1234 skrev:ajnaM skrev:
Der er store forskelle, ja. København er ekstremt - og herinde er der også forskel fra år til år. Jeg har hørt, at i år bliver bedre end sidste år. Men generelt går udviklingen mod stadigt større klasser. Og på de skoler, hvor klasserne er små, er risikoen større for sammenlægninger eller skolelukninger.
Det giver i øvrigt god mening ud fra et økonomisk perspektiv, for noget af det allerdyreste er at drive de helt små klasser i områder, hvor der ikke er elever nok til at fylde klasserne ud. Det er bare et lidt ufedt perspektiv for den enkelte elev.
Jeg er ikke helt enig i det altid er ufedt fra elevens perspektiv. Jo det er ufedt, hvis ens klasse er 31 elever! Men de små skoler, hvor der sker lukninger og sammenlægninger kan være helt nede på under 5 elever i klasserne. Og der mener jeg helt ærligt det er for elevernes eget bedste, at de kommer i større klasser. Så er det for mig bare en win-win, at det også er økonomisk det mest fornuftige.
Idealet ligger jo et sted i mellem de to ekstremer, vi snakker om, men der er åbenbart ikke ret mange stemmer i en målsætning om klasser på omkring 20 elever.
Enig - 5 elever er ikke optimalt. Men i mine øjne er det udtryk for flere problemstillinger - herunder problemer i folkeskolen, der fører til øget tilflugt til privatskolerne, og den generelle affolkning af yderområderne - der burde håndteres politisk, ikke blot ved at lukke skoler, men ved at tage fat ved roden.
Der har været virkelig mange skolelukninger de seneste år. Og det bider jo sig selv i halen, for når først der oprettes flere privatskoler, og forældrene i øvrigt kan se folkeskolen forvandles til en rigid klods af testkultur, detailstyring og manglende ressourcer - en klods, der i øvrigt risikerer at blive lukket - så er det sg*da logisk, at flere vælger det private alternativ.