Hvor skal vi bo?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Hvor skal vi bo?

Indlægaf Rapfisk » 3. aug 2018, 15:33

Jeg lægger tråden her og ikke i Bolig, fordi dilemmaet handler om meget mere end vores nye bolig.

Kæresten og jeg vil gerne flytte sammen. Jeg har en lejlighed på Frederiksberg, han et rækkehus i Helsingør. I det seneste år har vi fordelt tiden mellem de to boliger og har nydt både storbyen og den mindre by, men ikke vores rejsecirkus og de konstant pakkede rejsetasker. Samtidig er det ingen hemmelighed, at vi gerne vil stifte familie og gerne vil finde barndomshjemmet til de små rappere (selv om vi godt kan vente både med børn og huskøb lidt endnu).

Vi er gået i gang med at se på potentielle boliger, og det står fast, at vi gerne vil købe. Vi vil gerne have plads til os selv, et par børn og gæster, der er på besøg i hele uger ad gangen.

Det udelukker Frederiksberg (som egentlig er det eneste sted, jeg vil bo) inden for vores budget på ca. 4,5 millioner. Vi har kigget på Hvidovre, hvor nogle af kærestens venner bor, og som er i cykelafstand til mit arbejde. Samtidig er det tæt på min familie. Jeg synes bare, der er så keeeeeedeligt.

Jeg tager mig selv i at drømme om, at vi kan blive i Helsingør, hvor vi kan få et drømmehus inden for budgettet, og hvor der er en gammel by med masser af kultur. Men det går jo ikke med halvanden times transport hver vej. Eller gør det? Hvordan gør man som (potentiel) børnefamilie?

Hvad ville I gøre?
0
Livslinjen: 70 201 201
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Hvor skal vi bo?

Indlægaf 1234 » 3. aug 2018, 15:37

Minimere transport så meget som muligt. Det gør virkelig hurtigt livet træls. Jeg har en time på arbejde og jeg hader det. Og hvis du ved du vil arbejde i København ville jeg undgå den lange transport fra alt i verden.
8
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Hvor skal vi bo?

Indlægaf Lurende Peber » 3. aug 2018, 15:43

Hørsholm ligger ca midt imellem Frederiksberg og Helsingør. Og der er da noget landzone ikke alt for langt fra motorvej (og offentlig transport?).
Men.....trafikken ind mod København er dræææbende om morgenen og omvendt til fyraften.
Hvor sikre er I (er nogen?) på at have job i nuværende områder også i fremtiden?
4
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9552
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26700

Re: Hvor skal vi bo?

Indlægaf Santa » 3. aug 2018, 15:45

Jeg ville droppe drømmen om det dyre Frederiksberg, at sidde stramt i det med børn for et postnummer skyld er fjollet i min verden.
Jeg ville osse droppe drømmen om det hyggelige Helsingør, medmindre I skifter arbejde. 1 1/2 times transport og almindelig børnefamilielogistik hænger skidt sammen. En unødig stressfaktor.

Og så kigge med åbne øjne på andre områder i hovedstaden.

Jeg ved godt at det et kedeligt svar, men ærligt talt, så kommer ingen af de to muligheder til at være optimale for jer, sådan som du sætter det op.
9
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Hvor skal vi bo?

Indlægaf Tibbler » 3. aug 2018, 15:46

Ville det kun være dig, der villle få så lang transporttid, eller jer begge? For hvis kæresten arbejder tæt på, og I dermed måske kunne få hverdagen til at fungere med aflevering/afhentning af børn, uden at de bliver nødt til at være der fra åbning til lukketid, så ville det jo godt kunne lade sig gøre.

Personligt ville jeg aldrig vælge at bo et sted, som gav mig 3 timers transporttid hver dag - Det er immervæk meget tid, som kunne være brugt på noget andet, hvis man bor tættere på sit job.
Så hellere bruge den ekstra transporttid, når I, mere sporadisk, skal hen til nogle af de kulturelle ting, som I gerne vil benytte.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Hvor skal vi bo?

