Kvinder der ikke vil have børn

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf LadyFox » 31. jul 2018, 10:08

Sangius skrev:
LadyFox skrev:
Sangius skrev:
Kattefjæs skrev:
Sangius skrev:Jeg synes så bare ikke nødvendigvis det er alderssvarende? Jeg synes der er lidt barnligt.

Min subjektive holdning her stammer fra, at jeg personligt kender mange i min omgangskreds som snakkede med meget store bogstaver om, at de absolut aaaldrig skulle hve børn. Og de så blev lidt mere voksne, og fik banket den værste ungdom af, fik de lyst alligevel.

Jeg kender også et par stykker som stadig ikke vil have børn. Så det er jo selvfølgelig ikke alle som skifter mening. Og så kan vi jo sidde i begge lejre og sige "hvad sagde jeg".

Men det behøvede vi ikke at gøre, hvis folk undlod at kaste om sig med absolutter, og idioter unlod at kommentere på det.


Men altsaa, med al respekt - saa hverken kan eller skal du jo diktere hvordan andre mennesker maa formulere sig hvad angaar deres egne foelelser, oensker og forventninger til voksenlivet. :)

Vi kan heller ikke diktere om andre mennesker maa bande eller sige dumme ting. Vi kan godt taenke lidt af hvert i vores stille sind, men at afskrive dem som barnlige, dumme eller lignende, det er lige en tand fordoemmende nok (til min smag i hvert fald).


Nej - selvfølgelig skal jeg ikke diktere hvordan folk formulerer sig.

Jeg fortæller bare, at min erfaring siger mig, at man undgår mange af de trælse kommentarer ved at undlade at snakke i absolutter på den måde.


Men vi er jo mange her i tråden der fortæller at vi ikke snakker i absolutter, men får de her kommentarer alligevel. Min erfaring er i hvert fald at det ikke gør den mindste forskel om man svare et neutralt "Jeg har ikke lyst" eller et mere bombastisk "Hell no! Det skal jeg ALDRIG" .


Ja, det er nok ikke et fool-proof råd :) . Men tror stadig at første sætning afføder færre kommentarer end anden.


Det håber jeg ikke for dem med absolutter for så de eddermandme få mange kommentarer.
2
...
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf fisken80 » 31. jul 2018, 10:18

Sangius skrev:
fisken80 skrev:
Sangius skrev:
LadyFox skrev:
Sangius skrev:Hvad er egentlig det nedladende i det jeg har skevet?

At jeg finder det juvenilt at være meget skråsikker når man er purung? :gruble:

Men på samme tid sidder du og siger at dine tanker om folk i starttyvernes tanker om deres fremtid er på linje med børn på 5 års tanker om fremtiden. Jeg er med på at man KAN ændre mening, men du synes ikke selv at det er nedladende overfor unge mennesker at mene de har samme refleksionsevne som en på 5 år?


Det er jo essensen i, at jeg finder det barnligt. At det er noget børn gør. Børn snakker meget i absolutter.

Det er vel altid en kende nedladende, at kalde en opførsel barnlig. Men det er nu sådan, jeg ser det, og jeg tror, det er hvad trigger folk.


Men igen, du tog selv en beslutning om at blive gift da du var i midttyverne. Er det ikke en rimelig absolut beslutning? Og ville du ikke blive ret provokeret, hvis jeg skrev til dig, at du nok ikke skulle have giftet dig så tidligt, fordi det var barnligt at tro som 25-årig, at man havde fundet sin mand for livet?


Jo det ville jeg da. Hvilket også er derfor jeg tusind gange har skrevet, at sådanne kommentarer er åndssvage, og at folk skal passe sit?


Men du siger lige, at man skal undgå absolutter som ung, fordi man ellers fremstår barnlig og ikke-alderssvarende. Så du har med andre ord kaldt dig selv for barnlig og ikke-alderssvarende.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf Sangius » 31. jul 2018, 10:29

fisken80 skrev:
Sangius skrev:
fisken80 skrev:
Sangius skrev:
LadyFox skrev:
Sangius skrev:Hvad er egentlig det nedladende i det jeg har skevet?

