den lange skoledag. Privatskolerne kan også slipper for diverse kommunale projekter og en stor del af bureaukratiet med læreplaner, test osv.

Og så tjener lærerne ret meget mindre på privatskolerne. Underligt nok er det sværere for folkeskolerne at rekruttere, hvilket sandsynligvis skyldes, at vilkårene er markant ringere.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf thomassneum » 13. aug 2018, 07:32

Jeg gik i folkeskolen fra 0 - 10. klasse.

En fantastisk folkeskole hvor jeg også senere, sikrede at min datter kunne gå. Min datter gik fra 0 - 9. klasse og så et år på efterskole.

Det ærgrer mig at der ikke er en større opbakning til folkeskolen. Det er helt sikkert med til at opdele samfundet.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. aug 2018, 07:34

Jeg kan som sådan godt lide ideen bag folkeskolen, det er ikke det. Jeg har bare personligt en anden ideologi ift undervisning, læring og pædagogik.

Havde jeg en typisk ideologi omkring det, så tror jeg stadig at jeg ville privat/friskole, naturligvis afhængig af det den lokale folkeskole kunne byde på. Jeg sætter pris på max 20 elever i klassen, stabilt lærerteam osv. Jeg er ikke specielt vild med de vilkår lærerne arbejder under heller.
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf fisken80 » 13. aug 2018, 07:46

ajnaM skrev:
Allmost_Famous skrev:Jeg gik selv i folkeskole, hele tre forskellige. Den ene var rådden, de to andre var udmærkede.

Mit barn får også i folkeskole, og jeg kan ikke forestille mig, at det skulle ændre sig.

Jeg er stor fortaler for folkeskolen og alle de ting, den kan. Ja, jeg ved godt at privatskoler har flere ressourcer, og der ville gøre underværker for folkeskolen, hvis den ikke blev nedprioriteret politisk hele tiden. Men jeg tror på den. Den afspejler virkeligheden i samfundet. Det bliver den dog ikke ved med, hvis alle dem med ressourcerne vælger privatskoler, og skellet mellem samfundsgrupperne bare bliver større og større



Privatskolen har faktisk ikke flere ressourcer. Typisk har den det samme eller mindre end folkeskolen. Men den har større råderum og kan eksempelvis have færre undervisningstimer - noget af det rigtig dyre i folkeskolen er den lange skoledag. Privatskolerne kan også slipper for diverse kommunale projekter og en stor del af bureaukratiet med læreplaner, test osv.

Og så tjener lærerne ret meget mindre på privatskolerne. Underligt nok er det sværere for folkeskolerne at rekruttere, hvilket sandsynligvis skyldes, at vilkårene er markant ringere.


Det tror jeg nemlig på ingen måde man skal undervurdere. På mange privatskoler er det mit indtryk, at man i høj grad stadig sætter lærerens selvstændighed og evne til selvledelse meget højt. Og at der er langt friere rammer for, hvordan man vil tilrettelægge sin undervisning og om man vil lægge noget af sin arbejdstid derhjemme.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf primle » 13. aug 2018, 07:48

ajnaM skrev:
Danseprinsesse skrev:Mine overvejelser omkring skolevalg er lidt modsat.
Vi bor i et ressourcestærkt (og velhavende) område med en fagligt meget stærk folkeskole, hvor de fleste børn kommer fra hjem med 2 biler, råd til mærketøj og iPads til børnene og forældre i arbejde.
Jeg kunne finde på i stedet at vælge friskolen i området, fordi jeg godt kan lide den store vægt på fællesskabet og det sociale. På friskolen vil vores barn sandsynligvis opleve et bredere “udvalg” af familietyper og social baggrund, hvilket er vigtigt for mig.


Sådan er det også for mig.

Folkeskolen er i øvrigt langt mere 'boglig' end den lilleskole, han er endt på. Den har mere fokus på det sociale og på praktisk/musiske fag.


Og for mig. Vi har så bare ikke en friskole i byen som mulighed.

