Lære at svømme som voksen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 23. okt 2018, 18:58

Var ude og svømme igen i går, hvor det hele tiden var med en arm af gangen og en plade.
Som også gik ok uden svømmedødder, men der bliver jeg vildt forpustet, da jeg bruger benene for meget, mens jeg mere kan øve den korrekte teknik med svømmefødder.
Er vil efterhånden så langt at jeg nok næste gang prøver at smide den plade og bruger begge arme :8:
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf milisa » 23. okt 2018, 19:59

Jeg skal snart have kastet mig over samme projekt.... Som tidligere vandskræk er det bare lidt af en tærskel at skulle over for mig...
1
Tally-ho
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 23. okt 2018, 20:51

milisa skrev:Jeg skal snart have kastet mig over samme projekt.... Som tidligere vandskræk er det bare lidt af en tærskel at skulle over for mig...

Mine "lærer" er også stadig imponeret over hvor "hurtigt" det går med mig, selv om jeg ikke selv synes det går så hurtigt.

Men som de også hurtigt konstaterede er jeg ikke vandskræk. Som de nok har konstateret ud fra at jeg gør meget i at dykke med at holde vejret og have hovedet under vand. Og ja det er vil også rigtigt nok. Dog gør jeg det netop meget for at prøve at vandtilpasse mig, hvor det går ganske godt, og tror netop at det er meget vigtigt for at blive en god svømme at man ikke er bange for at få hovedet under vand.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14703
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf sigge » 24. okt 2018, 06:26

Må man bruge svømmefødder til triatlon?

Jeg spørger bare af nysgerrighed.

Jeg har ikke gået til svømning, siden jeg var 12, men jeg lærte jo teknikker dengang, og kan sagtens svømme i dag. Jeg bliver bare også helt vildt forpustet af crawl, fordi jeg laver sådan nogle hurtige bentag. Så jeg kunne godt tænke mig at lære at lave langsomme crawlben. For ellers svømmer jeg bare brystsvømning, hvilket er helt fint til mit niveau for hygge-/motionssvømning. Men der er nu lidt mere power over crawl, så jeg gad godt at kunne tage nogle baner af det en gang imellem for afvekslingens skyld. Måske skulle jeg se, om jeg kan låne nogle svømmefødder, næste gang jeg er i svømmehallen, for jeg kan godt forestille mig, at de er gode til at give en langsommere rytme. Jeg kan huske fra den gang, jeg gik til svømning som barn, at det var vildt sjovt, når vi havde fri leg de sidste 10 minutter, at få sådan nogle svømmefødder på, fordi man så bare kom megahurtigt frem ift. uden.

Og så vil jeg også godt komplimentere dig for at tage udfordringen op. Det er virkelig sejt gået. :gogo:
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 24. okt 2018, 21:12

sigge skrev:Må man bruge svømmefødder til triatlon?

Jeg spørger bare af nysgerrighed.

Jeg har ikke gået til svømning, siden jeg var 12, men jeg lærte jo teknikker dengang, og kan sagtens svømme i dag. Jeg bliver bare også helt vildt forpustet af crawl, fordi jeg laver sådan nogle hurtige bentag. Så jeg kunne godt tænke mig at lære at lave langsomme crawlben. For ellers svømmer jeg bare brystsvømning, hvilket er helt fint til mit niveau for hygge-/motionssvømning. Men der er nu lidt mere power over crawl, så jeg gad godt at kunne tage nogle baner af det en gang imellem for afvekslingens skyld. Måske skulle jeg se, om jeg kan låne nogle svømmefødder, næste gang jeg er i svømmehallen, for jeg kan godt forestille mig, at de er gode til at give en langsommere rytme. Jeg kan huske fra den gang, jeg gik til svømning som barn, at det var vildt sjovt, når vi havde fri leg de sidste 10 minutter, at få sådan nogle svømmefødder på, fordi man så bare kom megahurtigt frem ift. uden.

Og så vil jeg også godt komplimentere dig for at tage udfordringen op. Det er virkelig sejt gået. :gogo:

Nej man må ikke bruge svømmedødder, til triathlon.

Men når man skal lære at svømme er de gode at bruge, da man så nemt får fremdriften der holder en oppe, så man kan fokusere på den rigtige teknik til armene. Netop uden at blive forpustet.
Kan forstå på min svømmetræner at man faktisk ikke skal bruge benene ret meget til crawl, hvor de mest bare skal stabilisere og udligne den forskel vi nærmest alle har, hvor vi er stærkere med den ene arm end den anden.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 29. okt 2018, 22:02

