Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. aug 2018, 09:44

1234 skrev:Jeg synes slet ikke det giver mening at snakke om folkeskoler og privatskoler som to samlet enheder overfor hinanden. Der er simpelthen alt for stor forskel på folkeskoler på tværs af kommuner, men også intern i en kommune. Der sågar voldsomt forskel fra klasse til klasse alt efter elevsammensætning og lærerne lige i den klasse. Og det sammen er tilfældet med privatskoler.

Jeg vil af ideologiske grunde altid foretrække folkeskolen, fordi jeg tror på en samlet folkeskole med elever fra alle klasser. Men dermed ikke sagt jeg ikke vil undgå de dårlige folkeskoler, men det samme ville jeg jo også gøre med privatskoler.


Men det diffentierer folk da også imellem her i tråden når de svarer, der er jo et “hvorfor” med.

Man kan sagtens bo ved siden af verdens bedste folkeskole og så er det jo super. Eller ved siden af en elendig friskole. Man vælger jo forhåbenligt det aller bedste til ens barn udfra det som der er at vælge imellem. Det er da tosset at vælge en elendig folkeskole fordi man med stampen i gulvet vil forsvare sin ideologi for hver en pris. Eller omvendt, en elendig privatskole. Det synes jeg egentlig at alle beskriver i deres svar. Både dem som generelt hælder mest til folkeskolen eller privat og har valgt det, og dem som har valgt noget andet end de regnede med til start.
3
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Nomnom » 13. aug 2018, 12:58

Vores søn er skrevet på venteliste til de forskellige privatskoler i området. Jeg er ikke sikker på, at vi kommer til at gøre brug af dem, men det er vigtigt for mig, at der er en anden mulighed end folkeskolen, skulle det blive nødvendigt.
Jeg er btw. selv folkeskolelærer, men har forladt faget nu.
Jeg har altid været fortaler for, at bakke op om folkeskolen og har set det som en selvfølgelighed, at mine egne børn skulle gå der. Det har ændret sig de seneste år - jeg ligger ikke barn til hvad som helst.
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Bergen » 13. aug 2018, 13:03

1234 skrev:Jeg synes slet ikke det giver mening at snakke om folkeskoler og privatskoler som to samlet enheder overfor hinanden. Der er simpelthen alt for stor forskel på folkeskoler på tværs af kommuner, men også intern i en kommune. Der sågar voldsomt forskel fra klasse til klasse alt efter elevsammensætning og lærerne lige i den klasse. Og det sammen er tilfældet med privatskoler.

Jeg vil af ideologiske grunde altid foretrække folkeskolen, fordi jeg tror på en samlet folkeskole med elever fra alle klasser. Men dermed ikke sagt jeg ikke vil undgå de dårlige folkeskoler, men det samme ville jeg jo også gøre med privatskoler.


Virkeligheden er bare at en dårlig folkeskole er lig kunder i butikken i det private.
Derfor er det mange steder to klodser overfor hinanden, hvor de med flest økonomiske ressourcer vinder.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf HappyPaww » 13. aug 2018, 13:19

Vi har i øvrigt også det problem at vi påtænker at flytte inden vores søn skal starte i skole - og vi ved ikke hvortil, så derfor kan vi ikke rigtig skrive ham op nogen steder.

Man kunne så vælge at skyde lidt med spredehagl og skrive op i forskellige relevante områder, men til 300-500 kr pr opskrivning synes jeg sgu det er dyrt :gruble:
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23206

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Mani » 13. aug 2018, 13:22

Vores yngste er skiftet til privatskole, da den klasse han gik i var ekstremt dårligt fungerende og skoleledelsen ikke reagrede på gentagende henvendelser.
Han fungerer heldigvis rigtig godt i sin nye klasse nu, mens flere og flere af hans tidligere klassekammerater skifter skole.

Vores 2 ældste har gået i folkeskole og afsluttet 9. klasse der efterfulgt af efterskole.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Pyjamas » 13. aug 2018, 13:26

Jeg har gået på privatskole indtil 9. klasse, hvor jeg selv valgte at flytte til den lokale folkeskole for at få venner før gymnasiestart.

