Lære at svømme som voksen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf fisken80 » 6. aug 2018, 04:24

Artem skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes jeg ser flest i denne type:


Men du vil bestemt heller ikke være alene om at bruge en type som denne:


Hvis det handler mere om at svømme end at se godt ud på stranden ville jeg klart gå efter en nederste model. De er mere praktiske i vandet.

Man kan få svømmebriller med styrke, hvis du bare er lidt langsynet eller nærsynet så kan de også fås til en rimelig pris. Jeg ved dog ikke hvad der er af muligheder hvis du normalt bruger briller med specielle glas.

Den nederste model er mest mig.

Med hensyn til briller så er jeg nærsynet med 2,25 på begge øjne. Kan som sådan godt klare mig uden briller. Men vil da se mere skarpt med.
Bruger dog generelt linser til sport, hvorfor jeg godt ville vide om man kan svømme med linser?


Du kan sagtens svømme med linser. Det gør jeg altid selv og det er ikke noget problem overhovedet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf fisken80 » 6. aug 2018, 04:26

Hewlett skrev:
Artem skrev:Den nederste model er mest mig.

Med hensyn til briller så er jeg nærsynet med 2,25 på begge øjne. Kan som sådan godt klare mig uden briller. Men vil da se mere skarpt med.
Bruger dog generelt linser til sport, hvorfor jeg godt ville vide om man kan svømme med linser?


Nu arbejder jeg selv som livredder og den nederste model er klart det type badetøj langt de fleste mænd har på, hvis de kommer i svømmehallen for at svømme baner. De er langt mindre forstyrrende og skaber mindre modstand i vandet, end et par løse badeshorts der flagrer :)

Har du aldrig lært at blæse bobler ud gennem næsen under vandet, kan det være en fordel for dig også at indkøbe en næseklemme. Klorvand i næsen er ikke særlig behageligt og kan nemt skabe anledning til panik, hvis du i forvejen ikke er vild med at få hovedet under vand.

Ja, du kan købe svømmebriller med styrke i hvilket klart er at foretrække, fremfor kontaktlinser.

Det du selv kan gøre ud over din svømmeundervisning er, at opholde dig så meget i vand som muligt. Leg rundt i det, øv dig i at flyde samt træde vande - det er to basics som, udover at kunne redde dig fra at drukne, hjælper dig til at føle dig mere sikker i vandet. Det handler alt sammen om, at gøre dig selv tryg i vandet. Øv at komme under med hovedet i den lave ende hvor du har fødderne på bunden af bassinet. Væn dig til følelsen af, at der er vand omkring dig.

De fleste svømmehaller har regler for hvornår man må opholde sig i den dybe ende af bassinet. I de svømmehaller jeg færdes i, skal man kunne svømme 50m. med overskud. Når du en dag føler dig klar til det dybe uden for undervisning, så hiv fat i livredderen og forklar situationen. Ikke at vi har tid til at stå og holde øje med dig konstant, men det er rart for vedkommende at få at vide at du er nybegynder, så man lige kan holde et ekstra øje på dig.

Held og lykke med det :)


Hvorfor er svømmebriller med styrke at foretrække? Jeg har selv linser og jeg har været i klorvand med dem masser af gange uden problemer overhovedet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Stitch » 6. aug 2018, 05:56

Nu bor jeg godt nok i KBH, men min mor gik for et par år siden til svømning. Hun var ved at drukne som teenager og har haft vandskræk siden da. Men hun fik endelig taget mod til sig og startede på "begyndersvømning for voksne".

Mon ikke I har det et sted i din omegn? Hvor er det du bor? Nordjylland?
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Stitch » 6. aug 2018, 05:58

Jeg har linser og det fucker dem op at være i vand. Det er som at de udtørrer og irriterer helt vildt. Bagefter klør mine øjne og er helt røde.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Stitch » 6. aug 2018, 06:00

Fra vandskræk til vandglad - få DGI-underviserens gode råd

3 fif til voksne med vandskræk
1. Få tillid til vandet
Du skal få følelsen af, at du kan håndtere at være i vand. Nybegyndere og folk med vandskræk skal arbejde med selvredningsfærdigheder, at turde få hovedet under vand, og at kunne rejse sig op i vandet. På den måde bliver du klar til at bevæge sig rundt i vandet.

