Komplimenter

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Komplimenter

Indlægaf Anilara » 11. aug 2018, 12:11

Som aseksuel bliver jeg igen og igen overrasket over, hvilke ting en del andre tror er ment seksuelt, og over hvad der er "over grænsen" for fremmede.
Som en der aldrig mener noget seksuelt med noget, kan det være svært at forstå, at en kommentar som "Du dufter godt" eller "du har smukt hår" kan forstås over grænsen for nogen.

Catcalling er for mig noget helt andet aggressivt, hvor der ikke er tvivl om en seksualiseret betydning.
Senest rettet af Anilara 11. aug 2018, 14:55, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Komplimenter

Indlægaf LadyFox » 11. aug 2018, 12:21

dgd2007 skrev:
LadyFox skrev:Så fordi en ny frisure lige er noget man ser før f.eks. en forfremmelse så kan man ikke både være interesseret i at sige noget pænt om både frisuren og forfremmeslen. Det er enten, eller?

Rolig nu! Jeg er ikke ved at udgive en Emma Gad om hvornår man må sige hvad.
Jeg skrev bare hvordan det havde virket på mig med udseendekomplimenter. :)


Jeg er helt rolig. Jeg synes bare det er skørt at se så negativt på en person fordi de prøver at være søde at give et kompliment, måske muligvis fordi man hellere vil have en kompliment for noget andet. Og endda måske endda tænke at hvis en person givet et kompliment omkring det ydre, at så et personen nok ikke en der også kan give om det indre, eller for præstationer.

At give et kompliment for præstationer kræver jo alligevel et vist kendskab til personen. Eller at man er nået så langt i samtalen at man er kommet ind på hvad man hver især har opnået. Derfor ville det for mig være oplagt når man siger hej lige at sige "hvor ser du godt ud i dag" hvis jeg synes det og er i humør til at give komplimenter, det betyder jo ikke som samtalen skrider frem og jeg høre om en præstation at jeg ikke også kan sige "Hvor er det godt gået, sejt" hvis personen nævner at have opnået et eller andet.

Det eneste jeg prøver at sige er at den samme person kan jo godt være leverandør på alle mulige slags komplimenter.
1
...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Komplimenter

Indlægaf dgd2007 » 11. aug 2018, 12:46

LadyFox skrev:Jeg er helt rolig. Jeg synes bare det er skørt at se så negativt på en person fordi de prøver at være søde at give et kompliment, måske muligvis fordi man hellere vil have en kompliment for noget andet. Og endda måske endda tænke at hvis en person givet et kompliment omkring det ydre, at så et personen nok ikke en der også kan give om det indre, eller for præstationer.

At give et kompliment for præstationer kræver jo alligevel et vist kendskab til personen. Eller at man er nået så langt i samtalen at man er kommet ind på hvad man hver især har opnået. Derfor ville det for mig være oplagt når man siger hej lige at sige "hvor ser du godt ud i dag" hvis jeg synes det og er i humør til at give komplimenter, det betyder jo ikke som samtalen skrider frem og jeg høre om en præstation at jeg ikke også kan sige "Hvor er det godt gået, sejt" hvis personen nævner at have opnået et eller andet.

Det eneste jeg prøver at sige er at den samme person kan jo godt være leverandør på alle mulige slags komplimenter.

Jo jo, fint nok. Men vi kommer lidt langt væk fra en komplimentssituation nu. Der er det jo netop en umiddelbar reaktion og ikke sådan noget hvor man tænker hele verdenssituationen igennem og overvejer for og imod dette eller hint.

Der var en der fastslog at mænd aldrig har noget imod komplimenter for udseende. Der måtte jeg så nødvendigvis "komplettere" med at de gange jeg havde været ude for det, blev jeg selvfølgelig ikke sur eller noget, men den pågældende faldt altså lidt i min agtelse - ud fra den vinkel jeg prøvede at beskrive.

Der var jo også en tidligere som skrev at en bestemt kompliment kunne være helt fin hvis det var den ene der gav den, og overskridende hvis det var en anden. Så det er jo ikke noget man har en stor rationel analyse af i situationen.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Komplimenter

Indlægaf LadyFox » 11. aug 2018, 12:52

Confucius skrev:
LadyFox skrev:
At give et kompliment for præstationer kræver jo alligevel et vist kendskab til personen.


Hvorfor? Jeg kan komme i tanke om et hav af situationer, hvor jeg kan finde på at komplimentere en fremmed for en præstation; løbe 100 meter på under 10 sekunder, bestå Frømandskorpsets elevskole, vinde et OL, genoplive en anden person, forsvare en doktorafhandling, etc..