Min søn er i dag startet i folkeskole, den ligger 500 m fra vores hjem, og der er mange jævnaldrende fra skolen i området. I min skoletid led jeg meget under lang transporttid og ingen venner i nærheden, og det vil jeg helst undgå. Min dreng er klog og lærenem, men ikke altid helt med socialt, så hvis fagligheden endelig ikke er så høj som på privatskole, så går det nok.
0
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Petrix » 13. aug 2018, 13:34

Jeg gik selv i folkeskole, hvilket jeg tror 95% af min generation gjorde.
Jeg synes ligesom mange andre, at det er ærgeligt at vi overgår til klassesamfund igen.
Langt de fleste af mine venner og bekendte sender deres børn i privatskole, og det er da muligt jeg ville gøre det samme, hvis jeg selv havde børn.
1
27102021
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. aug 2018, 14:47

Mit fremtidige barn skal i folkeskole, medmindre helt særlige forhold ved enten ham/hende eller de mulige skoler gør sig gældende.
Det er det samme med mig. Jeg skal arbejde i folkeskolen. Da jeg søgte job meget bredt, røg der også et par privatskoler med i puljen, men nu, hvor jeg er i arbejde, er det slet ikke et område, jeg følger med i jobmæssigt.
Begge dele er i høj grad ideologisk betinget.

Jeg skal dog ikke gøre mig selv bedre, end jeg er. Da jeg søgte arbejde i kommunen, hvor jeg er nu, var det i begejstring over de udbudte undervisningnsfag, hvorimod det var lidt af en overraskelse, da jeg i forbindelse med invitationen til jobsamtale, blev klar over, hvor skolen egentlig befandt sig henne. Jeg valgte dog at give det hele en chance, fordi jeg tænkte, at hvis jeg kunne falde til der og varetage den tilbudte stilling, ville jeg kunne indfri en af mine ældste ambitioner, nemlig at kunne bruge min akademiske uddannelse i forreste række i stedet for at facilitere og administrere andres indsats. De sidste to år er gået over al forventning, og det kan godt være belastende at høre på spørgsmål om, hvad "sådan en dygtig og veluddannet lærer som dig dog vil i FOLKEskolen og så tilmed herude?" Udover at jeg er utrolig glad for mit job, hvilket både hænger sammen med eleverne og med arbejdsvilkår, der klart er bedre, end hvad de fleste lærere bydes rundt omkring i landet, føler jeg faktisk også en social forpligtelse til at blive på min pind, når jeg nu er i stand til at varetage en opgave, som en del andre kører sur i. Det sidste handler også om at forsøge at bibeholde diversiteten i folkeskolen. Jeg har set flere eksempler på, at velkvalificerede lærere kan være med til at tiltrække eller fastholde børn, hvis forældre ellers har haft deres grunde til at overveje private tilbud.

Jeg har i øvrigt selv gået i folkeskole. For mine forældre var det også et ideologisk valg, som de ikke fraveg i perioder, hvor jeg ellers nok kunne have fået større faglige udfordringer andetsteds. Jeg klarede mig aldeles udmærket i gymnasiet og på universitetet og sætter i dag stor pris på de ikke så målbare kompetencer, som folkeskolen gav mig med ud i livet.
4
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf primle » 13. aug 2018, 17:18

FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:Jeg synes slet ikke det giver mening at snakke om folkeskoler og privatskoler som to samlet enheder overfor hinanden. Der er simpelthen alt for stor forskel på folkeskoler på tværs af kommuner, men også intern i en kommune. Der sågar voldsomt forskel fra klasse til klasse alt efter elevsammensætning og lærerne lige i den klasse. Og det sammen er tilfældet med privatskoler.

Jeg vil af ideologiske grunde altid foretrække folkeskolen, fordi jeg tror på en samlet folkeskole med elever fra alle klasser. Men dermed ikke sagt jeg ikke vil undgå de dårlige folkeskoler, men det samme ville jeg jo også gøre med privatskoler.


Men det diffentierer folk da også imellem her i tråden når de svarer, der er jo et “hvorfor” med.

Man kan sagtens bo ved siden af verdens bedste folkeskole og så er det jo super. Eller ved siden af en elendig friskole. Man vælger jo forhåbenligt det aller bedste til ens barn udfra det som der er at vælge imellem. Det er da tosset at vælge en elendig folkeskole fordi man med stampen i gulvet vil forsvare sin ideologi for hver en pris. Eller omvendt, en elendig privatskole. Det synes jeg egentlig at alle beskriver i deres svar. Både dem som generelt hælder mest til folkeskolen eller privat og har valgt det, og dem som har valgt noget andet end de regnede med til start.


Præcis. Den friskole vi umiddelbart kunne vælge har i hvert fald et dårligere ry end folkeskolen vi hører til.
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Olaf » 13. aug 2018, 17:37

Jeg gik på kommuneskole fra 0.-9. og i privat gymnasie. Mit faglige niveau var fint men jeg lå også i toppen af klassen. Der var ret stor forskel på hvad de andre i gymnasiet havde lært i grundskolen (90% kom fra privatskole) i forhold til mig. Det. Var især ting som rapporter, fremlæggelser og projektarbejde jeg ikke havde prøvet så det krævede lige lidt ekstra.

