Lære at svømme som voksen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Kalimsofie » 7. nov 2018, 01:45

Artem skrev:
Kalimsofie skrev:Rent teknisk er brystsvømning faktisk ret svært, og lærer man det som det første, er der stor risiko for, at man simpelthen lærer det forkert. Og har man først fået et skævt bentag, er det meget svært at komme af med igen.

Så ja, før i tiden lærte børnene brystsvømning først, men nu om dage ved man, at crawl er meget bedre for børnekroppe og -motorik, som stadig er under udvikling.

Og jeg tænker lidt, at det samme gør sig gældende for voksne, der skal lære at svømme. Når kroppen ikke er vant til at bevæge sig i vand, er det “sikrere” at begynde med de meget nemmere crawlbentag end de teknisk ret svære brystsvømningsben. Ved crawlben kan man desuden nemmere bruge svømmefødder, hvilket gør meget for trygheden i vandet, og man kommer hurtigere frem, hvilket gør en masse for selvtilliden og motivationen.

Første gang havde jeg lidt undervisning i brystsvømning, da crawl læreren ikke var der.
Men nu hvor jeg er blevet rigtig god med mine crawl ben. Kan jeg ikke lade være med at tænke om man ikke kan kombinere de to ting? Altså med crawl ben og bryst arme? :gruble:
For nogle gange hvis man bare skal svømme helt stille og roligt, mens man kan se op, tænker jeg det ville være en god kombi..


Du kan da prøve! :-D
Jeg tror nu, det vil være svært at få rytme i det. Fidusen med brystsvømning er jo den helt bestemte rytme i armtag-bentag-spark-glid. Og det er netop i glidet, at man kommer fremad. Det vil lidt blive ødelagt, hvis man ikke har det kraftige benspark, som ved brystsvømningen. Så jeg ville frygte, at man simpelthen sank ned under vandet i pausen mellem to armtag, fordi crawlbenene i sig selv ikke holder en oppe...
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 7. nov 2018, 22:58

Kalimsofie skrev:Du kan da prøve! :-D
Jeg tror nu, det vil være svært at få rytme i det. Fidusen med brystsvømning er jo den helt bestemte rytme i armtag-bentag-spark-glid. Og det er netop i glidet, at man kommer fremad. Det vil lidt blive ødelagt, hvis man ikke har det kraftige benspark, som ved brystsvømningen. Så jeg ville frygte, at man simpelthen sank ned under vandet i pausen mellem to armtag, fordi crawlbenene i sig selv ikke holder en oppe...

Jeg synes ellers jeg kan få rimelig fart på alene med mine crawlben.
Men ellers tænkte jeg faktisk også på at den kombi kunne være god hvis man dykker? For der giver crawlben god mening, men crawlarme meget lidt mening, da man jo gerne skal have armene over vand, mens man jo ikke har det ved brystsvømning.

Nå men kan være det er noget jeg selv skal eksperimentere med når jeg bliver lidt mere erfaren.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 7. nov 2018, 23:00

Tror jeg ender med at melde mig ind i triathlon klubben efter nytår, for der kan jeg svømme tre gange om ugen med træner på, til nærmest samme pris som jeg giver i dag i svømmeklubben.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf godtnavn » 13. nov 2018, 12:57

Kalimsofie skrev:
Artem skrev:
Kalimsofie skrev:Rent teknisk er brystsvømning faktisk ret svært, og lærer man det som det første, er der stor risiko for, at man simpelthen lærer det forkert. Og har man først fået et skævt bentag, er det meget svært at komme af med igen.

Så ja, før i tiden lærte børnene brystsvømning først, men nu om dage ved man, at crawl er meget bedre for børnekroppe og -motorik, som stadig er under udvikling.

Og jeg tænker lidt, at det samme gør sig gældende for voksne, der skal lære at svømme. Når kroppen ikke er vant til at bevæge sig i vand, er det “sikrere” at begynde med de meget nemmere crawlbentag end de teknisk ret svære brystsvømningsben. Ved crawlben kan man desuden nemmere bruge svømmefødder, hvilket gør meget for trygheden i vandet, og man kommer hurtigere frem, hvilket gør en masse for selvtilliden og motivationen.

