Lære at svømme som voksen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Annione » 16. aug 2018, 09:55

Artem skrev:
Annione skrev:Jeg lærte at svømme da jeg var 33. Det var min mand, der lærte mig det - da jeg først fandt ud af at jeg kunne flyde, så var det kun teknikken der manglede, ig den kom hurtigt.
Jeg kan kun brystsvømning, men det er nok til mit behov.

Jeg kan ikke flyde men synker til bunds som en sten :lol:


Det handler rigtig meget om afslapning og vejrtrækning. Jeg skal også plaske en smule for at holde mig oppe.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. aug 2018, 11:05

Annione skrev:
Artem skrev:
Annione skrev:Jeg lærte at svømme da jeg var 33. Det var min mand, der lærte mig det - da jeg først fandt ud af at jeg kunne flyde, så var det kun teknikken der manglede, ig den kom hurtigt.
Jeg kan kun brystsvømning, men det er nok til mit behov.

Jeg kan ikke flyde men synker til bunds som en sten :lol:


Det handler rigtig meget om afslapning og vejrtrækning. Jeg skal også plaske en smule for at holde mig oppe.


Det handler også om knogle og muskelvægt vs. fedtmængde.
Nogle er udfordret på flydeevnen pga dette, typisk mænd og drenge faktisk, da kvinder grundlæggende har mere fedtvæv end mænd.
Og der handler det istedet om at finde et flow i bevægelse/fremdrift til at holde sig i overfladen.

http://swimout.dk/2011/flydeevne/
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 16. aug 2018, 20:49

Madam Pomfrey skrev:
Annione skrev:
Artem skrev:
Annione skrev:Jeg lærte at svømme da jeg var 33. Det var min mand, der lærte mig det - da jeg først fandt ud af at jeg kunne flyde, så var det kun teknikken der manglede, ig den kom hurtigt.
Jeg kan kun brystsvømning, men det er nok til mit behov.

Jeg kan ikke flyde men synker til bunds som en sten :lol:


Det handler rigtig meget om afslapning og vejrtrækning. Jeg skal også plaske en smule for at holde mig oppe.


Det handler også om knogle og muskelvægt vs. fedtmængde.
Nogle er udfordret på flydeevnen pga dette, typisk mænd og drenge faktisk, da kvinder grundlæggende har mere fedtvæv end mænd.
Og der handler det istedet om at finde et flow i bevægelse/fremdrift til at holde sig i overfladen.

http://swimout.dk/2011/flydeevne/

Jeg tænker netop at jeg har lidt et problem i forhold til det med at flyde, ikke at jeg er helt fit, det kræver en 5 kilo mindre, men smider også omkring en halv om måneden, så næste år er der virkelig ikke meget overflødig fedt.

Men mens jeg så på svømmetøj, faldt jeg over Neopren jammers, som også kan hjælpe en med at flyde. Har dog ikke købt nogle men bare almindelige jammers, hvad det ord end dækker over. :gruble:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 27. aug 2018, 20:23

Nu har jeg været til svømmetræning for første gang, og det gik ganske ok. Jeg havde en personlig træner hele vejen, og vi er blevet enige om at jeg lige så godt kan lære crawl svømning først, da det jo mest er i åbent vand jeg skal bruge det.
Men ind til videre træner vi mest det med at puste ud under vand, og på den måde at have hovedet under vand.
Sammen med at jeg blive trukket rundt og prøver at bruge benene.

Men det med at flyde går godt nok elendigt. Mine ben vil bare synke til bunds. Mangler virkelig noget fedt til at holde mig oppe.
Tror i det kunne være en ide med Neopren jammers?
9
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 3. sep 2018, 20:41

En god aften i svømmehallen.
Fik svømmet flere baner i det lille bassin kun med en plade og crawl ben.
Det blev også til en del vandtilvænning med at have hovedet under vand og holde vejret. Men synes dog stadig jeg har svært ved at komme ind i en god rytme med vejrtrækningen uden at det kikser en gang i mellem og jeg får vand i munden.
Men alt i alt synes jeg virkelig at jeg rykker mig :dance:
Senest rettet af Artem 3. sep 2018, 20:53, rettet i alt 1 gang.
13
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. sep 2018, 20:51

du er fanme sej! synes det er vildt fedt du springer ud i det på den måde, med lyst og vilje...