Jeg vil gerne bakke op om folkeskolen og mine børn kommer uden tvivl på den lokale folkeskole. Det bliver kun, hvis det af den ene eller anden årsag ikke fungerer, at vi kommer til at overveje andet.

Men jeg kan ærgre mig over, at den på mange måder ikke er repræsentativ for samfundet. Det må vi så forsøge at vise dem på andre måder.
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf fisken80 » 13. aug 2018, 07:48

FormerlyKnownAs skrev:Jeg kan som sådan godt lide ideen bag folkeskolen, det er ikke det. Jeg har bare personligt en anden ideologi ift undervisning, læring og pædagogik.

Havde jeg en typisk ideologi omkring det, så tror jeg stadig at jeg ville privat/friskole, naturligvis afhængig af det den lokale folkeskole kunne byde på. Jeg sætter pris på max 20 elever i klassen, stabilt lærerteam osv. Jeg er ikke specielt vild med de vilkår lærerne arbejder under heller.


Det tror jeg er en væsentlig pointe. Mange har en formodning om, at man fravælger folkeskolen, fordi man opfatter fagligheden som for dårlig eller fordi man vil undgå at ens barn kommer til at gå sammen med socialt udsatte børn osv.
Men der er virkelig mange, der tilvælger en friskole fordi der er en bestemt pædagogisk tilgang som man foretrækker.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. aug 2018, 07:54

fisken80 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Jeg kan som sådan godt lide ideen bag folkeskolen, det er ikke det. Jeg har bare personligt en anden ideologi ift undervisning, læring og pædagogik.

Havde jeg en typisk ideologi omkring det, så tror jeg stadig at jeg ville privat/friskole, naturligvis afhængig af det den lokale folkeskole kunne byde på. Jeg sætter pris på max 20 elever i klassen, stabilt lærerteam osv. Jeg er ikke specielt vild med de vilkår lærerne arbejder under heller.


Det tror jeg er en væsentlig pointe. Mange har en formodning om, at man fravælger folkeskolen, fordi man opfatter fagligheden som for dårlig eller fordi man vil undgå at ens barn kommer til at gå sammen med socialt udsatte børn osv.
Men der er virkelig mange, der tilvælger en friskole fordi der er en bestemt pædagogisk tilgang som man foretrækker.


Præcis. Det handler i hvert fald ikke om at undgå børn fra socialt boligbyggeri :stoned:

Jeg er spændt på hvordan den her skole som vores søn skal gå på fungerer for ham og os og i så fald er der ikke langt til at vælge Rudolph Steiner i Dk. Jeg gik i årgang med flere Steiner børn da jeg gik på kostskole og de var absolut dygtige og kreative og ikke fagligt bagud.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Slettet bruger » 13. aug 2018, 07:54

Jeg har selv gået i folkeskole, og min datter er også startet i folkeskolen i dag. Det skal være rimelig galt med folkeskolen inden vi vil overveje privatskole.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf JoyNips » 13. aug 2018, 08:11

Vi har valgt at bosætte os efter at der skulle være gode folkeskoler. Skulle det mod forventning vise sig, at lige netop hans klasse oplever udfordringer der ikke kan løses, så er der både andre folkeskoler og et par privatskoler som alternativer til den skole, vi hører til.

Jeg gik selv i en knap så velfungerende folkeskole, der bar præg af at være langt ude i udkantsdanmark. Det faglige og pædagogiske niveau hos lærerne var desværre ikke specielt højt og skolen formåede ikke at tage hånd om de udfordringer, der kunne være i klasserne.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Allmost_Famous » 13. aug 2018, 08:31

ajnaM skrev:
Allmost_Famous skrev:Jeg gik selv i folkeskole, hele tre forskellige. Den ene var rådden, de to andre var udmærkede.

Mit barn får også i folkeskole, og jeg kan ikke forestille mig, at det skulle ændre sig.