Så skete der ting og sager i dag... :banan2:
Droppede fra start hjælpemidler. Der gik dog ti min i vandet før jeg kastede mig ud i at svømme omkring 8 meter, hvor jeg så blev nødt til at sætte fødderne på bunden. Prøvede det nogle gange mere, men gik ikke meget bedre. Var nærmest rent panik svømning hvor jeg glemte alt teknik og at trække vejret.
Kom så over i det store bassin hvor min træner så det, og han kunne godt se det slet ikke fungerede, så fik et par svømmefødder på, så jeg kunne fokuserer lidt mere på teknikken.
Hvor det da også gik bedre hver gang, men har godt nok svært ved at få vejtrækningen med, og jeg pisker jo generelt af sted alt for hurtigt. Frem for at prøve på at gøre det rigtigt.
Men ok det er jo netop også det de næste mange gange vil komme til at handle om med at finpudse teknikken. :cool:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 5. nov 2018, 21:24

Lidt tilbagegang i dag. Kunne slet ikke få det til at fungere med vejrtræningen i dag, sammen med at jeg vil svømme alt for hurtig og derfor bliver forpuster. Ja der er det bare en dårlig kombi.
Så vi gik over til ikke at bruge armene men bare at svømme langsomt med svømmefødder, så jeg kunne fokusere alene på at komme op og få lidt luft en gang i mellem, og så ellers være under vandet det meste af tiden.
Det gik rimelig ok, men skal have øvet meget mere på det, for der kommer stadig kiks ind i mellem hvor jeg fylder munden med vand.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 6. nov 2018, 02:22

JessicaD skrev:Jeg undrer mig over, at du skal lære crawl først, da den vel teknisk er en af de sværere? Brystsvømning er lige til at gå til, og du lærer at forholde dig roligt og ikke gå i panik mm, mens du kommer frem af. Det er selvf sent at lave om på nu, og jeg ved godt, at du skulle lære crawl, fordi det går hurtigt og kan bruges til triathlon etc. Jeg tænker bare brystsvømning kunne give flere succesoplevelser, hvor du lærer at bevæge dig i vandet først, før du går til en mere avanceret svømmestil.


Min søn på 5 får også svømmeundervisning og der er det også crawl de lærer først.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 6. nov 2018, 03:12

JessicaD skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
JessicaD skrev:Jeg undrer mig over, at du skal lære crawl først, da den vel teknisk er en af de sværere? Brystsvømning er lige til at gå til, og du lærer at forholde dig roligt og ikke gå i panik mm, mens du kommer frem af. Det er selvf sent at lave om på nu, og jeg ved godt, at du skulle lære crawl, fordi det går hurtigt og kan bruges til triathlon etc. Jeg tænker bare brystsvømning kunne give flere succesoplevelser, hvor du lærer at bevæge dig i vandet først, før du går til en mere avanceret svømmestil.


Min søn på 5 får også svømmeundervisning og der er det også crawl de lærer først.


Ved du hvorfor? Jeg har også gået til svømning, og der lærte vi bryst først.


No idea. Men både da han gik i Dk og nu her i Asien det crawl der er første tag. Eller, først ben og så crawl. Og ben er også de de op/ned -crawl ben eller hvad det nu hedder han lærer. Tænker at det er langt nemmere med de ben end brystsvømningben.

Det er over 30 år siden jeg selv lærte at svømme så kan på ingen måde huske hvad jeg lærte først.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 6. nov 2018, 07:20

JessicaD skrev:Jeg undrer mig over, at du skal lære crawl først, da den vel teknisk er en af de sværere? Brystsvømning er lige til at gå til, og du lærer at forholde dig roligt og ikke gå i panik mm, mens du kommer frem af. Det er selvf sent at lave om på nu, og jeg ved godt, at du skulle lære crawl, fordi det går hurtigt og kan bruges til triathlon etc. Jeg tænker bare brystsvømning kunne give flere succesoplevelser, hvor du lærer at bevæge dig i vandet først, før du går til en mere avanceret svømmestil.

Man lærer også børn crawl først i dag, da det er en mere naturlig svømmestil der minder mere om hundesvømning.
Så selv om der er en del teknik med at dreje hovedet og trække vejret, så er arm og ben bevægelserne mere simple.

Generelt er der jo også det problem ved brystsvømning, at folk får ondt i nakken af det hvis man gør det i længere tid. Men ellers ser det da meget elegant ud når man kan svømme af sted med hovedet over vand hele tiden.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 6. nov 2018, 07:25

Artem skrev:
JessicaD skrev:Jeg undrer mig over, at du skal lære crawl først, da den vel teknisk er en af de sværere? Brystsvømning er lige til at gå til, og du lærer at forholde dig roligt og ikke gå i panik mm, mens du kommer frem af. Det er selvf sent at lave om på nu, og jeg ved godt, at du skulle lære crawl, fordi det går hurtigt og kan bruges til triathlon etc. Jeg tænker bare brystsvømning kunne give flere succesoplevelser, hvor du lærer at bevæge dig i vandet først, før du går til en mere avanceret svømmestil.

Man lærer også børn crawl først i dag, da det er en mere naturlig svømmestil der minder mere om hundesvømning.
Så selv om der er en del teknik med at dreje hovedet og trække vejret, så er arm og ben bevægelserne mere simple.