Mht neoprem jammers, - prøv at hør nogen om de har du kan låne og prøve inden du bruger penge på det selv.
Men generelt er der vist ret meget opdrift i neoprem synes jeg.
Min ene søn, der har en surfdragt, skulle godt nok vænne sig til at svømme med den, fremfor badebukser.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 3. sep 2018, 21:46

Madam Pomfrey skrev:du er fanme sej! synes det er vildt fedt du springer ud i det på den måde, med lyst og vilje...

Mht neoprem jammers, - prøv at hør nogen om de har du kan låne og prøve inden du bruger penge på det selv.
Men generelt er der vist ret meget opdrift i neoprem synes jeg.
Min ene søn, der har en surfdragt, skulle godt nok vænne sig til at svømme med den, fremfor badebukser.

Tak det er da på mange måder også grænseoverskridende at begynde på noget som en totalt nybegynder, som de fleste børn kan med lethed.
Men vil jo gerne lære det, og det er jo faktisk ganske dejligt at være i sådan et varmt svømmebassin.

Med at flyde så går det stadig ikke for godt, men når jeg får fart på og bruger benene går det ganske fint. Så det med neopren jammers er ikke så aktuelt nu.

Ville ellers gerne have at det var meget mere intensivt med 2-3 gange om ugen, men er desværre kun en mulighed 1 gang om ugen her.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Pjeps » 3. sep 2018, 22:43

Artem skrev:
Madam Pomfrey skrev:du er fanme sej! synes det er vildt fedt du springer ud i det på den måde, med lyst og vilje...

Mht neoprem jammers, - prøv at hør nogen om de har du kan låne og prøve inden du bruger penge på det selv.
Men generelt er der vist ret meget opdrift i neoprem synes jeg.
Min ene søn, der har en surfdragt, skulle godt nok vænne sig til at svømme med den, fremfor badebukser.

Tak det er da på mange måder også grænseoverskridende at begynde på noget som en totalt nybegynder, som de fleste børn kan med lethed.
Men vil jo gerne lære det, og det er jo faktisk ganske dejligt at være i sådan et varmt svømmebassin.

Med at flyde så går det stadig ikke for godt, men når jeg får fart på og bruger benene går det ganske fint. Så det med neopren jammers er ikke så aktuelt nu.

Ville ellers gerne have at det var meget mere intensivt med 2-3 gange om ugen, men er desværre kun en mulighed 1 gang om ugen her.

Er det ikke en mulighed at selvtræne et par gange mellem undervisningen, og så bare træne de ting du er nået til ?
0
:ninja:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 3. sep 2018, 23:08

Pjeps skrev:Er det ikke en mulighed at selvtræne et par gange mellem undervisningen, og så bare træne de ting du er nået til ?

Jo ja det kan vil i princippet godt lade sig gøre.
"problemet" er at det er svømmeklubben som har det her begynderhold, og de har en holdplan hvor det er forskellige hold de enkelte dage, hvor tilmeldingen til det her begynder hold kun dækker den ene gang om ugen.

Men selve svømmehallen har jo åbent for alle på de fleste tidspunkter. Men der skal jeg så også betale kontingent eller turkort til selve hallen ud over. Men er da noget jeg vil overveje.

Kan da også være at jeg skal overveje "min egen svømmehal" for er faktisk bygningsansvarlig for en svømmehal i en anden by. :gruble:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Fru Sunshine » 6. sep 2018, 07:39

At kunne flyde har ikke noget med fedt at gøre. Det er en teknik, som kan læres, men det kræver blandt andet, at man tør slappe helt af. Så snart man spænder i kroppen, synker man.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 6. sep 2018, 16:55

Fru Sunshine skrev:At kunne flyde har ikke noget med fedt at gøre. Det er en teknik, som kan læres, men det kræver blandt andet, at man tør slappe helt af. Så snart man spænder i kroppen, synker man.

Det er sådan noget jeg ikke fatter en skid af. :forvirret:

For om ting kan flyde eller ej, handler om de har en større eller mindre vægtfylde end vand. Muskler har en større og synker, fedt har en mindre og flyder oven på.
Luft i lunger og mave giver også opdrift.