At jeg finder det juvenilt at være meget skråsikker når man er purung? :gruble:

Men på samme tid sidder du og siger at dine tanker om folk i starttyvernes tanker om deres fremtid er på linje med børn på 5 års tanker om fremtiden. Jeg er med på at man KAN ændre mening, men du synes ikke selv at det er nedladende overfor unge mennesker at mene de har samme refleksionsevne som en på 5 år?


Det er jo essensen i, at jeg finder det barnligt. At det er noget børn gør. Børn snakker meget i absolutter.

Det er vel altid en kende nedladende, at kalde en opførsel barnlig. Men det er nu sådan, jeg ser det, og jeg tror, det er hvad trigger folk.


Men igen, du tog selv en beslutning om at blive gift da du var i midttyverne. Er det ikke en rimelig absolut beslutning? Og ville du ikke blive ret provokeret, hvis jeg skrev til dig, at du nok ikke skulle have giftet dig så tidligt, fordi det var barnligt at tro som 25-årig, at man havde fundet sin mand for livet?


Jo det ville jeg da. Hvilket også er derfor jeg tusind gange har skrevet, at sådanne kommentarer er åndssvage, og at folk skal passe sit?


Men du siger lige, at man skal undgå absolutter som ung, fordi man ellers fremstår barnlig og ikke-alderssvarende. Så du har med andre ord kaldt dig selv for barnlig og ikke-alderssvarende.


Og hvad så? Det er jo slet ikke det mit indlæg handler om? Jeg kommer blot med et råd om, hvordan jeg personligt erfarer at man undgår disse kommentarer.

I forhold til ægteskab er det jo altid et sats, og det ved folk godt. Så det er som regel ikke noget de gider kommentere på.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf fisken80 » 31. jul 2018, 10:40

Sangius skrev:
fisken80 skrev:
Sangius skrev:
fisken80 skrev:
Sangius skrev:
LadyFox skrev:
Sangius skrev:Hvad er egentlig det nedladende i det jeg har skevet?

At jeg finder det juvenilt at være meget skråsikker når man er purung? :gruble:

Men på samme tid sidder du og siger at dine tanker om folk i starttyvernes tanker om deres fremtid er på linje med børn på 5 års tanker om fremtiden. Jeg er med på at man KAN ændre mening, men du synes ikke selv at det er nedladende overfor unge mennesker at mene de har samme refleksionsevne som en på 5 år?


Det er jo essensen i, at jeg finder det barnligt. At det er noget børn gør. Børn snakker meget i absolutter.

Det er vel altid en kende nedladende, at kalde en opførsel barnlig. Men det er nu sådan, jeg ser det, og jeg tror, det er hvad trigger folk.


Men igen, du tog selv en beslutning om at blive gift da du var i midttyverne. Er det ikke en rimelig absolut beslutning? Og ville du ikke blive ret provokeret, hvis jeg skrev til dig, at du nok ikke skulle have giftet dig så tidligt, fordi det var barnligt at tro som 25-årig, at man havde fundet sin mand for livet?


Jo det ville jeg da. Hvilket også er derfor jeg tusind gange har skrevet, at sådanne kommentarer er åndssvage, og at folk skal passe sit?


Men du siger lige, at man skal undgå absolutter som ung, fordi man ellers fremstår barnlig og ikke-alderssvarende. Så du har med andre ord kaldt dig selv for barnlig og ikke-alderssvarende.


Og hvad så? Det er jo slet ikke det mit indlæg handler om? Jeg kommer blot med et råd om, hvordan jeg personligt erfarer at man undgår disse kommentarer.

I forhold til ægteskab er det jo altid et sats, og det ved folk godt. Så det er som regel ikke noget de gider kommentere på.


Hvis dit eneste ærinde havde været at komme med et godt råd til, hvordan man undgår kommentarer så havde du jo ikke behøvet at kalde alle, der taler i absolutter som unge for barnlige allerede i dit første indlæg i tråden.
Det er det jeg, og andre, reagerer på. At du lige fra starten vælger at kalde folk, der allerede som unge kategorisk afviser at de skal have børn, for barnlige.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf Sangius » 31. jul 2018, 10:51

fisken80 skrev:
Sangius skrev:
fisken80 skrev:
Sangius skrev:
fisken80 skrev:
Sangius skrev:
LadyFox skrev:
Sangius skrev:Hvad er egentlig det nedladende i det jeg har skevet?