2. Fokuser på færdigheder
Din krop har vænnet sig til, at den stort set altid arbejder lodret/vertikalt. Men i vandet skal du være vandret. Folk har ofte en tendens til at svømme med hovedet højt, men dit ansigt skal i vandet for du får den rigtige stilling. Find din indre delfin frem og omsæt din energi til at komme frem i vandet.

3. Få indsigt i hvad der sker i vandet
Find ud af, hvad der på spil i hjernen, når du udfordrer dig selv og gerne vil lære at svømme. Måske ser du nogle farer og trusler, som der skal arbejdes med. Voksne vil gerne forstå og vide, hvad der fysisk og mentalt er på spil, når de går i vandet, og instruktøren kan give dig faktuel viden.

To øvelser at starte på:
- Start med at øve dig i at rejse dig op fra rygliggende og maveliggende i vandet.
- Når du er klar til at gå videre, så prøv en sjov øvelse, hvor du synger en sang under vandet, som din svømmemakker skal gætte.
Få gerne en instruktør til at hjælpe dig, og køb evt. et par ørepropper, hvis du ikke bryder dig om at få vand i ørene.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf billiebean » 6. aug 2018, 06:45

Som andre også skriver, så tror jeg det handler rigtig meget om at tilvænne dig vandet i starten. Det føles jo meget anderledes at være i vand. Det trænger ind i næse og ører og mund, hvis man ikke puster ud, lukker af osv. Og kroppen føles anderledes pga opdriften osv osv. Da jeg startede til svømning som barn, kan jeg huske at vi lavede øvelser hvor man fx puster ud i vandet med næse eller mund, øver i at lukke næsen, får hovedet under vand, vende sig i vandet, øver sig i at flyde og spænde af i vandet. Og sådan nogle ting kan du nok godt øve dig i på egen hånd i de almindelige åbningstider i svømmehallen på det lave vand.

Og mega inspirerende at du kaster dig ud i at lære en ny færdighed :gogo: Det er så skønt at svømme, når man mestrer det. Bare ligge og æde baner uden at tænke. Det er helt meditativt :)
1
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf IrmaPigen » 6. aug 2018, 06:50

Artem skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes jeg ser flest i denne type:


Men du vil bestemt heller ikke være alene om at bruge en type som denne:


Hvis det handler mere om at svømme end at se godt ud på stranden ville jeg klart gå efter en nederste model. De er mere praktiske i vandet.

Man kan få svømmebriller med styrke, hvis du bare er lidt langsynet eller nærsynet så kan de også fås til en rimelig pris. Jeg ved dog ikke hvad der er af muligheder hvis du normalt bruger briller med specielle glas.

Den nederste model er mest mig.

Med hensyn til briller så er jeg nærsynet med 2,25 på begge øjne. Kan som sådan godt klare mig uden briller. Men vil da se mere skarpt med.
Bruger dog generelt linser til sport, hvorfor jeg godt ville vide om man kan svømme med linser?


Så ville jeg svømme med linser og svømmebriller.
2
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf milisa » 6. aug 2018, 17:18

Jeg gik på et vandskrækkursus som 22-årig og hvad suverænt den yngste. Så ja, det er bestemt muligt. Jeg gik én gang i ugen og det var intet problem ift intensitet. Jeg har også linser, og det var faktisk det at få svømmebriller på, der gjorde udslaget for mig - min usikkerhed/skræk forsvandt simpelthen, da jeg pludselig var sikker på ikke at risikere at miste synet/linserne. Så jeg ville klart købe et par gode svømmebriller (få hjælp i en sportsbutik til at finde den rigtige størrelse), men de behøver ikke være med styrke.

God fornøjelse - det er fest, når man kan!