Indlægaf Rapfisk » 3. aug 2018, 15:58

Tak, fordi I er de fornuftige :kys:

P.t. har min kæreste job i en helt anden retning, 45 minutter hver vej. Han skifter nok inden for en overskuelig tid, hvis han kan finde noget andet. Til den tid vil han søge tættere på den bolig, vi nu har, og i princippet kan han få job overalt. Som med så mange andre er der måske flere muligheder tæt på København, men også flere konkurrenter dér.

Jeg vil nødigt skifte. Efter mange år i prækariatet har jeg endelig fået et arbejde, jeg både er glad for og god til. Samtidig har jeg det godt med den tryghed, hvis der ligger et par barsler i horisonten (selv om vi skal dele).
Senest rettet af Rapfisk 3. aug 2018, 16:00, rettet i alt 1 gang.
1
Livslinjen: 70 201 201
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor skal vi bo?

Indlægaf Slettet bruger » 3. aug 2018, 16:00

Halvanden times transport hver vej er selvmord i en børnefamilie, medmindre den anden kan stå for at hente og bringe hver dag. Eller noget af transporttiden også kan være arbejdstid.

Når du siger halvanden time fra Helsingør til København, må det være fordi det skal være offentligt, eller det skal være i myldretiden - eller begge dele. Hvis man kan transportere sig uden for myldretiden i bil, må det kunne gøres på højst den halve tid.
4
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Hvor skal vi bo?

Indlægaf Rapfisk » 3. aug 2018, 16:06

abcd skrev:Halvanden times transport hver vej er selvmord i en børnefamilie, medmindre den anden kan stå for at hente og bringe hver dag. Eller noget af transporttiden også kan være arbejdstid.

Når du siger halvanden time fra Helsingør til København, må det være fordi det skal være offentligt, eller det skal være i myldretiden - eller begge dele. Hvis man kan transportere sig uden for myldretiden i bil, må det kunne gøres på højst den halve tid.

Det er med Kystbanen, ja - DSBs p.t. mest upålidelige strækning. Jeg kunne købe en bil, men med institutioners åbningstider vil mange ture nok i praksis gøres i myldretiden. Uden for tager det en lille time. Jeg tænker dog også, at myldtetiden udvider sig i takt med, at København vokser.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Hvor skal vi bo?

Indlægaf didas » 3. aug 2018, 16:06

Jeg er med de andre her. Lang transporttid er dræbende i længden ikke mindst med børn. Jeg synes Hvidovre lyder som et fint kompromis, og med S-togsnettet er man jo i København på ingen tid.

Jeg er et levende eksempel på, at man kan trives fint med at flytte til forstæderne efter at have boet centralt i København :D
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Hvor skal vi bo?

Indlægaf milisa » 3. aug 2018, 16:07

Jeg er blevet særdeles glad for Smørum/Måløv/Jonstrup/Ballerup området. Rådhuspladsen kan nås på 25 minutter (når S-togene kører igen......), og der er dejligt og fredeligt og hvad man skal bruge i hverdagen og frem for alt: Huse fås til absolut betalelige priser. For 4.5 mio kan du få et mega fedt hus - eller bare købe et alm stille og roligt et og så have råd til taxa i tide og utide!

Men jeg tænker nok, der bliver for stille for jer, når I nævner Frederiksberg og Helsingør, men jeg synes nu her er så dejligt, så ville altså lige nævne det. Kig forbi til en kop kaffe eller øl, så viser jeg gerne rundt! :lol:
2
Tally-ho
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Hvor skal vi bo?

Indlægaf Tibbler » 3. aug 2018, 16:07

Maanii skrev:Jeg bor i Hvidovre og vi elsker det.

Her er virkelig fredeligt, og vi er dejligt tæt på skov, strand og Vestvoldens hyggelige sti-områder med marker og fritgående får.

Samtidig kan vi stå i midten af Kbh på under 15min. Det bedste af begge verdener, hvis du spørger mig.


Så har man jo stadig kulturen tæt på.


Jeg vil i øvrigt anbefale jer, at have øje for om der er stisystemer, eller på anden måde sikker skolevej. Selvom det ikke er aktuelt lige nu, så er det jo godt at have i baghovedet :)
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hvor skal vi bo?