Mine egne børn går på privatskole. Da knægten skulle i skole, hørte vi til en svært socialt belastet kommuneskole som desuden var under opsyn og selvom der er frit skolevalg så blev der på mange af de andre kommuneskoler ikke optaget børn uden for distriktet så det var ikke en mulighed. Den privatskole vi valgte ligger så også kun 500 m fra vores hjem og de fleste af klassekammeraterne bor i området. Stort set alle ungerne fra børnehaven skulle på privatskole. Lige inden datteren skulle starte, ændrede man skoledistrikterne så vi nu hører til en anden skole men vi valgte at hun skulle starte på samme skole som storebror. Havde vi oprindeligt hørt til denne kommuneskole havde vi muligvis ikke valgt den private skole.
1
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Lys » 13. aug 2018, 17:55

Jeg gik i folkeskole (der var kun den skole i byen og ingen privatskoler i cykelafstand). Det var på sin vis fint - det var (er?) en udmærket skole, men lærerne havde ikke rigtigt held med at udfordre mig, så jeg skøjtede gennem skoletiden. Det gjorde jeg også i gymnasiet (få fag undtaget), så jeg tror ikke at jeg var blevet udfordret væsentligt mere på andre skoler, og det var i øvrigt ikke noget, man fokuserede så meget på der i 90’erne.

Jeg vil formentlig selv vælge folkeskole til mit fremtidige barn, men ikke for enhver pris. Der vil dog skulle virkelig meget til, for at jeg ikke vil give det en chance fra start. I min nuværende bydel, ville jeg utvivlsomt vælge folkeskolen.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Bøtte » 13. aug 2018, 18:23

Vores datter er lige startet i friskole. Det er et resultat af at vores kommune har lukket alt for mange skoler og samlet alt for mange børn på de resterende skoler.
Da de lukkede den sidste skole, opstod der faktisk endnu en friskole her i byen som resultat af det, så tilsyneladende har mange samme mening som mig/os.

Jeg er egentlig for folkeskolen. Ville gerne vi boede et sted, hvor det var det naturlige valg, men det er det ikke her.

Derudover er vores datter født lidt for tidligt og skulle faktisk have været en årgang yngre. Det har givet hende lidt udfordringer især omkring støjfølsomhed. Det er også en af årsagerne til, at vi har vi valgt en mindre skole.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf kidkomb » 13. aug 2018, 19:18

Nu har jeg ikke børn (og skal ikke have nogen) men skulle jeg have haft børn ville min holdning være stærkt påvirket af min egen skolegang, som bød på meget engagerede lærere (den ene tilknyttede lærer var endda under uddannelse til børnepsykolog), ingen lektier (af betydning) før meget sent og ikke super mange timer på skemaet (i 8'e og 9'e var der selvfølgelig flere) Det var, efter min mening, perfekt og jeg ville ønske for mine (fiktive) børn at de fik samme mængde fritid som jeg havde.
Vi var en af de bedste afgangsklasser skolen nogensinde havde haft, så det er ikke fordi vi bogligt manglede noget som helst.
Fordi folkeskolen ikke kan honorere dette, så ville jeg naturligt se mig om efter en friskole eller privatskole med færre timer på skemaet og gerne med fokus på musik og bevægelse (masser af undersøgelser peger på at det forbedrer indlæringen markant).
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Fru Sunshine » 13. aug 2018, 19:42

Med reformen, inklusionen og de klassekvotienter folkeskolen er underlagt, kan jeg ikke bebrejde nogen, at de vælger privatskoler til deres børn, men det er selvfølgelig trist, at det er med til at udvande folkeskolen.

Jeg gik i folkeskole, og det gjorde mine børn også.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf vibbsen » 13. aug 2018, 20:47

fisken80 skrev:
Artem skrev:
Joe skrev:
Artem skrev:Folkeskole der findes slet ikke en privatskole her.
Tror det er mest brugt i de store byer for at undgå børn fra socicalt boligbyggeri.


Det var sgu lidt af en fordom om privatskoler der...

Men er det forkert?


Øh JA. Hvor bor du henne?


Jeg synes faktisk ikke at Artem er helt skævt på den. Ihvertfald ikke for hovedstaden hvor jeg bor. Og jeg må indrømme at jeg opfatter Lilleskole & Privatskole som 2 ret forskellige koncepter. Og så dog. Vi har et hold venner hvis datter startede i Lilleskole sidste år. Og de har blankt erkendt at det handlede om at de ikke ønskede at deres datter skulle i den lokale folkeskole.

