At hjælpe andre.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
admin
Admin
Indlæg: 116
Tilmeldt: 1. dec 2014, 12:41
Kort karma: 0
Likede indlæg: 134

At hjælpe andre.

Indlægaf admin » 28. jul 2018, 03:35

(Tråd overtaget af admin, da bruger er slettet)

Er det normalt i din familie og omgangskreds, at man hjælper hinanden?

Har du hjulpet nogen, og hvad har du hjulpet med?

Føler du dig forpligtet, eller gør du det med glæde?
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Juki » 28. jul 2018, 04:06

Blandt størstedelen af min omgangskreds, inkl. familie, er det ret normalt, synes jeg.

Det er ikke noget jeg forventer, men jeg har heller ikke noget problem med at spørge om en dåse flåede tomater ved naboen eller hjælp til transport, hvis jeg skal skal have hentet en større ting i byen, aflevere noget til genbrug eller hvad det nu kan være.

Jeg føler mig ikke forpligtet på den måde at det skal gå lige op, men når folk har været så venlige at hjælpe mig med det ene eller andet så synes jeg også det er god opførsel at gøre det samme den anden vej rundt. Det er dog begrænset hvad jeg kan hjælpe med af typiske ting, fx flytninger, men så hjælper jeg med noget andet, fx rengøring før/efter flytningen, tilbyder at bestille nogle varer, hvis jeg alligevel selv skal have bestilt fra samme sted så de sparer portoen osv.

Det er mest med selskab, snak, en skulder at græde ud ved, praktiske ting og tjenester. Ikke sådan noget med nye, dyre, materielle ting som tak eller store lån, men at én fx ligger ud og så afregner vi senere, uanset om det er nogle indkøb der er blevet samlet(som en Ikea-tur) eller fordi den enes kort ikke virker.

Har jeg nogle småting, møbler eller planter jeg ikke skal bruge mere tilbyder jeg dem også til venner og familie, der kunne være interesseret, før jeg giver det til genbrug og det samme gør en del af min omgangskreds.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Slettet bruger » 28. jul 2018, 04:44

Jeg føler mig nogle gange forpligtet, men det er heldigvis sjældent. Jeg beder aldrig om hjælp - hvis jeg skal have flyttet eller malet eller andet, betaler jeg nogen for at gøre det. Jeg vil ikke være bekendt at spilde andre menneskers tid med at flytte mine ting eller male min stue. Det der med at bruge en dag på at flytte og få betaling i pizza og øl, synes jeg hører SU-ungdommen til, det er ikke for voksne mennesker.
9
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf HappyPaww » 28. jul 2018, 05:10

abcd skrev:Jeg føler mig nogle gange forpligtet, men det er heldigvis sjældent. Jeg beder aldrig om hjælp - hvis jeg skal have flyttet eller malet eller andet, betaler jeg nogen for at gøre det. Jeg vil ikke være bekendt at spilde andre menneskers tid med at flytte mine ting eller male min stue. Det der med at bruge en dag på at flytte og få betaling i pizza og øl, synes jeg hører SU-ungdommen til, det er ikke for voksne mennesker.

Er helt enig i det med flytning :lol: Livet er altså for kort til det show!

Ellers hjælper vi selvfølgelig hinanden efter behov i min familie og omgangskreds. Der er ikke så meget praktisk mere (af samme grund som ovenstående - de fleste betaler sig fra det eller gør det selv), men jeg læser da fx jobansøgninger igennem for venner, passer mine nevøer, bager en kage til et arrangement eller lignende.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf LaScrooge » 28. jul 2018, 05:29

Dejlig tråd. At hjælpe andre er en god ting.

Jeg hjælper hvor jeg kan og hvis folk spørger om min hjælp. Jeg bliver glad over at de har lyst til at spørge mig, og også at de føler, at de kan, for det kan være svært at bede om hjælp. Så jeg tager det som et udtryk for tillid at de spørger mig og jeg bliver glad for, at de havde mig i tankerne, som en der kunne/ville hjælpe.

Mit ønske om at være en god ven forpligter mig. Mellem mine venner og jeg flyder der megen hjælpsomhed frem og tilbage, vi kan generelt godt lide den måde at være for hinanden på, og folk træder altid til, hvis de kan. Af den grund, fordi det er en naturlighed blandt os, går det aldrig op i om man har hjulpet mere end man har modtaget. Hvis man ikke kan er der en god grund til det, og det tages ikke ilde op.

Jeg hjælper gerne alle der beder og jeg tilbyder selv, hvis jeg fornemmer, at der kunne være behov for det. Nogle gange er det en hjælp i sig selv at vide, at andre står klar hvis man har behov for det.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf LaScrooge » 28. jul 2018, 05:35

Det eneste, jeg ikke tilbyder, er at låne folk penge. Det skyldes, at dem jeg kender, har indkomst og vilkår de bør kunne leve godt på, så pengemangel vil være et udtryk for dårlige vaner og prioriteringer og det vil jeg ikke facilitere fortsættelsen af. Der er selvfølgelig nogle hvor det ikke ville være et problem og hvor jeg ikke ville tøve hvis de spurgte, men de spørger aldrig.
1
And we both know: I will be delicious
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Akehurst2 » 28. jul 2018, 05:37

Flytning, rengøring og håndværksarbejde hjælper jeg ikke engang mig selv med. Det betaler jeg mig fra hjemme hos mig selv, og udfører derfor heller ikke hos andre. Eneste undtagelse var mine forældre, da de var syge.