At jeg finder det juvenilt at være meget skråsikker når man er purung? :gruble:

Men på samme tid sidder du og siger at dine tanker om folk i starttyvernes tanker om deres fremtid er på linje med børn på 5 års tanker om fremtiden. Jeg er med på at man KAN ændre mening, men du synes ikke selv at det er nedladende overfor unge mennesker at mene de har samme refleksionsevne som en på 5 år?


Det er jo essensen i, at jeg finder det barnligt. At det er noget børn gør. Børn snakker meget i absolutter.

Det er vel altid en kende nedladende, at kalde en opførsel barnlig. Men det er nu sådan, jeg ser det, og jeg tror, det er hvad trigger folk.


Men igen, du tog selv en beslutning om at blive gift da du var i midttyverne. Er det ikke en rimelig absolut beslutning? Og ville du ikke blive ret provokeret, hvis jeg skrev til dig, at du nok ikke skulle have giftet dig så tidligt, fordi det var barnligt at tro som 25-årig, at man havde fundet sin mand for livet?


Jo det ville jeg da. Hvilket også er derfor jeg tusind gange har skrevet, at sådanne kommentarer er åndssvage, og at folk skal passe sit?


Men du siger lige, at man skal undgå absolutter som ung, fordi man ellers fremstår barnlig og ikke-alderssvarende. Så du har med andre ord kaldt dig selv for barnlig og ikke-alderssvarende.


Og hvad så? Det er jo slet ikke det mit indlæg handler om? Jeg kommer blot med et råd om, hvordan jeg personligt erfarer at man undgår disse kommentarer.

I forhold til ægteskab er det jo altid et sats, og det ved folk godt. Så det er som regel ikke noget de gider kommentere på.


Hvis dit eneste ærinde havde været at komme med et godt råd til, hvordan man undgår kommentarer så havde du jo ikke behøvet at kalde alle, der taler i absolutter som unge for barnlige allerede i dit første indlæg i tråden.
Det er det jeg, og andre, reagerer på. At du lige fra starten vælger at kalde folk, der allerede som unge kategorisk afviser at de skal have børn, for barnlige.


Jeg skriver bare lige fra hoften herinde, og uddybede mit indlæg med min subjektive holdning. Det er vel ret naturligt.

Jeg synes det er mærkeligt at der er SÅ provokerende, at jeg finder sådanne udtalelser barnlige - uanset hvad de handler om.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf Kattefjæs » 31. jul 2018, 11:06

JumboJette skrev:Jeg har læst hele indlægget, og jeg tænker, at den snas jeg har quotet er et mislykket forsøg på at være sjov. Ikke desto mindre er det yderst provokerende over for de mennesker, som har fået børn og tillægger det stor betydning. Længere er den ikke herfra. Du må da kunne stå ved dine ord.



Saa har du stadig misforstaaet. Men du har altsaa ogsaa skaaret hele konteksten fra. :)

Det fulde quote burde vaere:

Du kommer til at fortryde at du ikke har ført slægten videre

- Hvorfor? Der er masser af børn i min familie. Der er ikke nogen hverken biologisk eller følelsesmæssig grund til at nogen bestemt slægt skal gives videre. 99,9% af jordens befolkning siden tidernes morgen har som individer gjort absolut ingen forskel for noget som helst. Sidder du og tænker på dine tiptiptiptipoldeforældre hver dag? Eller din stenalderbedste? Nej, vel? Selv hvis jeg fik børn, så var der sgu nok ikke nogen som kunne huske mig når først jeg havde været død og borte i 50-100 år. :lol: Let's get real, det er det præcis samme for alle jer andre. Dit liv giver ikke mere mening og bliver ikke mere betydningsfuldt bare fordi du får børn. Med mindre du er Napoleon, Augustus eller dronningen af Frankrig, så gør det formodentlig absolut nul og niks forskel for resten af verden at du eksisterer, eller om dine fiktive børn en dag eksisterer. Kald mig sortseer, men altså, det er jo rigtigt!