Indlægaf Sof » 3. aug 2018, 16:08

Alt efter hvor din kæreste arbejder, ville jeg vælge et sted langs Kystbanen mellem Hellerup og Humlebæk.

Vi bor i Hørsholm kommune. En lille cykeltur fra Kokkedal Station eller Rungsted kyst, vi bor midt i mellem og derfra har vi en lille halv time til København og 20 til Helsingør.

Af de større byer tæt på bruger vi mest Lyngby, men kører da en gang i mellem til Helsingør os, men med det offentlige synes jeg det er lidt for langt væk, ift hvad de har at byde på i byen.

Vi flyttede fra Frederiksberg herop sidste sommer, til dels fordi vi heller ikke ville kunne købe det vi vil ha på Frb. Jeg var ret ked af det, havde ikke set mig selv flytte derfra. Nu er jeg virkelig glsd for skiftet. Vi har et godt lokalmiljø, vi bor tættere på alting her (ordentligt supermarked, læge osv), end vi gjorde før, vi kan parkere(!!!), naturen er lækker og vi kommer meget mere ud og går ture i den, end vi gjorde før.

Nu ved jeg ikke hvor tæt på Hvidovre du arbejder selvfølgelig, om Kystbanen giver mening. Når den lukker ned om sommeren, så er det selvfølgelig helt håbløst. I hverdagen synes jeg den fungerer fint ned mod København i hvert fald.

Nu kunne jeg godt se os flytte tættere på Helsingør engang, fx omkring Humlebæk, er også lidt lun på Hornbækområdet, selvom det ikke rigtig matcher jeres ønsker.
2
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9552
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26700

Re: Hvor skal vi bo?

Indlægaf Santa » 3. aug 2018, 16:12

Hvis det, du elsker ved Frederiksberg, er citystemningen, så prøv at kigge i Valby.
Den har efterhånden en del cafeer, spisesteder og butikker. Søndermarken, Valby parken, Damhusengen sørger for det grønne.
Og her ligger osse små specialbutikker (virkelig god ostehandler og ok fiskehandler), et ton af supermarkeder og de praktiske som jysk, røverkøb og HM.
Offentlig transport er super, især i nærheden af Valby station. (Selvfølgelig!!)
Men jeg indrømmer at jeg ikke ved meget om prisniveauet for huse.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvor skal vi bo?

Indlægaf hotlips » 3. aug 2018, 16:27

Der plejer at være nogle af de små parcelhuse til salg her i Rødovre, der er nogle af de gamle men jeg tror også der er lidt tilbage i den sprit nye irmaby,den ligger lige på den anden side af vores boligforening.. jeg synes vi har det bedste af det hele, vi har selv vestvolden for enden af vores vej og den er væsentligt større end de fleste er klar over, jeg er kommet der hele mit liv og der er stadig stier jeg ikke kan huske jeg har været på før, og her er en halv times tid til nærmest alt hvad der ligger i indre by.

Alle de børnefamilier vi kender synes det er en god kommune, vi har en del der er kommet fra indre by og Frederiksberg som så er rykket herud når de har fået børn.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Hvor skal vi bo?

Indlægaf Rapfisk » 3. aug 2018, 16:29

Jeg arbejder først på Amager.

Det kan godt være, vi skal kigge nærmere på Fredensborg-området. Jeg har altid tænkt, at det var håbløst for offentlig transport.

Jeg er født og opvokset på Frederiksberg, så det, jeg godt kan lide, er, at det er Frederiksberg. Det er dels butikker, restauranter, museer, parker, teatre osv., men ikke mindst at min historie og min families historie er tæt forbundet til Frederiksberg. Derudover føler jeg mig tryg ved en konservativ borgmester :ninja: - så længe det varer.

Valby er desværre for længst blevet for dyr (nogle nybyggede rækkehuse er liiiiige omkring budgettet), det samme med det meste af Vanløse og efterhånden også Brønshøj og Husum.

Noget af min familie flyttede til Rødovre for ti år siden og er rigtig glade for det, så det er bestemt ikke udelukket. Irmabyens rækkehuse er dog væk, og kæresten vil desværre ikke i lejlighed.
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Livets forhold"