Ps. Jeg svømmede efter 5 ganges undervisning. Dvs turen til Aalborg kan måske være det værd i en kort periode efterfulgt af begynderundervisning derhjemme?
1
Tally-ho
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Hewlett » 6. aug 2018, 19:17

fisken80 skrev:
Hewlett skrev:
Artem skrev:Den nederste model er mest mig.

Med hensyn til briller så er jeg nærsynet med 2,25 på begge øjne. Kan som sådan godt klare mig uden briller. Men vil da se mere skarpt med.
Bruger dog generelt linser til sport, hvorfor jeg godt ville vide om man kan svømme med linser?


Nu arbejder jeg selv som livredder og den nederste model er klart det type badetøj langt de fleste mænd har på, hvis de kommer i svømmehallen for at svømme baner. De er langt mindre forstyrrende og skaber mindre modstand i vandet, end et par løse badeshorts der flagrer :)

Har du aldrig lært at blæse bobler ud gennem næsen under vandet, kan det være en fordel for dig også at indkøbe en næseklemme. Klorvand i næsen er ikke særlig behageligt og kan nemt skabe anledning til panik, hvis du i forvejen ikke er vild med at få hovedet under vand.

Ja, du kan købe svømmebriller med styrke i hvilket klart er at foretrække, fremfor kontaktlinser.

Det du selv kan gøre ud over din svømmeundervisning er, at opholde dig så meget i vand som muligt. Leg rundt i det, øv dig i at flyde samt træde vande - det er to basics som, udover at kunne redde dig fra at drukne, hjælper dig til at føle dig mere sikker i vandet. Det handler alt sammen om, at gøre dig selv tryg i vandet. Øv at komme under med hovedet i den lave ende hvor du har fødderne på bunden af bassinet. Væn dig til følelsen af, at der er vand omkring dig.

De fleste svømmehaller har regler for hvornår man må opholde sig i den dybe ende af bassinet. I de svømmehaller jeg færdes i, skal man kunne svømme 50m. med overskud. Når du en dag føler dig klar til det dybe uden for undervisning, så hiv fat i livredderen og forklar situationen. Ikke at vi har tid til at stå og holde øje med dig konstant, men det er rart for vedkommende at få at vide at du er nybegynder, så man lige kan holde et ekstra øje på dig.

Held og lykke med det :)


Hvorfor er svømmebriller med styrke at foretrække? Jeg har selv linser og jeg har været i klorvand med dem masser af gange uden problemer overhovedet.


Fordi klorvand er fyldt med bakterier som det ikke er smart kommer ind bag kontaktlinsen. Selv hvis du svømmer med svømmebriller vil der være høj sandsynlighed for, at du får klorvand i ansigt/øjne og det forhøjer risikoen for infektioner (eller bare ubehag i det hele taget).

Som du selv skriver kan man sagtens, jeg ville nok bare foretrække styrke i svømmebrillerne for at være på den sikre side :)
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 6. aug 2018, 19:51

Hewlett skrev:Fordi klorvand er fyldt med bakterier som det ikke er smart kommer ind bag kontaktlinsen. Selv hvis du svømmer med svømmebriller vil der være høj sandsynlighed for, at du får klorvand i ansigt/øjne og det forhøjer risikoen for infektioner (eller bare ubehag i det hele taget).

Som du selv skriver kan man sagtens, jeg ville nok bare foretrække styrke i svømmebrillerne for at være på den sikre side :)

Jeg er helt med på problemet som også var en af grundende til at jeg stillede spørgsmålet. Men tror nu bare jeg får nogle uden styrke.

Både fordi jeg godt kan klare mig uden briller, og det vil blive med linser hvis jeg feks deltager i noget triathlon, men også fordi det er en gangs linser jeg bruger, og som jeg virkelig kun bruger til sport, og briller resten af tiden. Så vil kun have de linser på i et par timer, og hvor de vil ryge ud når jeg kommer hjem fra svømning.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Julledyret
Indlæg: 434
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 406

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Julledyret » 6. aug 2018, 20:45

Hvis du vælger et højskoleophold, så vær sikker på det er for nybegyndere eller folk, der skal vænne sig til vandet.