Første gang havde jeg lidt undervisning i brystsvømning, da crawl læreren ikke var der.
Men nu hvor jeg er blevet rigtig god med mine crawl ben. Kan jeg ikke lade være med at tænke om man ikke kan kombinere de to ting? Altså med crawl ben og bryst arme? :gruble:
For nogle gange hvis man bare skal svømme helt stille og roligt, mens man kan se op, tænker jeg det ville være en god kombi..


Du kan da prøve! :-D
Jeg tror nu, det vil være svært at få rytme i det. Fidusen med brystsvømning er jo den helt bestemte rytme i armtag-bentag-spark-glid. Og det er netop i glidet, at man kommer fremad. Det vil lidt blive ødelagt, hvis man ikke har det kraftige benspark, som ved brystsvømningen. Så jeg ville frygte, at man simpelthen sank ned under vandet i pausen mellem to armtag, fordi crawlbenene i sig selv ikke holder en oppe...


Man synker ikke af det, jeg svømmer cirka sådan nu som gravid da brystsvømningben ikke anbefales i graviditeten, og jeg kan ikke crawl med hovedet under vand. Så jeg kombinerer og det går fint :)
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 11. mar 2019, 20:43

En lille opdatering.
Det har ikke gået helt så hurtigt de sidste måneder. Men er ved at have en rimelig god teknik med svømmefødder. Og kan da også svømme lidt uden fødder, og jeg leger en del med at vende mig i vandet, dykke osv...
Ja og i dag prøvede jeg så for første gang at svømme ud over det dybe. Synes som sådan selv jeg har været klar til det i langt tid. Men de har ikke ville have jeg gjorde det før jeg fik lært at træde vande, og det har jeg så langt om længe fået lært.
8
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 25. mar 2019, 22:06

Bliver ved med at finpudse teknikken, men synes godt nok der er mange detaljer der skal på plads. Frem for hele tiden at trække vejret til højre ved hvert andet armtag, øver jeg mig på at gøre det ved hvert tredje armtag, og altså skiftes til at gøre det højre og venstre. Det lykkes også men er slet ikke så elegant til venstre som til højre, som jeg jo har fået øvet meget godt ind nu.
Prøvede også at se om jeg kunne svømme 25 meter uden at trække vejret, men måtte op og have luft efter cirka 18 meter. Det må dog kunne lykkes en dag hvor jeg ikke er træt.

Ja og så prøvede jeg at svømme 150 meter i dag uden svømmefødder. Dejligt at se jeg godt kan svømme lidt længere uden fødder. Men bruger benene alt for meget så jeg bliver forpustet. Men det bliver vil bedre hver gang, og næste gang tager jeg 200 meter...
7
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Kalimsofie » 25. mar 2019, 22:35

Artem skrev:Bliver ved med at finpudse teknikken, men synes godt nok der er mange detaljer der skal på plads. Frem for hele tiden at trække vejret til højre ved hvert andet armtag, øver jeg mig på at gøre det ved hvert tredje armtag, og altså skiftes til at gøre det højre og venstre. Det lykkes også men er slet ikke så elegant til venstre som til højre, som jeg jo har fået øvet meget godt ind nu.
Prøvede også at se om jeg kunne svømme 25 meter uden at trække vejret, men måtte op og have luft efter cirka 18 meter. Det må dog kunne lykkes en dag hvor jeg ikke er træt.

Ja og så prøvede jeg at svømme 150 meter i dag uden svømmefødder. Dejligt at se jeg godt kan svømme lidt længere uden fødder. Men bruger benene alt for meget så jeg bliver forpustet. Men det bliver vil bedre hver gang, og næste gang tager jeg 200 meter...