Vedkommende fortaeller mig at jeg har en slags samfundspligt ifht. at foere min egen slaegt - mine gener - videre, uagtet at jeg personligt ikke har lyst til at faa boern og det ikke betyder noget for mig at der saa ikke kommer til at rende tiptiptiptiptipoldeboern, som alligevel aldrig ville vide at jeg nogensinde havde eksisteret, rundt. Det goer ikke nogen negativ forskel for verdenssamfundet som saadan at jeg vaelger ikke at faa boern, og det goer heller ikke nogen negativ forskel for mig personligt.

Derfor er det et hult og latterligt argument at jeg skulle faa boern bare fordi mine gener ellers ikke bliver foert videre. :stoned:

Igen, hvis det betoed noget for mig at de gjorde det, saa ville jeg jo selvfoelgelig faa boern. Men det goer det ikke. Derfor goer jeg det ikke. Der er heller ikke nogen grund til at lige mine gener skulle vaere saerligt vigtige fremfor dine eller alle andres. Derfor er det et vildt daarligt argument.

Jeg vil gerne vove den paastand at hvis man skuer indad en gang, saadan helt ind i det dybeste hjertekammer, saa er der nok ikke nogen som i virkeligheden har faaet boern for samfundets skyld, eller fordi de foelte en slags pligt til at levere arvemateriale til gen-poolen... :) Boern er noget man faar fordi man vil dem, har braendende lyst, og fordi det giver mening i det liv/den verden man har skabt for sig selv.

For mig er der saa ikke noget sted/en verden hvor jeg synes at de giver mening, og jeg har ikke noget braendende oenske om at sadle om for at skabe plads til dem en dag - og jeg kan godt nok heller ikke se hvorfor jeg skulle vaere forpligtet dertil, saa derfor lader jeg da bare vaere. Min egen lille verden klarer sig, og resten af verden og det omkringliggende samfund klarer sig, baade i dag og om fem millioner aar, uagtet at jeg lever glad videre uden boern.

Du taler om den verden som du selv har skabt, og hvor dine boern giver 100% mening og tilfoerer dig og dit liv glaede og dybde lige nu og her. Den verden er din, og den eksisterer ikke (satser jeg paa :D) fordi du foelte dig forpligtet til at levere boern til Moder Jord. Den eksisterer fordi du ville den, og derfor skabte du den. Det er eksistensberettigelse nok i sig selv.

Du behoever ikke have refleksioner om tiptiptiptiptipoldeboern eller kosmisk puslespil eller arvemasse for at retfaerdiggoere at du har faaet boern. Det er jo lige praecis det jeg siger er noget pokkers fjolleri. Hvordan det overhovedet kan blive et argument for eller imod, det fatter jeg simpelthen ikke.

Jeg er naesten helt sikker paa at du ikke fik dine boern fordi du foelte at det var din samfundspligt at du skulle levere x antal arvinger til at indgaa i verdens arvemasse. :) Du fik dem vel fordi du havde lyst, fordi det var det der gav mening i din nu-og-her verden, den verden du selv har skabt. Det er jo fantastisk. Det er vel hoejdepunktet i et menneskes liv; at man har fundet det, som giver mening og goer en glad, og tilmed lykkes med at foere det ud i livet. Om det er med boern eller ej, saa er det er vidunderlig ting.

Men aerligt talt, essensen af den type kommentar er jo netop at vi alle skal foele os forpligtede til at faa boern fordi vi skylder verden og fremiden det, men spoerger du mig, saa kan det aldrig blive et argument at kvinder skal have som samfundspligt at skabe nye brikker i et kosmisk-genetisk puslespil hvor der er 0,00000000000001% chance for at et af vores boern en eller anden dag kommer til at aendre hele verden til det bedre. For 99,9% af dem goer det jo altsaa ikke.* :)

Men derfor kan de sagtens stadig aendre DIN verden til det bedre, og derfor skal DU have lige praecis alle de boern du kan og vil og nyde dit liv lige nu og her med dem - og jeg springer saa over, hvilende i min tro paa at baade jeg og resten af verden jo nok klarer sig alligevel, fordi det er det bedste for mig, fordi jeg ikke skylder nogen at faa boern, og fordi at uanset hvad jeg vaelger, saa har det ca. ingen betydning for Planeten Jorden i det lange loeb - det har kun betydning for mig, nu og her, i min bette verden, og derfor er det den jeg fokuserer paa. Paa praecis samme maade som du fokuserer paa din. Det er jo saadan det boer vaere.





