Komplimenter

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Komplimenter

Indlægaf Wizzze » 9. aug 2018, 10:29

Hvad må man egentlig i dag, og hvad må man ikke?

Hvis en mand f.eks. siger "du dufter godt" til en fremmed kvinde på gaden, så er det vel lidt creepy /grænseoverskridende? Hvis han siger det til en kvindelig kollega, er det så mere ok, eller stadig lidt over grænsen? :gruble: Hvis han siger det til konen/kæresten så er det vel helt fjong?

Og hvordan med komplimenter gående på udseende, skal man helt holde sig fra det, eller er det ok at en mand siger "flot kjole du har på i dag" eller "du ser vel nok godt ud i dag" til en kvinde. Eller er vi igen ude i en graduering, ikke ok når det er en fremmed, ok når det er en bekendt? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Komplimenter

Indlægaf LadyFox » 9. aug 2018, 10:41

Jeg synes ikke der er noget i vejen med at sige til nogen de dufter godt, men hvis man går hen og snuser til dem bliver der grænseoverskridende.
Jeg synes det er ganske fint at komplimentere andre mennesker, også fremmede, men hvis komplimenterne er af seksuel karakter så synes jeg der er upassende hvis der ikke allerede er en stemning til det.

Lige som hvis man bliver ved med at komplimentere en der trækker sig, og signalerer at det ikke er velkomment.
1
...
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Komplimenter

Indlægaf sigge » 9. aug 2018, 10:42

Jeg tror, det er svært at sige noget generelt om, for grænser er meget forskellige. Men en tommelfingerregel er vel, at jo tættere relation, man har med personen, des mere personlige komplimenter, kan man komme med.

Jeg ville føle det ret mærkeligt, hvis en fremmed på gaden sagde til mig, at jeg duftede godt. En kollega kunne måske gå an, men der ville jeg måske foretrække noget lidt mindre personligt i retning af "Jeg kan godt lide din parfume, hvad er det for en?" Og en kæreste eller tæt familiemedlem måtte godt sige det mere personlige, "du dufter godt."

Jeg synes, det er ærgerligt, hvis vi er kommet dertil, at man slet ikke må komplimentere hinanden af frygt for at blive anklaget for noget sexistisk eller på anden måde grænseoverskridende. Men det er bare rigtigt svært at kende de individuelle grænser på forhånd, så derfor er det vel en god idé at tænke lidt over, om man kan gøre komplimenten lidt mere neutral, hvis det er til en fremmed. I min bog hellere, "den kjole er flot til dig" end "hvor ser du godt ud i den kjole". Men det er bare mig, og jeg ved ikke, om forskellen i de to udsagn giver mening andre steder end i mit hoved.
8
You can't spell awesome without me.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Komplimenter

Indlægaf avdotja » 9. aug 2018, 13:56

Så længe man afstår fra nedladende “komplimenter”, komplimenter med stærke seksuelle undertone og/eller undlader at udtrykke sig på agressiv vis, er det mit indtryk at man er på ret sikker grund. En kompliment kan så være mere eller mindre kikset, men det er jo hvad der kan ske :)

EDIT: og det er altså virkelig ikke mit indtryk at grænserne er så utydelige at normaltbegavede folk har svært ved at håndtere dette i det virkelige liv. Jeg ser egentlig mest “tvivlen” komme til udtryk i teoretiske diskussioner, hvor nogle mænd åbenbart føler de får begrænset deres virkeområde kraftigt, fordi en kvinde feks påpeger at det ikke nødvendigvis er skide fedt at få råbt “Gode patter!” efter sig.
Senest rettet af avdotja 9. aug 2018, 14:05, rettet i alt 2 gange.
13
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Komplimenter

Indlægaf ajnaM » 9. aug 2018, 13:59

Det er svært at sige. Det kommer jo også an på, hvem de kommer fra. Jeg havde en mandlig kollega i dag, der sagde, at jeg 'så godt ud med sommerferiehåret slået ud' - uden at der var noget som helst i det. Var det kommet fra en anden mandlig kollega, havde det været totalt grænseoverskridende.

Og i øvrigt er det også forskelligt, hvem man siger det til. Jeg kan generelt godt lide den mere åbne og komplimenterende tone. Er heller ikke bleg for at smide et kompliment selv. :D Det gør måske, at andre tænker, det er okay at komme med komplimenter til mig også - der er sikkert andre, de ikke ville sige de samme ting til, selvom de mente dem.
Senest rettet af ajnaM 9. aug 2018, 14:01, rettet i alt 1 gang.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Komplimenter

Indlægaf dgd2007 » 9. aug 2018, 14:01

ajnaM skrev:Det er svært at sige. Det kommer jo også an på, hvem de kommer fra. Jeg havde en mandlig kollega i dag, der sagde, at jeg 'så godt ud med sommerferiehåret slået ud' - uden at der var noget som helst i det. Var det kommet fra en anden mandlig kollega, havde det været totalt grænseoverskridende.

Ha ha, ja. Er der noget at sige til at drenge er nervøse for at give komplimenter?
Man aner ikke hvornår det falder i god jord, og hvornår man får flået hovedet af ... :lol: :fløjt:
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Komplimenter

Indlægaf ajnaM » 9. aug 2018, 14:02

dgd2007 skrev:
ajnaM skrev:Det er svært at sige. Det kommer jo også an på, hvem de kommer fra. Jeg havde en mandlig kollega i dag, der sagde, at jeg 'så godt ud med sommerferiehåret slået ud' - uden at der var noget som helst i det. Var det kommet fra en anden mandlig kollega, havde det været totalt grænseoverskridende.