Det er altså så vildt sejt gået, så langt som du er nået - kæmpe skulderklap :gogo:
3
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf sigge » 26. mar 2019, 07:03

Jeg synes også, det er virkelig flot, så langt du er kommet. Fra ikke at kunne lide at have hovedet under vand til nu at være så komfortabel med din crawl, at du kan øve at trække vejret til venstre også, er vild sejt!
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 26. mar 2019, 22:03

Kalimsofie skrev:Det er altså så vildt sejt gået, så langt som du er nået - kæmpe skulderklap :gogo:


sigge skrev:Jeg synes også, det er virkelig flot, så langt du er kommet. Fra ikke at kunne lide at have hovedet under vand til nu at være så komfortabel med din crawl, at du kan øve at trække vejret til venstre også, er vild sejt!

Tak mine lærer roser mig også meget for hvor hurtigt det er gået.
Personligt synes jeg bare selv at det går alt for langsomt. Måske fordi jeg kun træner en gang om ugen. Men havde selv forventet at være meget længere her efter 7 måneder. For det er jo snart sommer hvor jeg gerne skulle ud i åbent vand, og havde jo håbet på at have lært meget mere inden.

Kan være at jeg skal prøve at finde en dag mere til svømmetræning. Er bare lidt svært da jeg har fyldt mine dage godt ud, men måske fredag min ugentlige hviledag... :gruble:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 20. maj 2019, 21:15

Crap er begyndt med at få problemer med at blive svimmel.
Kan læse mig til at det er et normalt nok problem, specielt for folk der svømmer i åbent vand, og skyldes vand i ørene.
For mig er det kommet med at jeg bliver mere fortrolig med vand mere leger med at vende og dreje mig i vand og hvor jeg så ender med at blive svimmel og få kvalme. Som nu er gået galt de sidste par gange. :(

Så bliver nok nødt til at købe nogle af de svømme ørepropper. Er bare lidt ked af at det skal være nødvendigt, da jeg jo er døv på det ene øre, så vil virkelig komme til at høre dårligt med dem i ørene.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Apostrof » 21. maj 2019, 07:23

Artem skrev:Crap er begyndt med at få problemer med at blive svimmel.
Kan læse mig til at det er et normalt nok problem, specielt for folk der svømmer i åbent vand, og skyldes vand i ørene.
For mig er det kommet med at jeg bliver mere fortrolig med vand mere leger med at vende og dreje mig i vand og hvor jeg så ender med at blive svimmel og få kvalme. Som nu er gået galt de sidste par gange. :(

Så bliver nok nødt til at købe nogle af de svømme ørepropper. Er bare lidt ked af at det skal være nødvendigt, da jeg jo er døv på det ene øre, så vil virkelig komme til at høre dårligt med dem i ørene.


Måske disse earplugs (https://surfears.com/) kunne være noget for dig? Det er med et acoustic mesh, som lukker vand ude, men lader lyd komme igennem.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 22. maj 2019, 21:50

JessicaD skrev:Hvis du ikke er vant til at bevæge dig på den måde, så kan du jo også blive svimmel pga det. Bliver du svimmel på karruseller eller ved at dreje om dig selv, vil det jo være samme problem i vandet, som de ørepropper vel ikke vil ændre på.

Da jeg blev ramt af sudden deafness i 2012 var det også med en kraftig svimmelhed, men som forsvandt næsten helt efter nogle år dage. Dog havde jeg problemer i op til omkring 2 måneder efter med at jeg kunne blive svimmel hvis jeg rejste mig hurtigt efter at have lagt ned.
Siden den gang har jeg ikke haft problemer, og er snart et år siden jeg begyndte med at svømme. Er bare ked af hvis det nu skal til at give problemer.
Om det er relateret til mit tidligere problem, eller nyt ved jeg ikke. Er bare ked af det er ved at blive et problem efter at jeg nu efterhånden føler mig rigtigt fortroligt med vand.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 11. sep 2019, 21:19

Er lidt irriteret over mine normale svømmetrænere.
Prøvede at svømme i en anden svømmehal til aften, og efter en halv time, kom livredderen hen og fortalte mig at mine ben ligger meget lavt i vandet og på den måde bremser mig og hvor han foreslog mig at låne nogle svømmefødder. Så svømmede resten af aften med fødder og det er jo også vildt nemt for mig. Da jeg så ligger højt og virkelig kan få fart på med de fødder.