Jeg er stor fortaler for folkeskolen og alle de ting, den kan. Ja, jeg ved godt at privatskoler har flere ressourcer, og der ville gøre underværker for folkeskolen, hvis den ikke blev nedprioriteret politisk hele tiden. Men jeg tror på den. Den afspejler virkeligheden i samfundet. Det bliver den dog ikke ved med, hvis alle dem med ressourcerne vælger privatskoler, og skellet mellem samfundsgrupperne bare bliver større og større



Privatskolen har faktisk ikke flere ressourcer. Typisk har den det samme eller mindre end folkeskolen. Men den har større råderum og kan eksempelvis have færre undervisningstimer - noget af det rigtig dyre i folkeskolen er den lange skoledag. Privatskolerne kan også slipper for diverse kommunale projekter og en stor del af bureaukratiet med læreplaner, test osv.

Og så tjener lærerne ret meget mindre på privatskolerne. Underligt nok er det sværere for folkeskolerne at rekruttere, hvilket sandsynligvis skyldes, at vilkårene er markant ringere.

Så er vi nok ude i at en snak om hvordan, vi definerer ressourcer. Frihed er så absolut en ressource.

Ellers er vi slet ikke uenige.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Bergen » 13. aug 2018, 08:33

fisken80 skrev:Der kan være ret mange gode grunde til at fravælge folkeskolen: https://www.dr.dk/nyheder/indland/folke ... dstaendigt hvis jeg havde børn på sådan en skole ville jeg også meget kraftigt overveje en friskole.



Det ville vi da også men det er slet ikke et billede af folkeskolerne omkring os.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf 1234 » 13. aug 2018, 08:56

Jeg synes slet ikke det giver mening at snakke om folkeskoler og privatskoler som to samlet enheder overfor hinanden. Der er simpelthen alt for stor forskel på folkeskoler på tværs af kommuner, men også intern i en kommune. Der sågar voldsomt forskel fra klasse til klasse alt efter elevsammensætning og lærerne lige i den klasse. Og det sammen er tilfældet med privatskoler.

Jeg vil af ideologiske grunde altid foretrække folkeskolen, fordi jeg tror på en samlet folkeskole med elever fra alle klasser. Men dermed ikke sagt jeg ikke vil undgå de dårlige folkeskoler, men det samme ville jeg jo også gøre med privatskoler.
2
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf FruKuk » 13. aug 2018, 08:59

Jeg gik selv i folkeskole med blandet succes. Fagligheden var ikke prangende, og der var en god håndfuld udfordrede elever, men generelt var det ok.

Vi havde skrevet vores datter op til en Steiner skole grundet ønsket om mere fokus på alternative undervisningsformer og muligheden for at slippe for karakterer. Men de ønskede ikke at optage hende, så hun endte med at starte på en lille folkeskole. Og det har været sådan en fin oplevelse. Vi slipper godt nok ikke for tests, lærerplaner og tåbelige kommunale beslutninger, men lærerne er skønne, undervisningen spændende og det sociale er i den grad prioriteret. Så alt i alt er vi godt tilfredse.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf hotlips » 13. aug 2018, 09:18

Jeg gik i folkeskole i Hellerup til jeg gik ud af 9 klasse, i 10 kom jeg til at gå i Glostrup, de havde sådan nogle temaer så jeg kom til at gå på skolen til det socialt mest belastede kvarter.
Der var en verden til forskel, jeg kunne godt lide at gå på den i Glostrup, men det faglige niveau og det der var normalt, det var simpelthen for langt ude. Det var sådan noget med folk der mødte skæve op og sniffede hvad som helst, de forstyrrede rigtig meget og selvom jeg ikke var nogen engel i skolen, jeg var ikke nogen ballademager men jeg kunne ikke holde kæft i to minutter og jeg lavede aldrig mine lektier. Men i Glostrup var niveauet så meget dårligere end det jeg kom fra, fks fik vi læst højt og det blev taget som en selvfølge at vi ikke ville læse bøger, så pludselig var jeg jo stjerneeleven der var langt foran de andre og jeg fik ikke andet end 11 og 13 i samtlige opgaver, på trods af at den klart værste til at være efter mig fordi jeg kom fra Hellerup det var vores klasselærer, hun var virkelig en heks i starten.