Jeg har været på et sommerhøjskolekursus, hvor jeg blandt andet havde svømning kombineret med andre vandaktiviteter. På holdet var der en enkelt middelaldrende mand, der havde store udfordringer med at være i vandet og det var årsagen til han havde tilmeldt sig. Det tog selvfølgelig en del opmærksomhed fra instruktørerne og vores andres træning, når de skulle have fokus på ham og han ikke kunne deltage i den ordinære undervisning. Det var lidt ærgerligt, både for ham og os andre, men det endte med han blev tryg ved at være i vandet.
Vi andre på holdet var enige om, at det var ret modigt, at han trods alt havde meldt sig til sådan et hold og tog udfordringen op.

Held og lykke med at komme i gang med svømmeundervisningen og tilvænningen til det våde element. :gogo:
1
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2069
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 208
Likede indlæg: 6082

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Contrast » 7. aug 2018, 19:28

Artem skrev:
Contrast skrev:Til spørgsmålet om det kan lade sig gøre at lære at svømme på din alder, så ja, helt klart. Jeg var på et højskolekursus for folk med vandskræk (har aldrig kunnet svømme pga. det, var 26 da jeg tog kurset), hvor jeg var den yngste - de andre var fra 40'erne og op. Mange endda i 60'erne og de rykkede sig ret meget på den uge, hvor de så også lige havde vandskræk oveni, som de skulle overkomme. Tidligere var der en på det kursus, som startede med ingenting at kunne, og sluttede af med at kunne springe ud fra vippen. Jeg rykkede mig ikke lige i samme tempo, men jeg rykkede mig også en del (og jeg har vandskræk).

Man bliver selvfølgelig ret mættet af at det er så koncentreret et forløb. Men jeg synes alligevel, det var det hele værd. Især fordi det er svært at finde noget i hverdagen, som passer til mine behov, for jeg får simpelthen ikke nok ud af 30-45 min. en gang om ugen, som det plejer at være. Jeg gik på Gerlev Højskole og de har vist både kurser for folk med vandskræk, men også alm. begynderundervisning. Jeg ved dog ikke hvad de har hen over vinteren.

Jeg er virkelig også bange for at det ikke er intensivt nok for mig med en gang om ugen.
For har en gang prøvet at gå til dans med 1 gang om ugen, der følte jeg meget at jeg næsten startede forfra hver gang.

Men jeg har lov til at prøve det her i den lokale svømmehal et par gangen inden jeg melder mig ind. Hvis jeg så ikke føler jeg rykker mig nok og er henne midt i september, så er der jo kun en måned til at Gerlev Højskole kører det hold i efterårsferien.
For har set meget på det, og tror på mange måder det ville passe godt til mig.
Problemet med det er bare at det skal følges op, men det kan jeg så gøre i den lokale svømmehal.


Det synes jeg lyder som en god plan. For så har man fået værktøjerne til at fortsætte med det selv, og resten kan klares med en masse øvelse og gentagelse, tænker jeg.
1
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Pjeps » 15. aug 2018, 13:17

http://vorespuls.dk/swimweek

Man kan afprøve gratis i uge 36, ved ikke om der er et sted i nærheden af hvor du bor.
1
:ninja:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Annione » 16. aug 2018, 07:22

Jeg lærte at svømme da jeg var 33. Det var min mand, der lærte mig det - da jeg først fandt ud af at jeg kunne flyde, så var det kun teknikken der manglede, ig den kom hurtigt.
Jeg kan kun brystsvømning, men det er nok til mit behov.
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 16. aug 2018, 07:54

Annione skrev:Jeg lærte at svømme da jeg var 33. Det var min mand, der lærte mig det - da jeg først fandt ud af at jeg kunne flyde, så var det kun teknikken der manglede, ig den kom hurtigt.
Jeg kan kun brystsvømning, men det er nok til mit behov.

Jeg kan ikke flyde men synker til bunds som en sten :lol:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Livets forhold"