Ha ha, ja. Er der noget at sige til at drenge er nervøse for at give komplimenter?
Man aner ikke hvornår det falder i god jord, og hvornår man får flået hovedet af ... :lol: :fløjt:


Det er der, situationsfornemmelsen kommer ind i billedet. :D

Men hey, hvad er det værste, der kan ske? At det bliver lidt akavet? ... så længe man ikke siger noget meget metoo-agtigt, selvfølgelig. :genert:
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Komplimenter

Indlægaf avdotja » 9. aug 2018, 14:04

ajnaM skrev:Det er svært at sige. Det kommer jo også an på, hvem de kommer fra. Jeg havde en mandlig kollega i dag, der sagde, at jeg 'så godt ud med sommerferiehåret slået ud' - uden at der var noget som helst i det. Var det kommet fra en anden mandlig kollega, havde det været totalt grænseoverskridende.
...

Hvorfor? Nu har jeg vendt og drejet den et par gange, men kan simpelthen ikke få noget grænseoverskridende ud af den sætning :gruble:
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Komplimenter

Indlægaf dgd2007 » 9. aug 2018, 14:19

ajnaM skrev:Det er der, situationsfornemmelsen kommer ind i billedet. :D

Men hey, hvad er det værste, der kan ske? At det bliver lidt akavet? ... så længe man ikke siger noget meget metoo-agtigt, selvfølgelig. :genert:

Hov, det er egentlig snyd at man kan ændre et indlæg efter at andre har liket det. :lol:
Så er det jo slet ikke sikkert de ville like det mere ...

Men anyways, vedr. sætning 2, så er det da netop det absolut værste der kan ske for drenge over for piger: at det bliver lidt akavet! :-p
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Komplimenter

Indlægaf ajnaM » 9. aug 2018, 14:37

avdotja skrev:
ajnaM skrev:Det er svært at sige. Det kommer jo også an på, hvem de kommer fra. Jeg havde en mandlig kollega i dag, der sagde, at jeg 'så godt ud med sommerferiehåret slået ud' - uden at der var noget som helst i det. Var det kommet fra en anden mandlig kollega, havde det været totalt grænseoverskridende.
...

Hvorfor? Nu har jeg vendt og drejet den et par gange, men kan simpelthen ikke få noget grænseoverskridende ud af den sætning :gruble:


Jeg har kollegaer, med hvem det ville være totalt akavet, hvis de generelt omtalte mit udseende i positive vendinger. Bare det at komme med et fysisk kompliment i en arbejdssituation ville jeg - med nogle kollegaer - anse som upassende. Fra nogle kollegaer, that is. Typisk chefer eller mænd, jeg normalt ikke har noget med at gøre.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Komplimenter

Indlægaf Akehurst2 » 9. aug 2018, 15:15

Wizzze skrev:Hvad må man egentlig i dag, og hvad må man ikke?

Hvis en mand f.eks. siger "du dufter godt" til en fremmed kvinde på gaden, så er det vel lidt creepy /grænseoverskridende? Hvis han siger det til en kvindelig kollega, er det så mere ok, eller stadig lidt over grænsen? :gruble: Hvis han siger det til konen/kæresten så er det vel helt fjong?

Og hvordan med komplimenter gående på udseende, skal man helt holde sig fra det, eller er det ok at en mand siger "flot kjole du har på i dag" eller "du ser vel nok godt ud i dag" til en kvinde. Eller er vi igen ude i en graduering, ikke ok når det er en fremmed, ok når det er en bekendt? :gruble:


"Du dufter godt" er et fint eksempel på en kompliment, der vil falde under reglen: Lad være med at sige noget til en kvinde på gaden, som du ikke ville bryde dig om, at en anden mand sagde til dig i fængsel.
19
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Komplimenter

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2018, 18:28

"Du dufter godt" sagt til en kollega, mener jeg helt klart er over stregen.
"Du ser godt ud i dag" er på vippen, jeg ville holde mig fra den.
"Du er blevet klippet, det er pænt" er helt fint.
"Er det en ny kjole? Den er pæn" er også fint.
7
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Komplimenter

Indlægaf Anilara » 9. aug 2018, 19:22

Der er ikke noget man kan sige generelt.
Der er stor forskel på arbejdspladser og de arenaer mennesker befinder sig i forhold til hvilke kulturer der er. At der så på samme tid også er forskel på individernes grænser, gør det mere kompliceret.

Jeg ville sgu aldrig føle det akavet, at en fortalte jeg duftede godt - hverken min tandlæge, kollega eller chef eller for den sags skyld en fremmed (med mindre vedkommende hviskede det i mit øre eller andet sært). Det ville jeg bare smile og sige tak for.

Men som en anden siger, så kan man tillade sig mere personlige komplimenter jo bedre man kender folk. Det giver sig selv.
Senest rettet af Anilara 10. aug 2018, 06:03, rettet i alt 1 gang.
2
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Komplimenter

Indlægaf Lykke » 9. aug 2018, 19:32

Jeg gider faktisk ikke kommenteres på. Hverken hår, tøj, duft eller noget andet ydre.

Det er forbeholdt mand og barn. At veninder så gør det, ja det accepterer jeg. Men ville ønske de helt lod være.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Komplimenter

Indlægaf dgd2007 » 9. aug 2018, 19:41

"Næh, har du været i bad? Du lugter ikke så slemt som du plejer!" :lun:
7

Tilbage til "Livets forhold"