Men det er så det der generer mig, for nu har jeg været af sted 3 gange her i den nye sæson, uden at mine normale svømmetrænere har sagt noget?
Ved dog ikke helt hvad løsningen er? For kan virkelig ikke flyde, og specielt mine ben vil synke til bunds, men der er jo heller ikke noget fedt på dem.
Det er jo bare ikke unikt for mig. Og med fart nok bliver jeg jo også oppe. Det er bare hårdt at svømme hurtigt hele tiden, hvorfor jeg øver mig på at svømme mere stille og udholden. Men så er det de ben kommer for langt ned :gruble:
Nå men må nok ud og investere i en pullboy.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2311
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2267

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Elverpigen » 11. sep 2019, 22:58

Artem skrev:Er lidt irriteret over mine normale svømmetrænere.
Prøvede at svømme i en anden svømmehal til aften, og efter en halv time, kom livredderen hen og fortalte mig at mine ben ligger meget lavt i vandet og på den måde bremser mig og hvor han foreslog mig at låne nogle svømmefødder. Så svømmede resten af aften med fødder og det er jo også vildt nemt for mig. Da jeg så ligger højt og virkelig kan få fart på med de fødder.

Men det er så det der generer mig, for nu har jeg været af sted 3 gange her i den nye sæson, uden at mine normale svømmetrænere har sagt noget?
Ved dog ikke helt hvad løsningen er? For kan virkelig ikke flyde, og specielt mine ben vil synke til bunds, men der er jo heller ikke noget fedt på dem.
Det er jo bare ikke unikt for mig. Og med fart nok bliver jeg jo også oppe. Det er bare hårdt at svømme hurtigt hele tiden, hvorfor jeg øver mig på at svømme mere stille og udholden. Men så er det de ben kommer for langt ned :gruble:
Nå men må nok ud og investere i en pullboy.



Nu er jeg ikke svømmetræner, men har selv først lært at svømme som voksen.

Det er ret normalt, at folk m/k med muskuløse ben synker med benene, hvis de prøver at flyde. Hvis man ligger stille i vandet, kan det nogen gange være nok at starte med at strække armene "op" over hovedet; Tænk lungerne som en flydeponton (pga luft), og de tunge ender på hver sin side af flydepontonen.

Som du selv har observeret, så hjælper fart på at holde benene oppe, eller svømmefødder eller pullboy til at træne uhindret teknik lidt langsommere.

Hvis du ikke vil bruge hjælpemidler eller svømme hurtigt, kan det nogen gange være nok at eksperimentere lidt med hovedets placering i vandet - og her kommer jeg langt ud over mine beføjelser: Jeg har kun observationen og ikke den svømmefaglige uddannelse. Derfor får jeg muligvis stryg for følgende: Jeg har set enkelte eksempler på, at folk med dit problem (ved den ikke-hurtige hastighed) stort set har fået det løst, ved at placere hovedet lidt lavere i vandet. Igen tænker jeg vægtstangsprincippet i forhold til lungernes flydeponton.

En mere øvet svømmer i mit netværk fortæller, at vedkommende med sin lidt højere fedt% er hurtigst i svømmehallen, men så snart de kommer udendørs og har svømmedragter på, der giver lidt ekstra flydeevne, så bliver h*n overhalet af dem med lavere fedt%.

Både fra min og mit netværks erfaring kan jeg fortælle, at der kan være meget stor forskel på svømmetrænere.

Mvh fra en, der ikke har svømmetrænet i årevis, og et eller andet sted føler, at jeg burde. God træning :)
2
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 11. sep 2019, 23:16

Elverpigen skrev:Nu er jeg ikke svømmetræner, men har selv først lært at svømme som voksen.

