Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf ajnaM » 14. aug 2018, 15:44

1234 skrev:
ajnaM skrev:
Der er store forskelle, ja. København er ekstremt - og herinde er der også forskel fra år til år. Jeg har hørt, at i år bliver bedre end sidste år. Men generelt går udviklingen mod stadigt større klasser. Og på de skoler, hvor klasserne er små, er risikoen større for sammenlægninger eller skolelukninger.

Det giver i øvrigt god mening ud fra et økonomisk perspektiv, for noget af det allerdyreste er at drive de helt små klasser i områder, hvor der ikke er elever nok til at fylde klasserne ud. Det er bare et lidt ufedt perspektiv for den enkelte elev.


Jeg er ikke helt enig i det altid er ufedt fra elevens perspektiv. Jo det er ufedt, hvis ens klasse er 31 elever! Men de små skoler, hvor der sker lukninger og sammenlægninger kan være helt nede på under 5 elever i klasserne. Og der mener jeg helt ærligt det er for elevernes eget bedste, at de kommer i større klasser. Så er det for mig bare en win-win, at det også er økonomisk det mest fornuftige.

Idealet ligger jo et sted i mellem de to ekstremer, vi snakker om, men der er åbenbart ikke ret mange stemmer i en målsætning om klasser på omkring 20 elever.


Enig - 5 elever er ikke optimalt. Men i mine øjne er det udtryk for flere problemstillinger - herunder problemer i folkeskolen, der fører til øget tilflugt til privatskolerne, og den generelle affolkning af yderområderne - der burde håndteres politisk, ikke blot ved at lukke skoler, men ved at tage fat ved roden.

Der har været virkelig mange skolelukninger de seneste år. Og det bider jo sig selv i halen, for når først der oprettes flere privatskoler, og forældrene i øvrigt kan se folkeskolen forvandles til en rigid klods af testkultur, detailstyring og manglende ressourcer - en klods, der i øvrigt risikerer at blive lukket - så er det sg*da logisk, at flere vælger det private alternativ.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf 1234 » 14. aug 2018, 15:50

ajnaM skrev:Enig - 5 elever er ikke optimalt. Men i mine øjne er det udtryk for flere problemstillinger - herunder problemer i folkeskolen, der fører til øget tilflugt til privatskolerne, og den generelle affolkning af yderområderne - der burde håndteres politisk, ikke blot ved at lukke skoler, men ved at tage fat ved roden.

Der har været virkelig mange skolelukninger de seneste år. Og det bider jo sig selv i halen, for når først der oprettes flere privatskoler, og forældrene i øvrigt kan se folkeskolen forvandles til en rigid klods af testkultur, detailstyring og manglende ressourcer - en klods, der i øvrigt risikerer at blive lukket - så er det sg*da logisk, at flere vælger det private alternativ.



Jeg tror mere de 5 elever har noget med affolkning af yderområderne end folkeskolens problemer i hvert fald i den række cases jeg kender til.
At dele af Danmarks affolkes er klart er problem, men jeg tror heller ikke løsningen er at holde skolen åben for enhver pris. Det skal løses helt andre steder i systemet. Jeg vil dog gerne sætte spørgsmålstegn ved om vi skal have ligeså mange landbyer som vi har i dag. Jeg synes fx Hjørring Kommune har kørt med en interessant strategi, hvor de investeret massivt i en række udvalgte landsbysamfund, men nedlagt andre, hvor der ikke var ressourcer til at opretholde en attraktiv landsby.
1
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf fisken80 » 14. aug 2018, 15:54

Det med klassestørrelser bliver da helt religiøst. Jeg gik i en klasse med 15 elever, da jeg gik i folkeskolen, og det var en helt normal klassestørrelse dengang i 80’erne på en mellemstor skole i en mindre kommune på landet. Der var overbygning på min skole og i 8-10 var de omkring 20-22 elever i klasserne.
Jeg oplevede aldrig, at 15 var for lidt. Hverken i forhold til det faglige eller socialt i klassen. Omvendt oplevede jeg heller i de 21 vi blev i 8. Som overvældende. Til gengæld synes jeg vi var en stor klasse da vi sad 26 på første skoledag i gymnasiet, så de fem ekstra følte jeg i hvert fald gjorde en forskel mentalt.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf 1234 » 14. aug 2018, 16:01

fisken80 skrev:Det med klassestørrelser bliver da helt religiøst. Jeg gik i en klasse med 15 elever, da jeg gik i folkeskolen, og det var en helt normal klassestørrelse dengang i 80’erne på en mellemstor skole i en mindre kommune på landet. Der var overbygning på min skole og i 8-10 var de omkring 20-22 elever i klasserne.
Jeg oplevede aldrig, at 15 var for lidt. Hverken i forhold til det faglige eller socialt i klassen. Omvendt oplevede jeg heller i de 21 vi blev i 8. Som overvældende. Til gengæld synes jeg vi var en stor klasse da vi sad 26 på første skoledag i gymnasiet, så de fem ekstra følte jeg i hvert fald gjorde en forskel mentalt.


Jeg har haft en del mere voldsomme udsving end dig. 8 på min folkeskole, der blev lukket, 16 på den folkeskole jeg kom over på, 23 overbygningsskolen, 18 og 24 på min efterskole samt 29-19 i gymnasiet ( ja vi havde et stort frafald :lol:).
Jeg har aldrig fundet noget af det overvældende, men jeg synes til gengæld, at de små klasse var for små!

Hvis jeg på nogen måde virker religiøs omkring klassestørrelser er det bare, fordi jeg ahr trives så meget mere jo større klassen næsten er blevet sådan groft sagt :lol:
0

Tilbage til "Livets forhold"