Men jeg hjælper gerne i haven, lægger hus til arrangementer og laver mad. Som jurist bistår jeg også gerne med viden, omend jeg er forsigtig med at rådgive for detaljeret - vurderer jeg, at sagen kræver det, anbefaler jeg folk at få en advokat, så der er forsikring på.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf LaScrooge » 28. jul 2018, 05:38

Min veninde og hendes kæreste har i øvrigt lige totalistandsat deres nye lejlighed, og der har jeg hjulpet med flytning, nedrivning af vægge, lakering af hylder og bordplader i deres hjemmebyggede køkken, og at male det hele. Det var sgu hyggeligt og jeg var glad for at være med til at bygge deres nye hjem. De har også hjulpet mig med min lejlighedsistandsættelse.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf hotlips » 28. jul 2018, 05:52

I størstedelen af min familie, nej, men mine forældre og farmor og farfar har nu altid været gode til det, min mor er dog slem til at det bliver ved tanken.

Vi har nogle søde naboer, jeg plejer lige at høre om de skal på ferie og jeg ved de holder øje med huset når vi ikke selv er hjemme her i ferien, men det plejer vi nu også at gøre til jul og så videre.

Jeg har lige haft en ordentlig stak stauder med til min veninde igår, og vi låner deres telt i haven et par dage,.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Pjeps » 28. jul 2018, 06:06

Jeg hjælper gerne med alt mellem himmel og jord, undtagen flytte tunge ting hjælp. Når jeg flytter selv , betaler jeg andre for at slæbe. Når jeg ikke selv gider slæbe tunge ting, beder jeg selvfølgelig heller ikke hjælp til dette hos mine venner,

Men samle møbler, male osv det gider jeg godt.
0
:ninja:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Mani » 28. jul 2018, 06:20

Det afhænger af hvad der skal til for at blive anset som hjælpsom.
Vi kender de fleste af vores venner fra studietiden - og der hjalp vi flittigt hinanden med flytning, maling etc, lige så ved første bolig efter stuidetiden. Siden da har forventningen og normen været, at det betalte man sig fra eller man renoverede selv.

Vi er de første i flokken, som fik børn og passer jævnligt vennernes. Vi passer også hunde/katte/blomster jævnligt. Min mand hjælper gerne med at hænge billeder og lamper op og jeg har tit en dessert eller forret med til fest.

Mine forældre har ikke været i stand til at hjælpe mig/os. Mine bedsteforældre har dog rådgivet meget og passet vores børn når det brændte på :lun: Mine svigerforældre hjalp med et startlån, da vi købte vores første bolig og har også hjulpet med børnepasning af og til.
Jeg har hjulpet i familien med budgetter og omlægning af lån. Vi har hjulpet med havearbejde og opsætning af robotplæneklippere (vi bor ikke tæt på nogen i familien, så det er ikke en fast ugentlig ting at vi kommer forbi). Min mor hjælper vi årligt med en hovedrengøring og udsmidning. Min mand hjælper igen gerne med mindre håndværksopgaver i boligen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
loular
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2015, 19:04
Kort karma: 39
Likede indlæg: 456

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf loular » 28. jul 2018, 06:38

Jeg vil gerne hjælpe med de små ting, såsom svinge forbi med købmandsvarer, bage en kage, lufte en hund og ting i den dur, men jeg har ikke tid eller energi til at ligge 1-2 dage i fx at male, tapetsere, lave terasse og flytte for folk. Mine weekender er for vigtige for mig til st de skal bruges på sådan noget. Jeg forventer så til gengæld heller ikke noget tilbage, jeg gør det enten selv eller betaler mig fra det.
1
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Miss_no_More » 28. jul 2018, 06:53

hotlips skrev:
Jeg har lige haft en ordentlig stak stauder med til min veninde igår, og vi låner deres telt i haven et par dage,.


Jeg læste det som statuer. Undrede mig over, HVOR mange statuer man lige kunne aftage, og hvorfor du havde så mange :lol:

I min omgangskreds hjælper vi med flytning, kørsel og hentning af ting, malerarbejde osv.
I familien hjælpes vi med stort set alt. Mine forældre kørte en hel del på lossepladsen, da vi renoverede hus. Og har lånt os en sum penge.
Vi har til gengæld hjulpet dem med IT og elarbejde.

Synes det er dejligt at vide, man altid kan ringe, hvis lokummet brænder :)
3
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf LadyFox » 28. jul 2018, 07:54

Ja, jeg synes både jeg selv og folk er gode til at hjælpe.

Jeg gider ikke hjælpe hvis folk skal flytte. Det er simpelthen for tungt og belastende for mig, et enkelt tungt møbel kan jeg godt hjælpe med at bære op, men det der med at være nogle stykker der slæbe et helt hjem op og ned af trapper det vil jeg ikke byde min krop særlig ofte. Jeg har selv en historik med at flytte meget.

Til gengæld hjælper jeg gerne med at male, passe kæledyr, handle ind og lave mad, samle møbler, ordne have osv.
Jeg hjælper jævnligt min mor med hendes loftrum som alle sammen er stop fyldte og uorganiserede, så det er svært at finde noget som helst der oppe. Jeg hjælper min veninde i forbindelse med hendes eksmand, om det er at tage med op at snakke med politiet eller at være der under samvær.

Rundt om mig er især min mor og min ekskæreste rigtig gode til at hjælpe folk omkring sig. Hvis man spørger så står de der.

Jeg hjælper for det meste fordi jeg gerne vil. Men det sker da også at jeg hjælper med ting hvor det et mere fordi jeg føler jeg burde end fordi jeg har lyst..
0
...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Fru Sunshine » 28. jul 2018, 08:21

Vi hjælper, hvor og når vi kan.
Vi sætter ikke alt andet til side, men vi tilbyder os gerne, hvis det passer ind.

Vi er heller ikke for fine til at modtage hjælp.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"