Vores datter starter i skole i morgen. Og den eneste årsag til at hun skal starte i folkeskolen, er at den folkeskole som vi hører til har meget meget få børn fra sociale boligbyggerier. There. I said it. Mit barns fremtid er for vigtig til at jeg kan tillade at hun bliver trukket ned af socialt belastede børn. Det står jeg gerne ved. Også selvom jeg ved at det får mig til at fremstå som et ikke særlig sympatiske menneske....Jeg væmmes faktisk lidt ved mig selv. Men står alligevel ved mine holdninger.

Vi har 9 folkeskoler i vores kommune. Der er 3 af disse som jeg ville overlade min datter til. Resten bliver det et "Nej Tak" til herfra....Kommunen byder på adskillige belastede sociale boligbyggerier, som hvis elever er jævnt fordelt på de sidste 6 med de problematikker som det nu indebærer. Og havde vi hørt til en af dem, så var det blevet den privatskole som åbnede for 2 år siden, primært på initiativ fra ressourcestærke forældre i et af de virkelig belastede områder.
Man har i de 6 år vi har boet i kommunen ikke lavet andet end at skære og lægge sammen i folkeskolerne. Og det går ud over det faglige niveau. Det går ud over kvaliteten. Det går ud over de fysiske rammer . Og ikke mindste så har det betydet masser af uro på de pågældende skoler hvor der har været stor udskiftning i både ledelser såvel som personale...Et sted gik lederen i frustration. Fulgt af resten af ledergruppen. Hvorefter der blev ansat en ny skoleleder som passede bedre ind i den "profil"som man fra kommunalbestyrelsen ønskede. Hvorpå 3/4 dele af personalet sagde op fordi denne var helt umulig at samarbejde med....Lederen er nu fyret og man har valgt at omrokerer en skoleleder fra byens mest velfungerende folkeskole til at rette op på tingene. Hvilket afstedkom at formanden for skolebestyrelsen på den skole hvor vedkommende kom fra, blev så vred at han gik i vrede. Og den person som blev fravalgt som skolekleder i første omgang blev rykket op som skoleleder (Hun er iøvrigt rigtig kompetent og sød - så lad os se hvor længe hun bliver på posten) Det har jeg ikke tænkt mig at lægge barn til. Nøjagtig ligesom den forældregruppe som står bag byens seneste privatskole heller ikke ville. De havde gennem flere år været udsat for det, vi i vores skoledistrikt (Hvor dette "drama" udspillede sig" ) kun har oplevet en gang.
Inden denne privatskole åbnede var der kun 1 privatskole i kommunen. Og her var ventelisten for børnehaveklasseårgangene fyldt når vi nåede Juni i det år hvor børnene blev født....D.v.s. blev dit barn født fra Juli og frem så var det bare ærgerligt...Så var der så mange børn på venteliste allerede at du havde en virkelig lille chance for at få dit barn ind med mindre der var store søskende som kunne give søskendefordel på ventelisten...SÅ vi kan umuligt være de eneste som har det på den måde....

Jeg har en veninde hvis søn har været tilknyttet specialområdet. Fordi han er autist. De valgte helt bevidst privatskole fra. Fordi privatskolerne IKKE har ressourcerne til at håndterer disse børn. Det har været et gedemarked uden lige. Personaleudskiftninger. Manglende vilje, eller rettere ressourcer til tilpasse tilbuddet til det som var relevant og nødvendigt (min veninde er slet ikke urimelig) og virkelig tung sagsbehandling. Deres søn er lige startet i 2.klasse i et specialtilbud uden for kommunen. Men det har været en lang og selv vej.

Når det er sagt, så vil jeg rigtig gerne folkeskolen. Jeg synes tanken bag folkeskolen er rigtig god. Men den bliver desværre ødelagt af manglende ressourcer og tung "forretningsgang". Og jeg forstår derfor sagtens de ressourcestærke forældre som vælger dette fra. Det ville jeg også selv have gjort hvis det var nødvendigt.

Jeg gik selv på folkeskole i 0-9.klasse...Og på privatskole i 10.klasse....Men hvis jeg skal være ærlig, så kan man ikke sammenligne folkeskolen anno 1979-1989 med folkeskolen anno 2018. Der er simpelthen sket for meget siden "mor var dreng og gik i folkeskolen". Min egen mor har dog indrømmet at var hun mor til børn idag. Så røg de direkte på privatskole.
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Livets forhold"