*Tal trukket ud af maasen, ikke videnskabeligt funderet
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf LadyFox » 31. jul 2018, 11:34

Det er også lidt mærkeligt at det bliver gjort til at det er fordi man taler i absolutter, på trods af mange siger de ikke taler i absolutter.
Og altså, jeg har talt om mange ting i absolutter hvor ingen nogensinde har stilt sig kritisk, overhovedet:

"Elsker Bornholm, men jeg skal ALDRIG nogensinde bo der".
"Jeg kommer aldrig til at bo sammen med en der holder edderkopper".
"Jeg bliver ALDRIG kunde hos Fullrate igen".
"Du kan altid komme til mig".
"Jeg kommer aldrig til at købe sådan en vanvittig dyr nybygget lejlighed".
"Jeg kommer aldrig til at stemme på DF".
"Når pengene er der skal jeg helt sikkert følge min barnedrøm om at se vilde heste i Mongoliet".
"Jeg elsker min mor og lillesøster betingelsesløst".
Osv. Osv.

Det tror folk sjovt nok godt på.
7
...
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9017
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf Purple Haze » 31. jul 2018, 14:08

Maanii skrev:Hvis de mennesker man omgåes er så kritiske omkring sine livsvalg, uanset området – Så vil jeg altså mene man med fordel kan kigge lidt på om man færdes i de rigtige kredse.

Jeg er frisk på at begrunde mine valg hvis nogen har behov for det, og vi kan til en vis grænse diskutere enmer hvis det kunne være interessant – Men jeg har ingen i mit liv, som kan tillade sig at tale til mig som nogle beskriver her i tråden. Uanset hvilket emne det omhandler.


Det er jeg faktisk enig i.

De eneste jeg kan huske af folk i min omgangskreds der har været trælse omrking det er familiemedlemmer, som jeg tilgiver rigtig meget, fordi de er familie.
Div. ligegyldige personer har også kommenteret, men det betyder ikke så meget, men de har da stadig været irreterende - som han kunden i bagerbutikken hvor jeg arbejdede for 20 år siden der insisterede på at det nok var mig der gik rundt med en barnevogn om et års tid. Kan huske jeg bare så tomt på ham og svarede noget i stil med at det skulle jeg bestemt ikke, at jeg regnede med at flytte til Kbh og tage en uddannelse i stedet for. Hvilket han ikke forstod noget af.

Men folk spørger faktisk stadig, selvom jeg nærmer mig 40 - nogle af dem fra min kærestes familie, som vist ikke helt kan forestille sig et liv uden børn. Det var nu helt OK og meget stille og roligt, men hun har også 6 stk så vi er meget forskellige, hvilket netop kan være interessant.
Og så min frisør der vist bare smalltalkede, men da lige skulle fortælle at hun fik sit barn som 43 årig, så det er altså ikke for sent "*SUK*, ja ja - whatever"
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf LadyFox » 31. jul 2018, 14:13

Maanii skrev:Hvis de mennesker man omgåes er så kritiske omkring sine livsvalg, uanset området – Så vil jeg altså mene man med fordel kan kigge lidt på om man færdes i de rigtige kredse.

Jeg er frisk på at begrunde mine valg hvis nogen har behov for det, og vi kan til en vis grænse diskutere enmer hvis det kunne være interessant – Men jeg har ingen i mit liv, som kan tillade sig at tale til mig som nogle beskriver her i tråden. Uanset hvilket emne det omhandler.