Det er ret normalt, at folk m/k med muskuløse ben synker med benene, hvis de prøver at flyde. Hvis man ligger stille i vandet, kan det nogen gange være nok at starte med at strække armene "op" over hovedet; Tænk lungerne som en flydeponton (pga luft), og de tunge ender på hver sin side af flydepontonen.

Som du selv har observeret, så hjælper fart på at holde benene oppe, eller svømmefødder eller pullboy til at træne uhindret teknik lidt langsommere.

Hvis du ikke vil bruge hjælpemidler eller svømme hurtigt, kan det nogen gange være nok at eksperimentere lidt med hovedets placering i vandet - og her kommer jeg langt ud over mine beføjelser: Jeg har kun observationen og ikke den svømmefaglige uddannelse. Derfor får jeg muligvis stryg for følgende: Jeg har set enkelte eksempler på, at folk med dit problem (ved den ikke-hurtige hastighed) stort set har fået det løst, ved at placere hovedet lidt lavere i vandet. Igen tænker jeg vægtstangsprincippet i forhold til lungernes flydeponton.

En mere øvet svømmer i mit netværk fortæller, at vedkommende med sin lidt højere fedt% er hurtigst i svømmehallen, men så snart de kommer udendørs og har svømmedragter på, der giver lidt ekstra flydeevne, så bliver h*n overhalet af dem med lavere fedt%.

Både fra min og mit netværks erfaring kan jeg fortælle, at der kan være meget stor forskel på svømmetrænere.

Mvh fra en, der ikke har svømmetrænet i årevis, og et eller andet sted føler, at jeg burde. God træning :)


Det er overhovedet ikke en tosset observation! Det gør meget om man har nakken i stejl vinkel og altså løfter hovedet højt, eller om man har en mere lige vinkel gennem rygsøjle og op til hovedet.
Det kræver at man har svømmebriller og ved hvordan man skal trække vejret optimalt så man ikke bliver nervøs over at have munden og øjnene under vand når man puster ud. Man skal faktisk slet ikke op hvor man kigger op og fremad over vandet ved hver indånding, men man skal følge striben i bunden af bassinet for retning, ved hver udånding (selvfølgelig ikke direkte under sig selv, men lidt fremme i den retning man svømmer)

Til TS: Jeg tænker ikke at en pullboy vil gøre ret meget på den længere bane, da det jo sætter dine ben ud af funktion og egentlig hjælper med at træne dine arme. Du får selvfølgelig en 'gratis' opdrift med den, men den lærer dig ikke hvordan du holder dine ben oppe ved egen hjælp.
Som oftest, hvis benene synker når man flyder, skyldes det at man ikke har fat i sine mavemuskler og forsiden af låret. Ja, man skal slappe af i flydeposistion, men det betyder ikke at man skal give slip på al tonus, og ved at engagere sine mavemuskler og lårets forside kan man holde benene oppe. Det samme gælder i selve svømningen.
Det er helt korrekt at folk med fedt på benene får lidt foræret ift. at flyde, men det er absolut ikke hele hemmeligheden, og der er uendeligt mange mænd uden fedt på benene der kan flyde lige så godt som visse kvinder kan, og ligeså mange kvinder der synker som blylodder selv om de har fedt på kroppen og benene.
Prøv næste gang når du flyder at engagere dine mavemuskler og forsiden på låret bare en smule og gøre det samme i en rygcrawl (her kommer lårene helt af sig selv, men hav fokus på forsiden), og når du svømmer på maven som i bryst eller bytterfly at engagere dine nedre ryg- og ballemuskler så du *vipper' dine ben op i vandet og hav fokus på dit hoveds position. Jeg er sikker på at du vil mærke en forskel. I starten vil det synes 'hårdt' men så snart det bliver inkorporeret i din svømmestil og musklerne trænes, vil det hårde gå væk igen.
1

Tilbage til "Livets forhold"