Fordi med mindre jeg har set det med mine egne øjne så bliver der jo nødt til at være en samtale herom før jeg kan give min mening til kende. Jeg kan kan jo ikke se på en person om de har genoplivet en eller anden i torsdags, løbet en Marathon i weekenden eller bestået en eksamen. Så med mindre jeg har tænkt mig at gætte i vildskab så bliver jeg jo nødt til at have informationer om de her præstationer før jeg kan komplimentere dem, f.eks. gennem samtale med personen.
1
...
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Komplimenter

Indlægaf Anlewi » 11. aug 2018, 13:03

Min gamle chef var altid god for et kompliment, både til mænd og kvinder. Han så og kommenterede nyt hår, tøj m.m

Jeg beundrede ham virkelig for hans evne til at give de rette komplimenter på rette tid og sted.
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Komplimenter

Indlægaf Orchidea » 11. aug 2018, 13:12

Jeg er all in for komplimenter. Både fra/til kolleger, venner og fremmede på gaden. Jeg giver dem gerne selv og tager gladeligt imod.

Om et kompliment er dejligt eller creepy kommer vel an på den måde hvorpå det serveres, og så synes jeg at det er et fedt om det går på udseende, en ny kjole eller noget man har gjort.

Jeg er enig med Confusius i, at man da bare skal nyde et kompliment. Smile og sige tak.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21838

Re: Komplimenter

Indlægaf Purple Haze » 11. aug 2018, 14:27

Det synes jeg ikke. Tror heller ikke altid jeg siger tak i de situationer.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Komplimenter

Indlægaf dgd2007 » 11. aug 2018, 14:37

Ikke at det har noget at gøre med hvad jeg ellers har rodet mig ud i tråden, men et gammelt ord randt mig pludselig i hu: :gammel:

Ordsp. 25:27 skrev:Ej godt at spise for megen honning,
spar på hædrende ord.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Komplimenter

Indlægaf dgd2007 » 11. aug 2018, 14:48

vulpesVelox skrev:Man kan jo altid gøre det på "backhand" manér:

Flotte negle; er de ægte?
Fin kjole; min mormor har en magen til.
Det ser så sødt ud, når du smiler; det minder mig om min gamle hamster Benny.
Du dufter godt; det er modigt, at du vil stå ved din naturlige kropslugt, synes jeg.

Der skal i hvert fald altid være en vis plausible deniability. :lol:
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Komplimenter

Indlægaf vibbsen » 11. aug 2018, 15:13

Orchidea skrev:Jeg er all in for komplimenter. Både fra/til kolleger, venner og fremmede på gaden. Jeg giver dem gerne selv og tager gladeligt imod.

Om et kompliment er dejligt eller creepy kommer vel an på den måde hvorpå det serveres, og så synes jeg at det er et fedt om det går på udseende, en ny kjole eller noget man har gjort.

Jeg er enig med Confusius i, at man da bare skal nyde et kompliment. Smile og sige tak.


THIS !!!!

For ikke så længe siden var jeg på Bakken med min datter, og mens hun kørte rundt i en eller anden karrussel sad jeg i Plænebaren hvor jeg faldt i snak med en ældre herre. Vi snakkede om løst og fast. Og kom på et tidspunkt ind på hvor gamle vi var. Han var 74 og det viste sig at hans datter var lige gammel med mig da jeg fortalt hvor gammel jeg var. Hvortil han sagde "Det må jeg sige. Det havde jeg ikke gættet. Du altså en virkelig flot pige som holder dig rigtig rigtig godt for din alder"
Jeg blev simpelthen så kisteglad. Det var enormt sødt sagt af ham. Og han havde slet ikke behøvet sige det. Og vi kom faktisk til at snakke om netop det der med komplimenter. Og han sagde at han godt viste at nogen kvinder ville synes at det var upassende. Men at han havde vurderet at jeg nok ikke var en af dem.

Jeg ELSKER komplimenter. Og jeg giver og modtager gerne. fra/til kollegaer, venner og fremmede. Haps-Haps-Haps...Glimmer på. Op på kaminhylden. Det samme gælder hvis jeg bliver wolf-whislet efter på gaden eller nogen råber "God røv i de bukser der" Ja-dak-Ja-dak og Ja-dak. GLIMMER PÅ - OP PÅ KAMINHYLDEN :klap: :klap: :klap:
6
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Komplimenter

Indlægaf LadyFox » 11. aug 2018, 15:45

Confucius skrev:
LadyFox skrev:Fordi med mindre jeg har set det med mine egne øjne så bliver der jo nødt til at være en samtale herom før jeg kan give min mening til kende. Jeg kan kan jo ikke se på en person om de har genoplivet en eller anden i torsdags, løbet en Marathon i weekenden eller bestået en eksamen. Så med mindre jeg har tænkt mig at gætte i vildskab så bliver jeg jo nødt til at have informationer om de her præstationer før jeg kan komplimentere dem, f.eks. gennem samtale med personen.