Men det er jo altså ikke alle mennesker i ens liv der er lige lette at skære fra. Det er jo ikke alle mennesker man har frivilligt i sit liv.
2
...
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf Kattefjæs » 31. jul 2018, 14:21

LadyFox skrev:
Maanii skrev:Hvis de mennesker man omgåes er så kritiske omkring sine livsvalg, uanset området – Så vil jeg altså mene man med fordel kan kigge lidt på om man færdes i de rigtige kredse.

Jeg er frisk på at begrunde mine valg hvis nogen har behov for det, og vi kan til en vis grænse diskutere enmer hvis det kunne være interessant – Men jeg har ingen i mit liv, som kan tillade sig at tale til mig som nogle beskriver her i tråden. Uanset hvilket emne det omhandler.


Men det er jo altså ikke alle mennesker i ens liv der er lige lette at skære fra. Det er jo ikke alle mennesker man har frivilligt i sit liv.


For mit vedkommende har langt hovedparten vaeret fremmede, perifaere bekendte eller fjerne familiemedlemmer som jeg ikke umiddelbart har haft noget taet forhold til - og hvis holdninger jeg ikke har bedt om at hoere mere om. :D Men nogle mennesker, relation underordnet, synes jo at de skal kloge sig paa alt.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf LadyFox » 31. jul 2018, 14:27

Kattefjæs skrev:
LadyFox skrev:
Maanii skrev:Hvis de mennesker man omgåes er så kritiske omkring sine livsvalg, uanset området – Så vil jeg altså mene man med fordel kan kigge lidt på om man færdes i de rigtige kredse.

Jeg er frisk på at begrunde mine valg hvis nogen har behov for det, og vi kan til en vis grænse diskutere enmer hvis det kunne være interessant – Men jeg har ingen i mit liv, som kan tillade sig at tale til mig som nogle beskriver her i tråden. Uanset hvilket emne det omhandler.


Men det er jo altså ikke alle mennesker i ens liv der er lige lette at skære fra. Det er jo ikke alle mennesker man har frivilligt i sit liv.


For mit vedkommende har langt hovedparten vaeret fremmede, perifaere bekendte eller fjerne familiemedlemmer som jeg ikke umiddelbart har haft noget taet forhold til - og hvis holdninger jeg ikke har bedt om at hoere mere om. :D Men nogle mennesker, relation underordnet, synes jo at de skal kloge sig paa alt.


Mit har været alle mulige relationer, en kærestes bedste ven, en anden kærestes familie, klassekammerater, en ven af min mor osv.

Det er heldigvis ikke mine tætte veninder eller min nære familie der byder mig den slags. Hvad de nærmeste veninder angår var de slet ikke kommet så tæt på mig hvis de mødte mig med den attitude!
2
...
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf Viskelæder » 31. jul 2018, 14:59

LadyFox skrev:Det er også lidt mærkeligt at det bliver gjort til at det er fordi man taler i absolutter, på trods af mange siger de ikke taler i absolutter.
Og altså, jeg har talt om mange ting i absolutter hvor ingen nogensinde har stilt sig kritisk, overhovedet:

"Elsker Bornholm, men jeg skal ALDRIG nogensinde bo der".
"Jeg kommer aldrig til at bo sammen med en der holder edderkopper".
"Jeg bliver ALDRIG kunde hos Fullrate igen".
"Du kan altid komme til mig".
"Jeg kommer aldrig til at købe sådan en vanvittig dyr nybygget lejlighed".
"Jeg kommer aldrig til at stemme på DF".
"Når pengene er der skal jeg helt sikkert følge min barnedrøm om at se vilde heste i Mongoliet".
"Jeg elsker min mor og lillesøster betingelsesløst".
Osv. Osv.

Det tror folk sjovt nok godt på.


Fuldstændig enig. Det er også min pointe. Det handler ikke om, at det er unge mennesker, der udtaler sig, at der tales i absolutter og alle de bud, der er kommet herinde. Det handler om, at folk har ondt i røven over, at der findes kvinder, der ikke vil have børn. pga. deres egen snæversynethed.