Generelt er der jo også det problem ved brystsvømning, at folk får ondt i nakken af det hvis man gør det i længere tid. Men ellers ser det da meget elegant ud når man kan svømme af sted med hovedet over vand hele tiden.


Ja det tænkte jeg også på umiddelbart efter de indlæg jeg skrev. Min søn svømmer det crawl han orker og så når armene bliver trætte tager hundetagene over.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14703
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf sigge » 6. nov 2018, 07:30

Jeg er sikker på, at du nok skal knække koden til armtag/vejrtrækning snart. Og når den så er der, kommer det nærmest intuitivt at dreje hovedet og trække vejret, hver gang man løfter højre (eller venstre) arm. Jeg lærte det jo som barn, men teknikken sidder stadig på rygraden, så selvom der går år imellem, at jeg svømmer crawl, så kan jeg stadig gøre det. Så jeg tænker, at når du først har den, så skal det nok komme let til dig derefter.

Det er da et kæmpe fremskridt, at du efterhånden lader til at være ret komfortabel ved at have hovedet under vand.

Træner I nogensinde arme alene? Jeg kan huske fra min svømmeundervisning, at vi havde 2 korkcylindre forbundet med snore, som man kunne holde mellem benene, når man kun øvede arme. Fordi man så skulle holde benene samlet for at holde på korkdimsen, kunne man ikke lave bentag samtidig, og den hjalp med at holde benene flydende. På den måde kan du måske lettere øve armtag og vejrtrækning uden at blive forpustet, fordi benene pisker derudad. :)
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf billiebean » 6. nov 2018, 08:12

Ja, måske en pull buoy kan hjælpe om end jeg tror man bliver nødt til at have en ret god sikkerhed i vandet for ikke at få overbalance og “vælte forover” med sådan en.

Da jeg svømmetrænede meget brugte jeg næsten heller ikke ben i crawl når jeg bare svømmede rolige baner - et spark eller et spark med hvert ben for hvert armtag.

Jeg blev i øvrigt også først rigtig god til crawl efter gymnasiet, da jeg gik på sportshøjskole.
0
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Kalimsofie » 6. nov 2018, 21:17

JessicaD skrev:Jeg undrer mig over, at du skal lære crawl først, da den vel teknisk er en af de sværere? Brystsvømning er lige til at gå til, og du lærer at forholde dig roligt og ikke gå i panik mm, mens du kommer frem af. Det er selvf sent at lave om på nu, og jeg ved godt, at du skulle lære crawl, fordi det går hurtigt og kan bruges til triathlon etc. Jeg tænker bare brystsvømning kunne give flere succesoplevelser, hvor du lærer at bevæge dig i vandet først, før du går til en mere avanceret svømmestil.


Rent teknisk er brystsvømning faktisk ret svært, og lærer man det som det første, er der stor risiko for, at man simpelthen lærer det forkert. Og har man først fået et skævt bentag, er det meget svært at komme af med igen.

Så ja, før i tiden lærte børnene brystsvømning først, men nu om dage ved man, at crawl er meget bedre for børnekroppe og -motorik, som stadig er under udvikling.

Og jeg tænker lidt, at det samme gør sig gældende for voksne, der skal lære at svømme. Når kroppen ikke er vant til at bevæge sig i vand, er det “sikrere” at begynde med de meget nemmere crawlbentag end de teknisk ret svære brystsvømningsben. Ved crawlben kan man desuden nemmere bruge svømmefødder, hvilket gør meget for trygheden i vandet, og man kommer hurtigere frem, hvilket gør en masse for selvtilliden og motivationen.
4
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 6. nov 2018, 22:47

Kalimsofie skrev:Rent teknisk er brystsvømning faktisk ret svært, og lærer man det som det første, er der stor risiko for, at man simpelthen lærer det forkert. Og har man først fået et skævt bentag, er det meget svært at komme af med igen.

Så ja, før i tiden lærte børnene brystsvømning først, men nu om dage ved man, at crawl er meget bedre for børnekroppe og -motorik, som stadig er under udvikling.

Og jeg tænker lidt, at det samme gør sig gældende for voksne, der skal lære at svømme. Når kroppen ikke er vant til at bevæge sig i vand, er det “sikrere” at begynde med de meget nemmere crawlbentag end de teknisk ret svære brystsvømningsben. Ved crawlben kan man desuden nemmere bruge svømmefødder, hvilket gør meget for trygheden i vandet, og man kommer hurtigere frem, hvilket gør en masse for selvtilliden og motivationen.

Første gang havde jeg lidt undervisning i brystsvømning, da crawl læreren ikke var der.
Men nu hvor jeg er blevet rigtig god med mine crawl ben. Kan jeg ikke lade være med at tænke om man ikke kan kombinere de to ting? Altså med crawl ben og bryst arme? :gruble:
For nogle gange hvis man bare skal svømme helt stille og roligt, mens man kan se op, tænker jeg det ville være en god kombi..
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Livets forhold"