Hun kom dog over det med tiden,vi blev fine venner og jeg fik vildt gode karakterer, men det var jo kun fordi jeg havde haft tingene i flere år når de startede på dem som nye emner.
Jeg kan huske jeg engang fik at vide at en vikar havde rost mig til skyerne for at være så engageret og dygtig til at læse højt, udover jeg syntes det var lidt mærkeligt at man ikke skulle læse flydende når man er ved at være færdig med folkeskolen, så var det fordi jeg havde læst højt af sex brevkassen i vi unge der gjorde at jeg åbenbart var så fantastisk engageret.. Meget bizart, og det synes jeg stadig.
Jeg var iøvrigt vant til at skulle læse den brevkasse i frikvarteret, jeg fik ballade for det i Hellerup selv hvis jeg læste den i en fritime hvor vi skulle være i klassen, jeg ved ikke helt hvorfor men det var sådan et fast indslag at jeg læste den højt.

Det har bekymret mig en del i forhold til at få børn i skole selv og hvis jeg havde fået børn i Ishøj eller sådan et sted så havde jeg nok forsøgt at få ham på privatskole og helst i Hellerup, han er i forvejen belastet af at have en mor der er syg så jeg synes ikke der er grund til at tage større chancer på hans vegne.
Men nu bor vi i liguster town og min dreng går i en klasse hvor folk er engagerede og langt de fleste er søde og velopdragne børn som jeg er sikker på man kan og vil bestræbe sig på at tage hånd om hvis de er på vej ud på et sidespor og jeg er meget tilfreds, og han er glad for sin skole så det er så godt som det kan blive, men skulle det ikke blive ved eller hvis vores lokale skole ikke fungerede så ville jeg ikke have nogle skrupler over at sende ham i privatskole,det er simpelthen for mange timer og for stor en del af hvad de får af indtryk af hvad det betyder at lære der kan blive spoleret et dårligt sted.

Jeg lægger stor vægt på at han også skal lære om sin historie og kultur og det er den gamle landsby skole, en af de gamle rytterskoler han går på og den gamle skolebygning er stadig i brug selvom der selvfølgelig er bygget flere meget større bygninger til, men de gamle rosenbede op til hovedindgangen er stadig der man går ind, de lægger vægt på at boldbanen bagved stadig kaldes marken fra dengang der bare var en mark ungerne kunne rende ud på og de kommer til julehalløj i kirken overfor og ser huset hvor præsten der jo var skolens lærer i gamle dage boede.
Jeg synes det er fremragende og uanset hvor ateistisk jeg er så ville jeg også til hver en tid foretrække at han gik på en skole som rygaards katolske skole i Hellerup frem for at tage chancen i en tvivlsom eller historieløs folkeskole.
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf xxx---xxx » 13. aug 2018, 09:35

Vores dreng startede i kommunal børnehave som kommunen så valgte at lukke pga faldene børnetal i kommunen.
Det var så uretfærdigt at det var den institution der blev peget på, men den institution der lå ved siden af, som var/er i ekstrem dårlig stand, gik borgmesterens børn i. Så udvalgets formand sagde direkte at de ikke ville lukke den.

Jeg blev så provokeret at vi valgte at gå over til det privat.
Nu går begge børn i samme private institution og der er bare så stor forskel. Både på personalets og normeringen.

Vi har skrevet begge drenge op til en privatskole. Den skole vi høre til er skole for de mest socialt udsatte i kommunen. Og den fungere bare slet ikke.
Vi vil simpelthen ikke have vores drenge derop. Jeg vil gerne give dem en bedre skolegang end den skole kan tilbyde.

Jeg gik selv i det kommunale og det var fint. Men det var i en by med meget få socialt udsatte familier.
0

Tilbage til "Livets forhold"