Hvis jeg ikke skal tage de nedladende kommentarer nært, som der foreslås herinde, så tror jeg, jeg vil til at sige til kvinder, der har børn: "ej, er du ikke bare træt af din søn Johannes? Fortryder du ikke bare? Du kommer virkelig til at fortryde. Du bliver snart klogere og ville ønske, du aldrig havde fået ham. Sikke et skrækkeligt liv, du har.", og så forvente, at de æder den med et smil.
(disclaimer: jeg mener naturligvis ikke det der ^)

Jeg er - som det vist tydeligt fremgår - en af de kvinder, der tager kommentarerne nært, fordi jeg synes både personligt og af princip, at det er så forkert at føle, man har lov til at dømme andres personlige valg, som ikke gør andre ondt.

Vi har været igennem det med så mange andre ting - racer, seksualitet osv., hvor det engang var okay at sige grimme kommentarer, fordi de var de "utraditionelle", og det forårsager så meget lort. Det kan ikke passe, at det skal være så svært at opføre sig ordentligt.
7
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf fisken80 » 31. jul 2018, 15:09

Maanii skrev:
LadyFox skrev:
Maanii skrev:Hvis de mennesker man omgåes er så kritiske omkring sine livsvalg, uanset området – Så vil jeg altså mene man med fordel kan kigge lidt på om man færdes i de rigtige kredse.

Jeg er frisk på at begrunde mine valg hvis nogen har behov for det, og vi kan til en vis grænse diskutere enmer hvis det kunne være interessant – Men jeg har ingen i mit liv, som kan tillade sig at tale til mig som nogle beskriver her i tråden. Uanset hvilket emne det omhandler.


Men det er jo altså ikke alle mennesker i ens liv der er lige lette at skære fra. Det er jo ikke alle mennesker man har frivilligt i sit liv.


Nej, men man kan sætte en grænse for hvordan man vil finde sig i at blive talt til og kræve at den bliver overholdt.


Jojo, men altså det er måske ikke lige til festen med ens gamle klassekammerater fra folkeskoletiden man er mest tilbøjelig til at skabe dårlig stemning ved at markere sine grænser og fremture med, hvor de går...
Og det var i den sammenhæng jeg sidst oplevede det.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf Sangius » 31. jul 2018, 15:11

Jeg har lige brug for at afslutte den her fra min side af.

Jeg er bedøvende ligeglad med om folk får børn.

Jeg forstår godt man ikke vil have børn.

Jeg kunne aldrig finde på at kommentere på det - hvad rager det mig.

Jeg dømmer på ingen måde nogens valg omkring det at få børn.

Jeg har helt fra første indlæg givet udtryk for, at det selvfølgelig ikke er OK at sige dumme ting og komme med mærkelige kommentarer omkring folks valg.

Og slutteligt:
Jeg finder det juvenilt, når jeg hører unge kvinder udtale sig skråsikkert omkring det, fordi min erfaring er, at mange af dem skifter mening senere.

Men det er så noget jeg blot trækker på skulderen af.
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder der ikke vil have børn

Indlægaf Slettet bruger » 31. jul 2018, 16:16

Viskelæder skrev:Fuldstændig enig. Det er også min pointe. Det handler ikke om, at det er unge mennesker, der udtaler sig, at der tales i absolutter og alle de bud, der er kommet herinde. Det handler om, at folk har ondt i røven over, at der findes kvinder, der ikke vil have børn. pga. deres egen snæversynethed.


Hvis en kvinde på 20 siger til mig at hun i hvert fald aldrig skal have børn, så tænker jeg da også "ja, ja, den er fin med dig, du lærer nok at livet kan tage andre drejninger end man havde forventet", men jeg lover dig at det absolut intet har med ondt i røven at gøre. Det ville være svært for mig at være mere ligeglad om andre mennesker vælger at få børn eller ej, eller hvad de ellers vælger, det rager mig en papand. Men et skråsikkert udsagn fra en ung kvinde om at hun i hvert fald ikke skal have børn, er bare ikke troværdigt, og derfor er det selvfølgelig det jeg tænker.

Det er ikke en undskyldning for at man skal tale nedladende til andre mennesker, og det ville jeg ikke gøre, jeg ville bare smile overbærende og svare okay.
2

Tilbage til "Livets forhold"