Men du kan jo godt få de informationer uden at have talt med eller mødt personen før? Fx hvis du overværer en person modtage en medalje eller en person med studenterhue på hovedet..


Det er selvfølgelig rigtig nok, Nu er de fleste mennesker jeg møder og taler med som jeg kunne få lyst til at give et kompliment bare hverken kendte eller nyudklækkede studenter.
0
...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Komplimenter

Indlægaf Slettet bruger » 11. aug 2018, 16:15

I Killed Barbie skrev:Der skal lige tilføjes at det kommer an på hvem der giver dem. Er det en ulækker mand eller kvinde der siger noget i stil med lækre patter. Så får jeg kvalme.
Er det en lækker mand eller pæn kvinde der siger det samme så siger jeg tak.


Hvordan ved man om man er lækker eller ulækker? Ved man det først når du enten siger tak eller får kvalme?
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Komplimenter

Indlægaf vibbsen » 11. aug 2018, 16:27

I Killed Barbie skrev:Jeg bliver glad for alle slags komplimenter også dem mange synes er klamme :-D
Jeg synes komplimenter er fine og lægger ik mere i dem end det der er sagt.
Der skal lige tilføjes at det kommer an på hvem der giver dem. Er det en ulækker mand eller kvinde der siger noget i stil med lækre patter. Så får jeg kvalme.
Er det en lækker mand eller pæn kvinde der siger det samme så siger jeg tak.
Jeg kan sagtens komplimentere parfume på mænd og også kvinder. Jeg er ikke til kvinder og jeg tager det på ingen måde som påtrængende eller grænseoverskridende hvis en kvinde siger det til mig. Jeg lægger ikke noget sexuelt i det.

Jeg synes generelt folk er bange for komplimenter. Jeg siger tit til nogen at de har pæne øjne, pæn trøje, flot hår, søde fregner osv. Rigtig mange bliver nærmest forskrækket.
Det er en skam at de ikke bare siger tak og tager det til sig i stedet for at ligne en der næsten får lyst til at sige noget surt til mig.
Ta’ det til jer :wave2:


Eller som Søde Kloge Hella Joof siger : Tak. Glimmer på - og op på kaminhylden.

Jeg kan -ligesom dig - godt finde på at give komplimenter for flot hår, pæne øjne, en skøn kjole eller nogen fede sko. Og jeg ville ønske for folk at de istedet for at blive mistænksomme ville se den gerning for det den er : Ros. Jeg kan iøvrigt også godt finde på at rose mine kunder for f.eks. rettidig omhu, for at have handlet resolut eller for deres reaktion på den situation som gør at de nu må ringe til mig (Jeg er ansat som skadesbehandler i et forsikringsselskab). Det har jeg til gengæld stor succes med. For i bund og grund så kan vi jo allesammen godt lide at få ros.

Selv labber jeg det gladeligt i mig. Det samme gælder når mine kunder roser mig for at være god til mit job. Tak. Glimmer på. Op på kaminhylden.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Komplimenter

Indlægaf dgd2007 » 11. aug 2018, 16:33

Det undrer mig til gengæld lidt med dem der har den holdning at "Jeg siger sådan og sådan til højre og venstre. Så er det forkert af de andre hvis de ikke tager det på den måde jeg synes, de skal." :)

Det er vel netop en del af "the noble art of komplimenter" at man lodder stemningen lidt inden man bræger løs?
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Komplimenter

Indlægaf vibbsen » 11. aug 2018, 17:04

dgd2007 skrev:Det undrer mig til gengæld lidt med dem der har den holdning at "Jeg siger sådan og sådan til højre og venstre. Så er det forkert af de andre hvis de ikke tager det på den måde jeg synes, de skal." :)

Det er vel netop en del af "the noble art of komplimenter" at man lodder stemningen lidt inden man bræger løs?


Tænk, jeg vidste ikke at der var noget der hed "The noble art of komplimenter". Eller at man ligefrem skal lodde stemningen før man roser andre mennesker.

Men hvis det er tilfældet så kan jeg kun sige Buh-fucking-huuu...Det er bare ærgerligt....Jeg har ikke tænkt mig at lade være med at rose folk af den grund. Om de vil tage rosen til sig og glæde sig ved den, eller de vil opfatte det som noget negativt. De må de virkelig selv om....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Livets forhold"