Men at det skulle ændre på en vægtfylde om man slapper af eller ej, har jeg virkelig svært ved at forstå?
Det er dog ikke kun dig som siger det, for det gør min svømmetræner også. Jeg kan bare ikke se for mig hvordan det gør en forskel.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Delfin » 6. sep 2018, 17:35

Artem skrev:
Fru Sunshine skrev:At kunne flyde har ikke noget med fedt at gøre. Det er en teknik, som kan læres, men det kræver blandt andet, at man tør slappe helt af. Så snart man spænder i kroppen, synker man.

Det er sådan noget jeg ikke fatter en skid af. :forvirret:

For om ting kan flyde eller ej, handler om de har en større eller mindre vægtfylde end vand. Muskler har en større og synker, fedt har en mindre og flyder oven på.
Luft i lunger og mave giver også opdrift.

Men at det skulle ændre på en vægtfylde om man slapper af eller ej, har jeg virkelig svært ved at forstå?
Det er dog ikke kun dig som siger det, for det gør min svømmetræner også. Jeg kan bare ikke se for mig hvordan det gør en forskel.


Jeg forsøger, men det er nok noget, du også skal erfare dig til. Når man er totalt afslappet og bare lader kroppen flyde med vandets bevægelser, er man i den rette position til at flyde. Hvis man er anspændt stikker man måske hovedet lidt op eller rumpen lidt ned etc, og så forrykker man 'balancepunktet'. Jeg tror ikke balance er det rigtige ord, men kan ikke finde et bedre. Lige som en båd som er bygget i den facon, der giver den bedste bæreevne, har kroppen også en position, der giver den bedste bære evne - måske :gruble:
1
14 11 14
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf paint » 6. sep 2018, 20:14

At kunne flyde, handler også om hvilket 'medie' man prøver at flyde i. Saltvand er klart lettere end klorvand i en svømmehal.

For slet ikke at tale om havvand med højt saltindhold. Når jeg flyder i Middelhavet, ligger jeg nærmest oven på vandet.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 10. sep 2018, 19:54

Sådan noget svømning og en varmtvandbassin er god afslutning på en lidt hård dag med en del motion, hvor jeg først var ude på 12 km vandring, og så 45 min styrketræning inden svømning.

Ellers skete der ikke så meget i dag, mest bare en forsættelse af det jeg lærte sidst, og så øvede jeg mig mere i at dykke, svømme 10 meter ved kun at være oppe at trække vejret en enkelt gang midtvejs.

Prøvede også på at flyde, men kan stadig ikke få det til at lykkes. Altså kan godt mærke at jeg ikke kan dykke og blive under vand hvor jeg automatisk stiger opad. Men ville gerne kunne holde ved kanten med hovedet under vand og så få mine ben op til overfladen, men de ben er bare tunge...
Nå men det er vil det der med at være stiv som et bræt, og slappe af samtidig :stoned: :gruble: :lol:
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Jedi » 10. sep 2018, 21:35

Artem skrev:
Fru Sunshine skrev:At kunne flyde har ikke noget med fedt at gøre. Det er en teknik, som kan læres, men det kræver blandt andet, at man tør slappe helt af. Så snart man spænder i kroppen, synker man.

Det er sådan noget jeg ikke fatter en skid af. :forvirret:

For om ting kan flyde eller ej, handler om de har en større eller mindre vægtfylde end vand. Muskler har en større og synker, fedt har en mindre og flyder oven på.
Luft i lunger og mave giver også opdrift.

Men at det skulle ændre på en vægtfylde om man slapper af eller ej, har jeg virkelig svært ved at forstå?
Det er dog ikke kun dig som siger det, for det gør min svømmetræner også. Jeg kan bare ikke se for mig hvordan det gør en forskel.


Når man dykker, ser man ofte folk, som ikke kan synke, selvom vesten er helt tømt for luft, og det er psykisk og det manifesterer sig i vejrtrækningen. Så bliver man loaded med bly for at komme ned. Med tiden, hvor man bliver mere fortrolig med at være under vand, kan man så komme ned uden eller med meget lidt bly.
Der er en masse omkring opdrift/buoyancy ift luft, fedt, salt osv. men psyken og vejrtræningen vejer tungest, hvorfor man også ser forholdsvis mange dykkere drukne i overfladen fremfor på dybt vand.

Fedt du svømmer! I foråret må du være klar til at komme i havet.
0

Tilbage til "Livets forhold"